Home Cinema, versterker, soundplate, soundbar

  • 25 January 2020
  • 83 reacties
  • 1203 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +10

Welke en waarom? Of waarom niet?

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

83 reacties

Hoi @Anneke-Anna ,

Ik zou gaan voor Sonos.
Ben daar erg tevreden mee.

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Anneke-Anna ,

Ik zou gaan voor Sonos.
Ben daar erg tevreden mee.

 

Erg mooi spul inderdaad!
 

Maar wat ik me dan wel afvraag, hoe lang wordt het ondersteund met updates?

Hier momenteel een LG HomeCinema 5.1 van 12 jaar, die z’n werk nog goed doet, de aansluitingen daarentegen zijn helaas niet meer geschikt voor nieuwer apparatuur. Geen HDMI en Toslink, wat wel een gemis is. 

@Anneke-Anna  Na het zien van https://www.npostart.nl/kassa/25-01-2020/BV_101396141 is mij duidelijk waarom je de vraag over updates stelt. Weinig aan toe te voegen wat er in het eerste item gepresenteerd wordt.

Ik zou zeggen kijk goed wat je wilt, zelfde geluid in elke ruimte? Complete bediening via smartphone?

Je LG speakerset van de hand doen omdat er geen HDMI of Toslink op zit lijkt is misschien niet nodig. Misschien een adapter zoeken of alleen versterker vervangen, ligt er wel aan hoe het systeem is opgebouwd natuurlijk. Als je zorgt voor goede tulp-stekker verbindingen op goede apparatuur, is het niet nodig om alles digitaal te maken.

Sonos zal zeker prima kwaliteit zijn, maar draadloos is maar half waar, ze hebben sowieso voeding/230V nodig.

Vooral Toslink is een gemis. Ik neem echter aan dat je wel een digitale ingang hebt RCA (tulp, ook wel coax genoemd) Maar voor van KPN ontvanger naar RCA Coax kun je dat oplossen met een Optisch → coaxiaal adapter. Rond € 20 te krijgen.

Bv deze. (€ 12)

Reputatie 7
Badge +10

Vooral Toslink is een gemis. Ik neem echter aan dat je wel een digitale ingang hebt RCA (tulp, ook wel coax genoemd) Maar voor van KPN ontvanger naar RCA Coax kun je dat oplossen met een Optisch → coaxiaal adapter. Rond € 20 te krijgen.

Bv deze. (€ 12)


Heb ik, werkt niet fijn, heb een duurdere, erg zacht geluid, of het lag aan de 4K ontvanger, kan ook. 

Ben je een echte audiofiel? Wat is je budget ik heb gekeken naar receivers een flinke weekloon voor enkel de receiver/versterker dan nog eens een soort gelijk bedrag of meer voor een set speakers toch maar van afgezien en veel meer poespas dan ik nodig had.

Sonos is leuk maar voor surround  meerdere apparaten aanschaffen ook boven mijn budget.

Is het enkel voor bij de TV houd het eenvoudig neem een soundbar tenzij surround echt een must is. De ontvangers hebben geen volume regeling of wat dan ook althans mijn Arris niet paar instellingen die niet veel bij zetten.

Met het ideale systeem moet ik verhuizen naar een ruim vrijstaande woning 😜 om de buren niet te storen.

Bij een soundbar de tip houd het voor de beste samenwerking (lees 1 afstandsbediening) bij hetzelfde merk als de TV. 

Reputatie 7
Badge +10

@Anneke-Anna  Na het zien van https://www.npostart.nl/kassa/25-01-2020/BV_101396141 is mij duidelijk waarom je de vraag over updates stelt. Weinig aan toe te voegen wat er in het eerste item gepresenteerd wordt.

Ik zou zeggen kijk goed wat je wilt, zelfde geluid in elke ruimte? Complete bediening via smartphone?

Je LG speakerset van de hand doen omdat er geen HDMI of Toslink op zit lijkt is misschien niet nodig. Misschien een adapter zoeken of alleen versterker vervangen, ligt er wel aan hoe het systeem is opgebouwd natuurlijk. Als je zorgt voor goede tulp-stekker verbindingen op goede apparatuur, is het niet nodig om alles digitaal te maken.

Sonos zal zeker prima kwaliteit zijn, maar draadloos is maar half waar, ze hebben sowieso voeding/230V nodig.

 

 

Heb een stukje onderstreept 👍, daar was ik inderdaad naar opzoek. Peter gaf al een mooie tip inderdaad, dat had ik al gekocht, maar werkt toch niet lekker.  
Alle aansluitingen etc. zijn verchroomd 👍

Reputatie 7
Badge +10

Ben je een echte audiofiel? Wat is je budget ik heb gekeken naar receivers een flinke weekloon voor enkel de receiver/versterker dan nog eens een soort gelijk bedrag of meer voor een set speakers toch maar van afgezien en veel meer poespas dan ik nodig had.

Sonos is leuk maar voor surround  meerdere apparaten aanschaffen ook boven mijn budget.

Is het enkel voor bij de TV houd het eenvoudig neem een soundbar tenzij surround echt een must is. De ontvangers hebben geen volume regeling of wat dan ook althans mijn Arris niet paar instellingen die niet veel bij zetten.

Met het ideale systeem moet ik verhuizen naar een ruim vrijstaande woning 😜 om de buren niet te storen.

Bij een soundbar de tip houd het voor de beste samenwerking (lees 1 afstandsbediening) bij hetzelfde merk als de TV. 


Ik wil graag geluid kunnen bedienen zoals de huidige homecinema heeft inderdaad 😀 (dat doe ik ook regelmatig 😉) Heb wel een tik audiofiel in mijn genen zitten 😊

Ik vind het zonde om nieuw te kopen, de apparatuur vandaag gekocht is morgen al weer oud begin ik meer en meer te merken. Dat gevoel heb ik telkens. Mijn huidige LG was zo goedkoop voor een homecinema en het werkt zo goed nog steeds 👍🎵

Ik neig er naar om een soundplate erbij te kopen…..
 

 

Als je echt investeerd kijk goed eventueel via de Tweakers site wanneer iets op de markt is gebracht. Mijn huidige set van Philips was voor mij nieuw toch al oud voor Philips nog wel ondersteuning maar daarmee houd het op. Een semi bewuste keus door de prijs, en functionaliteit die ik zocht maar ik niet snel nog eens zal doen.

 

Dennis Schreve en ik hebben beide een soundbar (met subwoofer). Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het giga veel verschil maakt t.o.v. alleen de tv als geluidsvoorziening.

Reputatie 7
Badge +10

Dennis Schreve en ik hebben beide een soundbar (met subwoofer). Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het giga veel verschil maakt t.o.v. alleen de tv als geluidsvoorziening.


Ik denk dat een soundbar de sensor van de tv in de weg zit, de tv hangt niet aan de muur, bij jullie dan? Gaat dit goed? 

Een soundplate, of base, daar kan ik de tv op zetten. Een soundbar verdeelt het geluid wellicht beter, omdat deze langer is, maar ik zit me af te vragen of dit verwaarloosbaar is….. 

Het hangt er met een soundbar vanaf hoe hoog of laag je zit ten opzichte van de IR sensor of deze in de weg zit. Hier lag de soundbar voor de TV nergens last van de tv stond hoog genoeg op de pootjes. Ook een tijdje er boven op een plank geplaatst om dezelfde reden die je noemt dat kwam de geluidsbeleving niet ten goede.

 

Tenzij je een TV hebt van xx duizend Euro is een geluidsbalk echt een flinke verbetering.

Laatst een TV gezien gehoord en gevoeld scherm trilde gewoon van de geluidsgolven speakers zaten in of  achter het scherm met dat toestel was een externe geluidsbron niet echt nodig.

Bij mij ligt de soundbar gewoon voor de tv. Ik merk er geen last van, zelfs niet bij een tv meubel of eerst op een hoger kastje.

*Edit*

De tv heeft geen pootjes, zoals bij Galdor maar een voet. Je zou het eens moeten zien en horen - André Rieu en Scotland the brave - genieten pur sang.

 

 Je LG speakerset van de hand doen omdat er geen HDMI of Toslink op zit lijkt is misschien niet nodig. Misschien een adapter zoeken of alleen versterker vervangen, ligt er wel aan hoe het systeem is opgebouwd natuurlijk. Als je zorgt voor goede tulp-stekker verbindingen op goede apparatuur, is het niet nodig om alles digitaal te maken.

Heb een stukje onderstreept 👍, daar was ik inderdaad naar opzoek. Peter gaf al een mooie tip inderdaad, dat had ik al gekocht, maar werkt toch niet lekker.  
Alle aansluitingen etc. zijn verchroomd 👍

Je LG set is een 5.1 surround systeem, als je ook daadwerkelijk surround gebruikt, dan wordt analoge verbinding lastig, daar zou ik verder niet naar zoeken.

Bij mijn weten doet zo’n convertor kastje van optisch/Toslink naar Coax/tulp/RCA niks anders dan digitale bits doorsluizen van het KPN TVkastje naar je LG set. Op Aliexpress zie ik ze ook wel voor 6 euro, met voeding van 5 Volt, dus een smartphone lader is te gebruiken. Maar misschien doet die van jouw wel iets met het digitale signaal of vallen er af en toe bits weg of is er iets met de instelling van het KPN 4K TV kastje. Misschien zendt het TV kastje surround uit en gebruikt jouw LG alleen maar de 2 front kanalen. Dan is het zachter, heb ik ook wel eens gehad (lang geleden, niet met KPN spullen).

Ik heb wel de surround spullen, maar heb het al bijna 20 jaar niet gebruikt. Gewoon standaard stereo sets zonder firmware. Ik gebruik tegenwoordig gewoon wifi en ethernetkabel voor audio door het huis, de basis is pulseaudio. Bij elke stereoset een minicomputertje (paar tientjes) met deugdelijke audio. Die doet dan het mixen van diverse audiobronnen.

Reputatie 7

Ik heb ook e.e.a. van Sonos. 

Wat updates betreft, tja,... Techniek verouderd. Dus ook de 'computertjes' die in die apparaten zitten. Op een gegeven moment kun je dat niet meer updaten qua software omdat de gebruikte onderdelen dat niet meer aankunnen. Bug fixes en beveiligingsupdates zullen wel zolang mogelijk ondersteund blijven.

Prima lijkt me,... Kassa is goed in overdrijven van de uitsterse problemen,... Ze beargumenteren te weinig samen met snelle programmamakerij en veel stemmingmakerij, bah. Iedereen trapt erin. 

 

Mijn Playbar en Play 1's zijn nu 7 jaar oud. (set destijds via via nieuw gekocht met 50% vriendenkorting) :nerd: Sub iets jonger. Vooralsnog nog steeds updates en voorlopig worden ze ook geen 'legacy' producten. Mocht het ooit zover komen dat ik nieuwe producten wil, of aanvullingen doe, Sonos werkt in een afrondende fase aan een optie om die 'groepen' te groeperen. Zodat ze in groepsverband en/of los van elkaar prima kunnen samenwerken met wel of geen softwareupdates. 

 

 

heb een duurdere, erg zacht geluid, of het lag aan de 4K ontvanger, kan ook. 

Het is bekend dat het geluid wat uit de Arris 5202 komt behoorlijk zacht is. Daar zijn ook meldingen over.

o.a. https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/zachter-geluid-op-nieuwe-tv-ontvanger-arris-vip-5202-483990

Reputatie 7
Badge +10

heb een duurdere, erg zacht geluid, of het lag aan de 4K ontvanger, kan ook. 

Het is bekend dat het geluid wat uit de Arris 5202 komt behoorlijk zacht is. Daar zijn ook topics over.

o.a. https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/zachter-geluid-op-nieuwe-tv-ontvanger-arris-vip-5202-483990


Had het inderdaad gezien 👍

Ik heb ook e.e.a. van Sonos. 

Wat updates betreft, tja,... Techniek verouderd. Dus ook de 'computertjes' die in die apparaten zitten. Op een gegeven moment kun je dat niet meer updaten qua software omdat de gebruikte onderdelen dat niet meer aankunnen. Bug fixes en beveiligingsupdates zullen wel zolang mogelijk ondersteund blijven.

Prima lijkt me,... Kassa is goed in overdrijven van de uitsterse problemen,... Ze beargumenteren te weinig samen met snelle programmamakerij en veel stemmingmakerij, bah. Iedereen trapt erin.

Dit is ook waar, maar je kan ook net zo makkelijk zeggen dat iedereen in de trucks van van diverse productfabrikanten trapt. Als iets goed werkt, hoeft je het ook niet te updaten. Maar levensduur in het algemeen is tegenwoordig gewoon een basisontwerpcriterium. En verdienmodel.

Een analoge versterker/speakersysteem (of in ieder geval iets zonder ‘gekochte afhankelijkheid’ d.m.v. firmware/software) kan gewoon heel erg lang mee. Of de kleur o.i.d. moet je niet meer aanstaan.

Wil je toch iets met firmware/software, probeer dan bij keuze en aanschaf het modulair te houden: Een deel zonder fabrikant afhankelijkheid en de rest met. Of helemaal geen fabrikant afhankelijkheid, dus kabels trekken en doe je de bediening op  de stereoset zelf.

Wat dat betreft niks boven mijn buizen radio stopt FM een nutteloos stukje curiosa. 

Ik zou mijn eerdere reactie wat betreft budget willen uitbreiden met het esthetische aspect. Je moet er wel naar kijken. Als je een beetje audiofiel bent ga je in mijn beleving niet prutsen met verloopjes en converters en wifi en dergelijke  dan kies je degelijke bedrading naar speakers.

Reputatie 7
Badge +10

Wat dat betreft niks boven mijn buizen radio stopt FM een nutteloos stukje curiosa. 

Ik zou mijn eerdere reactie wat betreft budget willen uitbreiden met het esthetische aspect. Je moet er wel naar kijken. Als je een beetje audiofiel bent ga je in mijn beleving niet prutsen met verloopjes en converters en wifi en dergelijke  dan kies je degelijke bedrading naar speakers.


Zo heb ik het ook in gedachten. Een switch er tussen, wat ik had uitgeprobeerd, het werkt ansich, maar het is niet helemaal de bedoeling.

Vooralsnog zit ik te denken aan of een soundbar of soundbase die direct op de 4K iTV aangesloten kan worden via toslink.
De homecinema kan dan op de tv worden aangesloten. Deze zat eerst rechtstreeks met tulp op de HD iTV ontvanger. 

Financieel kan het niet altijd toch was het in mijn ogen logischer als je beiden meteen had vervangen.

Hmm luister je ook veel radio via de tv ontvanger dan HDMI naar de tv (moet hoe dan ook tenzij je een soundbar/plate koopt die het TV signaal doorgeeft) en de optical Toslink naar de soundbar/plate hoeft de TV niet speciaal aan voor enkel radio.

Reputatie 7
Badge +10

Financieel kan het niet altijd toch was het in mijn ogen logischer als je beiden meteen had vervangen.

Hmm luister je ook veel radio via de tv ontvanger dan HDMI naar de tv (moet hoe dan ook tenzij je een soundbar/plate koopt die het TV signaal doorgeeft) en de optical Toslink naar de soundbar/plate hoeft de TV niet speciaal aan voor enkel radio.


HDMI loopt hier sowieso van de iTV naar de TV, dat was ook niet het ‘probleem’. Of bedoelde je dat niet?


Ik luister inderdaad veel radio, die is/was aangesloten via de HD iTV naar de Homecinema voor digitaal geluid.

De TV moest dus altijd aan voor de radio dat zou je kunnen omzeilen.

Reputatie 7
Badge +10

De TV moest dus altijd aan voor de radio dat zou je kunnen omzeilen.

 

Euh nee, hier niet. Ik weet niet of ik helemaal begrijp wat jij bedoeld 😊
 

Ik heb de TV uit wanneer ik digitaal radio luister. Ik luister radio via de iTV ontvanger. Kanaal 808, SkyRadio.

En kan dit ook bedienen via de iTV en de homecinema. 

 

Reputatie 7
Badge +10

Misschien handig om de situatie hier te verduidelijken;

 

De huidige (12 jaar oud) homecinema 5.1 heeft geen optische aansluiting. Alleen maar scart en tulp. 

De pas ontvangen 4K ontvanger, welke alleen maar toslink/optisch heeft, kan hierop niet worden aangesloten zonder tussenkomst van een switch naar de homecinema.

Dit lukt wel op een HD ontvanger, die ik ook nog heb, met tulp.

De ideale manier voor mij is om de 4K ontvanger met goed geluid te gebruiken, (mijn smartTV vind ik het geluid niet voldoende), door bijvoorbeeld een nieuwe soundbase of soundbar met een optische aansluiting.