De KPN eetclub: wat eet jij graag?

  • 21 March 2023
  • 98 reacties
  • 942 keer bekeken
De KPN eetclub: wat eet jij graag?
Reputatie 7
Badge +20

Eten: zo lekker! We doen het elke dag. Zelfs meerdere malen. We hebben het  nou eenmaal nodig om te overleven. Maar wij eten ook wel graag heel lekker en daarbij heeft ieder zijn eigen voorkeur. 

 

Eten, een goed gespreksonderwerp

De een meer een voorkeur voor het ontbijt, de ander gaat weer liever wat uitgebreid lunchen en weer een ander zet weer een 5 gangen menu op tafel. Of je doet het allemaal natuurlijk 😊.

Of je nou graag mag koken of niet, van eten houden wij allemaal!

 

Ik (Bart) mag bijvoorbeeld heel graag eten. Maar ook het maken vind ik erg leuk. En erover praten, ook dat. Ik deel ook graag mijn eten, vaak met mijn collega's. Ik krijg regelmatig te horen: “Bart stop nou, ik krijg honger” of “Nu heb ik daar ook zin in”. Ze vonden dan ook niemand meer geschikt om dit topic te schrijven.

Al moet ik zeggen: tussen de moderators zitten nog een aantal 'vreetbeertjes’ hoor. Deze vreetbeertjes mogen graag eten en over eten praten.

 

Wat eet jij graag?

Deel daarom hier alles wat met eten te maken heeft. Heb je een lekker recept? Post het hieronder! Ben je bij een lekker restaurantje geweest? Deel het. Want we weten allemaal: eten is nog lekkerder als je het kan delen. Niet te letterlijk natuurlijk, maar je snapt mij wel. ;)


98 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb, aan de hand van zo'n verspakket van meneer Appie, stamppot zoete aardappel en andijvie met chorizo ontdekt. Heerlijk! Eerst even de chorizo in de pan, ondertussen de zoete aardappel koken/stomen. Dan de zoete aardappel bij de chorizo in, en de andijvie. Nog eventjes samen laten gaan. Maar niet te lang, want anders wordt die andijvie zo slap. En dan eem lekker met de stamper los gaan. Nom nom nom!

Reputatie 7
Badge +22

Ontbijt: ‘s ochtends eten lukt niet i.v.m. mijn PDS en me maagproblemen

jus de orange

‘s middags:

ontbijt croissant

‘s avonds: (Niet elke avond hoor!) 😂🤣

biefstuk, aardappelen, boontjes

 

Turkse mix grill:

Turkse mix grill

 

Reputatie 7
Badge +22

@JanD dat ziet er lekker uit! 😂 Water loopt me uit de mond! 🤣

Reputatie 7
Badge +13

Pasta Gorgonzola, what else?

 

 

Reputatie 7
Badge +19

Ik heb, aan de hand van zo'n verspakket van meneer Appie, stamppot zoete aardappel en andijvie met chorizo ontdekt. Heerlijk! Eerst even de chorizo in de pan, ondertussen de zoete aardappel koken/stomen. Dan de zoete aardappel bij de chorizo in, en de andijvie. Nog eventjes samen laten gaan. Maar niet te lang, want anders wordt die andijvie zo slap. En dan eem lekker met de stamper los gaan. Nom nom nom!

Chorizo met prei en rode pesto stamppot is ook een briljant en snel gerecht. 

Hoe maak je het:

Snij eerst de chorizo in plakjes, halveer die plakken vervolgens. Bak ze vervolgens in een pan zonder extra vetstof. Ondertussen zet je ook de aardappelen op tot ze gaar zijn. 
Als de chorizo genoeg gebakken is naar je smaak gooi je er nog kerstomaatjes gehalveerd in. Bak die nog even goed mee tot het het meeste vocht is verdampt. Zorg er wel voor dat nog iets van het tomaten en bakvocht over is, dat gaat later nog bij stamppot in voor smeuigheid. 

Als de chorizo en tomaten nog pruttelen, doe je de gesneden prei in een pan. In die pan heb je eerst boter laten smelten, niet bruin laten worden. Je wil immers de prei niet bakken maar even goed stoven in de boter. 

Stamp de aardappelen eerst met wat melk, hussel de gestoofde prei er vervolgens doorheen. Paar lepels rode pesto er door heen mengen en als laatste de tomaten en chorizo mix erdoor heen. 

Reputatie 7
Badge +19

Turkse mix grill:

Turkse mix grill

 

Bestel je dit dan via Thuisbezorgd? Of is er een Turks restaurant waar je naar toe gaat om dit maaltje te verorberen? 

Hallo @Jeroen_dB wij hebben daar een vast adresje voor in onze woonplaats.🥗

 

Reputatie 7

Ons huidige comfortfood zijn toch wél echt weer de Karamel Brownies 😍 basis recept gestolen van Rutger Bakt en aangevuld met een twist (geheim van de bakker dus 😋) Had vandaag kantoordag in een grote lege ruimte met 3 gezellige jongedames, dus het ovenschaaltje met de gemaakte brownies uit de kast maar meegejorist, zijn helaas opgekomen, want schaaltje was leeg,...(Jullie raden het wel ik moet komend weekeind dus verplicht twee nieuwe setjes maken tot ongenoegen thuis en verplichting komende week voor op kantoor,...)

Mag dus aardig het onderspit delven dezer dagen 😭

Reputatie 7
Badge +15

@JB22_ Goeie naam wel! Zou ik misschien ook eens moeten proberen! ;)

Qua comfort food zou ik op dit moment gaan voor roti (met lekkere sambal) of sushi. 

Maar voor sushi ga ik dan weer wel het liefst uit eten! 

Reputatie 7

Sushi, Pokébowl, Ramen, curry. Ik hou van Aziatisch (pittig) eten.

Ja, ik weet dat Pokébowl uit Hawaii komt, maar toch tel ik het mee haha

Wat ik écht het allerlekkerst vind: gewone stamppot zuurkool. Aardappels, zuurkool, klontje boter, scheutje melk, sufje peper. Geen zout, want dat zit al in de zuurkool en komt ook uit de grove slagersrookworst die er bovenop meegaart. Dus absoluut geen andere ingrediënten en al helemaal geen ananas, want dat lust ik sowieso niet. 

Reputatie 7
Badge +17

Lasagne. 

Voor de rode saus:
500 gram gehakt, 500 gram prei, 2 rooie paprika's, 1 gele ui, 7 teentjes knoflook (Ja. 7.), 2 tomaten, 500 gram gezeefde tomaten, peper, zout, paprikapoeder, italiaanse kruiden naar smaak.

Alles in een pan gooien. Koken tot de hele bende een lekkere geurende saus is.

Voor de bechamelsaus:

Dan smelt je in een andere pan op erg laag vuur 120 gram boter. Zorg dat deze niet schift. Haal desnoods de pan tussendoor van het vuur tot deze zonder te schiften gesmolten is. Voeg een eetlepel nootmuskaat toe. Voeg hierna bloem toe en mix tot dit een stevige pasta vormt. Bak deze nog even door. Haal daarna de pan van het vuur en voeg melk toe tot het een dunne saus is. 

Voor het bouwen van de lasagne zelf:

Eerst een laag rode saus. Dan een laag lasagnebladen. Dan een laag kaas. Dan een laag bechamelsaus.

Herhaal dit tot je bakblik vol is. 

Gooi de bak in de oven. Voorverwarmd op 180 graden. 

Laat ongeveer 45 minuten in de oven staan. Prik na 30 minuten af en toe met een vork in de lasagne. Als je de vork makkelijk door de bladen voelt gaan dan is deze gaar. Bedek eventueel de lasagne met een stuk aluminiumfolie als deze aan de bovenkant te donker dreigt te worden.

 

Edit: foto's volgen 

Reputatie 7
Badge +24

Leuk zo'n topic! 

Mijn recept voor varkenshaasmedaillons in gorgonzolasaus met salade

 

 

Wat heb je nodig? 

  • Varkenshaas, zo'n 250 a 300 gram per persoon
  • Gorgonzola, 150 gram voor 2 personen
  • Crème fraiche, bakje van 200ml voor 2 personen
  • Bieslook
  • Zout en peper
  • Afhankelijk wat wat je zelf lust: aardappelpuree of pasta
  • Voor de salade: Rode ui, veldsla, tomaat, olijfolie, balsamicoazijn. Eventueel zout. Maak er iets moois van. 

Bereiding varkenshaas

  • Vlees minimaal 30 minuten uit koelkast halen. In plakken van ongeveer 3 cm snijden. Zout en peper erop en een beetje inmasseren. 
  • Op middelmatig a hoog vuur het vlees aan alle kanten dichtschroeien, dit duurt niet meer dan een paar minuten. Ik gebruik koolzaadolie, olijfolie verbrandt snel. 
  • Als dit klaar is het vlees in aluminiumfolie ongeveer 5 minuten laten rusten. 
  • In de tussentijd zet je de gorgonzola en crème fraiche in de pan en laat dit smelten, daarna voeg je de fijngesneden bieslook toe tot het een mooi geheel wordt. Zout en peper is niet nodig, de gorgonzola is al best machtig. 

Serveer het met de puree en salade, en tadaa. Foto van Google van de haasjes in de pan, heb zelf geen foto bij de hand. 

 

Smakelijk. 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +17

Ik ben meer van het bakken! Als het regent of ik zit slecht in mijn vel maak ik Millionaire's Shortbread. Alleen de karamel maken is al erg makkelijk en su-per lekker. 

Zelf koop ik ook een pak witte chocola die ik dan door de melkchocolade heen marmer. Geeft het toch nog nét een wat leuker effect. 😄

Gemarmerde Millionaire's Shortbread

Alleen het snijden in blokken daarna is een crime. Ik druk altijd de karamel plat doordat de chocola zo hard is. 😓 Als iemand daar nog professionele bakkerstips voor heeft houd ik me aanbevolen! 

Reputatie 7
Badge +20

Alleen het snijden in blokken daarna is een crime. Ik druk altijd de karamel plat doordat de chocola zo hard is. 😓 Als iemand daar nog professionele bakkerstips voor heeft houd ik me aanbevolen! 

 

Yes! Mes warm maken en dan daarmee eerst alleen door de chocola heen snijden. Dan kan je daarna de rest ook fatsoenlijk doorsnijden! Of al snijden als de chocola nog niet af is gekoeld. Ik bak zelf helemaal niks hoor (ik eet 't wel op!) maar mijn zusje wel dus ik kijk wel eens mee 😊

Reputatie 7

Op zondagochtend wakker worden van de geur van zelfgebakken brood is echt fantastisch. En het is zo eenvoudig met een broodmachine.

  • 24 gram boter
  • 4 gram suiker
  • 7 gram zout
  • 500 gram volkoren meel
  • 300 ml water
  • 1 zakje gist

Dat gooi je de avond van tevoren in de broodmachine (wel de gist droog houden) en je stelt de timer in op het moment dat je wakker wilt worden.

Reputatie 7
Badge +16

Ik laat me graag verassen, een tikkie multiculti maar daar is niks mis mee 😜 Maar wat veel lekkers hier! :D

Reputatie 7

@Sanne_M wat ik altijd doe wanneer na de laatste stap hij volledig is afgekoeld, shortbread uit het bakblik op de kop op een snijplank doen en even een tik op het blik geven zodat die er uit plopt, mes verwarmen en dan snijden. Wanneer ik mooie vierkanten heb gesneden dan gaat het  bakblik erover, omdraaien, afdekken met folie en klaar 😋

Reputatie 7
Badge +20

Ik was ziek. Maar hier een favoriet van daarvoor. Surinaamse bruine bonen met rijst en zelfgemaakte tomatenchutney en tafelzuur. Zo lekker!

Reputatie 7
Badge +12

Mosterdsoepje!

Benodigdheden: 1 ui, 2 teentjes knoflook, 2 bouillon blokjes, crème fraice, 1 prei wat bloem en spekjes. Smullen gegarandeerd :) En grove Groningse mosterd of Dijonaisse mosterd!

Reputatie 7
Badge +20

Mosterdsoepje!

Benodigdheden: 1 ui, 2 teentjes knoflook, 2 bouillon blokjes, crème fraice, 1 prei wat bloem en spekjes. Smullen gegarandeerd :) 

Euh! Waar is de mosterd dan?

Reputatie 7
Badge +12

Mosterdsoepje!

Benodigdheden: 1 ui, 2 teentjes knoflook, 2 bouillon blokjes, crème fraice, 1 prei wat bloem en spekjes. Smullen gegarandeerd :) 

Euh! Waar is de mosterd dan?

Die heb ik achteraf toegevoegd ;) 

Reputatie 7
Badge +20

Gisteravond was het weer eens tijd voor een lekker broodje hamburger!

Zelfgemaakte broodjes met maanzaad, smashburger ertussen. Beetje cheddar erop. Zelfgemaakte uienchutney en sla.  En stiekem een beetje sweet baby ray's bbq sauce. Want dat is gewoon de lekkerste. 

En on the side gewoon wat gesneden groenten.  :)

Reputatie 7
Badge +11

En stiekem een beetje sweet baby ray's bbq sauce.

Sweet Baby Ray's rules! Op mijn oude werk hadden we ook wel een hele chille bbq-saus voor bij de burgers, had niet het rokerige maar wel zoetzuur. Was op basis van Heinz ketchup, bruine basterdsuiker en beetje Worcestershiresaus (dacht ik). Klein beetje water erbij om wat dunner te krijgen zodat ie weer lekker kan inkoken en de suiker goed kan smelten en dan gaat er ook nog een graflading gemalen komijn doorheen. Denk een van de makkelijkste sauzen die ik ken maar zo lekker!

Wat verder ook echt een aanrader is voor een broodje met rosbief of iets is asmayonaise. Hiervoor pak je gewoon je groente afsnijdsels, echt alles mag, de kontjes, de schillen van uien, kan allemaal. Deze gooi je in de oven op 220 graden of iets en cremeren tot het echt helemaal verbrand en droog is. Dit vermaal je tot poeder welke je door een neutrale olie mengt. Deze olie gebruiken om mayonaise mee te maken, eventueel beetje limoenrasp erdoor en je hebt een heerlijk rokerige limoenmayonaise. Hier het recept, die van mij werd wat lichter met zwarte stipjes (net als vanille) maar was echt episch!

Heb deze toen gebruikt voor een van de sandwiches die ik ‘ontwikkeld’ had; degelijk maisbrood met als rosbief gesneden medium rare gebakken longhaas (zoek het op, het is episch!), een blaadje romainesla en dan deze mayonaise. Super simpel maar echt fantastisch lekker. Sowieso wel meer lekkere dingen daar bedacht ooit.

Meest trots ben ik nog wel op de Aziatische kipnuggets die ik na veel trial and error eindelijk goed had; in droog-pekel (enkel suiker/zout) sous-vide gegaarde kippendij, bierbeslag van Asahi-bier en daarna rollen in een mengsel van tot poeder vermalen ongefrituurde kroepoek en zwart sesam. Even frituren tot een mooi korstje en klaar. Episch sappig en mega intense korst, jammer dat ik het recept niet meer heb.

Reageer