Vraag

Vaste telefonie volledig uitgevallen

  • 18 October 2023
  • 12 reacties
  • 165 keer bekeken

Sinds gisterochtend werkt onze vaste telefoonlijn geheel niet meer. Het is nog een ouderwetse analoge verbinding. Er is geen kiestoon meer te horen, bellen lukt (dus) totaal niet. Ik heb contact met de technische dienst van KPN gehad, maar dat heeft nog geen oplossing opgeleverd. Je zou met een beetje slechte wil ook kunnen zeggen: ik heb niet te horen gekregen wat ik wilde horen en/of mijn punt niet goed gemaakt, maar laat me dat even uitleggen.

De medewerker van KPN die ik gesproken heb, heeft als test ons vaste nummer gebeld (wat we al zo ongeveer 30 jaar hebben), en daarbij bleek dat de telefoon ergens in het land wel overgaat en er werd opgenomen door een dame die verder helemaal niets met ons te maken heeft.

Op de website van KPN heb ik gisteren na het invullen van onze postcode al gezien dat er voor zowel gisteren als vandaag als ook weer morgen werkzaamheden gepland waren in onze buurt. Nu ben ik geen wiskundige, maar de logica van 1 + 1 = 2 ontgaat me hier toch niet: juist op de dag dat KPN ergens hier ‘in de buurt’ aan het werk is, valt onze telefoonverbinding weg en leidt ons nummer daarna opeens naar heel iemand anders. Het lijkt mij met deze gegevens óók nog vrij logisch om dan te concluderen dat het probleem dus niet bij ons in huis is ontstaan, maar elders.

De medewerker van KPN suggereerde echter dat er hier een monteur langs zou moeten komen, en daar raak ik de logica dus even kwijt. Er valt hier in huis volgens mij helemaal niets te monteren. KPN is de enige die weet waar zij gisteren werkzaamheden heeft uitgevoerd en wat ze daar precies heeft gedaan. Dan lijkt mij dat KPN ook wel weet, althans kan weten, wat ze daar moet doen om te zorgen dat onze telefoonlijn weer actief wordt en telefoontjes die voor ons bedoeld zijn niet bij heel iemand anders uitkomen.

Ik hoor graag van KPN of ik hier nu (inderdaad) heel gekke dingen zeg, of dat ik toch ergens wel een punt heb en dit probleem door KPN heel makkelijk opgelost kan worden door even na te gaan wat de werkzaamheden precies inhielden en de fout die daarbij is opgetreden weer te herstellen. Ik zal ook graag verdere gegevens in een privébericht verstrekken als dat nodig is.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 2

<flauwe opmerking>

Waar is de tijd, dat we nog gewoon de PTT via 007 konden bellen voor een telefoon storing.

En als je pech had, en het was na vijf uur, dan kon je 0066 proberen, “om een

ambtenaar thuis te bereiken”

<einde flauwe opmerking>

Gevalletje ondermijning pstn? Bij bijvoorbeeld Ziggo werd het analoge tv signaal ook plotseling slecht toen ze digitale tv er doordrukten..... 

Ach @Xenomatrix2 . 007 bestaat dan weliswaar niet meer maar voor storingen, en dat is dit toch wel, is kpn 24/7 bereikbaar via 0800-0402 .

Verder lijkt dit me inderdaad een gevalletje cross wiring.

Ach @Xenomatrix2 . 007 bestaat dan weliswaar niet meer maar voor storingen, en dat is dit toch wel, is kpn 24/7 bereikbaar via 0800-0402 .

Verder lijkt dit me inderdaad een gevalletje cross wiring.

Net wat ik zelf dus denk. En daarom zal het fijn zijn als KPN hier ook nog reageert met dat inzicht en ze de draden weer kunnen ontwarren en dit oplossen.

Daarmee kunnen ze zich in ieder geval de stap besparen om ergens te gaan kijken waar het probleem niet zit (hier in huis).

Een kpn moderator komt hier nog AGB1876.

Dan is het handig als je je forumprofiel met je gegevens als NAW + klantnummer e.d. hebt ingevuld. Dan weten ze ook wie en wat ze moeten opzoeken in de administratie.

https://forum.kpn.com/settings/profile (na invullen onderaan de knop gebruiken om te bewaren)

De wachtrij van moderators lijkt momenteel ongeveer 3 dagen te zijn. Dat zou betekenen dat ze hier morgen aan toe zijn.

Overigens is alleen vaste telefoon (analoog, pstn) een zeer dure oplossing. Met internet via bv Ziggo neem ik aan.

Reputatie 7
Badge +9

<flauwe opmerking>

Waar is de tijd, dat we nog gewoon de PTT via 007 konden bellen voor een telefoon storing.

En als je pech had, en het was na vijf uur, dan kon je 0066 proberen, “om een

ambtenaar thuis te bereiken”

<einde flauwe opmerking>

Vroeger was het 0800-0407 of daarvoor nog 06-0407.
Was ook gratis zonder telefoonkaart te bellen in de telefooncel.


0066 herinner ik mij weer niet uit de historie van de PTT.

Reputatie 7
Badge +30

Beste @AGB1876, welkom! Via het forum kunnen we je helaas niet verder helpen met vragen over je analoge telefoonlijn. Het verzoek is inderdaad om toch nog eens contact op te nemen met de collega's via 0800-0402. Ik zie dat er een melding gemaakt is door mijn collega dat er wellicht sprake is van een kruising. Dat kan niet vanaf afstand opgelost worden. Daar moet dan inderdaad een monteur voor komen. 

Beste @AGB1876, welkom! Via het forum kunnen we je helaas niet verder helpen met vragen over je analoge telefoonlijn. Het verzoek is inderdaad om toch nog eens contact op te nemen met de collega's via 0800-0402. Ik zie dat er een melding gemaakt is door mijn collega dat er wellicht sprake is van een kruising. Dat kan niet vanaf afstand opgelost worden. Daar moet dan inderdaad een monteur voor komen. 

Dank voor de reactie, maar het is nog niet helemaal een antwoord op mijn vraag.

Dat KPN via het forum niet kan helpen met vragen over de analoge telefoonlijn, kan ik nog wel volgen. Ik kan dat immers zelf in Mijn KPN ook niet koppelen en het bestaan ervan loopt op zijn eind.

Dat er een monteur op pad moet, kan ik óók nog volgen.

Waar KPN echter misschien wél mee kan helpen, is waar die monteur naartoe gestuurd wordt om zijn/haar ding te doen. Iedereen in dit draadje lijkt het erover eens te zijn dat hier sprake is van een kruising, of crossed wires, zo je wilt. Met de combinatie van factoren die ik heb omschreven (telefoon valt geheel uit na werkzaamheden door KPN en gaat daarna bij heel iemand anders over) kan het niet anders of die kruising is ergens buiten ons huis ontstaan.

Waarom krijg ik dan als ik 0800-0402 bel maar niet duidelijk gemaakt dat de monteur naar de locatie zou moeten gaan waar het probleem is opgetreden? Nu dat niet hier in huis is, kan alleen KPN weten waar wel.

Ik heb de vraag alleen maar hier gesteld omdat ik telefonisch de logica van mijn verzoek blijkbaar niet duidelijk krijg. Om dat alsnog in goede banen te leiden, dat lijkt mij iets waar KPN zich wél voor in kan zetten.

Reputatie 7
Badge +9

@AGB1876

Omdat het meten eerst in je huis gebeurt. Daar begint jouw probleem toch? Als het probleem voor je aansluitpunt zit, wat haast zeker is, dan betaal je geen voorrijd-kosten. 

Reputatie 7
Badge +10

En om het verhaal compleet te maken, monteur die op pad wordt gestuurd kijkt bij u of de lijn inderdaad dood is, hangt er vervolgens een kastje aan en gaat naar de centrale om daar uw lijn op te zoeken. Via het apparaatje aan uw telefoonlijn kan hij vaststellen in de centrale waar het fout zit en zo dit probleem verhelpen.

Reputatie 7
Badge +9

En om het verhaal compleet te maken, monteur die op pad wordt gestuurd kijkt bij u of de lijn inderdaad dood is, hangt er vervolgens een kastje aan en gaat naar de centrale om daar uw lijn op te zoeken. Via het apparaatje aan uw telefoonlijn kan hij vaststellen in de centrale waar het fout zit en zo dit probleem verhelpen.

Een tracer. Grappig ding hoor.

Een paar jaar geleden had ik ook last van een dode analoge PSTN telefoonlijn. Mijn telefoon toonde ook 'Geen kiestoon aanwezig'. Eventjes nadat de monteur het probleem buiten mijn huis ging opzoeken, zag ik dat die melding van mijn telefoon verdween. Toen ik de hoorn opnam hoorde ik i.p.v de 425 kHz kiestoon een soort van ambulance met tuu-duu-tuu-duu. 🤣

Reputatie 7
Badge +30

Het klopt wat hierboven gezegd wordt: de monteur begint bij de klant en gaat daarna verder. Ook als er al eerder geconstateerd wordt dat het bij de klant in orde is, worden dezelfde stappen nogmaals doorlopen.