Vraag

Extreem hoog stroomverbruik

  • 25 July 2022
  • 123 reacties
  • 3279 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

123 reacties

Reputatie 4
Badge +1

Op dit moment staat er bij “ nu” 480 watt en is het dagverbruik 4 kwh en elke dag schommelt het tussen de 10 en de 13 kwh dus dat is 4745 kwh per jaar en met wat piekjes zit je dan op 5000 per jaar. Dat klopt allemaal wel. Maar mijn vraag blijft overeind dat het verschil t.o.v. de medebewoners extreem hoog is.  Alle apparaten die ik gemeten heb geven een normaal verbruik aan.  Je kent het wel. De waterkoker aan dan schiet hij naar 2450 watt. Wasmachine en droger vallen me heel erg mee zijn echt zuinig. De vriezer idem. Ook nieuw. Zekeringen durf ik niet uit te zetten zoals iemand voorstelde. Mijn man is dementerend en wordt daar onrustig van. Ik probeer nog een bedrijf te benaderen die ook in dit gebouw komt. To-tec heten zijn.

Reputatie 7

Ik zou uw laatste tariefswijziging wel eens willen zien.

Ik heb op 1 juli 2022 geen tariefwijziging gehad bij Eneco.

Mijn stroomtarief is momenteel:

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik zou uw laatste tariefswijziging wel eens willen zien.

Ik heb op 1 juli 2022 geen tariefwijziging gehad bij Eneco.

Dat komt omdat u particuliere klant bent. Zakelijke klanten worden 2x per jaar getrakteerd op een tariefswijziging.

Mijn stroomtarief is momenteel:

 

Het komt nog wel... die tariefswijziging... eind dit jaar ... naar iets wat misschien wel het dubbele is.

Ik heb sowieso het idee dat particuliere klanten nu nog behoorlijk uit de wind gehouden worden. Maar als Poetin z'n gas vast blijft houden, dan zal het onvermijdelijk zijn dat ook particuliere klanten flink meer gaan betalen. En dezelfde prijs terug betalen voor geleverde stroom van zonnepanelen word dan onhoudbaar denk ik.

Reputatie 7
Badge +24

Op dit moment staat er bij “ nu” 480 watt en is het dagverbruik 4 kwh en elke dag schommelt het tussen de 10 en de 13 kwh dus dat is 4745 kwh per jaar en met wat piekjes zit je dan op 5000 per jaar. Dat klopt allemaal wel. Maar mijn vraag blijft overeind dat het verschil t.o.v. de medebewoners extreem hoog is.  

De enige manier om daar achter te komen is via het laten plaatsen van tussenmeters. 3 of 4 ofzo. Zodat je van elke groep weet wat het verbruik apart is. Dan heb je beter zicht op waar de meeste stroom verbruikt word.

Reputatie 7
Badge +24

Ik probeer nog een bedrijf te benaderen die ook in dit gebouw komt. To-tec heten zijn.

U zou eens kunnen informeren wat dat kost, tussenmeters.

Ik heb hier wel eens een energieadviseur over de vloer gehad. Daar werd ik niet wijzer van. Die deed op z'n tablet een checklist invullen. Allemaal vragen zoals: heeft u dubbel glas en is er goed geïsoleerd, vloer, spouwmuur en zolder. En wat voor type cv ketel. Enzovoort.

Leuk hoor, maar ik wilde net als u weten waar het hoge verbruik vandaan kwam. Daar kon die vent geen zinnig woord over zeggen.

Reputatie 7

Tja, ons sluimerverbruik is gemiddeld geen 100w per dag,.… even een dagoverzicht van gisteren van mijn lifetime slimmemeterportal die ik ook heb,... Let op, wel nog oude tarieven,.. In oktober moeten wij ook variabel gaan,.... Stroomkosten zijn voor ons opdit moment niet zeer belangrijk aangezien wij nu jaarlijks altijd meer leveren dan verbruiken. Maar dat zal nog veranderen. 

Enige wat continu draait is onze slimme Mechanische ventilatie in de badkamer en toilet. Die draait continu op standje 1. Onze vloerverwarming heeft een eigen pompschakelaar (standje 2) die momenteel eens in de 24u even draait. Verder geen aanvullende spannende dingen. Momenteel nog geen warmtepomp in kader afwachting 2e verbouwing. Verder gewoon je huishoudelijke, slimme of netwerk apparaten. Alles in A++ of +++ En alles in Led. Maar ik zou begod niet weten hoe ik het sluimerverbruik nog lager zal moeten krijgen.

Reputatie 7

En dezelfde prijs terug betalen voor geleverde stroom van zonnepanelen word dan onhoudbaar denk ik.

De salderingsregeling zal pas vanaf 1 januari 2025 afgebouwd gaan worden. Tot die datum zal de verrekening van de eigen stroomproductie tot aan het eigen verbruik altijd tegen hetzelfde tarief moeten plaatsvinden. Alleen voor dat wat je meer produceert dan dat je verbruikt geldt nu ook al een terugleververgoeding die lager is.

Reputatie 4
Badge +1

Voor tussenmeters moet ik w.s. bij Liander zijn en daar heb ik nu juist geen vertrouwen in qua functionerende organisatie. Ze reageren niet eens op mailtjes. 

Reputatie 7
Badge +24

Voor tussenmeters moet ik w.s. bij Liander zijn en daar heb ik nu juist geen vertrouwen in qua functionerende organisatie. Ze reageren niet eens op mailtjes. 

Nee hoor. Achter de meter kunt u zelf eigen meters laten plaatsen.

Reputatie 4
Badge +1

Bij wie moet je dan zijn?

Reputatie 7

Tja, ons sluimerverbruik is gemiddeld geen 100w per dag,.… 

Toch zie ik in dat plaatje een sluimerverbruik van 2,31kWh.

Jouw sluimerverbruik is gemiddeld 96 watt en dat betekent in 24 uur dus zo'n 2,31kWh.

Reputatie 7

@wjb thanks voor het scherp zijn,.. Ik bedoelde te zeggen gemiddelde van 96w, 2,31kwh per 24 uur indd. Dacht dat ik het had geschreven, maar nee er ontbrak een deel 🤓 

Als ik zo even iedereen hoor, dan is 5000Kwh per jaar voor een huis dat van het gas af is, best wel goed. 

Die 3kwh per dag, dat valt ook reuze mee. (Ik dacht even dat dit continue 3000w gebruik was, sorry).

 

Jouw buren zitten misschien nog op een meerjarencontract en betalen nog steeds 19 cent voor een Kwh? de meesten van ons betalen nu inderdaad drie keer zoveel.

Dus volgens mij is dit een storm in een glas water.

Ik betaal amper aan stroom, wat ik verbruik wek ik op, gas loop je wel op leeg, maarja.

Een gasloos huis, met warmtepomp en dan 5000Kwh verbruik, dat val reuze mee lijkt mij, ik verbruik 3500kwh per jaar.

Maar IPV bedragen te gaan vergelijken met de buren, vergelijk het verbruik, de prijs is voor iedereen anders en de voorschotten worden door de ene maatschappij wel rekening houdend met de belasting korting berekend en de ander niet en dat scheelt zo 50 euro per maand.

Reputatie 7

Als ik zo even iedereen hoor, dan is 5000Kwh per jaar voor een huis dat van het gas af is, best wel goed. 

Hmmm, die conclusie deel ik niet. Je weet niet eens over welke oppervlakte (inhoud) we praten en hoe goed/slecht dat appartement geïsoleerd is.

Als ik zo even iedereen hoor, dan is 5000Kwh per jaar voor een huis dat van het gas af is, best wel goed. 

Hmmm, die conclusie deel ik niet. Je weet niet eens over welke oppervlakte (inhoud) we praten en hoe goed/slecht dat appartement geïsoleerd is.

 

Geloof me, 5000KwH is Laag voor een huis dat van het gas af is.

Er zullen er zijn die nog lager zitten, en zeker diegenen die hun eigen stroom opwekken. 

Maar hieronder twee onafhankelijke bronnen voor een gemiddelde:

https://pure-energie.nl/kennisbank/gemiddeld-verbruik-elektriciteit-zonder-gas/

en van unitedcustomers:

Gemiddeld stroomverbruik zonder gas

Het gemiddelde stroomverbruik zonder gas ligt op 5.430 kWh stroom per jaar. De gemiddelde kosten voor stroom per jaar hangt uiteraard af van de grootte van uw huishouden en de mate van het verbruik. De verbruikskosten voor een woning zonder gas liggen gemiddeld op € 2.165,- per jaar.

Type Gemiddeld stroomverbruik per jaar Gemiddelde kosten per jaar
Apparaten en verlichting 2.760 kWh € 1.100,-
Verwarming en warm water 2.450 kWh € 977,-
Koken 220 kWh € 88,-
Totaal 5.430 kWh € 2.165,-
Uitgegaan van een stroomprijs van € 0,3988 per kWh     

 

Ik zou blij zijn met 5000kwH/jaar en geen gasverbruik.

 

Het verbruik zal ook van de gezinssamenstelling afhangen wij zijn op ons vorig adres niet van het gas af, wel 5 zonnepanelen.

 

Ik verbaas mij altijd hoe die bedrijven die gemiddelden berekenen.

Wij zitten op dit moment tussen het verbruik van een 1 en 2 persoonshuishouden in, volgens onze leverancier.

 

Waar wij voor 2018 woonden hadden we blok verwarming dus enkel electra toen zaten wij ook onder de 3.000 KWH. Uit mijn hoofd betaalden de daar 20 euro waar we de helft vaak van terug kregen. De prijzen zijn nu wel veranderd het verbruik niet zo veel. Gelukkig hebben we nog 1 jaar vast.

Ik verbaas mij altijd hoe die bedrijven die gemiddelden berekenen.

 

Deze draad gaat over iemand die meent een veel te hoog electriciteitsverbruik te hebben. Hij verbruikt geen gas, daarvoor gebruikt hij electra via een warmtepomp die met grondwater werkt.

Dan heeft het volgens mij geen nut een vergelijk te maken met een gezin dat niet van het gas af is, en je af te vragen hoe een gemiddelde berekend wordt.

Graag to the point blijven zodat we de OP kunnen helpen.

Ik wou alleen duidelijk maken dat het met het electra verbruik voor ons niks tot niet veel uitmaakte toen we van een gasloze woning naar een woning met gas gingen. 

 

Die 5000 KWH op jaar basis uit dat voorbeeld vind ik dus zeer veel. laat ik het anders stellen, hoe reëel is die 5000 KWH?   

​​​​​

naast de twee referenties die ik je al opgeggeven hebt (5000-10000kwh), en de unitedcustomers 5400kwh, voor een gasloze woning.

hierbij nog enkele die over een warmtepomp gaan, wat je dan nog op kan tellen bij je 2000kwH tot 4000kwH dat gezinnen van 2-4 personen gebruiken

 

nibe:

Hoeveel kWh verbruikt een warmtepomp?

Hoeveel stroom verbruikt een warmtepomp per jaar? Vervang je je cv-ketel door een warmtepomp met een (heel goed te realiseren) rendement van 480% (COP = 4,8), dan is voor het leveren van dezelfde hoeveel warmte 14.461/4,8 = 3.013 kWh aan elektriciteit nodig.

Vattenval;

Verbruik warmtepomp bij gemiddeld huishouden

Het verbruik van een warmtepomp bij een gemiddeld huishouden geeft een helder inzicht in wat je kunt verwachten. ‘Stel, je gaat uit van een jaarlijks verbruik van 4.000 kWh (kilowattuur) voor gemiddeld huishouden, tel daar dan maar 3.500 kWh voor de warmtepomp bij op,’ schat Wouter Wolfswinkel, duurzaamheidsontwikkelaar bij Vattenfall, grofweg in. Goed om te weten: bij deze schatting gaan we uit van een goed geïsoleerde woning die geschikt is voor een warmtepomp, bij een gemiddeld energieverbruik en een SCOP van 4.

 

Je kunt zelf ook nog zoeken en dan ga je net als ik vinden dat 5000kwh voor een gasloze woning, zelfs voor een klein gezin laag is dus niets om in paniek te raken.

 

Over jouw specifiek voorbeeld waarbij je niet opgeeft hoeveel je betaalde voor de stadsverwarming, kan ik natuurlijk niet uitgaan van alleen 3000kwH en ik dacht 20 euro. dat telt samen niet op.

 

 

 

@EAZ1964 voor die blokverwarming betaalden wij € 85,00 per maand. Dat komt redelijk overeen met wat we nu aan gas kwijt  zijn. Omdat het hier alleen over electra gaat vond ik niet relevant.

Maar het gaat natuurlijk om het  vergelijk wat de topic starter anders aan gas zou verbruiken.

Dus alleen de kosten en verbruik van de warmtepomp afzetten tegen de kosten van gasverbruik. 

 

Wat eerder is aangegeven zal het werkelijke verbruik met de buren moeten worden vergeleken niet de kosten.

 

Iets meer on topic in onze woonplaats willen ze meer wijken gasloos maken, of we daar nu echt veel beter van worden in de portemonnee is op dit moment maar de vraag. Mischien niets om in paniek te raken maar genoeg om rekening mee te houden. En het milieu is een onzin argument want er moet meer electra worden opgewekt, ik zie een  huur corporatie geen warmtepompen plaatsen.

 

Ik wou alleen duidelijk maken dat het met het electra verbruik voor ons niks tot niet veel uitmaakte toen we van een gasloze woning naar een woning met gas gingen. 

 

Die 5000 KWH op jaar basis uit dat voorbeeld vind ik dus zeer veel. laat ik het anders stellen, hoe reëel is die 5000 KWH?   

​​​​​

Hier zeg je dus eigenlijk even helemaal niks, je gaat van een woning met blokverwarming, die dus buiten je eigen elektra meter om gaat naar een woning met gas verwarming.

Als is het huis groter, als je dezelfde elektrische apparaten gebruikt veranderd er weinig in het elektra verbruik, als je nu die gas ketel even weghaalt en er een warmtepomp verwarmingssysteem voor laat terug plaatsen moet je nog eens de vergelijk maken.

Maar een vergelijk, mijn moeders huis is gasloos, jaar verbruik alleen voor de warmtepomp is rond de 4500 KW/h tot 2025 geen enkel probleem, ze heeft doordat het dak vol ligt met panelen nog steeds een negatief saldo en krijgt dus maandelijks een voorschot van de energie maatschappij, lastiger in een appartementen complex,

En in huurwoningen gaat er ook van alles veranderen, ze zullen wel moeten, de ketel mag straks gewoon niet meer geplaatst worden en er zullen heus geen houtkachels geplaatst gaan worden.

Reputatie 7

Ik ben overigens zeer benieuwd naar het verbruik rond, laten we zeggen, drie uur 's nachts.

En dat ben ik nog steeds. Ik hoop dat @Wilsophie dat nog zal delen met ons.

@Doornekamp33 in die bewuste woning hing ook een pomp geen warmte pomp maar wel een pomp voor het warme water met een warmtewisselaar die onze electra gebruikte. Dus we betaalden en voor de kilojoules warmte afname en voor de electra. Ik geloof meteen dat een warmte pomp meer verbruikt, dat dat pompje wat bij ons hing.

 

Daar noem je iets met zonnepanelen scheelt dat inderdaad een boel, daar zijn niet eens veel voor nodig. En eventueel een zonneboiler.

 

 

Reputatie 7

5000Kwh klinkt inderdaad niet als veel. Maar ik krijg het idee dat dat best iets lager kan,... Nu is elke woning, appartement, boerderij, maisonnette natuurlijk heel anders. Wat ook een rol speelt zijn de isolatiemaatregelen. Glas van 10 jaar oud heeft bv. al geen isolerend effect meer enzo,…

Ons verbruik ligt jaarlijks rond de 1800/2000Kwh. We leveren 2500Kwh stroom vanaf de 9 zonnepanelen. Dus houden globaal 500kwh per jaar over. Nu wij in oktober flexibel moeten gaan. Heb ik vanmorgen maar toch een split airco Aangeschaft om de gaskosten te besparen van momenteel 2,80 per kuub halleluja,…

Als ik goed heb gerekend en zou die airco 10 uur per dag laten draaien. Kost ons dat laten we uitgaan van maximaal verbruik van 3,5kw (nominaal zal die minder verbruiken) maal 10 uren is 3500kw per dag. 3500kw maal huidige stroomprijs 0,66 cent = 2, 31 euro per dag. Maal 30 dagen = rond de 70 euro per maand  aan stroomkosten als ik die dus 10 uren volledig laat blazen. Bij 24 uur laten draaien kost dit, 5,54 euro per dag. Maal 30 dagen = rond de 166 euro per maand aan stroomkosten als ik even uitga van de dure Wintermaanden. Voor enkel deze split airco. Tegenover een gasprijs van 2,80 per kuub en wij jaarlijks rond de 1100 kuub gas zitten. Als ik doorreken dan kunnen de stroomkosten van de split airco met de 500kwh die we jaarlijks overhouden erg snel terug verdienen. En dan verbruiken we denk ik nog maar erg weinig gas (of ik moet nu een miscalculatie hebben begaan ergens)