Beantwoord

Prijsverhoging vast nummer

  • 8 May 2020
  • 19 reacties
  • 392 keer bekeken

Per 1 juli 2020 verhoogt KPN de abonnementsgelden. De kosten voor een vast telefoonnummer gaan van € 1 naar € 2 per maand. Het lijkt niet veel, maar dat is 100% méér. Wil KPN van de vaste telefoonaansluitingen af?

icon

Beste antwoord door Noordzee 15 May 2020, 19:03

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @KPN-bejaarde ,

Zover ik begrepen heb in dit topic :  https://forum.kpn.com/internet-9/prijswijzigingen-kpn-2020-497130  is er een verschil tussen "Vast telefoonnummer" en "Vast Bellen". 

De wijziging van de extra dienst “Vast telefoonnummer” gaat per 1 juli 2020, en Vast Bellen (dus PSTN) per 1 augustus 2020. 

Volgens moderator Paul heb ik kennelijk "Vast telefoonnummer" en dat stijgt per 1 juli 2020 met 2,6% naar 1,02/1,03 per maand. Als je "Vast Bellen" hebt, dan ga je per 1 augustus 2020 omhoog van 1,00 naar 2,00 per maand. 

De verhoging kan dus meevallen….. 

Reputatie 7

Dat vermoeden heb ik wel.

De gesprekskosten zijn ondertussen ook exorbitant hoog met €0,15 per minuut en daarbij komt ook nog eens een starttarief van €0,15. Hoe vaak heb je wel niet dat je een mobiel nummer belt en de voicemail krijgt waar je dan niets inspreekt? Waarschijnlijk overkkomt je dat regelmatig en dat is wel elke keer kassa.

Ik bel dan ook al jaren uitgaand via CheapConnect. Die hanteren geen starttarief en de gesprekskosten zijn €0,0238 naar vaste nummers en €0,05 naar mobiele nummers in Nederland. Voor vele andere landen zijn die tarieven ook zeer laag.

Ik zal nu ook mijn vaste nummer laten van KPN naar CheapConnect gaan porteren.

€12,00 (KPN) i.p.v. €8,95 (CheapConnect) per jaar voor de vaste lijn vond ik nog tot daar aan toe, maar het verschil tussen €24,00 en €8,95 vind ik te groot worden.

 

Reputatie 7

Volgens moderator Paul heb ik kennelijk "Vast telefoonnummer" en dat stijgt per 1 juli 2020 met 2,6% naar 1,02/1,03 per maand. Als je "Vast Bellen" hebt, dan ga je per 1 augustus 2020 omhoog van 1,00 naar 2,00 per maand. 

Dat heb ik Paul niet horen zeggen.

Als jij nu een "Internet en TV" hebt met vaste telefoon dan ga je voor die vaste telefoon €2,- betalen. Dus niet een inflatiecorrectie van 2,6% maar een prijsverhoging van €1,- naar €2,-.

Reputatie 7
Badge +28

Beste @wjb 

Jij spreekt nu jezelf tegen. Van de week schreef je dat mijn kosten omhoog gaan van 43,50 (x1,026) naar 44,63. Paul bevestigde dat. 

 

Noordzee schreef:

Het goedkoopste hussel abonnement is nu 42,50 per maand.

Is het dan niet goedkoper om over te stappen op KPN Hussel?

Inclusief Vast bellen zou dat dan 44,50 per maand worden. 

(Aangezien KPN Hussel niet verhoogd wordt ! )

Jouw huidige Intenet+bellen thuis instap gaat waarschijnlijk €44,63 kosten en dat is dus net duurder.

Reputatie 7

Jij spreekt nu jezelf tegen. Van de week schreef je dat mijn kosten omhoog gaan van 43,50 (x1,026) = 44,63. Paul bevestigde dat. 

My mistake, het zal ook geen €44,63 worden maar €45,61.

Geen €43,50 * 1,026 maar €42,50 * 1,026 + €2,- voor de vaste telefoon.

Zie ook dit bericht van Paul voor de onderbouwing van de berekening.

 

Correctie:

Mijn oorspronkelijke berekening klopte wel immers in jouw geval zijn de kosten voor de vaste telefonie opgenomen in de basisprijs van het "Internet+Bellen Thuis Instap" abonnement en over de basisprijs wordt de inflatiecorrectie van 2.6% gerekend.

Als de kosten voor telefonie als optie apart op de factuur staan dan geldt bovenstaande berekening. Dit is dus het geval bij het "Intenet only" abonnement met vaste telfonie.

Reputatie 7
Badge +28

Dan kom je volgens mij uit op : 42,50 x1,026 (43,61) + 2,00 = 45,61. 

Dus weer een euro duurder!

 

(Zou een mooie opgave kunnen zijn voor de Dwaling op Dinsdag, zelfs jij hebt er moeite mee..:joy: )

 

OH, je hebt het zelf al aangepast, zie ik….

 

Reputatie 7

OH, je hebt het zelf al aangepast, zie ik….

Klopt, ik heb het inderdaad even aangepast en ook in het oorspronkelijke bericht.

De inflatiecorrectie gaat, zoals door Paul bevestigd, alleen over de basisprijs van het abonnement, niet over de opties.

Reputatie 7
Badge +28

Om even terug te komen bij de topic-starter @KPN-bejaarde .

Wellicht is het een idee om over te stappen naar KPN Hussel. 

In mijn situatie ga ik bij KPN Hussel 42,50 + 2,00 = 44,50 betalen tegenover 45,61 in mijn oude abonnement. 

 

Wellicht geldt dat KPN Hussel voor u ook gunstiger is.  Daarmee kunt u de effecten van de prijsverhoging een stuk kleiner maken. 

 

 

Ik vind jullie reacties interessant om te lezen, maar mijn openingsvraag was: Wil KPN (met die 100%-verhoging) van de vaste telefoonaansluitingen af. 

Zijn die voor KPN minder winstgevend, of lastig, of ouderwets, of te onderhoudsgevoelig, of niet toekomstgericht, enz.? En of die verhoging op 1 juli of op 1 augustus ingaat, wat maakt het uit, het blijft 100%.

Reputatie 7
Badge +24

Nee natuurlijk wil KPN daar niet vanaf. KPN trekt hiermee gewoon de prijs voor een telefoonaansluiting gelijk met hoe die bij Hussel is. Bij Hussel kost een telefoonaansluiting ook 2 euro. Al zolang Hussel bestaat.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb overigens een nog ouder abonnement waarbij de telefoon aansluiting onderdeel is van het pakket. Alles-in-1 Instap heet dat pakket. Kost nu 54 euro, gaat 55,40 kosten. Ik heb dus niet die prijsverhoging van 1 naar 2 euro, maar gewoon de inflatiecorrectie over het hele pakket, waaronder dus de telefoonaansluiting. En gratis pluspakket aangezien ik compleet ben. Het is nu nog steeds zo, ondanks de prijsverhoging, dat hussel voor mij duurder is volgens mij…

Want een vergelijkbaar Hussel abo word: € 42,50 (internet) + € 10,- (TV) + € 2,- (telefoon) + € 6,99 (pluspakket) - € 5,- (entertainmentvoordeel) = € 56,49. Als ik hoed reken 🤔

Reputatie 4
Badge +2

Nee natuurlijk wil KPN daar niet vanaf. KPN trekt hiermee gewoon de prijs voor een telefoonaansluiting gelijk met hoe die bij Hussel is. Bij Hussel kost een telefoonaansluiting ook 2 euro. Al zolang Hussel bestaat.

Daardoor blijft het wel een prijsverhoging van 100%. Dit gebeurt volgens mij vaker. Er wordt eerst een nieuw abonnement geïntroduceerd, met in dit geval een tarief dat voor bellen 100% hoger ligt. Bestaande abonnees worden vervolgens op een daarop volgend moment getrakteerd op deze prijsstijging onder het mom van we trekken de boel gelijk. Maar benoem het gewoon...het is een forse prijsstijging.

Reputatie 7

Wellicht geldt dat KPN Hussel voor u ook gunstiger is.  Daarmee kunt u de effecten van de prijsverhoging een stuk kleiner maken. 

Als ik niks zou doen dan gaan de kosten voor mijn abonnement bij KPN van €78,48 naar €81,11.

Ik ga mijn "Internet en TV" abonnement dus omzetten naar KPN Hussel waardoor ik voor dezelfde diensten €78,98 ga betalen.

Daarnaast ga ik mijn vaste telefoon naar CheapConnect laten porteren waardoor ik dus €76,98 per maand kwijt zal zijn aan KPN en dat is €1,50 minder dan wat ik vandaag de dag aan KPN kwijt ben.

Zie ook dit bericht.

Reputatie 7
Badge +28

Ik vind jullie reacties interessant om te lezen, maar mijn openingsvraag was: Wil KPN (met die 100%-verhoging) van de vaste telefoonaansluitingen af. 

Zijn die voor KPN minder winstgevend, of lastig, of ouderwets, of te onderhoudsgevoelig, of niet toekomstgericht, enz.? En of die verhoging op 1 juli of op 1 augustus ingaat, wat maakt het uit, het blijft 100%.

KPN gaat heus niet bevestigen dat ze van Vast Bellen af willen. Maar als je in één huishouden maar één mobiel telefoonnummer hebt, dan kan Mobiel Bellen al goedkoper zijn dan Vast bellen.

Onbeperkt Vast bellen in Nederland kost 2,00 + 9,99 = 11,99. 

Je hebt al een Mobiel abonnement in KPN Hussel voor 10 euro per maand. Maar als je in jouw huishouden meerdere mobiele nummers hebt, dan is Vast Bellen nog goedkoper. 

  

 

Reputatie 7
Badge +28

Wellicht geldt dat KPN Hussel voor u ook gunstiger is.  Daarmee kunt u de effecten van de prijsverhoging een stuk kleiner maken. 

Als ik niks zou doen dan gaan de kosten voor mijn abonnement bij KPN van €78,48 naar €81,11.

Ik ga mijn "Internet en TV" abonnement dus omzetten naar KPN Hussel waardoor ik voor dezelfde diensten €78,98 ga betalen.

 

Dus ook op 1 juli 2020 over naar KPN Hussel. Ik ben er nu uit dat dit voor mij ook het beste is. En vermoedelijk is voor heel veel andere klanten een overstap naar KPN Hussel ook het voordeligst.

Best heel raar dat KPN dit niet proactief gaat aanbieden aan de klanten.   

 

Reputatie 4
Badge +2

Volgens mij zou je ook nog naar een overstap naar XS4all kunnen kijken, met service, Fritzbox, beveiliging, combi voordeel met kpn mobiel en welkomstkorting.

Reputatie 7

Best heel raar dat KPN dit niet proactief gaat aanbieden aan de klanten.   

Ik heb nog nooit een commercieel bedrijf hun klanten proactief zien benaderen om ze te vertellen dat ze minder aan die klant willen verdienen.

Weet je dat er nog steeds klanten zijn met een heel oud mobiel abonnement incl. telefoon dat ze gewoon laten doorlopen en dus nog steeds een bijdrage voor die telefoon betalen?

En denk je dat KPN die abonnees proactief benadert? Nee dus. :confounded:

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @KPN-bejaarde, ik begrijp dat je deze prijswijziging hoog vindt voor wat de vaste telefoon betreft, dat begrijp ik wel. De inflatiecorrectie geldt voor het abonnement op zich, niet voor extra opties zoals vast bellen. Het is niet zo dat we van vast bellen af willen. Iedereen die bericht over de prijswijziging heeft ontvangen, heeft tot 1 juli bedenktijd. Misschien heb je nog iets aan de tip van Noordzee, het kan goed zijn om jouw abonnement eens goed onder de loep te nemen en te bekijken wat het beste bij je past. 

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @KPN-bejaarde ,

Zover ik begrepen heb in dit topic :  https://forum.kpn.com/internet-9/prijswijzigingen-kpn-2020-497130  is er een verschil tussen "Vast telefoonnummer" en "Vast Bellen". 

De wijziging van de extra dienst “Vast telefoonnummer” gaat per 1 juli 2020, en Vast Bellen (dus PSTN) per 1 augustus 2020. 

Volgens moderator Paul heb ik kennelijk "Vast telefoonnummer" en dat stijgt per 1 juli 2020 met 2,6% naar 1,02/1,03 per maand. Als je "Vast Bellen" hebt, dan ga je per 1 augustus 2020 omhoog van 1,00 naar 2,00 per maand. 

De verhoging kan dus meevallen….. 

@KPN-bejaarde 

Ik kreeg gisteren de bewuste E-mail en moest toen aan dit topic denken. Uiteindelijk bleek mijn gedachte toch te kloppen en betaal ik nu 1,026 per maand voor vast telefoonnummer als onderdeel van mijn totale abonnement. 
Ik zie nu ook pas dat @wjb  zijn reactie nog heeft gecorrigeerd. 
 

Wellicht valt de verhoging voor u ook mee en blijft het beperkt tot 2,6%, de inflatiecorrectie.