Home Cinema, versterker, soundplate, soundbar

  • 25 January 2020
  • 83 reacties
  • 1203 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

83 reacties

Reputatie 7

Kan je of de home cinema set een ingang kiezen?

Zo ja, staat die dan toevallig op de Toslink?

Als dit het geval is, zet de ingang dan eens op hdmi. Kan je op de televisie dsn wel kiezen voor de externe speakers?

Waar ik nog aan dacht wissel de Chromecast en de tv ontvanger heb je dan hetzelfde euvel.

Je gaf aan dat het met de tv ontvanger wel naar verwachting werkt, in die situatie geeft de tv ook geluid verwacht ik.

Reputatie 7

Waar ik nog aan dacht wissel de Chromecast en de tv ontvanger heb je dan hetzelfde euvel.

Je gaf aan dat het met de tv ontvanger wel naar verwachting werkt, in die situatie geeft de tv ook geluid verwacht ik.

Ik denk juist dat het geluid van de TV ontvanger via de Toslink naar de Home Cinema Set loopt en dat de hdmi ARC helemaal niet actief is.

Daar noem je iets, op de cinemaset moet inderdaad wel de goede bron worden gekozen. 

Het zal per merk verschillen ik zou verwachten dat HDMI de tos link overruled. Dat was hier in een gelijke setup wel het geval. Wel melden dat tv en in mijn situatie een geluidsbalk uit dezelfde stal kwamen.

 

Reputatie 7
Badge +10

Waar ik nog aan dacht wissel de Chromecast en de tv ontvanger heb je dan hetzelfde euvel.

Je gaf aan dat het met de tv ontvanger wel naar verwachting werkt, in die situatie geeft de tv ook geluid verwacht ik.

Ik denk juist dat het geluid van de TV ontvanger via de Toslink naar de Home Cinema Set loopt en dat de hdmi ARC helemaal niet actief is.


Dat had ik  bedacht, alleen toen ik de toslink er uit had gehaald en kpn decoder ook uit, dus alleen hdmi,  lukte het nog niet. Of het moet inderdaad ergens een instelling staan om dit te wijzigen. Op de homecinema staat ‘controle op hdmi’ aan etc.   
 

Reputatie 7
Badge +10

Kan je of de home cinema set een ingang kiezen?

Zo ja, staat die dan toevallig op de Toslink?

Als dit het geval is, zet de ingang dan eens op hdmi. Kan je op de televisie dsn wel kiezen voor de externe speakers?


Ik kan op de tv kiezen voor extern, ik krijg alleen de melding, ‘luidsprekers tv actief’ Homecinema zal ook vast wel...had de instellingen al een aantal keer doorgelopen. Ik zie wellicht wat over het hoofd.

Reputatie 7
Badge +10

Waar ik nog aan dacht wissel de Chromecast en de tv ontvanger heb je dan hetzelfde euvel.

Je gaf aan dat het met de tv ontvanger wel naar verwachting werkt, in die situatie geeft de tv ook geluid verwacht ik.

Bedoel je de chromecast op de tv hdmi waar kpn ontvanger in zit? Zo ja, dat had ik ook uitgeprobeerd en inderdaad alleen geluid tv. Of er moet nog meer ingesteld worden. Kan alles wel resetten en opnieuw instellen zonder de kpn tv ontvanger, dat heb ik ook bedacht, om het uit te proberen, maar aan de andere kant heb ik zoiets, straks helemaal geen geluid meer 😂 

Er zit op de ab van de homecinema een sourceknop, maar hier reageert de tv niet op, ik moet nog kijken waar dit in de instellingen van de homecinema zit.

 

Dan zit het niet in een specifieke aansluiting. Dat is dus uitgesloten. Zonder de optical gaat het niet naar verwachting mooi ook uitgesloten.

 

Met de tv ontvanger via de cinemaset geven de tv speakers geluid door ook zo kan je niet enkel extern geluid kiezen?

Reputatie 7
Badge +10

*knip*

Met de tv ontvanger via de cinemaset geven de tv speakers geluid door ook zo kan je niet enkel extern geluid kiezen?


Via de tv kan ik kiezen welke luidsprekers. Als ik kies voor geluid alleen via de cinema, geeft de tv de melding de tv speakers actief zijn  en het niet kan. Zet ik de tv speakers uit, kan ik en die optie niet kiezen en geen geluid tv.

Bedoel je dat?

Reputatie 7

Zonder de optical gaat het niet naar verwachting mooi ook uitgesloten.

Het geluid loopt bij "gewoon" televisie kijken dus via de optical kabel.

Klopt het dat bij "gewoon" televisie kijken het geluid op zowel via de televisie speakers als via de Home Cinema Set loopt?

Wat is het merk en type van jouw televisie?

Wat is het merk en type van jouw Home Cinema Set?

Reputatie 7
Badge +10

Zonder de optical gaat het niet naar verwachting mooi ook uitgesloten.

Het geluid loopt bij "gewoon" televisie kijken dus via de optical kabel.

Klopt het dat bij "gewoon" televisie kijken het geluid op zowel via de televisie speakers als via de Home Cinema Set loopt?

Wat is het merk en type van jouw televisie?

Wat is het merk en type van jouw Home Cinema Set?


Klopt

Klopt

TV;  SHARP LC-32LE630E

Homecinema; Sony BDV-E2100 Home cinema met blu-ray

Misschien is dit dan toch het euvel?

Waarom werkt HDMI ARC soms niet
 

Dat is precies wat ik vermoed. Daarom heb ik eerder in dit draadje aangegeven houd het zo mogelijk bij hetzelfde merk.

En heel eerlijk gezegd had ik op basis van wat je zelf schreef een iets andere systeem verwacht met iets meer aansluitingen

Reputatie 7

Zelf heb ik een Sony KL-43XD8305 televisie en een Sony BDV-E380 Home Cinema Set en daarmee werkt het prima.

Ook ik heb een optische kabel tussen de TV ontvanger en de Home Cinema Set en die is speciaal voor het radio luisteren waarbij de televisie uiteraard uit blijft staan en daardoor de hdmi-ARC niet actief is.

 

De op de Home Cinema Set gekozen functie (bron) is "TV" en daardoor schakelt hij bij ons automatisch tussen de optical ingang en de hdmi-ARC ingang. Als de functie (bron) op iets anders ingesteld is dan gaan de speakers van de televisie automatisch aan.

Als ik de handleiding van de BDV-E2100 lees dan zou dat daarop ook het geval moeten zijn.

Mijn vermoeden is dsn ook dat je op de BDV-E2100 niet "TV" als functie (bron) ingesteld hebt staan.

Reputatie 7
Badge +10

Zelf heb ik een Sony KL-43XD8305 televisie en een Sony BDV-E380 Home Cinema Set en daarmee werkt het prima.

Ook ik heb een optische kabel tussen de TV ontvanger en de Home Cinema Set en die is speciaal voor het radio luisteren waarbij de televisie uiteraard uit blijft staan en daardoor de hdmi-ARC niet actief is.

 

De op de Home Cinema Set gekozen functie is "TV" en daardoor schakelt hij bij ons automatisch tussen de optical ingang en de hdmi-ARC ingang.

Als ik de handleiding van de BDV-E2100 lees dan zou dat daarop ook het geval moeten zijn.

Staat de functie van jouw BDV-E2100 op TV?



De tv kan hier inderdaad ook uit tijdens radio luisteren. Via toslink inderdaad.

Als het goed is, staat het op tv. 

Als ik nog ergens een instelling mis in de Sony, lees ik het graag :-)

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Dat is precies wat ik vermoed. Daarom heb ik eerder in dit draadje aangegeven houd het zo mogelijk bij hetzelfde merk.

En heel eerlijk gezegd had ik op basis van wat je zelf schreef een iets andere systeem verwacht met iets meer aansluitingen


Ik wist uiteraard welke en hoeveel aansluitingen er zijn. An sich is dit voor mij ruim voldoende. Alleen het geluid van Chromecast via de cinema loop ik tegenaan. 

Reputatie 7

Als op de BDV-E2100 de bron (functie) op "TV" staat, dan zou het eigenlijk moeten werken.

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb alles gelezen, jullie zijn toppers 👍


Ik ga het rustig, stap voor stap nogmaals doorlezen, uitvoeren en dan kom ik er op terug 😀

Reputatie 7
Badge +10

Arc stond/staat op beide toestellen aan. Daar had ik nog op gelet in de instellingen bij alles aansluiten.

HDMI kabel zit op de gemarkeerde Arc aansluitingen van de TV naar homecinema. 

KPN decoder zit optisch naar de homecinema en HDMI naar de TV.

Er zitten 3 HDMI op de TV 1x arc en 2 ‘gewone’. Wisselen geen oplossing. 

Beide toestellen toch gereset/fabrieksinstellingen en weer gecheckt of arc aan staat en HDMI controle. 

Homecinema en TV geven beide geluid. 

Behalve dus bij Chromecast, dan alleen geluid TV.

Ik weet zelf niet meer wat ik nog kan doen en heb besloten om het voor nu zo te laten. 

Mocht de TV stuk gaan, gezien z’n ‘leeftijd’ dan zal het mij niet verbazen dat arc wel werkt zoals het hoort bij een nieuwe TV icm de homecinema en Chromecast. 

 

In ieder geval bedankt voor het meedenken, wordt gewaardeerd 👍

  

Er is vanuit de sony geadviseerd dat was vermoedelijk verkeerd om gedacht. Het gaat er niet direct om waar het geluid naar toe moet het gaat er om waar het vandaan komt die bron de TV zelf moet goed worden ingesteld. En goed kunnen babbelen met het audiosysteem de Cinemaset.

Sharp heeft het eigen merk Aqous principe voor HDMI.

Met AQUOS SP
Indien gewenst, kunt u het TV-geluid ook alleen via het AQUOS AUDIO luidsprekersysteem weergeven.
Druk op a/b om “Met AQUOS AUDIO SP” te selecteren en druk dan op ;. Het geluid van de luidsprekers en de hoofdtelefoon-aansluiting van de TV wordt gedempt en alleen het geluid van het AQUOS AUDIO luidsprekersysteem is hoorbaar.

Handleiding pdf

Met andere woorden ik vrees dat het gewoonweg niet gaat lukken. De slogan Only Sony gaat hier op, net zo goed dat Apple niet altijd even lekker werkt met niet Apple apparaten gaat dat voor Audio en Video apparatuur ook op.

Daarnaast dit model TV is tussen 2011 en 2013 op de markt geweest, de chromecast hebben we sinds 2013 zover ik dat terugvind. Nu werkt het wel de vraag is in hoeverre is alles backward compatible? 

 

Reputatie 7
Badge +10

Er is vanuit de sony geadviseerd dat was vermoedelijk verkeerd om gedacht. Het gaat er niet direct om waar het geluid naar toe moet het gaat er om waar het vandaan komt die bron de TV zelf moet goed worden ingesteld. En goed kunnen babbelen met het audiosysteem de Cinemaset.

Sharp heeft het eigen merk Aqous principe voor HDMI.

Met AQUOS SP
Indien gewenst, kunt u het TV-geluid ook alleen via het AQUOS AUDIO luidsprekersysteem weergeven.
Druk op a/b om “Met AQUOS AUDIO SP” te selecteren en druk dan op ;. Het geluid van de luidsprekers en de hoofdtelefoon-aansluiting van de TV wordt gedempt en alleen het geluid van het AQUOS AUDIO luidsprekersysteem is hoorbaar.

Handleiding pdf

Met andere woorden ik vrees dat het gewoonweg niet gaat lukken. De slogan Only Sony gaat hier op, net zo goed dat Apple niet altijd even lekker werkt met niet Apple apparaten gaat dat voor Audio en Video apparatuur ook op.

Daarnaast dit model TV is tussen 2011 en 2013 op de markt geweest, de chromecast hebben we sinds 2013 zover ik dat terugvind. Nu werkt het wel de vraag is in hoeverre is alles backward compatible? 

 


Dat vermoeden had ik inderdaad. Maar kon maar zo zijn dat iemand een ‘Eureka’ moment had 😀

Toch bedankt in ieder geval. 👍

@Anneke-Anna

Het beste 'Eureka' op dit moment is gebruik als test de optical out van de tv naar de sony set. Vergeet die test lees na de quote verder

Ik heb hier iets soortgelijks met een oude LG set. Enkel als ik de optical uitgang van de tv en de ingang op de cinema set gebruik gaat het goed. Dan kan ik geluid extern afspelen via HDMI niet.

Notabene communiceren beiden via Simplink de LG tegenhanger van Sharp's Aquos.

Als deze test voor jou werkt zal je er mogelijk achterkomen waarom je deels te weinig aansluitingen hebt en deels dat je of voor een Sharp set had moeten kiezen of de tv meteen mee vervangen. Ik wijs wel bewust op een Sony die zal beter samenwerken.

Aanvulling.

Om de boel niet overhoop te moeten halen en zo min mogelijk 'gedoe' doe wat je zelf aandroeg dus de twee tulp audio uit van de tv naar de audio in op de set. 

 

Reputatie 7

HDMI-ARC is gewoon een internationale standaard en het zou gewoon moeten werken.

HDMI-ARC is gewoon een internationale standaard en het zou gewoon moeten werken.

Klopt je geeft het zelf al aan het zou moeten werken. Zoals met alles worden standaarden vaak door een fabrikant gebruikt als de basis en weer naar de eigen hand toegepast.(uch kpn firmware uch) Ofwel Anneke heeft een instelling op de TV zelf verkeerd staan of op de set een verkeerde ingangsbron gekozen. Beiden lijken niet van toepassing omdat het niet werkt zoals het zou moeten.

We hebben nu te maken met de spreuk van een oude wijze man.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Reputatie 7
Badge +10


Het is—>video gelukt!!  
 

Wat heb ik nu gedaan, wéér, want echt, ik heb alles en meer geprobeerd en de instellingen staan/stonden echt correct. ‘I was going slightly mad :dizzy_face:   

- Alles stroomloos gemaakt

  • Alle kabels eruit
  • 20 minuten (koffie drinken) gewacht
  • Mijn eigen HDMI highspeed met ethernet er achter, had zelfs nog een nieuwe gekocht bij de KPN, ja, ik zei de gek 🙈, maar nu dus mijn eigen highspeed met ethernet verguld.
  • Alles weer aangesloten en ingeplugged
  • TV aan
  • KPN decoder aan
  • SONY home cinema aan

En ik zag direct bij de homecinema als laatste aanzetten, dat de TV aangaf, schakelen naar de versterker (schiet mij maar lek) 
Ik hoefde niet eens te checken of ARC ingesteld was op de TV en home cinema, het schakelde automatisch.

Toen Chromecast ingeplugged, sprong automatisch op juists source, KPN decoder uit, en EUREKA geluid VIA de homecinema!! 

Waar het aan lag, wat het ook was, ik weet het niet, maar na ontelbare keren echt alles geprobeerd te hebben had ik de moed opgegeven. En toch kan/kon ik het niet laten om te blijven proberen en voilà, het werkt.  

 

Reputatie 7

Goed te lezen dat het je gelukt is.

Als je ooit aan een nieuwe televisie denkt, denk dan aan Sony want dan kan je met "Bravia Sync" (hdmi-CEC) er voor zorgen dat de Home Cinema Set automatisch aan gaat zodra de televisie aan gaat en kan je het volume bedienen met de afstandsbediening van KPN.

Voor televisie kijken heb ik dus maar één afstandsbediening in gebruik.