Vraag

Wifiversterker valt regelmatig terug naar blauw knipperen

  • 17 May 2023
  • 7 reacties
  • 72 keer bekeken

Reputatie 1

Ik herken dit probleem ook. Sinds deze week zie ik mijn 2e WIFI versterker van stabiel groen met download 500 Mb en upload 500 Mb geregeld terugvallen naar knipperend blauw.

Hierdoor valt mijn verbinding met VPS regelmatig uit wat zeer irritant is in gebruik.

Ik heb mijn modem uitgezet door de stekker er uit te halen. Tevens 1e WIFI punt gereset en op kabel aangesloten (20 minuten) bleef deze groen. Ook 2e WIFI punt tijdens dit proces afgesloten en na 20 minuten 1e WIFI punt met reset bekabeld aangesloten. Daarna weer op plek op 2e etage gezet. Maar resultaat blijft helaas van stabiel groen naar blauw knipperen en slechte verbinding. Soms ook vast oranje wat duidt op een zwak signaal. Maar hoe kan die zo sterk wisselen?

 Zijner nog andere oplossingen te bedenken?  Vast bekabeld naar deze etage is geen optie helaas.

 

Admin: afgesplitst


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Wellicht is de afstand te groot 

Hoeveel streepjes Wifi heb je daar nog over waar het 2e wifi punt gebruik van kan maken om te verbinden met het 1e wifi punt?

 

Of laat ik het zo vragen waar verbind je 2e Wifi punt mee met het modem of met het 1e wifi punt welke is het dichtstbijzijnde? 

Reputatie 1

De afstand is hemelsbreed ca 2,5 meter. Ik heb een oude woning en de vloeren zijn van hout. Ik heb nu de 2e versterker eruit gehaald. Via 1e punt haal ik nu down tussen 250 Mb en 350 Mb. Up is dit tussen 200 Mb en 400 Mb.  Maar dan zit ik dus op de 1e wifiversterker die nog bedraad direct op modem is aangesloten. Dit wifi signaal is redelijk sterk. Ik lees heel veel problemen met 2e versterker waarbij de kleuren steeds veranderen. Sluit ik hem aan dan wordt hij van groen knipperend uiteindelijk groen. Na tijdje gaat blauw knipperen, dan soms vast oranje of zelfs vast rood. Niets doen en hij springt weer naar groen. Maar wanneer dit gebeurt in een remote desktop sessie dan klapt deze er uit.

Om probleem te voorkomen nu maar we punt er uit gelaten. Maar blijft wel gek dat KPN 2 versterkers mee levert en dat veel klanten last hebben met het 2e punt.

 

Ook complete reset naar fabrieksinstellingen van beide versterkers en omruilen 2 naar 1 helpt niet. Gaat dus echt om wat netwerk als 2e wifiversterker ziet.

 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @robert-vos, dat is wel gek. Bij blauw knipperend hoort er gewoon verbinding te zijn. Bij de master vind er dan een configuratie plaats. Bij oranje is er een zwak signaal, dit kan ook eventueel door het kanaal komen. Wellicht dat je daar nog eens naar kan kijken. Ik weet niet of het bij jou speelt, maar zou ook kunnen zijn dat je daardoor verbrekingen ervaart. 

Ha Bart,

 

Hoe stel ik een ander kanaal in?  De betekenis van blauw op plaatje aan binnenkant van de versterker meldt dat er dan een update wordt uitgevoerd o.i.d. . Dat dit binnen een half uur 5 x gebeurt is wel heel irritant. Voor nu ben ik met 1 versterker al een week stabiel dus die 2e versterker er uit heeft meer stabiliteit gebracht. Snelheid is ook goed genoeg.

 

Tijdens blauw verbinding kan maar dan ook geregeld terug naar oranje en soms rood blijft natuurlijk gek.

En ik lees heel veel van dergelijke problemen met de 2e versterker op diverse platforms terug.

Ben al met al een dag bezig geweest. Tot paar weken geleden ging het best goed. Glasvezel is toch dedicated voor mijn aansluiting? Wat  doet instellen van kanaal dan precies?

Reputatie 7
Badge +20

Het kanaal wijzigen kan heel makkelijk met onze online tool. Ik hoop dat dat meer stabiliteit brengt. 

Elk wifi signaal heeft een eigen kanaal. Als jij en je buren op hetzelfde kanaal zitten, dan gaan de netwerken elkaar in de weg zitten waardoor er dus problemen ontstaan. Ze gaan elkaar dan aan de kant duwen. 

Reputatie 7
Badge +7

En op de 5Ghz band kan je serieus ook last hebben van radarinterferentie. Wettelijk is het dan zo dat je verplicht even “uit” gaat. Daar speelt overigens de kanaalkeuze ook een rol want niet ieder kanaal (frequentieband) wordt ingezet bij radar. Ook zijn er nog verschillen in zendvermogen per kanaal op de 5Ghz band en ook de bandbreedte keuze kan nog roet in het eten gooien. Hoe breder de band, hoe groter de kans op interferentie en daarnaast wordt het zendvermogen over de hele bandbreedte ingezet. Door de band te verkleinen ben je wellicht minder snel maar is het netwerk wel stabieler. Vaak is het afgesloten abonnement de beperkende factor en is dit niet eens merkbaar.

Nog goed om te weten is dat superwifi geen simpele range extender is maar een mesh vormt met de andere WiFi nodes. Dat wil zeggen dat de onderlinge communicatie ook draadloos is (een wireless backhaul) en die is natuurlijk ook gevoelig voor invloeden uit de omgeving. Een device zoals een telefoon zal dus eerst verbinden met superwifi en superwifi zal moeten verbinden met de modem om vandaag het internet op te gaan (de gateway). Dat is per definitie verlies. De onderlinge plaatsing speelt dus ook nog een rol.

Er is dus geen standaard succes formule.

De modem (welke) is van belang om iets te zeggen over de wijze waarop deze parameters te configureren zijn.

@Bart_Z in de link die je geeft is de link met verwijzing naar de tool dood.

 

 

Reputatie 7
Badge +20

@Bart_Z in de link die je geeft is de link met verwijzing naar de tool dood.

 

Aangepast.