Vraag

Is Voice over IP (VOIP) mogelijk ?

  • 26 November 2020
  • 4 reacties
  • 934 keer bekeken

De telefoon van mijn vaste lijn is toe aan vervanging. Reden om opnieuw te kijken naar de mogelijkheden. Mijn voorkeur gaat uit naar Voice Over IP, bellen via internet. Een VOIP toestel is iets duurder dan een toestel voor een 'gewone vaste lijn'. De abonnementskosten voor een vaste lijn vervallen,

Een alternatief is om alles via de gsm gaan doen, Een gsm- abonnement met onbeperkt bellen is een stuk goedkoper dan een vaste lijn.

Omdat ik liever met een vaste lijn bel zijn mijn vragen:

  • wat is het beleid van KPN mbt. VOIP ?
  • is het technisch mogelijk met een Experiabox (versie 10). Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben benieuwd !


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Hallo @Hans uit Haarlem , als je abo hebt voor vaste telefonie sluit je de telefoon aan op het KPN-modem en bel je automatisch over VOIP. Dat kan met iedere simpele (DECT)-telefoon.

 

 

:thinking: Laat ik mijn vraag verduidelijken : Uitgangspunt is dat het abonnement op de vaste lijn vervalt :hugging:

Reputatie 7

Als jij een Experia Box gebruikt en je belt via het abonnement van KPN dan zal je een gewone analoge telefoon moeten gebruiken.

Als je wilt bellen via een andere provider zoals bijvoorbeeld CheapConnect dan kan je een VoIP telefoon gebruiken maar ook dan zou ik veel eerder kiezen voor een dect basisstation met VoIP zoals de Gigaset N300A IP met compatible dect handset(s).

Zelf gebruik ik ook zo'n N300A IP. Een bijkomstige handigheid van die N300A IP is dat hij ook als "gewone" analoge telefoon op een Experia Box aangesloten kan worden.

Bij mij lopen inkomende gesprekken via KPN terwijl ik uitgaand bel via CheapConnect met doorgifte van mijn KPN telefoonnummer. Daardoor zijn de kosten veel lager.

Reputatie 7
Badge +10

Zolang het oude Telfort forum nog in de lucht is, een vergelijk met diverse VOIP-providers.
En informatie wat de afgelopen jaren die vaste lijnen mij hebben gekost:
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/edgerouter-voip-icm-experiabox-87593?postid=737967#post737967

Heb hier diverse VOIP-apparatuur in gebruik (waaronder een VOIP DECT set van Yealink),
en maak ook nog eens gebruik van een softphone VOIP programma van 3CX op mijn laptop om er mee te bellen --of gebeld te worden-- vanaf elke internetlocatie met WiFi “elders”.
Dus mijn “vaste lijn” neem ik ook nog eens mee naar andere locaties.