Vraag

Geen registratie van gemiste oproepen voor bepaalde nummers

  • 15 October 2023
  • 10 reacties
  • 186 keer bekeken

Badge

Ik gebruik een Gigaset Comfort 550HX met een Gigaset N300A IP als basisstation waarop VOIP is geconfigureerd volgens de instructies van KPN. Over het algemeen functioneert alles naar behoren: ik kan bellen, gebeld worden en de nummerweergave werkt zoals verwacht.
 

Echter, er doet zich een merkwaardig probleem voor. Als ik met mijn mobiele telefoon naar mijn vaste nummer bel en ik neem niet op, wordt deze oproep niet geregistreerd als een gemiste oproep op mijn Gigaset handset. Opvallend genoeg, wanneer iemand anders naar mijn vaste nummer belt, wordt dit wel geregistreerd en begint het notificatielampje op de telefoon te knipperen.
 

Mijn mobiele nummer is niet afgeschermd en wordt correct weergegeven op het scherm wanneer de oproep binnenkomt op het vaste nummer.
 

Dit is een nogal vreemd probleem, en ondanks uitgebreid online zoeken, heb ik geen oplossingen kunnen vinden die dit fenomeen kunnen verklaren. Hopelijk heeft iemand meer inzicht of suggesties om dit op te lossen.
 

Alvast hartelijk dank!


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Hmm. Volgens mij heeft gebruiker @wjb ook een N300A IP met VoIP configuratie in gebruik. Weet jij wat hier aan de hand is, wjb?

Reputatie 7
Badge +12

Goedemiddag @Grovertje en welkom hier op ons forum :)

Heel bijzonder probleem waar ik zo ook geen antwoord op heb. Misschien dat je wel wat zaken uit kunt sluiten. Kun je bijvoorbeeld je simkaart eens in een ander mobiel toestel doen en kijken of de gemiste oproep dan wel wordt geregistreerd? Ik verwacht niet meteen dat het iets met het toestel zelf te maken heeft maar ik sluit dat wel graag uit.

Hmm. Volgens mij heeft gebruiker @wjb ook een N300A IP met VoIP configuratie in gebruik. Weet jij wat hier aan de hand is, wjb?

Hopelijk kan @wjb hier iets zinnigs over zeggen! 

Reputatie 7

Ik ben momenteel op vakantie dus nu lukt het niet echt om even wat dingen te controleren.

Wat ik wel weet is dat bij on de gemiste oproepen gewoon zichtbaar zijn.

Badge

Goedemiddag @Grovertje en welkom hier op ons forum :)

Heel bijzonder probleem waar ik zo ook geen antwoord op heb. Misschien dat je wel wat zaken uit kunt sluiten. Kun je bijvoorbeeld je simkaart eens in een ander mobiel toestel doen en kijken of de gemiste oproep dan wel wordt geregistreerd? Ik verwacht niet meteen dat het iets met het toestel zelf te maken heeft maar ik sluit dat wel graag uit.

Hmm. Volgens mij heeft gebruiker @wjb ook een N300A IP met VoIP configuratie in gebruik. Weet jij wat hier aan de hand is, wjb?

Hopelijk kan @wjb hier iets zinnigs over zeggen! 

 

Ik heb de sim kaart in mijn werktelefoon geplaatst (beide zijn iPhone’s) en dan werkt ook niet, maar wanneer ik de simkaart plaats in een Android telefoon dan werkt het wel. En ook met de simkaart uit mijn werktelefoon werkt het in alle gevallen.

Resumerend:

Prive iPhone + prive sim => geen gemiste oproep
Werk iPhone + prive sim => geen gemiste oproep

Werk iPhone + werk sim => wel gemiste oproep
Android telefoon + prive sim => wel geen gemiste oproep

Het lijkt dus een issue van de simkaart (of telefoonnummer) i.c.m. mijn iOS profiel en dus niet zo zeer een iPhone in het bijzonder. Maar ik kan nergens iets vinden dat dit zou verklaren. Een setting in iOS, of iets anders.

werk sim en privé sim zijn beide kpn nummers?

Badge

werk sim en privé sim zijn beide kpn nummers?

 

Ja, beide kpn nummers. 

Badge

werk sim en privé sim zijn beide kpn nummers?

 

Ja, beide kpn nummers. 

 

Oeps, ik heb niet goed opgelet. Het nummer van de werktelefoon is van Odido niet meer van KPN (dat is al weer twee aanbestedingen geleden).

De Android-telefoon waar ik het eerder over had, heeft wel een KPN-sim. Deze heb ik nu ook geprobeerd in mijn iPhone, en wat blijkt? Dan zijn er dus ook geen gemiste oproepen op de Gigaset-handset.

Probleem lijkt zich dus te beperken tot KPN nummers i.c.m. een iPhone. Is daar een verklaring voor te geven? Toch misschien iets in de settings van de VOIP configuratie in het basisstation of in de router?

Badge

Ik denk dat ik iets op het spoor ben. Ik heb met Wireshark eens het SIP verkeer bekeken dat richting de N300A IP gaat en wat blijkt er zit een klein verschil in de headers van een SIP CANCEL request bij een iPhone met een KPN sim/nummer.

Hier een screenshot van de Wireshark capture bij het bellen met een iPhone via KPN:
 


En deze is van het bellen met een Android toestel via KPN, maar is vergelijkbaar als bellen met een iPhone toestel via Odido:

 


Bij de iPhone via KPN wordt een reasen code toegevoegd aan de message header van het SIP CANCEL request. Deze is niet terug te zien bij het bellen met een Android toestel via KPN, of een iPhone via Odido.

Als ik google op de reason code (Reason: SIP; cause=200; text="Call Rejected By User") dan lijkt deze bedoelt te zijn om te signaleren dat de call al door een andere apparaat is aangenomen. Alleen staat dat dan meestel wat anders in de reason text, namelijk “Call completed elsewhere”.

Deze reason code lijkt dus bedoelt voor wanneer de call naar iets als een “hunt groep” gaat, zodat niet elke toestel een gemiste call toont, wanneer de call al is aangenomen door een ander toestel.

Het lijkt er dus op dat:

  1. de iPhone een extra header toevoegt met een foutieve reason code.
  2. KPN deze reason code ongemoeid laat en doorstuurt, maar Odido deze header verwijderd.
  3. Gigaset deze header code interpreteert als een call die niet hoeft te worden opgenomen in de lijst met gemiste calls.

Nu is dus de grote vraag wie doet er wat fout? De iPhone, KPN of Gigaset? 

Mogelijk oplossingen:

  1. Apple past de reason code aan, of stuurt deze niet meer mee.
  2. KPN verwijderd de reason code uit de header, zoals Odido dat lijkt te doen.
  3. Gigaset bouwt een optie in in hun firmware, waarmee het mogelijk is de reason code te negeren.
Badge

Ik heb bovenstaande analyse ook bij de support van Gigaset voorgelegd. Dit was hun antwoord (op de suggestie om een optie in te bouwen om de reason code te negeren gaan ze niet in):
 

“Hartelijk dank voor uw uitvoerlijke reactie. 

 

Het is geen probleem met onze firmware, maar met de "Reason" informatie die we ontvangen van de provider.
"Reden 200 OK" komt overeen met "Elders beantwoord", d.w.z. ons toestel wordt geïnformeerd dat de oproep elders kon worden beantwoord. 

Ons toestel krijgt dus de instructie om geen gemiste oproep te signaleren.
de numerieke redencode word gewaardeerd omdat de tekst die wordt verzonden met de respectieve redencodes vrij kan worden gedefinieerd door de providers.
Voor een "reject" van de gebruiker zou een statuscode uit het veld 400 moeten komen, bijv. 486 Hier bezet of 480 Tijdelijk niet beschikbaar.
Het gedrag treedt alleen op bij IPhones vanaf een bepaalde firmwareversie. Android-toestellen worden niet beïnvloed. Oudere IPhones met een oude firmware vertonen dit gedrag ook niet.


Hopende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd en wens u een fijne dag!

 

Met vriendelijke groeten,

Uw Gigaset-team”

Toch die iPhone.

Mooi. De oplossing is duidelijk 😎. Oude iPhone met ouder systeem of … een Android telefoon. Bij die laatste bovendien véél meer keuze dan de zure appel.

Met enige ironie.