Beantwoord

Constante slechte ontvangst Digitenne in Friesland

  • 20 September 2020
  • 22 reacties
  • 341 keer bekeken

Sinds de overgang naar de HD digitenne kastjes is de kwaliteit van de ontvangst waardeloos. Zodra er een auto langs rijdt valt het signaal helemaal weg. Zodra er iemand door huis loopt valt het signaal weg. Soms gaat het dagen goed. Heb al een nieuwe antenne aangeschaft maar het is echt waardeloos. We wonen in het buitengebied (ten zuiden van Leeuwarden). Er is hier niks anders te krijgen dan digitenne. Internet hebben we al op een andere wijze geregeld want ook dat werkt niet. 
We wachten met smart op de breedband van Kabelnoord. Maar dat duurt nog een jaar. Wat is er aan de hand waardoor wij zo slecht digitenne signaal hebben een wat wil kpn hier aan doen? Ontvangers en antenne zijn het probleem niet omdat het dus ook wel eens een paar dagen goed gaat. 
We betalen nu elke maand het volle pond voor maar een ‘half’ product. 

 

icon

Beste antwoord door Noordzee 4 October 2020, 12:56

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Hoi @Poske . Welkom op het forum.

Wat vervelend dat de kwaliteit zo op en neer gaat. Mag ik vragen waar de antenne staat? En kun je vertellen welk type tuner er gebruikt wordt?

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @Poske ,

Er staat een zendmast in Leeuwarden, dus de ontvangst zou normaliter geen probleem mogen zijn. 

Probeer eens het volgende: 

1/ Haal de ontvanger even volledig van de stroom af. 

2/ Zet de ontvanger en jouw TV dan weer aan. 

3/ Zet de antenne op een zo hoog mogelijke plek.

4/ Ga in het menu eens terug naar de fabrieksinstellingen. 

5/ Geef een nieuwe opdracht zenders zoeken, maar dan via de optie uitgebreid zenders zoeken. 

6/ Draai dan de richting van jouw antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu van jouw ontvanger.

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @Poske ,

Er staat een zendmast in Leeuwarden, dus de ontvangst zou normaliter geen probleem mogen zijn. 

Probeer eens het volgende: 

1/ Haal de ontvanger even volledig van de stroom af. 

2/ Zet de ontvanger en jouw TV dan weer aan. 

3/ Zet de antenne op een zo hoog mogelijke plek.

4/ Ga in het menu eens terug naar de fabrieksinstellingen. 

5/ Geef een nieuwe opdracht zenders zoeken, maar dan via de optie uitgebreid zenders zoeken. 

6/ Draai dan de richting van jouw antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu van jouw ontvanger.

@Poske 

Heeft dit geholpen? 

Ik ben er nog niet aan toe gekomen. Maar ga het vanmiddag even uitproberen. Al wordt het al een uitdaging een plek te vinden waar we constant 100% ontvangst hebben. Zodra ik meer weer zal ik me hier weer melden!

 

dank voor de tip in elk geval. 

Reputatie 7
Badge +20

We zijn erg benieuwd naar jouw bevindingen. Horen graag van je als je het hebt kunnen testen.

Procedure uitgevoerd, we zullen bekijken hoe het de komende dagen gaat.

Bij sommige kanalen: oa 23,24,25 en 36 en nog een paar maar kon dat niet zo snel bijhouden geen 100% signaal kwaliteit.

Ik meld me weer als wij een avond tv kijken achter de rug hebben.

Reputatie 7
Badge +28

@Poske

Het is niet persé noodzakelijk om 100% signaalkwaliteit te hebben. Iets daaronder zal ook prima werken. 

Heb je trouwens in het menu gekeken wat er gebeurt als je de richting van de antenne draait? 

Daarmee kun je de ontvangst optimaliseren. 

Als je op de rode knop drukt als je "ant" hebt ingedrukt?: Dan komt ook nog de signaalsterkte erbij. Dan kun je het signaal nog beter beoordelen. 

 

Hoe is de avond TV-kijken verlopen? 

 

Reputatie 6
Badge +7

Wat ook belangrijk is dat je de goede antenne gebruikt. Tegenwoordig gebruikt KPN de Funke V5 (DSC550), zie onderstaande foto. Als je nog de oude antenne gebruikt kan je last hebben van storingen. In de nieuwe zit een 4G storingsfilter.

KPN wil best gratis een nieuwe opsturen als je deze nog niet gebruikt.

 

 

Dank allen voor het meeleven en meedenken. 
Ik heb een paar maanden geleden een nieuwe antenne aangeschaft dus daar kan het niet aan liggen. 
Een rood knopje indrukken met ant? Was mij onbekend. Ga ik nog even een studie van maken. 
Ik ben het hele huis door gelopen met de antenne (had al een verlengsnoer uit voorzorg aangeschaft bij de nieuwe antenne) maar de ontvangst blijft slecht. 
Storingloos tv kijken is ook gisteravond niet gelukt. 
We wachten maar tot er eindelijk breedband wordt uitgerold in het buitengebied want ik zie geen andere opties meer. 
Het is echt heel hard achteruit gegaan na de introductie van de nieuwe HD ontvangers. 
helaas maar bedankt voor alle steun

@waltervl nog even over de antenne:

op 4 mei heb ik het volgende aangeschaft:

1 x Digitenne antenne V5 - 845002 (€ 17,50)
1 x Digitenne Antenne Verlengkabel - 845549 (€ 5,00)
 

weet jij of dit dan een antenne met dat 4g filter is? Want we merken wel enige relatie tussen telefoongebruik en storing. En vlakbij staat ook een 4g mast volgens mij (shellstation Mandelân langs de A32)

Reputatie 6
Badge +7

Ja dat is de goede antenne en ook de goede kabelset. Dus daar kan het niet aan liggen.

Zo te zien heb je last van een externe storingsbron. Je kan aan KPN vragen om een nieuwe ontvangers kastje. Als je toevallig een hele slechte hebt dan kan dat misschien de oplossing zijn. Als dat nog niet helpt dan kan je vragen om een Rebox kastje (KPN heeft 2 types, je hebt nu waarschijnlijk een zxv7200) maar die zijn er maar erg weinig. Dus eerst maar eens een normale uitwisseling proberen.

 

@waltervl inderdaad hebben we een zxv7200. Ik ga hen om een nieuwe ontvanger vragen 🙂

Reputatie 7
Badge +20

Is het gelukt @Poske? 

@Bart_Z  heb nog niet met de klantenservice gebeld en online kon ik geen makkelijke tool vinden om deze vraag te stellen. Dus ik ga morgen even bellen.

Tenzij jij (zie dat je van KPN bent:-)) het voor me kan regelen?

We zijn nu weer 2 dagen verder en het tv kijken is nog steeds geen hoogte punt van de avond. Net een goal missen op fox omdat er een auto langs rijdt, of een spannend moment bij Wie is de Mol omdat er iemand de trap af komt lopen:-(

 

@Poske

Het is niet persé noodzakelijk om 100% signaalkwaliteit te hebben. Iets daaronder zal ook prima werken. 

 

Het was 0% signaal kwaliteit helaas bij die kanalen:-(

Wij hebben wel, voordat de HD kastjes uitgerold werden, al een HD kastje gekregen omdat we met de oude ontvanger (met smartcard, los, niet in een tv) ook erg veel problemen hadden.

We hebben de hdmi kabel ook al eens vervangen. Ben langzamerhand een beetje radeloos aan het worden. We wonen wel op een melkveehouderij met een grote stal er naast waar veel stalen spanten in zijn verwerkt. Kan dat ook van invloed zijn op de ontvangstkwaliteit?

 

Reputatie 7
Badge +28

@waltervl nog even over de antenne:

op 4 mei heb ik het volgende aangeschaft:

1 x Digitenne antenne V5 - 845002 (€ 17,50)
1 x Digitenne Antenne Verlengkabel - 845549 (€ 5,00)
 

weet jij of dit dan een antenne met dat 4g filter is? Want we merken wel enige relatie tussen telefoongebruik en storing. En vlakbij staat ook een 4g mast volgens mij (shellstation Mandelân langs de A32)

@Poske

Deze antenne heeft inderdaad een 4G-filter, de antenne is prima. Daar ligt het niet aan. 

Die verlengkabel, daar ben ik minder kapot van. Want die verlengkabel is nog steeds zo'n dun draadje. 

Ik adviseer jou om gebruik te maken van de buitenmontageset. Daar zit een 10 meter lange kabel bij met een breedte van 0,7 cm. Die kabel heeft een betere kwaliteit dan jouw huidige kabel. Bovendien heb je dan ook de mogelijkheid om jouw antenne ergens buiten te monteren. Dat gaat zeker helpen! 

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?pos=0

 

Reputatie 7
Badge +28

@Poske

Het is niet persé noodzakelijk om 100% signaalkwaliteit te hebben. Iets daaronder zal ook prima werken. 

 

Ben langzamerhand een beetje radeloos aan het worden. We wonen wel op een melkveehouderij met een grote stal er naast waar veel stalen spanten in zijn verwerkt. Kan dat ook van invloed zijn op de ontvangstkwaliteit?

 

@Poske 

De buitenmontageset (zie antwoord hierboven) gaat jou zeker helpen. Heb je de buitenmontageset al besteld? 

Nog geen buitenset besteld. Drukke werkweek dus nog niet aan toe gekomen. 
maar hou het zeker in gedachten dat het kan gaan helpen. 
bedankt voor de tip

@Poske : Als je jouw profiel invult, regel ik zo'n montage set voor je. Geef je een seintje als je het profiel hebt ingevuld?

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.

@Erwin_ dank voor je aanbod om een montageset op te sturen, maar ik voel er niet veel voor om buiten iets te monteren om vervolgens via een gat in de muur weer een kabel naar binnen te brengen. Althans, ik ga er vanuit dat dat het principe is.

Vandaar geen reactie ontvangen.

We modderen maar wat door met de ontvanger die we hebben en ik zal nog via de klantenservice een omruil van de ontvanger vragen, wellicht helpt dat!

 

Dank voor de inspanningen en de reacties

Reputatie 6
Badge +7

@Poske De kabel die in de buitenmontage set zit is wel veel beter dan de standaard kabel. Dus dat zou al kunnen helpen met je ontvangstproblemen zonder dat je hem buiten monteert. Dus die zou ik zeker laten komen.

Aangezien je in de buurt van Leeuwarden woont zou een normale ontvangst binnen gewoon mogelijk moeten zijn. 

Als je op de antenne (ant) knop drukt op de afstandsbediening terwijl je TV kijkt wat zie je dan voor signaal? 

En als je storing hebt schiet hij dan terug naar 0%? Want dan heb je last van externe storingen (led lampen, buitenthermometer, windmolens etc).

Heb je een ZXV7200 of een Rebox2800 ontvanger? De eerste is erg gevoelig voor externe signaal storingen. Een andere ontvanger wil wel eens helpen. Een Rebox2800 werkt zeker alleen hebben ze die niet meer bij KPN.