Beantwoord

Hoe dubbele gesprekskosten verrekenen?

  • 25 January 2021
  • 5 reacties
  • 70 keer bekeken

Mijn oom heeft lang geleden gebruik gemaakt van het aanbod om gesprekskosten voordeliger via een andere provider te laten lopen (kon destijds via bijvoorbeeld Tele2, Scarlet en Onetel). Basis telefoonabonnement PSTN met vaste kosten bleef bij KPN. KPN heeft hem toen telefonisch een onbeperkt bellen pakket aangeboden. Dat heeft hij geaccepteerd dus toen gingen de maandelijkse KPN-lasten omhoog. De gesprekken bleven echter (ook?) via de andere provider lopen en zijn daar in rekening gebracht. Heeft KPN dan verzuimd dat signaal aan te passen? Conclusie is dat hij al jaren dubbel betaaltvoor de gesprekskosten. Neem aan dat dit geen bewuste actie is om bejaarden onbewust dubbel te laten betalen, maar het pakt wel zo uit.

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 2 February 2021, 08:31

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Ik neem aan dat je die zelf hebt moeten stopzetten toen je naar KPN onbeperkt bellen ging?

 

Tja, als iemand je belt en zegt dat het voortaan via KPN loopt, ga je er van uit dat dat klopt. Heb nergens de oproep gelezen dat iets opgezegd moest worden. Sterker nog, KPN kan wel keurig zien dat er geen enkel telefoonverkeer loopt over de KPN-lijn. 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @ArjenHu, welkom hier. 

Wat goed dat je jouw oom helpt. Jouw oom had een nummer over twee lijnen. Als hij dan belde gebruikte hij een code om de carrier te bepalen. Dus de goedkopere. Dat heet carrier pre select. Toen jouw oom bij ons onbeperkt bellen kreeg is hij deze code vermoedelijk blijven gebruiken waardoor dus de andere aanbieder werd aangesproken. Zo rekent deze ook kosten. Hij had dus met deze code moeten stoppen. Hier kan ook zo niets aan doen. Maar wellicht is het een goed idee om eens met jouw oom te kijken naar zijn abonnementen. 

 

 

 

Dank voor de toelichting, de wondere wereld van bellen via 16xx komt nu weer bij me boven. Hij had kennelijk preselectie ingesteld.

Maar ik blijf het vreemd vinden dat KPN een onbeperkt bellen abonnement verkoopt zonder erop te wijzen dat de preselectie code aangepast moet worden, dat was en is toch te zien voor KPN? Nu heeft KPN jarenlang een vergoeding ontvangen van de andere carrier en de abonnementskosten voor onbeperkt bellen. Vooral voor de oudere trouwe onbewuste beller niet echt sympathiek.

Reputatie 7
Badge +20

Ja die preselectie inderdaad. Wij konden dit niet inzien omdat het een andere aanbieder betrof. Maar als dat besproken was, was het zeker handig geweest als dat ter sprake kwam.