Beantwoord

Gebeld door een 097-nummer. Kan dat of is dat phishing?

  • 27 October 2021
  • 11 reacties
  • 37384 keer bekeken

Ben gebeld door een 097 nummer. Hoe kan dat?

Kan dat phishing zijn?

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 28 October 2021, 14:04

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Met een 097-nummer kun je in principe niet bellen, daar het een 11-cijferig nummer is uitsluitend bedoeld voor data-toepassingen.

Misschien dat een apparaat of robot probeert contact met jou te leggen. Foute programmering of foute bediening door de eigenaar van dat nummer.

Niet op reageren.

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Piet en nog wat ,

Het is niet algemeen vaak voorkomend. Maar het is toegestaan om met een 097-nummer te bellen of te sms-en. 
KPN kan die mogelijkheid wel uitzetten na een verzoek. 
 

Zie bv dit topic waar wjb sms heeft laten uitzetten : 

Geef uw klanten het juiste nummer voor de juiste toepassing

U mag voor M2M geen 06-nummers inzetten. Omgekeerd mag u wel spraaktelefonie aanbieden met 097-nummers. U bent, samen met uw wederverkopers en uw klanten, verantwoordelijk voor de nummers die u aan uw klanten geeft.

 

bron: 

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/telefoonnummers/telefoonnummers-gebruiken/06--en-097-nummers-voor-spraak-en-data

Reputatie 7
Badge +17

Hallo en welkom @Piet en nog wat! Wat @Noordzee schrijft, klopt:

Hallo @Piet en nog wat ,

Het is niet algemeen vaak voorkomend. Maar het is toegestaan om met een 097-nummer te bellen of te sms-en. 
KPN kan die mogelijkheid wel uitzetten na een verzoek. 

Wat @JanD schrijft, is een mogelijke verklaring:

Misschien dat een apparaat of robot probeert contact met jou te leggen. Foute programmering of foute bediening door de eigenaar van dat nummer.

Het zou eventueel ook nog kunnen zijn dat iemand een 097-nummer gebruikt voor spoofing:

Bij spoofing met telefoonnummers nemen de oplichters een ander telefoonnummer aan. Ze bellen bijvoorbeeld met een Nederlands nummer terwijl zij zich helemaal niet in Nederland bevinden. Deze truc wordt veel gebruikt bij helpdeskfraude, waarbij oplichters je bellen namens een helpdesk van grote bedrijven zoals Microsoft. Uiteindelijk hopen ze je ertoe aan te sporen om de beller de controle over jouw computer te geven, zogenaamd om een bepaalde bug te verhelpen.

Reputatie 1

ik word achter elkaar gebeld door 097010282834 bij blokkeren bellen ze weer en veranderen de laatste vier cijfers.. ben bang dat ik nog even te gaan heb, hoogst vervelend. 

Reputatie 7
Badge +8

097 nummer kan je wel mee bellen ik heb een tablet met een datakaart van me werk en kan daar gewoon mee bellen naar iedereen. 

097 nummer is ook niet KPN gerelateerd zover ik weet aangezien wij op het werk geen KPN hebben.

Maar wel met dit +3197 nummer uitbellen.

 

Werd laatst gebeld ook door een 097 nummer die was van de Gaswacht

ik word achter elkaar gebeld door 097010282834 bij blokkeren bellen ze weer en veranderen de laatste vier cijfers.. ben bang dat ik nog even te gaan heb, hoogst vervelend. 

Dan hier een tip om het in 1 x (of 2 x) te doen:

 

Pas op ! oplichters.

+3197010282950, +3197010281476, +3197010265890, +3197010265768, +3197010282737. Deze en  een aantal andere nummers beginnend met +3197 en soms met +44 behoren tot een netwerk van oplichters op het gebied van crypto valuta. Ene Lodewijk De Spoelbergh en Mark (zeer waarschijnlijk geen echte namen). Ze hebben valse website en valse emailadres. 

Je kan +3197 als gebruiker opslaat met telefoon +3197 en deze blokkeren.

Vandaag, 18-09-2023, gebeld met klantenservice (1200) , die verbaasd reageerde dat ik gebeld werd door dit nummer. Je zou denken dat men zegt dat over dit onderwerp al veel geschreven is. Je zou dan denken dat KPN voor alle abonnees dit nummer blokkeert maar dat is dus niet het geval. Heel apart dat KPN blokkeert als je erom vraagt. 

Vandaag, 18-09-2023, gebeld met klantenservice (1200) , die verbaasd reageerde dat ik gebeld werd door dit nummer. Je zou denken dat men zegt dat over dit onderwerp al veel geschreven is. Je zou dan denken dat KPN voor alle abonnees dit nummer blokkeert maar dat is dus niet het geval. Heel apart dat KPN blokkeert als je erom vraagt. 

Helaas net een medewerker van KPN aan de lijn die kan voor mij de 097 nummers niet blokeren.
nu dus iedere keer handmatig blokeren,
zo vervelend dat je gebeld wordt lijkt net belletje lellen van vroeger.
Hoop dat er snel een oplossing komt voor deze probleem.

 

Op je mobiel @Riekie01 ?

Dan zie je het toch met +31970... ?

Maak dan een contact aan met alleen +31970 en blokkeer dit vervolgens. 

Â