Beantwoord

Waarom kost het niet-spoednummer van de politie ook extra zelfs bij onbeperkt bellen?

  • 2 October 2023
  • 1 reactie
  • 269 keer bekeken

Zelf heb ik bewust ervoor gekozen om onbeperkt bellen op de vaste lijn te hebben. Dat sommige nummers extra kosten (omdat ze 'service' nummers zijn van bepaalde type sectoren vaak) hebben, snap ik wel. Maar waarom wordt er door KPN voor het 0900-8844 niet-spoednummer van de politie geen uitzondering gemaakt?

 

Het is geen 112, maar desondanks wel vrij belangrijk dat het bereikbaar is. Daarom is het nogal vreemd dat zo'n nummer van de overheid ook bij een extra pakket zelfs nog extra kosten geeft, terwijl je normaal gesproken het reguliere tarief slechts betaald (wat ook wordt aangegeven). Dus… waarom?

icon

Beste antwoord door Ik_Combineer 2 October 2023, 22:20

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +12

Zie ook politie.nl

 

Wanneer bel ik 0900-8844?

De stelregel is: geen spoed, wel politie? Bel dan 0900-8844! Op dit nummer kunt u terecht met al uw niet-spoedeisende vragen en problemen. Zonodig wordt u snel doorgeschakeld naar het dichtstbijzijnde politiebureau. 0900-8844 is 7 dagen per week 24 uur per dag bereikbaar.

Belt u met 
0900-8844 of 144 dan betaalt u 2 cent per minuut, plus uw gebruikelijke belkosten.

 

KPN is dus gewoon verplicht om deze kosten af te dragen aan in dit geval de politie. Die heeft er voor gekozen om hun nummer betaald te maken. 
 

NPO1 heeft hier enkele jaren geleden ook aandacht aan besteed, toen was dit het antwoord van de politie woordvoerder:

 

 

Wilma Manuels wilde de politie op de hoogte brengen van een gevaarlijke verkeerssituatie. Aangezien het geen spoedeisende melding was, belde ze naar 0900-8844. "Ik was verbaasd over de kosten. Ik vind ze flink. Eerst moest ik lang wachten en toen werd ik nog eens doorverwezen. Het is toch vreemd dat dit niet gratis is?" 

'Uw gebruikelijke belkosten'

Een 0900-nummer is een informatienummer waarvoor vrijwel altijd kosten worden berekend. Het politienummer 0900-8844 kost 2,8 cent per minuut met een starttarief van 9,51 cent. Daarbovenop komen "uw gebruikelijke belkosten". Wat die 'gebruikelijke belkosten' zijn weet niemand, want dat is afhankelijk van je abonnement, of je een vaste of mobiele lijn hebt en bij welke provider je zit. Wie mobiel belt, krijgt eerst nog een keuzemenu te horen of krijgt de telefooncentrale aan de lijn. 

'Kosten om oneigenlijk gebruik tegen te gaan'

Wilma's vraag hebben we voorgelegd aan de politie, maar die heeft geen tijd om in de uitzending te reageren. Schriftelijk laat een woordvoerder weten dat 0900-8844jaarlijks 4.650.000 keer wordt gebeld. "Om oneigenlijk gebruik tegen te gaan is besloten een klein bedrag in rekening te brengen", aldus de woordvoerder. "Een gemiddeld gesprek duurt 3,3 minuten en komt op zo'n zes cent." De wachttijd, voordat je iemand aan de lijn krijgt, is echter afhankelijk van de regio waar je woont. "Dat kan behoorlijk oplopen", zegt Ronald van Raak, Tweede Kamerlid voor de SP. Hij zegt dat in de praktijk het te lang duurt voordat je iemand aan de lijn krijgt. "Dan gaan mensen alsnog 112 bellen."

Reageer