Beantwoord

Digitenne alles of niets

  • 25 March 2020
  • 13 reacties
  • 196 keer bekeken

Sinds 2019 kijken wij op de camping in Markelo, Overijssel(grens met Gelderland), TV met de nieuwste Digitenne box. Het resultaat is “alles of niets”.  Ik ben goed thuis in de digitale media maar snap er niets meer van. Heb je na veel zoeken het juiste (binnen in de blokhut) plekje gevonden en stel je 33 zenders van prima kwaliteit in en zó heb je, als je een week later terugkomt helemaal geen digitaal signaal. Dit probleem lijkt alleen maar erger te worden. Inmiddels denk ik dat het aan de box of de antennekabel ligt. Is dit het geval dan is er tegenwoordig niet ‘zo maar’ een KPN winkel die je van dienst kan zijn. Weet iemand hoe je kunt testen of de apparatuur en software OK is. Het systeem geeft geen fouten en zegt altijd ‘good’ bij het opstarten, terwijl het drama is.  Versie: 32, CAS nr. 4637-641-473-9.  Alvast bedankt

icon

Beste antwoord door Noordzee 28 March 2020, 17:28

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @KattenbergCO ,

Met het ontvangen van Digitenne is het inderdaad alles of niets. Dat is één van de effecten van digitale uitzendingen. Ook bij Satellietontvangst en DAB+-radio is dit zo. 

Er zijn wel een aantal mogelijkheden om de ontvangst bij jou op de camping beter te maken. 

Wat betreft de ontvanger:

1/ Ga eens terug naar de fabrieksinstellingen.

2/ Geef daarna een opdracht uitgebreid zenders zoeken.

Verder valt er winst te halen door de plaatsing van de antenne. Ik lees dat de antenne binnen in de blokhut hebt staan. Wat voor type binnenantenne gebruik je? Als het een oud type is , kun je bij KPN (hier op het forum) gratis het nieuwste type aanvragen, de Funke V5. (zie foto) Deze antenne heeft een betere ontvangst dan de voorgangers. Buiten dat heb je ook de mogelijkheid om deze antenne buiten te plaatsen Daar is een speciale buitenmontageset voor beschikbaar. Hoe hoger de antenne geplaatst is, hoe beter de ontvangst.   

De software van jouw ontvanger is de laatste versie. 

 

 

Reputatie 6
Badge +7

En als je een ontvanger type zxv7200 hebt dan is het te overwegen om kpn te vragen deze om te ruilen voor een Rebox 2800. In mijn geval heeft het veel geholpen. Ik heb nu altijd stabiel beeld.

Maar eerst eens kijken of het niet aan de antenne of de antennekabel ligt.

Hallo Noordzee! Prima reactie, bedankt. Terug naar fabrieksinstellingen (uiteraard) reeds geprobeerd en een model Funke V5 heb ik ook. Echter dat deze buiten kan staan wist ik niet. Alleen de kabel die ik zie is 200X degelijker dan het touwtje dat er nu bij zit. Nu nog uitzoeken waar de buiten-montageset is te verkrijgen/kopen en ik krijg er een goed gevoel bij.

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @KattenbergCO ,

De 10 meter lange coax-kabel is inderdaad van beduidend betere kwaliteit dan dat dunne kabeltje. Op de foto staat mijn eigen Funke V5 antenne met die buitenmontageset dus. 

Je kunt die set voor een schappelijke prijs hier bestellen : 

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?nextchapterfeed

Waltervl, goed advies, bedankt. Dit soort ontvangers ken ik (nog)niet. Ik zie bij mijn overbuurman echter een compleet andere ontvanger hoog in een boom met een lange kabel zitten. Het heeft de vorm van een huisje en is grijs. Hij zegt prima ontvangst te hebben. Om te testen of het aan de kabel ligt, zal ik eerst een nieuwe kabel moeten aanschaffen. Vraag mij af of dit in de ‘gangbare handel’ zoals een Media Markt te koop is.

Hallo @waltervl ik zie dat het model dat ik heb een Rebox 2800 is. Ga even verder met de oplossing die @Noordzee geboden heeft en een setje kopen, hoog buiten plaatsen en hopen op beter resultaat.

In Gelderland moet een antenne zeker buiten op 1 hoog (ca. 4 à 5 meter boven het veld).

Er staat een mast in Arnhem, voor jouw m.b.t. Gelderland de dichtstbijzijnde volgens mij. Daar moet de antenne dan ook naar gericht, bij voorkeur buiten.

andere ontvanger hoog in een boom , Het heeft de vorm van een huisje en is grijs

Dat heet niet de ontvanger maar is de antenne. Is nog oude 'haaienvin’. De ontvanger staat naast je tv en mag beslist niet buiten.

De huidige v5 antenne, zie foto, kan met speciale kabel en beugeltje ook buiten. De kant waar niet de kabel in zit dient richting zendmast van KPN te wijzen. Bij voorkeur zo veel mogelijk 'vrij zicht’.

Die overbuurman heeft 'm niet voor niks in de boom… :wink:

Reputatie 7
Badge +28

Bij Media Markt in Nederland is helemaal niets te koop voor Digitenne-benodigdheden. Over de grens in Duitsland trouwens wel. 

Ik adviseer jou om eerst die buitenmontageset uit te proberen en daarna mogelijk verder te kijken naar andere mogelijkheden. De door WalteVl genoemde ontvanger is ook van KPN. Bij sommige klanten werkt die iets beter dan de ZTE. Maar bij andere klanten juist weer niet. Is dus afhankelijk per ontvanger. Er blijken soms wat minder goed werkende ontvangers geleverd te zijn. 

Maar ik vermoed dat het bij jou om de antenne draait. Ik weet bijna zeker als jij jouw antenne buiten op een hogere plek monteert, dat de ontvangstproblemen daarna opgelost zijn. Zo niet, dan zoeken we verder naar een andere oplossing. Die zijn er wel, maar die kosten wat meer centjes.

@Noordzee Buitenset besteld; ben benieuwd en houd je op de hoogte ‘expert’! Fijn weekend.

Reputatie 7
Badge +28

Nou @KattenbergCO 

Ik ben ook benieuwd. Heb je al buiten al een mooie hoge plek gevonden voor de antenne? 

 

Reputatie 6
Badge +4

Ik lees hier toevallig een voor mij oude ervaring in Markelo. Destijds was de TV toren nog actief en dus was Markelo een hotspot qua ontvangst. Echter waren er toen ook al kanttekeningen: In het bos van de camping was het analoge beeld niet te doen door reflecties van bomen en achter de Herikerberg was het signaal in Goor moeilijk goed te ontvangen.

Mijn 2e gedachte dat Hengelo veel dichterbij is dan Arnhem maar die valt voor KattenbergCO misschien net aan de andere kant van de Herikerberg dus onmogelijk?

Vlakbij het plaatsje Markelo zelf ligt ook nog een heuveltje dus geen idee of dit nog een rol speelt.

Andere kansen zijn een kleinere zender in Deventer op 20 kilometer afstand (NPO kanaal 22)

Doetinchem 35 kilometer en Apeldoorn 40 kilometer afstand. De Apeldoorn zender staat erg hoog en kan ik op 60 kilometer afstand bij Hengelo goed ontvangen met een grote antenne op zolder. Arnhem is ongeveer 50 kilometer en even hoog boven NAP als Apeldoorn.

Reputatie 7
Badge +28

@Noordzee Buitenset besteld; ben benieuwd en houd je op de hoogte ‘expert’! Fijn weekend.

@KattenbergCO 

Inmiddels moet die buitenset toch wel in gebruik genomen zijn. 
Hoe gaat het nu met de ontvangst? 

Reputatie 7

Hoi @KattenbergCO, ik ben wel erg benieuwd hoe de buitenantenne bevalt, merk je verbetering? We horen graag van je :) 

Reageer