Beantwoord

KPN VoIP account gebruiken vanaf een XS4all aansluiting

  • 30 December 2020
  • 5 reacties
  • 486 keer bekeken

Ik zou graag mijn KPN VoIP telefoonnummer willen gebruiken via mijn XS4all verbinding

Concrete situatie:

Ik heb een KPN-glasvezelverbinding (alles in 1 Standaard) met experiabox ZTE H220N, maar ook een XS4all ADSL verbinding. Voor de xs4all verbinding gebruik ik een FritzBox, waarin ik alle telefonie heb geregeld (als DECT-basisstation). Om mijn KPN-telefoonnummer beschikbaar te krijgen op mijn XS4all FritzBox gebruikte ik altijd een bekabelde verbinding van de PSTN-poort van de experiabox naar de PSTN in poort van mijn FritzBox. dit werkte, maar niet heel erg goed (o.a. geen nummerherkenning en altijd een irritante bromtoon op de lijn.

Nu het mogelijk is om je SIP gegevens op te vragen bij KPN dacht ik dat het mogelijk zou zijn om gewoon mijn Fritzbox via SIP te laten inloggen op mijn KPN telefoon nummer. Ik krijg dit echter niet aan het werk. De FritzBox wil niet inloggen op het KPN SIP account en in het log zie ik deze melding:

Registration of internet telephone number +31XXXXXXXXX failed. Reason for error: Remote site not responding. Timeout [2 messages since 30.12.20]

Kan het zijn dat het niet mogelijk is om via SIP in te loggen vanaf een XS4all verbinding?

Alvast bedankt, Tom

 

icon

Beste antwoord door wjb 30 December 2020, 11:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

XS4ALL en KPN zijn 2 verschillende providers, je kunt dus niet zomaar het vaste nummer dat bij de ene provider behoort gebruiken bij de andere provider zonder aanpassen abo.

 

 

XS4ALL en KPN zijn 2 verschillende providers, je kunt dus niet zomaar het vaste nummer dat bij de ene provider behoort gebruiken bij de andere provider zonder aanpassen abo.

 

 


Hoi Jan,

misschien was het niet duidelijk, maar ik heb zowel een abo bij KPN als bij XS4all, dus beide met internet en beide met een telefoonummer. met voip is het in principe mogelijk om via elke internet verbinding via SIP in te loggen om een telefoonnummer te gebruiken. daarom probeer ik nu dus via mijn XS4all internet verbinding met SIP in te loggen op mijn KPN telefoonnummer.

technisch zou dit moeten werken, tenzij KPN dit heeft afgeschermd en inloggen via SIP heeft beperkt tot het netwerk van KPN. Mijn vraag is dus op dit het geval is.

Groet,

Tom

Reputatie 7
Badge +24

met voip is het in principe mogelijk om via elke internet verbinding via SIP in te loggen om een telefoonnummer te gebruiken.

Normaal wel ja. Maar niet bij KPN. Bij KPN kan de verbinding alleen van af het KPN netwerk gemaakt worden. En sowieso kan er altijd naar 1 apparaat tegelijk inloggen. Dus als er gebruik gemaakt word van een Experiabox, dan logt die in. En daarna kan er geen 2de apparaat meer inloggen.

Besef wel ff dat KPN geen VoIP provider is. KPN bied de dienst bellen aan. Dat wil zeggen dat je een PSTN telefoon aan kun sluiten op de Experiabox. Dan kun je bellen. Dat is wat kon aanbied. Het werkt via VoIP ja, en gelukkig zijn er tegenwoordig ook wat meer mogelijkheden, zodat je een eigen router kunt gebruiken. Maar daarmee is KPN nog steeds geen openbaar toegankelijke VoIP provider.

Reputatie 7

KPN heeft inderdaad afgeschermd dat het SIP account buiten het KPN netwerk gebruikt mag worden. Dit om zoveel mogelijk drempels tegen misbruik van het SIP account op te werpen.

Tijdens de ontwikkeling en pilot met SIP telefonie in 2019 heb ik zelfs geopperd om het SIP account alleen te kunnen gebruiken vanaf het eigen thuisnetwerk.

Je kunt dit wel via een VPN verbinding met het thuisnetwerk bewerkstelligen.

KPN heeft inderdaad afgeschermd dat het SIP account buiten het KPN netwerk gebruikt mag worden. Dit om zoveel mogelijk drempels tegen misbruik van het SIP account op te werpen.

Tijdens de ontwikkeling en pilot met SIP telefonie in 2019 heb ik zelfs geopperd om het SIP account alleen te kunnen gebruiken vanaf het eigen thuisnetwerk.

Je kunt dit wel via een VPN verbinding met het thuisnetwerk bewerkstelligen.


Dank je, dat maakt in ieder geval duidelijk waarom het niet werkt (heel jammer). ik ga eens proberen of ik dit met een VPN werkend kan krijgen.