KPN verruilt telefooncentrales voor straatkasten

  • 11 July 2023
  • 5 reacties
  • 245 keer bekeken
KPN verruilt telefooncentrales voor straatkasten
Reputatie 7
Badge +16

De aanleg van glasvezel levert verschillende voordelen op! Aan één van de voordelen denk je misschien niet zo 1, 2, 3, tenminste als ik voor mezelf mag spreken. Ik vind het een gaaf project en deel het artikel graag met jullie:

KPN heeft twintig telefooncentrales ontmanteld en overgedragen aan de nieuwe eigenaren. Daarbij zijn zoveel mogelijk materialen hergebruikt, in lijn met onze circulaire ambities. Hiermee komt 15.000 vierkante meter vrij voor woningbouw of bedrijfsruimtes. Dit biedt ruimte aan bijna 200 nieuwe woningen in gemeenten als Amsterdam, Berkel en Rodenrijs, Zwolle en Eindhoven.
 

In de plaats van deze telefooncentrales zijn (glasvezel)straatkasten of PoP-stations (Point of Presence) geplaatst. Een straatkast neemt slechts enkele vierkante meters in beslag en een PoP 15 vierkante meter. Het gebruikte vloeroppervlak vermindert hiermee met ruim 98%. KPN gaat de komende jaren nog veel meer centrales overdragen, zodat deze ook beschikbaar komen voor de woningmarkt en het stroomverbruik verder daalt. 

Wouter Stammeijer, Chief Technology en Digital Officer en lid van de Raad van Bestuur van KPN: “We hebben inmiddels op circa vier miljoen adressen glasvezel aangelegd, waardoor onze klanten supersnel en stabiel internet hebben. Maar glasvezel heeft ook het grote voordeel dat het minder energie en ruimte nodig heeft. Met de overdracht van de ouderwetse telefooncentrales, komt er ruimte voor woningbouw vrij en besparen we flink op energie.”


Energiebesparing van 500 huishoudens

Dankzij de glasvezelstraatkasten en PoP-stations wordt een enorme winst geboekt op het stroomverbruik. KPN bespaart op deze twintig plekken circa 1.400 MWh per jaar aan stroom wat overeen komt met het jaarlijks stroomverbruik van zo’n 500 huishoudens.
 

Circulair ontmantelen

Telefooncentrales zijn technische ruimtes met een kabelkelder, een hoofdverdeler, telecomapparatuur, batterijruimtes en grote koelinstallaties. Voordat een telefooncentrale kan worden overgedragen aan een derde partij moet er veel gebeuren. KPN doet dit zeer zorgvuldig door ervoor te zorgen dat de centrales circulair worden ontmanteld. Bijna alle metalen krijgen weer een nieuwe bestemming, het koper dat gebruikt werd voor het netwerk wordt bijvoorbeeld verwerkt door erkende recyclers en komt zo weer als grondstof op de markt terecht en wordt beschikbaar voor hergebruik.
 

Glasvezeluitrol op volle snelheid

KPN legt op grote schaal glasvezel aan. Het landelijke kopernetwerk wordt vervangen door een landelijk glasvezelnetwerk, zodat klanten de beste kwaliteit internet, telefonie en TV behouden.  Eind 2026 wil KPN, samen met Glaspoort, circa 80% van Nederland glasvezel bieden. Op plekken waar glasvezel ligt en klanten daarop zijn overgezet schakelt KPN het kopernetwerk af. In februari kondigde KPN aan dit op ruim 2,1 miljoen adressen in gang te gaan te zetten. Het verlaten van de telefooncentrales is daarop een logisch gevolg. 
 

Zo ziet dat er dan uit: Op de achtergrond een verlaten telefooncentrale en op de voorgrond de straatkast die ervoor in de plaats is gekomen. De foto is in Leusden genomen.



Noot van de redactie:
Het gaat om telefooncentrales  in de plaatsen: Aalten, Amsterdam, Badhoevedorp, Berkel en Rodenrijs, Best, Bunnik, Dordrecht, Dronten, Eindhoven, Hendrik Ido-Ambacht, Hoevelaken, Leusden, Nijkerk, Nijverdal, Nuenen, Sint-Oedenrode, Son en Breugel, Valkenswaard, Waalre en Zwolle.

Bron


5 reacties

Interessant artikel.

 

Reputatie 5
Badge +4

En wat gebeurt er met het netwerk van koperen kabels buiten de centrale?
Misschien een idee om tzt gezamenlijk de koperen netwerken van KPN en Ziggo etc. op te ruimen?

Reputatie 7
Badge +16

Hele goede vraag en suggestie, @JRe!

Ik heb het nagevraagd en begrijp nu dat gemeenten en netbeheerders afspraken hebben gemaakt om samen te werken bij graafwerkzaamheden. Als er ergens werkzaamheden plaatsvinden, bijvoorbeeld voor riolering of elektriciteit, dan krijgen alle netbeheerders een seintje. Op die manier kunnen ze onnodige kabels en leidingen verwijderen. Dit voorkomt overlast voor bewoners en bespaart kosten voor de netbeheerders.

Deze samenwerking tussen gemeenten en netbeheerders zorgt ervoor dat ondergrondse voorzieningen beter beheerd worden en middelen efficiënter worden gebruikt. Nieuwe informatie voor mij, maar best logisch en handig aangepakt toch?

Dat is mooi. En wanneer worden die popstations eens stil? Te beginnen in Barneveld in de Enk daar staat een bulderbak die erg veel overlast geeft, waar ik flink ziek van ben na bijna 4 jaar mijn huis uit trillen.

Reputatie 7
Badge +30

Wat rot dat je dit ervaart, @bulderende popstation! Ik zie dat je een eigen topic aangemaakt hebt, helemaal top. We zullen hier binnen enkele dagen op reageren. Hopelijk krijgen we het samen opgelost!

Reageer