Vraag

Extreem hoog stroomverbruik

  • 25 July 2022
  • 123 reacties
  • 3280 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

123 reacties

combi ketel? Dan verbruik je ongeveer 1 derde gas voor warm water heeft men mij uitgerekend, dus je gaat best wel besparen zonder warmte vraag.

Wat ook kan besparen, de ketel op eco stand, bij mij stond die op comfort, scheelt wel wat als die ketel geen water warm houd 24 uur per dag.

Maar nu gaan we erg off topic.😉

Reputatie 7

@Doornekamp33 we moeten indd niet off topic gaan, ... Maar klopt, zelfs iets minder dan 1/3e, als het theoretisch lukt dan wordt het een veredelde warmwatervoorziening 🤣 Maar het is even aankijken allemaal! 

Maar hey, in kader van besparen zijn wel weer even de ogen geopend. Hopelijk lukt dat ook bij de topic starter! Alleen blijft het prijsverschil zoals benoemd erg vreemd,... Dat zal eens samen met de een jaaroverzicht met de buren naast elkaar vergeleken moeten worden. Dan krijg je indicatief wel een beter idee. 

Reputatie 7

Maar klopt, zelfs iets minder dan 1/3e, als het theoretisch lukt dan wordt het een veredelde warmwatervoorziening.

Verbruik voor plaatsing hybride warmtepomp.

 

Verbruik na plaatsing hybride warmtepomp:

Hierbij is het ook nog eens 1,5 graden kouder geweest en zal de verwarming dus nog iets harder hebben moeten werken.

 

De besparing op gas is met mijn hybride warmtepomp hierbij zo'n 85% en op een koude winterdag zal dat percentage nog hoger zijn. In de zomermaanden, als er toch niet gestookt hoeft te worden is die besparing uiteraard 0% maar gemiddeld zal dat dan nog altijd meer dan tweederde zijn.

Reputatie 7

Oh, dat is ook wel nice! Jemig! 

Reputatie 4
Badge +1

Hallo @Wilsophie heb je ook letterlijk wel eens energienota's van een of meer medebewoners ingezien en vergeleken met jouw energienota, want het is en blijft raar dat jij veel meer onverklaarbaar verbruik hebt dan de medebewoners.

Is er in het bewonerscomplex ook iets van openbare verlichting of andere stroomverbruikers die (per abuis) via jouw stroommeter lopen?

 

Nee dat heb ik nooit ingezien. Alles gaat natuurlijk digitaal tegenwoordig. 

Of er bij de bouw een aansluiting verkeerd is  weet ik niet en kan ik ook niet controleren. Na een paar jaar sinds de bouw in 2007 hebben wij allemaal een slimme meter gekregen en volgens mij was dat hoge verbruik al vanaf het begin, maar zeker weet ik dat niet meer.  In de hal zit een meter van het gebouw en ook dat wordt bijgehouden door die Energy app en een P1 metertje ( sinds kort) en het gebouw verbruikt 96000 kwh per jaar aan verlichting, deur parkeergarage, lift enz.. En dat vond men ook erg veel maar schijnt wel te kloppen. Ik kan natuurlijk niet in die meter en in die aansluitingen kijken en Liander reageert nergens op.  Het blijft een frustrerend fenomeen vanwege de onzekerheid en de onkunde. Eigenlijk moet ik het loslaten, maar ja…… En nog steeds blijf ik dag en nacht een sluimerverbuik van 3,2 kwh zien. De slimme stekker van Hombli op de vriezer laat een heel laag gebruik zien van 0,3 kwh na 3 dagen. De koelkast staat nog steeds uit en alle apparaten laten een normale stijging zien b.v. de wasmachine en de droger en dat valt me erg mee dat is echt niet zo veel. Een maandverbruik laat inmiddels nu ik dat ding een maand heb, een verbruik van 312 kwh en de Stiebel Eltron blijft 45 watt aangeven op dat klokje. Ik heb hem ook een paar uur uitgezet maar dat levert niets op in de totaalstand die doorgaans 456 watt is als ik geen apparaten aan heb behalve de vriezer en de keukenledverlichting. Iemand vroeg wat hij in de nacht om 3 uur aangeeft en dat is doorgaans rond de 150watt. Maar ik wil dat best nog weleens goed en nauwkeurig bekijken want ik slaap toch slecht. Leuk dat jullie allemaal zo meedenken.  Hartelijk dank hiervoor.

Reputatie 7

Heb je geen 'oude' meganische ventilatie die dag en nacht aan staat te slurpen? Die werken vaak met 3 standen. En lussen ook wel enkele liters stroom. Of is dat centraal geregeld? 

Reputatie 7

Iemand vroeg wat hij in de nacht om 3 uur aangeeft en dat is doorgaans rond de 150watt.

Die 150 watt is dan waarschijnlijk de hele dag actief en dat betekent dat het dagelijks verbruik sowieso minimaal al 3,6kWh is.

De vraag is nu welke apparaten die 150 watt verbruiken.

Denk hierbij met name aan de pomp(en) voor de verwarming/koeling en ventilatie.

Reputatie 4
Badge +1

Het. verbruik van de pomp in de Stiebel Eltron ( als dat een pomp is dat weet ik niet) geeft op de energiemeter constant ongeveer 45 watt aan. Mag ik vragen hoe je van 150 watt uitkomt bij 3600 watt. 

Reputatie 4
Badge +1

Heb je geen 'oude' meganische ventilatie die dag en nacht aan staat te slurpen? Die werken vaak met 3 standen. En lussen ook wel enkele liters stroom. Of is dat centraal geregeld? 

Het is een gebouw van 15 jaar jong. En de ventilatie roosters worden centraal geregeld . Ze worden ook om het jaar en op  dezelfde tijd schoongemaakt bij alle bewoners.  Ik moest in het begin wennen dat ik in bepaalde ruimten het eten rook van de bovenburen als zij aan het koken waren en dat had met het ventilatiesysteem te maken waar naar ik meen de kleppen niet goed stonden. Precies weet ik het niet hoe dat zat. Er zijn wel meer fouten bij de bouw gemaakt. Toen mijn vloer al lag stond het hele appartement onder water doen we er nog niet woonden want iemand had in de waterleiding geboord. We hebben ook een langdurige lekkage gehad in de natte cel waar de Stiebel Eltron stond en na lang zoeken en de v loer eruit …. bleek een “ zijgaatje” van de condens verstopt te zijn en je gelooft niet hoeveel druppels voor ravage kunnen zorgen. Ook hier moest de vloer vervangen worden door niet meer te krijgen tegels evenals bij bovengenoemde overstroming.

 

Ik meen dat we. de slimme meter ongeveer in 2013 aangeboden kregen, maar ik kan dat niet meer ergens terugvinden.

 

 

Reputatie 4
Badge +1

Alle bewoners hebben vergelijkbare keukens met dezelfde apparatuur zoals afwasmachine en combi magnetron en koelkast en inductie en alles destijds van Pelgrim. Inmiddels is her en der al een en ander vervangen. Ik heb een Bosch afwasmachine en krijg een nieuwe koelkast eind augustus en had geen oven, maar die heb ik afgelopen voorjaar aangeschaft. Alle keukens zijn door dezelfde keukenboer geplaatst bij de bouw. En deze boer heeft mijn halogeen spotjes onlangs vervangen door leespotjes en die kosten waren 1100 euro. Maar ik heb er alles voor over om te ontdekken waar die 5000 kwh per jaar vandaan komt in een appartement met 4 kamers en een ruime badkamer en toilet en natte cel met vriezer en droger en wasmachine en warmtepomp/boiler.

Reputatie 7

Mag ik vragen hoe je van 150 watt uitkomt bij 3600 watt. 

Ik kom niet van 150 watt op 3600 watt maar op 3600 watt-uur.

150 watt keer 24 uur is 3600 watt-uur ofwel 3,6kWh.

Hoe wordt jouw woning verwarmd? Ik neem aan dat dat via buizen in de vloer (vloer"verwarming") plaatsvindt, klopt dat?

Reputatie 2

toevallig geen electrische vloerverwarming in de badkamer? Heb wel vaker gezien dat de thermostaat stuk is gegaan of de timer van slag is.

Reputatie 4
Badge +1

Mag ik vragen hoe je van 150 watt uitkomt bij 3600 watt. 

Ik kom niet van 150 watt op 3600 watt maar op 3600 watt-uur.

150 watt keer 24 uur is 3600 watt-uur ofwel 3,6kWh.

Hoe wordt jouw woning verwarmd? Ik neem aan dat dat via buizen in de vloer (vloer"verwarming") plaatsvindt, klopt dat?

Duidelijk  dank je wel. Dus ik moet de watt die ik op de energiemeter zie vermenigvuldigen met 24 . Mijn woning wordt verwarmd evenals het hele gebouw en alle appartementen doordat de Stiebel Eltron het grondwater in de winter verwarmd via buizen onder de vloer en in de zomer koelt.  Die buizen in het systeem zijn afgelopen jaar vervangen. Verder wordt dat beheerd door een installatiebedrijf samen met de huismeester. 

Reputatie 4
Badge +1

toevallig geen electrische vloerverwarming in de badkamer? Heb wel vaker gezien dat de thermostaat stuk is gegaan of de timer van slag is.

Nee de badkamer wordt verwarmd zoals het hele appartement en zoals bij elke bewoner in dit complex.

Reputatie 4
Badge +1

Het idee leeft dat er een verkeerde aansluiting zit in dat kastje in de meterkast waar alle draden lopen, rechts van de meterkast. Maar ja wie is bevoegd om dat open te maken en te controleren? Liander laat niets van zich horen. Anderen menen dat de slimme meter een fout heeft, maar nog voordat ik een slimme meter had was het verbruik al extreem hoog wat ik me vaag kan herinneren. 

Reputatie 4
Badge +1

Standby gebruik 3,2 kwh met dagelijks een piek om 0700 uur . Dus er schiet iets aan om 7 uur , maar die 3,2 staat er dag en nacht.  Wat ik nog kan doen , is de Stiebel Eltron een nacht uitzetten. Zal ik komende nacht doen.

Reputatie 5
Badge +5

Standby gebruik 3,2 kwh met dagelijks een piek om 0700 uur . Dus er schiet iets aan om 7 uur , maar die 3,2 staat er dag en nacht.  Wat ik nog kan doen , is de Stiebel Eltron een nacht uitzetten. Zal ik komende nacht doen.

Beste Wilsophie,

Ik heb de hele draad doorgelezen maar het is mij nog niet duidelijk. Je schrijft dat je een standby gebruik hebt van 3,2 kiloWattuur.

Voor de duidelijkheid, waar lees je dat af ? Neem je elke dag om de zelfde tijd de meterstand op en bereken je dan het verschil ?

 

Of heb je een constant verbruik van 3,2 kiloWatt. ? Dat zou per dag 24*3,2=76,8 kiloWattuur zijn.

In zijn eerste post heeft @Wilsophie aangegeven dat hij ongeveer 115 euro per maand betaalt. Dus hij kan nooit een continue verbruik van 3200 watt hebben.

De 3.2KwH die hij netjes noemde is absoluut GEEN extreem hoog of zelfs hoog verbruik. Dat is prima voor een appartement dat van het gas af is en met een warmtepomp op temperatuur gehouden wordt, zeker als deze in de zomer ook koelt.

Hij lijkt in war gebracht door bedragen van de buren te vergelijken met zijn maandbedrag en dat kan nu even niet. Je moet appels met appels vergelijken, want maandbedragen liggen nu soms een factor 5 uit elkaar omdat veel mensen nog op een oud contract zitten en sommige dagprijzen betalen.

 

Dus tenzij er een lijstje komt met grote verschillen in KwH per jaar van de buren, vergeleken met zijn kwh moeten we er vanuit gaan dat dit een “orage dans un verre de l‘eau” is oftewel een storm in een glas water.

Reputatie 4
Badge +1

Standby gebruik 3,2 kwh met dagelijks een piek om 0700 uur . Dus er schiet iets aan om 7 uur , maar die 3,2 staat er dag en nacht.  Wat ik nog kan doen , is de Stiebel Eltron een nacht uitzetten. Zal ik komende nacht doen.

Beste Wilsophie,

Ik heb de hele draad doorgelezen maar het is mij nog niet duidelijk. Je schrijft dat je een standby gebruik hebt van 3,2 kiloWattuur.

Voor de duidelijkheid, waar lees je dat af ? Neem je elke dag om de zelfde tijd de meterstand op en bereken je dan het verschil ?

 

Of heb je een constant verbruik van 3,2 kiloWatt. ? Dat zou per dag 24*3,2=76,8 kiloWattuur zijn.

Die standby van 3,2 staat permanent vermeld in de app van “ Energy”. Dat is de app van die P1 meter die ik sinds een maand aangesloten heb door een elektromonteur die zelf ook meekijkt.  Daarvoor hoef je niet de meterstand op te nemen want dat geeft die app aan als je een euro per maand betaalt voor deze dienst. En dat heet “ stand-by”  gebruik. 

Reputatie 7

Die standby van 3,2 staat permanent vermeld in de app van “ Energy”. 

Dat is niet een constant verbruik van 3,2 kilowatt maar het totaal opgenomen vermogen van 3,2 kilowattuur (kWh).

Reputatie 4
Badge +1

In zijn eerste post heeft @Wilsophie aangegeven dat hij ongeveer 115 euro per maand betaalt. Dus hij kan nooit een continue verbruik van 3200 watt hebben.

De 3.2KwH die hij netjes noemde is absoluut GEEN extreem hoog of zelfs hoog verbruik. Dat is prima voor een appartement dat van het gas af is en met een warmtepomp op temperatuur gehouden wordt, zeker als deze in de zomer ook koelt.

Hij lijkt in war gebracht door bedragen van de buren te vergelijken met zijn maandbedrag en dat kan nu even niet. Je moet appels met appels vergelijken, want maandbedragen liggen nu soms een factor 5 uit elkaar omdat veel mensen nog op een oud contract zitten en sommige dagprijzen betalen.

 

Dus tenzij er een lijstje komt met grote verschillen in KwH per jaar van de buren, vergeleken met zijn kwh moeten we er vanuit gaan dat dit een “orage dans un verre de l‘eau” is oftewel een storm in een glas water.

Ik ben geen “ hij”,  maar een zij. Maar dit terzijde. Ik betaal geen 115 euro maar sinds een paar maanden 119 euro.  En ik heb geen continue verbruik van 3200 watt, maar een sluiterverbruik van ongeveer 3,2 watt. Maar een variabel verbruik van ongeveer 12 kwh per dag . Tot nu toe heb ik een tijd lang 96 euro betaald.  Ik heb het maandbedrag niet vergeleken met de buren maar het verbruik per jaar en Essent geeft zelf aan dat mijn verbruik vergelijkbaar is met een gezin met 5 kinderen in een huis met meer verdiepingen. Veel mensen zitten niet op een oud contract, maar “ veel” mensen zitten op een variabel contract net als ik en een enkeling heeft een vast contract. Het gemiddelde verbruik zit ongeveer op 2500 kwh per jaar  met hetzelfde contract en dezelfde warmtepomp en ongeveer dezelfde led-verlichting en apparatuur. 

 

De installatiebedrijven en de algemene opinie is dat 5000 kwh een erg hoog verbruik is  en vandaar mijn uitzoekerij en de vervanging van de wasmachine, droger, vriezer en koelkast. 

Natuurlijk ben ik ervan overtuigd dat ik geen appels met peren vergelijk gezien een vergelijkbare woonsituatie.  Met hartelijk dank voor uw lesje Frans kan ik weinig met uw antwoord maar bedankt voor de genomen moeite. 
Met vr.gr. Mw Wilsophie

Reputatie 4
Badge +1

Nogmaals ik verbruik geen 3.2 kwh maar 12 kwh gemiddeld want dat schommelt. Die 3,2 staat als sluimerverbruik of standby verbruik in de tabel van de app van Energy. Het verbruik is de laatste jaren ongeveer 420 kwh per maand.  

Reputatie 7

En ik heb geen continue verbruik van 3200 watt, maar een sluiterverbruik van ongeveer 3,2 watt.

Volgens mij heb jij een sluimerverbruik van 3,2kWh.

Plaats anders eens een screenshot van die Energy app.

 

Soms moet je de getoonde gegevens ook niet altijd geloven.

Zo zegt de Eneco app dat ik in de afgelopen 30 dagen een totaalverbruik van €73,73 heb gehad waarvan €30,43 als sluimerverbruik.

 

Dat is wel knap weten dat mijn totaalverbruik in de laatste 30 dagen bij lange na geen €73,73 en zelfs maar €30,43 is.

 

En let ook even op de kWh prijs. In het bovenste screenshot is er blijkbaar een kWh prijs van €0,1975 terwijl die in het onderste screenshot is blijkbaar €0,052. Die laatste klopt uiteraard niet maar zorgt er wel voor dat de getallen niet met elkaar te vergelijken zijn.

Nogmaals ik verbruik geen 3.2 kwh maar 12 kwh gemiddeld want dat schommelt. Die 3,2 staat als sluimerverbruik of standby verbruik in de tabel van de app van Energy. Het verbruik is de laatste jaren ongeveer 420 kwh per maand.  

 

420*12=5000KwH per jaar en dat is in mijn ogen volstrekt normaal in jouw situatie!

Best nog eens een keer uitleggen waarom jij dit een  probleem vindt. 

 

Ik gebruik 3600Kwh jaar  en daarnaast nog een bult gas, dus je mag blij zijn met 5000kwH/jaar.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +7

het duizelt mij, alles wordt door elkaar heen gebruikt. Laten we de getalletjes eens links liggen en laten we eens gaan kijken wat voor (groot) verbruikers je allemaal hebt.