Beantwoord

SuperWifi punten aangesloten, maar de meeste apparaten zijn met het punt boven verbonden

  • 23 April 2023
  • 3 reacties
  • 440 keer bekeken

Goedenavond,

ik heb 2 super WiFi punten gekocht omdat ik boven en op zolder slechte WiFi had. Met de super WiFi 2 is dat nu een stuk beter.

wat ik alleen minder fijn vind is dat hij geen logische mesh geeft. De meeste apparaten van de woonkamer zijn nu verbonden met mesh boven. Terwijl de router tot 800mbit geeft via de WiFi in de huiskamer maar nu maar 200 geeft via boven. 

ook heb ik een camera in de achtertuin die juist verbonden moet zijn met de WiFi versterker boven in de slaapkamer. Maar die zoekt steeds verbinding met mijn router in de meterkast waardoor de verbinding slecht blijft zoals het was.

 

via ziggo en de Home deco kon ik instellen wel apparaat met welk punt verbinding moet  maken. Via de KPN thuis app kan ik dat niet instellen. Iemand een idee?

icon

Beste antwoord door Anonymous 27 April 2023, 17:30

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hi @Timma86 en welkom op het forum! 

De SuperWifi punten gebruiken seamless roaming wat in de praktijk inhoudt dat je apparaten automatisch verbinding moeten maken met het wifi apparaat met het sterkste signaal. Als dat niet goed gaat bestaat de kans dat de wifi signalen elkaar overlappen waardoor de apparatuur toch voor het minst ‘logische’ punt kiest. 

Je kunt niet instellen met welk apparaat verbinding gemaakt moet worden, maar je kunt wel de SuperWifi punten een schone installatie geven. Probeer daarna verschillende plekken in huis waar je ze neerzet, zo pakken de apparaten hopelijk het goede wifi punt met het sterkste signaal. 

Laat je weten of het hiermee lukt? 

Dan ga ik dat eens proberen, bedankt!

Binnen de afgesproken MESH definities wordt door de clients (dus je wifi apparaten zoals telefoons) bepaald met welk accesspoint ze verbinden.

Dat geeft vaker problemen, omdat sommige apparaten het roamen niet of slecht ondersteunen, met name cameras, deurbellen etc, (apparaten die normaliter statisch binnen het mesh op 1 accesspoint zitten). Als ze eenmaal op een accespoint zitten, schakelen ze niet of slecht over op het dichtsbijzijnde punt.

Als voorbeeld: als je  binnen je mesh eerst het accespoint op zolder aanschakelt, zou de deurbel beneden daarop kunnen verbinden. Het tweede accespoint (iets later aangeschakeld) is dichterbij, maar de deurbel kan dan besluiten niet over te schakelen, en behoudt het mindere signaal van verder weg.

Sommige routers zien zelf dat een apparaat beter kan verbinden met een ander accespoint, en gooien het zelf om dit heet mesh steering https://en.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/3515_What-is-Mesh-Wi-Fi-steering-and-how-does-it-work/

 

Het is lastig om af te dwingen dat de devices naar het juiste accesspoint gaan. Ik heb zelf uiteindelijk een 2.4Ghz drie tientjes TP-Link accesspoint gekocht voor beneden, buiten de mesh om, en laat alle apparaten die daar in de buurt staan, en die niet graag roamen, daarop verbinden. Probleem opgelost. De rest van het mesh is 5Ghz en daarmee ook nog weer wat sneller en stabieler geworden.

Â