Vraag

Onverklaarbaar en onregelmatig probleem met in- en uitgaande gesprekken werken vaak niet

  • 15 May 2023
  • 19 reacties
  • 227 keer bekeken

Iemand zin in een puzzel of iemand met een briljante ingeving?  Al ruim drie weken heb ik een probleem met mijn vaste telefonie (VoIP) via xs4all. Ik heb inmiddels vele malen contact gehad met de helpdesk, er is een KPN monteur langsgeweest en ik heb meerdere apparaten geprobeerd en vervangen. Ondertussen is het probleem nog niet opgelost. Symptoom van het probleem is dat de verbinding soms wel en soms niet werkt. Dat maakt het ook lastiger om het te analyseren en tickets worden gesloten zodra de verbinding weer een keer werkt of zodra iets nieuws is geprobeerd. Tevergeefs dus.

 

Het probleem

Bellen via de vaste lijn werkt vaak niet, soms wel:

  • Bij problemen met inkomende gesprekken:
    • De handsets gaan niet over
    • Voor de persoon die mij belt lijkt het alsof de telefoon gewoon overgaat en ik niet opneem
    • Het inkomende telefoontje is niet te vinden in Telefonie > Oproepen > Inkomende oproepen of in Gemiste oproepen
  • Bij problemen met uitgaande gesprekken:
    • Is soms een vreemd 2x drietonig geluid te horen op de handset bij het opzetten van de verbinding. Daarna volgt direct een ingesprektoon, terwijl de gebelde partij zeker niet in gesprek is
    • In Systeem > Gebeurtenissen zie ik 403, 407, 481 en 503 meldingen.
  • Wanneer het een keer wel lukt om verbinding te maken (inkomend dan wel uitgaand) dan wordt de verbinding na zo’n 2-5 minuten automatisch verbroken.
  • Wanneer ik het modem opnieuw opstart gaat na een uur het rode Info lichtje brangen en toont het Fritzbox dashboard een melding “Telefonie langer dan een uur niet of slechts beperkt beschikbaar”. In Systeem > Gebeurtenissen > Telefonie staat dan de melding “Het telefoonnummer +311xxxxxx is al langer dan een uur niet beschikbaar.”
  • Meldingen onder Systeem > Gebeurtenissen > Telefonie die ik langs zie komen:
    • Afmelding van het internetnummer +31xxxxxxxxx is niet geslaagd. Remote site meldt
    • oorzaak 481
    • Internettelefonie met 06xxxxxxxx via ims.imscore.net is niet geslaagd. Oorzaak:
    • Forbidden (403)
    • Aanmelding van het internetnummer +31xxxxxxxxxx is niet geslaagd. Oorzaak: remote site antwoordt niet. Tijd overschreden.
    • Aanmelding van het internetnummer +31xxxxxxxxx is niet geslaagd. Remote site meldt oorzaak 403
    • Internettelefonie met 06xxxxxxxx via ims.imscore.net is niet geslaagd. Oorzaak: Proxy Authentication Required (407)
    • Internettelefonie met 06xxxxxxxx via ims.imscore.net is niet geslaagd. Oorzaak: (503)

 

Overzicht van situatie en ondernomen acties

  • In maart 2023 ben ik overgegaan naar glasvezel. Daarbij heb ik een Fritzbox 7590 ontvangen.
  • Ik gebruikte een Panasonic dect set, met een basisstation aangelosten op de Fon1 poort van de Fritzbox.
  • Telefonie leek gewoon te werken, ik heb geen problemen geconstateerd.
  • Op 21 april merkte ik problemen met de telefonie.
  • Op 26 april is een monteur langsgeweest. Deze monteur gaf zelf aan niet zoveel af te weten van Fritzbox modems (wat me onhandig lijkt als het probleem in eerste instantie bij het modem wordt gezocht, maar goed). De monteur kwam er niet uit, ook niet na telefonisch contact met de tweede (derde?) lijn. Uiteindelijk werd een Experia modem aangesloten met de instructie om die een paar dagen te gebruiken en te kijken of het probleem daarmee ook zou optreden.
  • Op 28 april heb ik contact gehad met de helpdesk om aan te geven dat het probleem ook optrad met het Experia modem. Inmiddels had ik het ook getest met een nieuwe Dect set, een Gigaset A705A, via Fon1 en later via Fon2. Beide merken telefoons (Panasonic en Gigaset) gaven op beide poorten en op beide modems problemen. Het leek me dus niet aan de apparatuur te liggen.
  • Op 1 en 2 mei heb ik opnieuw contact opgenomen met de helpdesk. Vanaf dit moment ben ik kwijt wanneer we wat precies hebben geprobeerd. In elk geval hebben we de Fritzbox weer opnieuw aangesloten, de instellingen bij Telefonie > Eigen telefoonnummers nagelopen, en later de Fritzbox teruggezet naar fabrieksinstellingen en opnieuw via de wizard ingesteld.
  • De DECT telefoons zijn inmiddels direct aangesloten op de Fritzbox als basisstation, dus niet langer via een Fon poort.
  • Op 12 mei heb ik op aanraden van xs4all via de sip-tool (kpn.com/sip) een nieuw wachtwoord aangemaakt omdat daar misschien problemen mee waren.
  • Op 15 mei is mijn “order verwijderd en opnieuw aangemaakt” waarmee de telefoonverbinding na een kwartier en een keer opnieuw opstarten weer zou moeten werken. Niet dus.

Ik zie de bui al hangen dat een volgende stap toch weer een poging wordt om de Fritzbox te vervangen, maar voor mijn gevoel ligt het probleem daar niet. Waarom zie ik anders al die foutmeldingen in de log van Gebeurtenissen?

Iemand nog een goed idee voor een verklaring? Wat gebeurt er zodra het modem een verbinding probeert op te zetten buiten mijn huis, dus op allerlei servers van de registrar en andere partijen waar mogelijk nog een verklaring is te zoeken?

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 6

Ik doe maar een gok, is de fritzbox geupdate naar zijn laatste versie.

@Pauwerfulja, dat was ik vergeten erbij te zetten. Staat op automatisch updaten en heeft ook de meest recente versie (7.50 op het moment van schrijven).

Reputatie 7
Badge +13

Hallo Arby, welkom op het forum, Ik heb uitgebreid je bericht doorgenomen en ik moet eerlijk zeggen dat er niet meteen iets uitspringt waar ik nog iets kan toevoegen. Ik denk dat je alle factoren die jezelf kunt uitsluiten heb getest. Wissel van modem, toestel, basisstation ipv los toestel, firmware up to date. Hoe zijn de bevindingen na 15 mei toen de telefoonconfiguratie opnieuw in het abonnement zijn gezet? Anders ben ik van mening dat je toch het beste weer contact kunt zoeken met 0800-0402 en om dan door het KPN Service Plus Team geholpen te worden. Ik denk dat gezien de foutmeldingen in het log er het beste weer een ticket kan worden aangemaakt.

@Remco_ dankjewel voor je reactie en het doorlezen van al die informatie. De situatie is helaas onveranderd. Ik zal eens kijken of ik bij KPN Service Plus terechtkom, vorige keer werd ik door hen doorverwezen naar XS4ALL.

Contact gehad met Service Plus. In elk geval is nu geconstateerd dat de verbinding helemaal niet tot stand komt en dus het modem niet bereikt. Opnieuw een afspraak met een monteur voor later deze week. Ik ben benieuwd.

Dit doet mij denken aan een situatie waar bij er een 2e apparaat met dezelfde inloggegevens ook inlogt, degene die dan het laatst roept om de verbinding die heeft ‘m, totaal willekeurig dus.
Bij een kpn verbinding kun je alleen op SIP inloggen vanaf je eigen fysieke aansluiting cq IP adres, bij xs4all kun (kon?) je ook vanaf een andere verbinding inloggen op SIP.

Het is allemaal niet erg waarschijnlijk, ik roep maar wat, fout zoeken is uitsluiten waar bij je niets moet uitsluiten.

    • Voor de persoon die mij belt lijkt het alsof de telefoon gewoon overgaat en ik niet opneem

Vandaar mijn vermoedens, als je het modem uitzet en dan naar het nummer belt, ga-tie dan ook over ?
Zou je IP adres dubbel worden gebruikt, dat heb ik ook al meegemaakt/van gehoord, maar dat was niet bij kpn, wel met nieuwe glasvezelaansluiting.

@KeesYagi als het modem uitstaat en ik ben het nummer dan krijg ik een bezettoon.

Reputatie 7
Badge +9

@Arby welk profiel staat in je FB. Xs4all of KPN? 
men je hebt exact de stappen gedaan volgens de handleiding van KPN

@Hoopvol Wat bedoel je met mijn profiel, waar kan ik dat zien? Volgens xs4all stonden alle instellingen in elk geval goed, we hebben alles telefonisch ook opnieuw ingesteld na een reset naar fabrieksinstellingen.

@KeesYagials het modem uitstaat en ik ben het nummer dan krijg ik een bezettoon.

Voor deze test moet je ‘m wel een paar minuten uitlaten en dan nog een keer bellen.
Maar het is maar een idee, omdat er verder weinig ideeën meer zijn.

Ik heb uitgebreide ervaring met fritzboxen, het lijkt mij sterk dat het probleem daar in zit, en al helemaal omdat het met experiabox ook zo is.
Dus het is aan kpn om de oorzaak te zoeken in de achterliggende systemen, die zouden toch iets moeten kunnen zien in de logfiles.

Reputatie 7
Badge +9

@HoopvolWat bedoel je met mijn profiel, waar kan ik dat zien? Volgens xs4all stonden alle instellingen in elk geval goed, we hebben alles telefonisch ook opnieuw ingesteld na een reset naar fabrieksinstellingen.

Zie deze link

Reputatie 7
Badge +9

@Arby heb je voor je huidige Fritzbox een andere Fritzbox gehad en deze verkocht. Heb je toen je FB gereset zodat alle gegevens (incl SiP gegevens) verwijderd zijn. Anders heb je kans dat dat jou telefoonnummer op beide staan en dat dit conflicten geeft. 

Ik vermoed van niet, maar hoe dan ook zou je voor de volledigheid het wachtwoord kunnen veranderen, dan kan die eventuele andere niet meer inloggen.
Hoe en of je bij kpn het wachtwoord kan veranderen dat weet ik niet.

Reputatie 7
Badge +7

@KeesYagials het modem uitstaat en ik ben het nummer dan krijg ik een bezettoon.

 

Ik heb uitgebreide ervaring met fritzboxen, het lijkt mij sterk dat het probleem daar in zit, en al helemaal omdat het met experiabox ook zo is.
Dus het is aan kpn om de oorzaak te zoeken in de achterliggende systemen, die zouden toch iets moeten kunnen zien in de logfiles.

@Arby , omdat je in maart overgezet bent op glasvezel (als ik alles goed lees is het problrrm daarna begonnen) en je alles intern hebt vervangen, gerest, geüpdatet enz, moet ik het met @KeesYagi eens zijn: Dus is het aan kpn om de oorzaak te zoeken in de achterliggende systemen. Na aansluiting van ons complex op glas, nu twee jaar geleden moest KPN regelmatig terug naar het POP station (en verder) om een aantal individuele problemen op te lossen. Voor zover bekend is dat voor iedereen gelukt. 

Wat nog interessant is om te bekijken, de

  • Enable the option "Keep port sharing of the internet router enabled for telephony".
  • Select a suitable time interval. Select "30 sec." if you do not know how long temporary port forwarding rules will be maintained.

https://en.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/119_Parties-cannot-hear-each-other

Telephony > Telephone Numbers > (tabje) Line Settings
onderaan de pagina :
klik "Changing the Settings" open
vinkje : "Keep port sharing of the Internet router enabled for telephony" AAN (of waar staat ie bij jou op ?)
en de tijd bij "Keep port forwarding enabled every" ?

Ik ben nog een beetje voorzichtig, maar het probleem lijkt mogelijk verholpen na vervanging van het (XGS-PON) glasvezelkastje. Dat was inderdaad zo ongeveer de laatste hardware die we nog niet hadden vervangen.

Reputatie 7
Badge +13

@Arby Excuses voor de late reactie. Ik was even afwezig en ik was dit topic even uit het zicht verloren. Fijn dat je nu dan voorzichtig optimistisch bent en ik hoor graag of deze laatste actie dan ook daadwerkelijk verbetering heeft gebracht. 

@Remco_ Bedankt voor je herinnering. Het heeft nu een week zonder problemen gewerkt, dus het lijkt me inderdaad opgelost.

 

Dank iedereen voor het meedenken en alle suggesties!

Reputatie 7
Badge +13

Kijk dat zijn de betere berichten! Fijn dat het dan beter voor je werkt en voor alle hulp vanuit de community! Post gerust nog eens een topic als we iets voor je kunnen doen!