Vraag

Krijg SuperWifi wit niet werkend met Box 12

  • 20 July 2023
  • 30 reacties
  • 306 keer bekeken

Reputatie 1

Ik ben na een abonnementsverlenging overgestapt van een Fritzbox naar een Experia 12. Ik had al reeds 4 witte superwifipunten die tot die tijd prima werkten.  Maar met de experia 12 krijg ik de boel niet aan de gang. Zijn de witte superwifipunten niet geschikt voor de Experia 12 of doe ik iets verkeerd. Zodra ik het superwifipunt loskoppel van de kabel en ‘m plaats op de plek waar de wifi slecht is, heb ik daar totaal geen bereik meer.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

30 reacties

Reputatie 7
Badge +24

En als u hem gewoon bekabeld aangesloten laat op dezelfde manier als bij de fritzbox? 

Badge +19

Sinds wanneer heb je de box 12?

Reputatie 1

Bij de Fritzbox had ik er één bekabeld bij de router en de andere 3 los. De Experia 12 heeft zelf een superwifi punt aan boord heb ik begrepen. Als in de andere los neerzet heb ik ter plaatse van de losse punten geen wifi. Ik heb de experia 12 sinds februari

Reputatie 7
Badge +24

Bij de Fritzbox had ik er één bekabeld bij de router en de andere 3 los. De Experia 12 heeft zelf een superwifi punt aan boord heb ik begrepen. 

En dat gooit bij u alles in de war. U zou het WiFi van de KPN Box uit kunnen zetten. Dan zou u gewoon dezelfde situatie die u bij de fritzbox had voort kunnen zetten.

Anders... heeft u al een keer alle punten gereset?

Badge +19

En als er je er één bekabeld doet de rest het dan wel?

Reputatie 1

Bij de Fritzbox had ik er één bekabeld bij de router en de andere 3 los. De Experia 12 heeft zelf een superwifi punt aan boord heb ik begrepen. 

En dat gooit bij u alles in de war. U zou het WiFi van de KPN Box uit kunnen zetten. Dan zou u gewoon dezelfde situatie die u bij de fritzbox had voort kunnen zetten.

Anders... heeft u al een keer alle punten gereset?

Ik had in eerste instantie er één bedraad bij het modem, maar toen ik bericht kreeg dat mijn experia 12 zelf een wifi punt was, heb ik ook die losgegooid. Resultaat bleef in alle gevallen hetzelfde . Je voorstel is dus: “Zet de interne wifi van de experia 12 uit, sluit 1 superwifi aan met een kabel en de andere 3 los”????

Reputatie 1

En als er je er één bekabeld doet de rest het dan wel?

Nee, ook dan werkt het niet. Daarom vraag ik me af of het superwifipunt in de experia 12 de oude (witte) superwifi in de weg zit?

Badge +19

In principe moeten ze samenwerken met de SuperWiFi's maar er wordt voor de box 12. Welke software versie heb je op de box 12 staan?

Reputatie 1

SGEJ1000060E

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u alles al een keer gereset? 

Reputatie 1

Meerdere malen….. maar steeds zonder positief resultaat

Reputatie 7
Badge +24

Meerdere malen….. maar steeds zonder positief resultaat

Gereset door met een paperclip het kleine knopje achterop minimaal 15 seconden te houden? Eerst allemaal gereset en pas daarna weer aangesloten?

Reputatie 1

Meerdere malen….. maar steeds zonder positief resultaat

Gereset door met een paperclip het kleine knopje achterop minimaal 15 seconden te houden? Eerst allemaal gereset en pas daarna weer aangesloten?

Exact! Helemaal volgens de voorschriften. Ik ga het morgen nogmaals proberen, maar dan reset ik eerst ook de experiabox 12. Wordt vervolgd.

Verbind alle 4 de SW punten bekabeld met internetkabel met het modem. Reset ze allemaal (paperclip erin en wachten tot hij kort rood gaat knipperen, lukt dit niet direct wacht dan even tot ze groen branden en doe dan de reset). Laat alle 4 de SW punten minimaal 20 minuten bekabeld aan het modem hangen. Check daarna via de Thuis app van KPN (via AppStore te downloaden) of de SW punten de juiste firmware hebben, .21 op het eind uit mijn hoofd. Haal vervolgens alle 4 de SW punten los na die 20 minuten en zet ze op de plek waar dat je ze wilt zetten. Wacht 5-8 minuten tot ze allemaal groen branden. Let op; het kan zijn dat ze op rood springen/blauw knipperen. Wacht geduldig af tot ze constant groen gaan branden. Via de Thuis app van KPN kun je checken of de SW punten een goede verbinding hebben. Oranje betekent dat hij te ver weg staat, ook kun je de bandbreedte zien in de app,  maximaal -75dbm voor een goede draadloze verbinding. 

Reputatie 6
Badge +6

Verbind alle 4 de SW punten bekabeld met internetkabel met het modem. Reset ze allemaal (paperclip erin en wachten tot hij kort rood gaat knipperen, lukt dit niet direct wacht dan even tot ze groen branden en doe dan de reset). Laat alle 4 de SW punten minimaal 20 minuten bekabeld aan het modem hangen. Check daarna via de Thuis app van KPN (via AppStore te downloaden) of de SW punten de juiste firmware hebben, .21 op het eind uit mijn hoofd. Haal vervolgens alle 4 de SW punten los na die 20 minuten en zet ze op de plek waar dat je ze wilt zetten. Wacht 5-8 minuten tot ze allemaal groen branden. Let op; het kan zijn dat ze op rood springen/blauw knipperen. Wacht geduldig af tot ze constant groen gaan branden. Via de Thuis app van KPN kun je checken of de SW punten een goede verbinding hebben. Oranje betekent dat hij te ver weg staat, ook kun je de bandbreedte zien in de app,  maximaal -75dbm voor een goede draadloze verbinding. 

(Neem de tijd ga niet te snel tewerk) Ik adviseer om de 1e stap anders te doen. Nog niet bekabeld aan sluit maar ze zonder aan de V12 hard te  resetten totdat ze rood knipperen

Op je telefoon/tablet oid bij je wifi instellingen kijken totdat je de superwifi's zijn oorspronkelijke ssid ziet uitzenden wat achterop zijn stikker staat. Is dat het geval. Uitzetten. Zo niet op nieuw hard resetten totdat die dat wel doet, uitzetten, dan bekabeld aansluiten en 1 voor 1 aanzetten met een tussen pauze van een paar minuten niet tegelijk. Voor de rest de stappen van Yasin uitvoeren. Dat moet gewoon werken op die manier.

Reputatie 1

Nou, ik dacht wat verder te zijn. Volledige reset van de Experia 12. Goeie wifi, maar beperkt op bepaalde punten slechte dekking. Stap 1: eerste witte Superwifi gereset (tot hij rood knipperde) en netjes toegevoegd via de thuis app en neergezet zonder kabel 5 meter van modem. Resultaat: prima internet! So far so good. Stap 2: tweede witte superwifi op dezelfde manier gereset en ook netjes toegevoegd volgens de aanwijzingen van de thuisapp. Vervolgens op 5 meter afstand geplaatst van de eerste superwifi. Resultaat: op die locatie ook prima internet. Problem solved! Tenminste zo leek het.  Want na 2 dagen goeie wifi stonden vanmorgen zowel de eerste als de tweede superwifi discs groen te knipperen en had ik geen wifi meer. Ik geef het op 🤨

Ik zou een monteursafspraak in plannen. Ze zullen proberen het een betaalde afspraak te maken omdat Superwifi punten uw eigendom zijn. Maar na flink wat gezeur word het een gratis afspraak. 

Reputatie 6
Badge +6

Ik zou een monteursafspraak in plannen. Ze zullen proberen het een betaalde afspraak te maken omdat Superwifi punten uw eigendom zijn. Maar na flink wat gezeur word het een gratis afspraak. 

@Yasin1992881

Appart advies vind ik, uit eindelijk bepaald de monteur in dit soort gevallen of er kosten in rekening word gebracht na onderzoek tot nu toe is niet duidelijk wat de problemen zijn die dit veroorzaken in dit geval.

Reputatie 1

Ik vind het helemaal geen probleem om wat kosten te maken hoor. Voor mij is maar 1 ding belangrijk en dat is “Goeie WiFi door heel m’n huis”

Ik heb zojuist de KPN helpdesk gebeld en werd daar prima te woord gestaan. Geen domme vragen zoals “Zit de stekker er wel goed in?” maar een fijne stapsgewijze inventarisatie van het probleem. Uiteindelijk zijn we toch tot de conclusie gekomen dat er een monteur bij moet komen, en dat er toch een vermoeden is dat Super wifi 1 en Experiabox V12 geen gelukkige combinatie is. De monteur komt morgen dus…… wordt vervolgd.

Reputatie 7
Badge +24

Alleen een monteur kan niets meer doen dan dat u zelf kunt doen. Die kan niet bepaalde geavanceerde instellingen aanpassen ofzo waardoor het dan opeens wel werkt. Die kan ook alleen maar resetten en opnieuw aansluiten.

Als het die monteur wel lukt om het werkend te krijgen ... dan zou de simpele conclusie kunnen zijn ... dat de klant zelf wat verkeerd gedaan heeft. Ik zeg het een beetje voorzichtig als je begrijpt wat ik bedoel 😉

Reputatie 7
Badge +24

Stap 2: tweede witte superwifi op dezelfde manier gereset en ook netjes toegevoegd volgens de aanwijzingen van de thuisapp. Vervolgens op 5 meter afstand geplaatst van de eerste superwifi. 

De SuperWiFi's draadloos als een ketting achter elkaar zetten om zo een soort "pad" te creëren... dat werkt heel vaak niet. Mesh is daar ook niet voor ontworpen. 

Reputatie 7
Badge +24

Verbind alle 4 de SW punten bekabeld met internetkabel met het modem. Reset ze allemaal...

Dat is de verkeerde volgorde. Eerst alles loskoppelen en losgekoppeld resetten. Ruim 15 seconden met een paperclip het kleine knopje vast houden. Totdat de lamp 2 of 3 keer uit/aan gaat.

Reputatie 1

Alleen een monteur kan niets meer doen dan dat u zelf kunt doen. Die kan niet bepaalde geavanceerde instellingen aanpassen ofzo waardoor het dan opeens wel werkt. Die kan ook alleen maar resetten en opnieuw aansluiten.

Als het die monteur wel lukt om het werkend te krijgen ... dan zou de simpele conclusie kunnen zijn ... dat de klant zelf wat verkeerd gedaan heeft. Ik zeg het een beetje voorzichtig als je begrijpt wat ik bedoel 😉

Ik stel voor dat ik hierop ga reageren als de monteur geweest is ;-)

 

Reputatie 7
Badge +12

Alleen een monteur kan niets meer doen dan dat u zelf kunt doen. Die kan niet bepaalde geavanceerde instellingen aanpassen ofzo waardoor het dan opeens wel werkt. Die kan ook alleen maar resetten en opnieuw aansluiten.

Als het die monteur wel lukt om het werkend te krijgen ... dan zou de simpele conclusie kunnen zijn ... dat de klant zelf wat verkeerd gedaan heeft. Ik zeg het een beetje voorzichtig als je begrijpt wat ik bedoel 😉

Ik stel voor dat ik hierop ga reageren als de monteur geweest is ;-)

 

Ook ik zie je bevindingen graag tegemoet @Pimvoormeulen!

Reputatie 1

Alleen een monteur kan niets meer doen dan dat u zelf kunt doen. Die kan niet bepaalde geavanceerde instellingen aanpassen ofzo waardoor het dan opeens wel werkt. Die kan ook alleen maar resetten en opnieuw aansluiten.

Als het die monteur wel lukt om het werkend te krijgen ... dan zou de simpele conclusie kunnen zijn ... dat de klant zelf wat verkeerd gedaan heeft. Ik zeg het een beetje voorzichtig als je begrijpt wat ik bedoel 😉

Ik stel voor dat ik hierop ga reageren als de monteur geweest is ;-)

 

Ook ik zie je bevindingen graag tegemoet @Pimvoormeulen!

KPN monteur is geweest en deze raadde me Superwifi 2 punten aan omdat deze beter zouden communiceren met Experia V12. Zo gezegd, zo gedaan Superwifi 1 eruit, Superwifi 2 erin. In eerste instantie leek alles goed te gaan. Goede dekking en Superwifi 2 netjes zichtbaar in modem op 5GHz met exelent groene connectie. Helaas na een paar uur begonnen de Superwifi disks weer terug te achakelen naar 2,4 Ghz (gele lamp) Zelfs degene die hemelsbreed 1,5 meter van het modem staat (betonnen vloer ertussen) internet dekking soms zover weg dat m’n Iphone terugschakelde naar 4G. 
monteur was toen al weg, maar liet me netjes z’n telefoonnummer achter igv problemen. 
 

ik ga als laatste test proberen om alle drie de Superwifi 2 punten te bekabelen en dan bekijken of ik ter plekke volledige wifi houdt. Lukt dat niet dan morgen maar weer bellen met de KPN monteur.