De KPN eetclub: wat eet jij graag?

  • 21 March 2023
  • 98 reacties
  • 942 keer bekeken
De KPN eetclub: wat eet jij graag?

Toon eerste bericht

98 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Meestal eten we gewoon de Hollandse pot. Maar als we uit eten gaan, dan eet ik graag mee van een uitgebreide rijsttafel. 

 

Reputatie 7
Badge +20

Hoe hebben jullie het liefst je gehaktbal?

Ik denk dat ik voor nu voor mij de lekkerste kruiden heb gevonden. 

Ik gebruik: 

  • Mosterd
  • Ketjap
  • Kruidnagel
  • Nootmuskaat
  • Zout en peper

Ik vind dat echt het lekkerst. 

Al zijn de kruiden van de marktslager in Groningen ook ontzettend goed om een balletje mee te draaien. 

Reputatie 7
Badge +17

Pasta blijft gewoon te lekker. Dit keer geen tijd gehad om vlees te halen. Dus dan nemen we gewoon een lekker blik kidneybonen en maken we er vega-pasta van!

Boter in de pan. Macaronigroenten van de Lidl. Beetje bakken.

Dan een bult knoflook erbij. In dit geval 5 flinke teentjes. Daarna Italiaanse kruiden erop. Zout, peper, paprikapoeder en nootmuskaat naar smaak. 

Als dat allemaal een beetje gebakken is gaat er een pak gezeefde tomaten overheen. 

Zodra alles warm is een half pak spaghetti erbij. Waarmee ik bedoel een heel pak spaghetti maar doormidden gebroken. En 3 kopjes water bij het geheel. 

Dat alles een kwartier op laag vuur. Regelmatig roeren. 

En dan, omdat ik nog meer mensen wil laten schrikken van mijn culinaire kunsten, een blik kidneybonen laten uitlekken. Die er ook nog bij. Dat alles 10 minuutjes goed warm laten worden. 

En dan krijg je dit:

 

#EetAlsEenStudent

Reputatie 7
Badge +24

Pasta blijft gewoon te lekker. Dit keer geen tijd gehad om vlees te halen. Dus dan nemen we gewoon een lekker blik kidneybonen en maken we er vega-pasta van!

Boter in de pan. Macaronigroenten van de Lidl. Beetje bakken.

Dan een bult knoflook erbij. In dit geval 5 flinke teentjes. Daarna Italiaanse kruiden erop. Zout, peper, paprikapoeder en nootmuskaat naar smaak. 

Als dat allemaal een beetje gebakken is gaat er een pak gezeefde tomaten overheen. 

Zodra alles warm is een half pak spaghetti erbij. Waarmee ik bedoel een heel pak spaghetti maar doormidden gebroken. En 3 kopjes water bij het geheel. 

Dat alles een kwartier op laag vuur. Regelmatig roeren. 

En dan, omdat ik nog meer mensen wil laten schrikken van mijn culinaire kunsten, een blik kidneybonen laten uitlekken. Die er ook nog bij. Dat alles 10 minuutjes goed warm laten worden. 

En dan krijg je dit:

 

#EetAlsEenStudent

Nog even wat verse worst erbij, rode pesto en parmakaas… Mmmm. 

Lekker wel! 

Reputatie 7
Badge +21

En nu even een heerlijk frisse citroenkwarktaart die iedereen kan maken, een oven is niet nodig gewoon opstijven in de koelkast.
 

Citroen kwarktaart.

200 gram Bastognekoeken
120 gram gesmolten boter
8 blaadjes gelatine
500 ml kwark naturel
2 citroenen
150 gram witte basterdsuiker
250 ml slagroom

Verkruimel de bastognekoeken en meng deze met de gesmolten boter.
Gebruik een springvorm en bekleed die met bakpapier en smeer die in met boter.
Je kunt ook een siliconenbakvorm gebruiken dan hoef je geen bakpapier te gebruiken.
(Wel met boter insmeren anders krijg je hem moeilijk uit de vorm)
Doe het koekenmengsel in de vorm en verdeel het gelijkmatig met de bolle kant van een lepel en druk het stevig aan.
Zet dit een half tot één uur in de koelkast.

Was de citroenen flink schoon onder de kraan en rasp de schil.
Pers het sap van de citroenen uit
Laat de blaadjes gelatine weken in koud water.
Verwarm het citroensap in een pannetje (niet te warm, gewoon handwarm) en knijp de gelatine uit en doe het in het warme citroensap en laat het volledig oplossen.
Laat het afkoelen en mix de slagroom samen met de suiker.

Mix nu de kwark, citroenrasp, slagroom en het citroensap met de gelatine in een kom, laat een beetje rasp over voor de afwerking.
En giet die op de bastognekoekenkruimels.
Strooi als versiering het restje citroenrasp over de taart.
Laat deze minimaal 4 uur in de koelkast opstijven.

 

Reputatie 7
Badge +13

En nu even een heerlijk frisse citroenkwarktaart die iedereen kan maken, een oven is niet nodig gewoon opstijven in de koelkast.
 

Citroen kwarktaart.

200 gram Bastognekoeken
120 gram gesmolten boter

…………………..

 

Dat klinkt goed! Gek op Cheese- en kwarktaart! 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +12

Hoe hebben jullie het liefst je gehaktbal?

Ik denk dat ik voor nu voor mij de lekkerste kruiden heb gevonden. 

Ik gebruik: 

  • Mosterd
  • Ketjap
  • Kruidnagel
  • Nootmuskaat
  • Zout en peper

Ik vind dat echt het lekkerst. 

Al zijn de kruiden van de marktslager in Groningen ook ontzettend goed om een balletje mee te draaien. 

Ik zou er nog een uitje en wat knoflook aan toevoegen @Bart_Z!

Reputatie 7
Badge +20

Wij waren een weekend weg, dus had niet echt boodschappen gedaan. Toch heb ik eigenlijk altijd wel wat in huis om nog een maaltijd te kunnen maken. 
Gisteren een door de Turkse keuken geïnspireerde maaltijd: 
 

Bulgur met citroen en peterselie.

Salade van tomaatjes, komkommer, puntpaprika, olijven, rode ui, peterselie & sumac met een dressing van olijfolie en citroensap. 

En een groentestoof van paprika, aubergine, tomaatjes, blik tomaten, rode ui en knoflook met döner kruiden en peterselie. 

 

Vandaag op het menu: krieltjes, ik weet nog niet of ik ze uit de oven ga doen of opbakken. Een salade. En Spareribs. :)

Hoi Allen,

Dit vind ik zelf ook af en toe erg lekker, en is makkelijk te maken vind ik zelf🙂:

Het heet rudjak.

Ingredienten:

 

4EL Ketjap manis.

1EL Guja djawa(bruine suiker )

1TL sambal oelek

Een snufje zout.

Stukjes appel.

Stukjes komkommer.

Cherry tomaatjes.

Mango

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Hier mijn ribbetjes van gisteren. Vielen heerlijk van het botje af. Krieltjes toch maar uit de oven gedaan. :)

Reputatie 7
Badge +21

En met de paasdagen maken we een Worteltaart

400 gr geraspte winterwortelen.
200 gr witte basterdsuiker
180 ml Zonnebloemolie
300 gr bloem
2 tl kaneelpoeder
Snufje zout
3 tl bakpoeder
1 tl Vanille extract
⅔  rasp van 1 citroen
⅔  rasp van 1 sinaasappel
30 ml citroensap
50 ml sinaasappelsap
70 gr grof gehakte walnoten
4 eieren
 

Voor de topping:
125 ml slagroom
1 el suiker
200 gr roomkaas
120 gr poedersuiker
⅓ rasp van 1 citroen
⅓ rasp van 1 sinaasappel
1 vanillestokje

 

Verwarm de heteluchtoven op 180 graden
Smeer een taartblik met boter in en doe er bakpapier in en smeer die ook met boter in.

Mix de eieren in een kom tot een romig geheel.
Voeg daarna de basterdsuiker toe en mix tot een gladde massa.
Voeg de zonnebloemolie in drie stappen toe en meng het goed door.

Zeef bloem, kaneel en zout boven het beslag en roer het voorzichtig door.
Voeg dan toe het vanille extract, citroenrasp en sap, sinaasappelrasp en sap en meng dit.
Roer de wortelrasp en de walnoten er door en giet het beslag in het bakblik.

Bak de taart in 45 - 60 minuten en check met een satéprikker of de taart droog en gaar is.
De taart verdubbelt in volume.
Laat de taart 10 minuten rusten en afkoelen in het bakblik voordat je deze verplaatst.

Intussen maken we de topping:
Klop de slagroom met 1 el suiker
Mix in een andere kom de roomkaas met de poedersuiker, ⅓ rasp van citroen en ⅓ rasp van sinaasappel en het binnenste van het vanillestokje tot een gladde massa

Bewaar de topping niet in de koelkast anders wordt hij te stijf.
Als de taart helemaal afgekoeld is smeer je de topping er met een spatel, (of de platte kant van een groot mes) over de taart.
 

 

Reputatie 7
Badge +20

En met de paasdagen maken we een Worteltaart

400 gr geraspte winterwortelen.
200 gr witte basterdsuiker
180 ml Zonnebloemolie
300 gr bloem
2 tl kaneelpoeder
Snufje zout
3 tl bakpoeder
1 tl Vanille extract
⅔  rasp van 1 citroen
⅔  rasp van 1 sinaasappel
30 ml citroensap
50 ml sinaasappelsap
70 gr grof gehakte walnoten
4 eieren
 

Voor de topping:
125 ml slagroom
1 el suiker
200 gr roomkaas
120 gr poedersuiker
⅓ rasp van 1 citroen
⅓ rasp van 1 sinaasappel
1 vanillestokje

 

Verwarm de heteluchtoven op 180 graden
Smeer een taartblik met boter in en doe er bakpapier in en smeer die ook met boter in.

Mix de eieren in een kom tot een romig geheel.
Voeg daarna de basterdsuiker toe en mix tot een gladde massa.
Voeg de zonnebloemolie in drie stappen toe en meng het goed door.

Zeef bloem, kaneel en zout boven het beslag en roer het voorzichtig door.
Voeg dan toe het vanille extract, citroenrasp en sap, sinaasappelrasp en sap en meng dit.
Roer de wortelrasp en de walnoten er door en giet het beslag in het bakblik.

Bak de taart in 45 - 60 minuten en check met een satéprikker of de taart droog en gaar is.
De taart verdubbelt in volume.
Laat de taart 10 minuten rusten en afkoelen in het bakblik voordat je deze verplaatst.

Intussen maken we de topping:
Klop de slagroom met 1 el suiker
Mix in een andere kom de roomkaas met de poedersuiker, ⅓ rasp van citroen en ⅓ rasp van sinaasappel en het binnenste van het vanillestokje tot een gladde massa

Bewaar de topping niet in de koelkast anders wordt hij te stijf.
Als de taart helemaal afgekoeld is smeer je de topping er met een spatel, (of de platte kant van een groot mes) over de taart.
 

 

Smakelijk pasen!

Reputatie 7
  • Witte Rijst
  • Sperzieboontjes
  • Gesneden Kipfilet
  • Ketjap Manis
  • Teryakisaus
  • Knoflookteentjes 
  • Boullionblokje
  • Snufje Zout
  • Sambal
  • Gesneden Sipel
  • Gesneden Paprika 

Naar eigen smaak combineren, prakken, mengen en husselen of er naast serveren, het liefst uurtje laten intrekken voor het bakken en je hebt Kip Ketjap. 

Reputatie 7

Hoe hebben jullie het liefst je gehaktbal?

 

  • Haal meestal 4 pond half om half haal je 12 ballen uit, deels vriezen we in (kan prima) 
  • Eitje (alleen de dooier) 
  • Zout
  • Cayennepeper 
  • Knoflookteentjes
  • Paneermeel om te binden
  • Rode Sipel fijn gesneden
  • Klein beetje ketjap

Beetje husselen en klaar. 

Reputatie 7
Badge +24

Ik ga vandaag voor een couscous met broccoli, courgette, rode ui, feta en olijven, beetje rode pesto en olijfolie. Ernaast plakjes varkenshaas van de gril. 

Een volgende vraag, hoe krijgen jullie een entrecote of biefstuk lekker mals uit de pan? Pan en daarna nog oven? Andere manieren? 

Reputatie 7

Biefstukje grill ik eigenlijk altijd, tover dan de inductiekookplaat om tot grillplaat door de 2 buitenste pitten aan elke zijde te combineren tot flexzone, links en rechts doe ik er dan een grillplaat op, links grill ik de biefstuk, gekruid met peper en zout, rechts grill ik verschillende groentes. Beide op middelhoge stand. Na bakken 5min rust in alufolie. In het midden bak ik wat eigen gemaakte aardappelpartjes op. In partjes snijden, 5min voorkoken laten drogen en bakken maar. Oh en de kruidenboter maken we ook zelf, munt, peterselie, knoflook, beetje zout en verse peper en citroenrasp van de citroenschil. Garneer het gerecht af met een klein beetje lente-ui. 

Reputatie 7
Badge +12

Biefstukje grill ik eigenlijk altijd, tover dan de inductiekookplaat om tot grillplaat door de 2 buitenste pitten aan elke zijde te combineren tot flexzone, links en rechts doe ik er dan een grillplaat op, links grill ik de biefstuk, gekruid met peper en zout, rechts grill ik verschillende groentes. Beide op middelhoge stand. Na bakken 5min rust in alufolie. In het midden bak ik wat eigen gemaakte aardappelpartjes op. In partjes snijden, 5min voorkoken laten drogen en bakken maar. Oh en de kruidenboter maken we ook zelf, munt, peterselie, knoflook, beetje zout en verse peper en citroenrasp van de citroenschil. Garneer het gerecht af met een klein beetje lente-ui. 

Lekker hoor!

Reputatie 7
Badge +20

Ik had gisteren deze rakkers als snack:
 

Braadharingballetjes uit zuur. Lekker man. 

Reputatie 7
Badge +20

Alvast begonnen met een soepje voor het weekend: Mijn beroemde Gegrilde tomatensoep. Iedereen kan dit maken.:

Ik ben begonnen met 2 kilo verschillende tomaten, 2 uitjes en een bol knoflook. Deze allemaal op de bakplaat, beetje zout, peper en olijfolie erover.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En klaar voor onder de grill, en dan komt het er zo uit:
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dan de knoflook even uit zijn jasje en hoppa alles in de blender.  Dan nog een beetje Italiaanse kruiden erdoor en voilà. 

Lekker met bruschetta. En soms maak ik er ook wel een maaltijdsoepje van, dan doe ik linzen en wat water bij en laat ik het geheel gaar worden. Mmm smullen maar.

Reputatie 7
Badge +30

Ik at vandaag mijn versie van chili con carne. Waarom dit zo heet? Mijn ex noemde het zo. Het heeft er verder weinig mee te maken😅. Hij heeft Arabische roots en dat merk je ook in de keuze van de ingrediënten. Het is één van de weinige dingen die mijn kinderen echt lekker vinden, dus we eten het regelmatig:

 

Ingrediënten:

Voor 4 personen:

300 gram rundergehakt

kruiden (paprikapoeder, komijnpoeder, knoflookpoeder, kaneel, peper en zout)

250 gr. fijngesneden prei

1 blik bruine bonen

1 pakje gepasseerde tomaten

1 blikje perziken op siroop

rijst

 

 

Bereiding:

Bak de gehakt aan met alle kruiden, behalve de kaneel. Doe de prei erbij, bak even aan en daarna de bruine bonen erbij. Vervolgens de gepasseerde tomaten erdoor, kaneel en extra komijnpoeder erbij. Als laatst de perziken erbij doen en heel even opwarmen. Serveren met rijst. 

Reputatie 7

@Marcia_, Dat lijkt me wat weinig smaak hebben met zo'n kort ingrediëntenlijstje. 😉

 

Reputatie 7
Badge +30

Och, dat is wel heel calorie-, vet- en koolhydraatarm op deze manier.. Ik heb het lijstje aangevuld, dankjewel!

Reputatie 7
Badge +11

Een volgende vraag, hoe krijgen jullie een entrecote of biefstuk lekker mals uit de pan? Pan en daarna nog oven? Andere manieren? 

Allereerst begin ik door een andere ‘cut’ te kiezen van entrecote. Er is amper intramusculair vet waardoor het vlees sowieso al inlevert op smaak en malsheid. De prijs is ook belachelijk. Doe mij maar dingen als sukade (en dan ontvlies ik 'm het liefste helemaal zelf) of vlees als picañha of bavette. Het varieert ook wel per stuk hoe ik 't bereid. Kleine biefstukjes bak ik nog wel gewoon direct in de pan en de sides bepalen een beetje hoe. Grotere steaks gaan voor mij direct in een zakje in een waterbadje zodat ik achteraf alleen nog maar een korstje hoef te geven in de pan of kolengrill.

 

Also de moeite waard om te proberen: longhaas. Niet overal even goed te krijgen maar het is een fantastisch goedkoop stuk vlees met mega veel smaak. Longhaas is de spier die de longen laat bewegen van het rund, het is geen mooi vlees maar wel erg smaakvol!

Reputatie 7
Badge +20

Die longhaas ga ik onthouden. Zelf ook gek op een steak bavette, graag met chimmichurri. Heerlijk.

 

Reputatie 7
Badge +11

Die longhaas ga ik onthouden. Zelf ook gek op een steak bavette, graag met chimmichurri. Heerlijk.

Chimmichurri is sowieso heel fijn, ik heb die het liefste bij picañha, dat vlees is super mals en sappig maar vraagt gewoon om zoiets 🤤. Gremolata werkt overigens ook heel goed! Zelfde structuur-ish maar compleet andere smaken <3

Reageer