Beantwoord

Hoe vraag ik een vast telefoonnummer aan?

  • 21 March 2020
  • 17 reacties
  • 1698 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Kan iemand me vertellen waar en hoe ik een vast telefoonnummer aanvraag? Ik heb alles in huis om vast te kunnen bellen, qua materieel. Nu nog een telefoonnummer. Ik kan daar niets over vinden bij KPN.

Hierbij voor alle zekerheid een vraag. Ik heb een panasonic telefoon, een telefoon waarmee ik rond kan lopen zonder snoertje eraan, die in zijn nestje zit als ik niet bel. Kan ik die aansluiten op de router?

Vriendelijk dank voor een antwoord.

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door PeterG 21 March 2020, 14:55

Bekijk origineel

17 reacties

Bij “internet + tv” en bij “Hussel thuis” kun je gewoon via MijnKPN een telefoonnummer aanvragen.

Telefonisch kan ook: 0800-0402 (hiervoor van 08:00 tot 22:00 uur.)

Reputatie 1
Badge

Dank je, PeterG. Ik heb toch echt alles nageplozen in MijnKPN om te zien waar en hoe ik een vast telefoonnummer aanvraag. Niet te vinden. Vandaar mijn vraag hier.

Maar niet getreurd, ik ga wel bellen met mjin…. oh nee, die is nog niet aangesloten, haha.

Ahem. 

Grapje, ik heb gelukkig ook een mobiele telefoon.

Grapje, ik heb gelukkig ook een mobiele telefoon.

Als dat er één met abonnement is en dus met belbundel is daarmee bellen sowieso véél goedkoper dan met een vaste telefoon!

Reputatie 1
Badge

Oh ja, nog even die andere vraag, kan ik mijn Panasonic telefoon aansluiten op de router? Ik heb die in Engeland gekocht, maakt dat wat uit? Afgezien van een ander stekketje in het stopcontact.

Dat maakt in zoverre uit dat die geen nummerweergave op het systeem van KPN ondersteunt. Verder is ie bruikbaar.

Reputatie 1
Badge

Oh, dank voor je antwoord. Als ik het goed begrijp zal ik niet het nummer kunnen zien van degene die belt.

Of is het zo dat degene die belt mijn nummer niet kan zien? Of tegelijkertijd aan twee kanten?

Dit

Als ik het goed begrijp zal ik niet het nummer kunnen zien van degene die belt.

 

Jouw nummer wordt via het netwerk van KPN gewoon verzonden. Dat zou zelfs werken met een oude T65 druktoets telefoon...

Reputatie 1
Badge

Dank je, PeterG. Ik weet nu genoeg. Gezondheid en vriendelijke groet van Hutjemutje.

Reputatie 1
Badge

Grapje, ik heb gelukkig ook een mobiele telefoon.

Als dat er één met abonnement is en dus met belbundel is daarmee bellen sowieso véél goedkoper dan met een vaste telefoon!

PeterG, mijn vraag betreft niet hoe ik goedkoop kan bellen. Ik ben helemaal op de hoogte van bel toeters en bellen. Er is een kans dat internet en mobiel bellen stil komt te liggen als er een reset van het wereldwijd financieel systeem plaats vindt. Ergens in de nabije toekomst. Daarom is het me te doen, met een vaste telefoon lijn. Analoog.

 

Nu is me inmiddels al uitgelegd,, door een KPN helpdesk medewerkster, dat analoog bellen niet meer kan in Nederland. Alleen voor mensen die een alarm dragen is er een dergelijke telefoonverbinding. Verder gaat alles via de digitale weg. Daarmee eindigt mijn zoektocht en kan alles blijven zoals het is. Wel vraag ik me af wat er gebeurt als ik mijn Panasonic telefoon aansluit op het nog steeds bestaande kleine kastje, waar ooit de vaste telefoonlijn uit kwam, dat aan de muur zit van de woonkamer. Niet het kastje waar we soms figuurlijk vandaan worden gestuurd naar de muur. Haha.

wat er gebeurt als ik mijn Panasonic telefoon aansluit op het nog steeds bestaande kleine kastje, waar ooit de vaste telefoonlijn uit kwam

Daar staat nu het DSL signaal op waarop ergens (anders) in huis je modem (experiabox) is aangesloten. Sluit je daarop wat aan dan verstoord dat het signaal en zal je internetaansluiting niet meer goed werken. Niet doen dus.

Reputatie 1
Badge

wat er gebeurt als ik mijn Panasonic telefoon aansluit op het nog steeds bestaande kleine kastje, waar ooit de vaste telefoonlijn uit kwam

Daar staat nu het DSL signaal op waarop ergens (anders) in huis je modem (experiabox) is aangesloten. Sluit je daarop wat aan dan verstoord dat het signaal en zal je internetaansluiting niet meer goed werken. Niet doen dus.

Dank voor je antwoord PeterG. Nu vind ik het niet zo erg als de internetaansluiting het even niet doet, wanneer ik mijn Panasonic telefoon op dat kastje aansluit. Kan ik wel gewoon bellen dan? En daarna de telefoon verwijderen en de internetverbinding weer herstellen? Dat lijkt me een werkbare oplossing, want vaak bellen hoef ik niet. Zolang er natuurlijk wel sprake is van analoog bellen, want dat is het doel.

wanneer ik mijn Panasonic telefoon op dat kastje aansluit. Kan ik wel gewoon bellen dan?

NEE!

En die volgende stap dus ook niet. Het is geen pstn aansluiting meer. Telefoon werkt écht alleen nog maar via de Phone aansluiting van het modem (heb je dus wel een tel.nr. via KPN nodig). Alles kan alleen nog maar via het modem verlopen.

Reputatie 1
Badge

Dank voor je antwoord PeterG. Dan ga ik ergens anders een vaste lijn, analoog, aanschaffen.

Helder. Over en sluiten.

Waarom toch per se een vaste PSTN lijn? Als je internet niet via glasvezel hebt dan is die koperlijn al bezet/in gebruik voor je internet en dan kán je gewoon niet nog een PSTN lijn hebben.
Via internet kun je of heb je dan weer vaste telefoon via het modem. Zo hebben ruim 4 miljoen mensen hun vaste aansluiting voor telefoon: via het modem. Er zijn nog ca. 150.000 PSTN aansluitingen, maar die mensen hebben dan veelal geen internet of internet via bijvoorbeeld Ziggo (coaxkabel ipv de PTT/KPN koperkabel).

Bij KPN kan vaste lijn voor analoge aansluiting dus via het modem via de phone aansluiting. Maar dus geen losse PSTN lijn. Heb je internet van KPN dan is een vaste lijn voor analoog dus wel mogelijk, maar niet met een analoge lijn.

Reputatie 1
Badge

PeterG ik begrijp dat je in termen van internet denkt, de meesten van jouw leeftijd done dat. Echter, wat ik al eerder duidelijk maakte, het is mij te doen om internet te omzeilen en een altijd werkende telefoonlijn te hebben. Hieronder vind je een verklaring waarom de “kill switch” gebruikt kan worden om internet wereldwijd plat te leggen.

“Global market crash will be triggered by Bank for International Settlements. BIS computers are directly linked to the computers of all member central banks. BIS has instantaneous access to data of the global "electronic" monetary sys. Can trigger market/currency crashes remotely.”

Een financiele reset is al jaren in de pijplijn, en ook de bijkomende maatregel om internet uit de lucht te halen voor een poosje. Dat is een reeele mogelijkheid, die nu heel dichtbij komt omdat COVID-19 diep ingrijpt op alle vlakken van ons bestaan, over de hele wereld.

Het is niet een must of noodgevoel waarmee ik onderzoek of het nog mogelijk is om een analoge bel lijn te gebruiken. Gewoon interesse en nieuwsgierigheid. Ik kan uitstekend leven zonder internet en het zou een zegen kunnen zijn voor alle luitjes die hun ogen niet meer van een rechthoekig schermpje kunnen afhouden. Gelukkig ben ik van een oudere makelij en weet hoe het leven verliep zonder internet.

Gewoon omschakelen en in de vertraging, met het hoofd. Dat zal een hoop rust brengen in het koppie.

Dus hou nou in gedachten dat het me gaat om een vaste lijn buiten internet om. Goed?

Vandaar, opnieuw, over en sluiten. Maar dan ook echt. Dank voor je pogingen om raad te geven.

Ik twijfelde al eerder of ik hier op ga reageren.
Tot op bepaalde hoogte begrijp ik wat je bedoelt, echter, de analoge lijn bestaat niet meer en de hef-draai kiezer ook niet meer  :-)
Hoe dan ook is ook de meest eenvoudige vorm van een telefoonverbinding afhankelijk van vele tussen stations en elektronica, na het verdwijnen van de steekvelden iig.
De lijnen zelf waren altijd al een zwak punt natuurlijk.

De gedachte om op de koperdraadjes toch nog een telefoon aan te kunnen sluiten is een goede gedachte maar dan moet er van alles achter hand gehouden worden wat nooit of zeer weinig gebruikt gaat worden, en daar is in een concurrentie model geen plaats voor.

Ik heb ook al eens gedacht, nu de aloude koperlijnen steeds meer in onbruik raken om die als reserve te gebruiken, omdat ze er toch al liggen immers, maar een 2e internetverbinding "voor het geval dat" is mij te begrotelijk, ietwat grotere bedrijven doen dat wel trouwens, maar dan nog, zit er ergens een gecombineerde schakel waar alles langs moet.

Niets is zeker, dat is zeker.

Er is een voor de hand liggende manier om altijd zonder infrastructuur te kunnen communiceren met de hele wereld, een zendontvanger, met een eigen energievoorziening.
Daar zijn velen mensen als hobby mee bezig, de zgn radio zend amateurs.

het is mij te doen om internet te omzeilen en een altijd werkende telefoonlijn te hebben.

Wat jij wilt snap ik. Maar een analoge PSTN lijn kan niet als je die lijn nu hebt met internet van KPN (of t-mobile, telfort, xs4all, tele2, online en noem ze allemaal maar op die via het PTT/KPN kopernet leveren). Dat is wat ik duidelijk wil maken.

Altijd werkend bestaat overigens ook niet. Ook niet met een PSTN lijn.

Verder de telefoonverbinding, die via het modem thuis gewoon analoog is eigenlijk, werkt prima. En… wanneer is bij jouw de stroom uitgevallen? Bij mij is in al geen 10 jaar de stroom, en dus internet en dus de telefoon uitgevallen. Verder heb je dan nog mobiel als de vaste lijn uitvalt. Hoe groot is de kans dat beide niet werkt? Dat heb ik in de 21 jaar dat ik mobiel heb nog nooit gehad.

En die Panasonic? Die doet het toch ook niet als de stroom uitvalt!!! :wink:

Dus:
Heb je nu internet via de vaste lijn, dan is een PSTN lijn niet mogelijk.
Wil je een vaste PSTN lijn dan is internet via KPN (of een van de andere bedrijven) onmogelijk. Dan kan je internet, en televisie, alleen via de coax-kabel als bv Ziggo (of welke kabelaar bij jouw actief is) aanvragen.

 

Reageer