Beantwoord

Digitenne ineens op zwart (zonder KPN abonnement)

  • 28 February 2019
  • 13 reacties
  • 343 keer bekeken

Lekker is dat. Ga ik gisteren zitten voor een avondje TV, doet het niets. Ook vandaag nog niet.
Zoeken in het doolhof op de site laat weten dat ik een E-mail en brief zou hebben gehad, NIET DUS.
Ik ben bejaard en snap niets van de informatie op de site.

Wel zou ik de Topfield TF5300k (die ik heb) en aanverwanten moeten inleveren, betekent dat dat ik alle opgenomen films en andere programma's kwijt ben?
Ik kijk niet veel TV dus heb ik alleen 1,2,3 en regionale zender en maak geen gebruik van de bijgeleverde kaart.
HELP!

Ook voor internet heb ik KPN als provider. Fijne misser KPN.
Betekent dit alles dat ik maar moet overstappen naar een andere provider?

Admin: topic verplaatst naar juiste categorie
icon

Beste antwoord door PeterG 28 February 2019, 17:04

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Je hebt geen abonnement op Digitenne dus heb je ook geen e-mail of brief gehad. Er was op NPO 1 de laatste weken om 20:30 een tekst onder in beeld dat het oude DVB-T uit de lucht zou gaan. Per 26 februari is met oude apparatuur ether-tv niet meer te ontvangen in Friesland. Het is nu over op DVB-T2 HEVC met uitzendingen in HD-kwaliteit.

De Topfield 5300 is je eigendom en hoeft derhalve NIET ingeleverd te worden. Je opnamen kun je, als het goed is, nog wel kijken. Opnemen niet meer want de ontvanger erin werkt nu niet meer.

Alleen NPO kun via http://npo.nl kijken trouwens. Dat kun je met Chromecast ook streamen naar een TV.

Aangezien je geen abonnement hebt zul je zelf een nieuwe ontvanger moeten kopen. Met een XORO HRT 7620 kan je ook opnemen als je er een los aan te schaffen harddiscdrive aan hangt. Hij heeft maar 1 tuner, maar dat is met de NPO zenders geen probleem, die zitten allemaal op 1 frequentie.
Ontvangers voor DVB-T2 HEVC zijn via http://amazon.de te krijgen. In Nederland worden ze vrijwel niet verkocht. I.i.g. via de Duitse site goedkoper en veel meer keuze dan NLD (web)shop.

In jouw geval zijn internet (abonnement) en tv ontvangst (FTA) 2 heel verschillende zaken. Dat je niet op de hoogte was van de wijziging van Digitenne staat toch los van je internet? Ik zie daar totaal het verband niet.

De etherverspreiding van de NPO zenders valt onder de NPO zelf.
Dank PeterG dat geeft weer wat duidelijkheid. Die opmerking over internet was bedoeld als sneer naar KPN 😋
Die opmerking over internet was bedoeld als sneer naar KPN 😋
Ah, duidelijk. Eigenlijk vind ik meer dat de NPO haar FTA kijkers slecht (eigenlijk niet) ingelicht heeft. Bv. al was het maar korte aandacht in bv. journaal, eenvandaag e.d. Alleen dat bannertje gedurende 5 minuten een week van te voren op alleen NPO 1 is duidelijk onvoldoende.

KPN heeft er alles aan gedaan en doet er alles aan om haar abonnee's te informeren. Evt. zelfs met een brief idd indien er geen e-mail adres bekend is.
Hier ben ik nog even. Duidelijk en mee eens. Ik zag op Amazon deze https://www.amazon.de/Xoro-HRT-7620-FullHD-HEVC-T2-Receiver/dp/B01N6KYECN/ref=sr_1_5?ie=UTF8&qid=1551371437&sr=8-5&keywords=dvb-t2%2Bhevc&th=1
Volgens mij kan je daarmee wel programma's opnemen. Denk je dat ik daar wat mee kan?
Groet.
Zeker, die noemde ik al in mijn eerste reactie. Er zijn diversen (hier) die die al hebben. Je dient wel een losse usb-harddisc of memorystick aan te schaffen om er mee op te nemen. Er zit geen geheugen voor in, maar de 7620 ondersteunt opnemen wel.

Degene via de link is mét antenne overigens. Hij is ook zonder antenne te krijgen [mit aufnahmefunction].
Reputatie 7
Welkom op het forum, Bertie! Jammer dat de informatie over Digitenne jou niet bereikt heeft. We proberen ook niet-klanten zoveel mogelijk te informeren, maar helaas lukt dat niet met iedereen. Gelukkig heeft Peter je al van uitstekende antwoorden voorzien. Ik heb het gemarkeerde antwoord eentje verplaatst omdat het eerste antwoord van Peter net wat meer algemene informatie geeft, wat ook voor andere mensen die op dit topic terecht komen kan helpen. Daarom heb ik ook de titel aangevuld.

Voor Digitenne heb ik eigenlijk niets toe te voegen. Maar, omdat je noemt dat je wel internet van ons hebt, kom ik daar even op terug. Het is, gezien je sinds twee dagen niet meer kunt kijken, duidelijk dat je ergens in Friesland woont. Vaak hebben mensen Digitenne als ze niet genoeg bandbreedte hebben voor interactieve tv. Als dat bij jou ook het geval is, controleer je postcode eens op deze pagina om te kijken of je eventueel in aanmerking komt voor Sneller Internet Buitengebied.

Als dat zo is, vul je forumprofiel aan met je postcode en huisnummer. Dan kan ik je uitleggen wat dit precies is, en wat er zou veranderen als je dat zou nemen. Het is in de basis gratis, maar het kan zijn dat we je abonnement wat moeten wijzigen. Dan kun je vervolgens zelf de keus maken of je dat ook daadwerkelijk wilt.
Wij wonen sinds anderhalf jaar in Noord West Friesland en hebben bewust ooit voor een Velleman ontvanger zonder kaartlezer (bij de firma van Hove in Amersfoort destijds verkrijgbaar) aangeschaft.
Gezien de wetgeving betreffende calamiteitenzenders behoren wij dus wel een nieuwe ontvanger van KPN toegestuurd te krijgen.
Belasting betalende Nederlanders bekostigen overigens allen de vrije ontvangst van NPO - en verder ook die van de provinciale regionale omroepen.
Rechtmatig/rechtvaardig gezien zou KPN onze kaartloze ontvanger dan ook gratis dienen te vervangen. Wanneer wij die van ons ergens mogen inleveren, horen we dit dus gaarne nog even van onze koninklijke...
Veel ouderen bezitten hier in de omgeving (landbouwgebied) een dergelijke kaartloze (FTA) ontvanger. Wij hopen bij deze gedwongen verandering dan ook op een fidele oplossing van KPN.
Met vriendelijke groeten,
Sjanne en Kim Kentie

Admin: e-mailadres verwijderd i.v.m. privacy
@Npokijker schreef: Gezien de wetgeving betreffende calamiteitenzenders behoren wij dus wel een nieuwe ontvanger van KPN toegestuurd te krijgen.

Waar haal je dát nou weer vandaan? Hele rare reactie. Ontvangst van TV is niet verplicht in NLD. Moet KPN je ook een FM etherradio toesturen i.v.m. de calamiteiten? Het is nml zo dat in eerste instantie de radiozender namelijk 'verplicht' is voor calamiteiten.
Je vorige ontvanger heb je ook zelf gekocht.

Je koopt zelf een ontvanger én hebt geen abonnement. Dan is KPN je helemaal NIETS verplicht. Omdat je ook geen gebruik maakt van Digitenne van KPN. Want NPO valt daar helemaal niet onder!
De overheid heeft NPO en KPN verplicht gesteld om naar het nieuwe systeem over te gaan. Dan dien je deze claim toch eerder daar te leggen 😉

Voor een een FTA ontvanger kun je het best terecht bij http://amazon.de/. De calamiteitenzender via FM is gewoon te krijgen.
Een FTA ontvanger is al v.a. ca. € 30 te verkrijgen.

NPO (tv en radio) is gratis (!) te krijgen via http://www.npo.nl/. Voor het benodigde internet dien je wel een abonnement bij een provider te hebben.

Oh ja, Bij KPN moet je dus niet wezen. NPO valt onder verantwoordelijkheid van NPO zelf. En een eigen ontvanger zonder abonnement valt onder je eigen verantwoordelijkheid.
Met alle respect PeterG. Deze reactie lijkt mij nogal een ongenuanceerde..., wanneer je klaarblijkelijk ook de wetgeving hierover niet eens even hebt geraadpleegd.
Ik heb overigens slechts willen aangeven dat we destijds bewust voor een FTA koop Digitenne ontvanger hebben gekozen, zodat we zoals iedere Nederlander het non-commerciële nieuws kunnen blijven volgen.
Datgene waar we dus eigenlijk allemaal recht op hebben als Nederlandse belastingbetalers.
NPO had misschien beter even contact kunnen zoeken met NPO betreffende deze veranderingen.
Vele ouderen op 't platteland overal in Nederland zitten nu eigenlijk zonder NPO.
Ik vroeg daarom slechts om wat een nettere oplossing, die juridisch gezien zelfs aangenamer voor iedereen zou kunnen zijn.

Met vriendelijke groeten,
Sjanne en Kim Kentie
Reputatie 7
Ik heb overigens slechts willen aangeven dat we destijds bewust voor een FTA koop Digitenne ontvanger hebben gekozen, zodat we zoals iedere Nederlander het non-commerciële nieuws kunnen blijven volgen.
Datgene waar we dus eigenlijk allemaal recht op hebben als Nederlandse belastingbetalers.
NPO had misschien beter even contact kunnen zoeken met NPO betreffende deze veranderingen.
Vele ouderen op 't platteland overal in Nederland zitten nu eigenlijk zonder NPO.
Ik vroeg daarom slechts om wat een nettere oplossing, die juridisch gezien zelfs aangenamer voor iedereen zou kunnen zijn.

De NPO zenders moeten inderdaad Free to Air uitgezonden worden, maar daarmee is de distributeur (KPN - Digitenne) nog niet verplicht om jou ook apparatuur te leveren zodat je die FTA zenders ook kunt ontvangen.
Je bent toch echt zelf verantwoordelijk voor het bezitten van een geschikte ontvanger.
Dat betekent dat je zelf een DVB-T2 ontvanger zult moeten aanschaffen wil je deze zenders kunnen ontvangen.
Dank je, wjb.

Er is niks ongenuanceerds aan. Voor FTA (FM, DAB+, NPO dvb-t2) dien je zelf apparatuur aan te schaffen.

Oh ja, Broadcast Partners is het énige bedrijf die de FM ether-zenders in Nederland beheert. Misschien bij hen een FM ontvanger claimen???
Geachte wjb,
Ik had dus eerder al aangegeven dat we zelf deze FTA ontvanger bij de electrohandel hadden gekocht. Gezien dat ik verder ook bij KPN al m 'n kritiekpunten hierover op correcte wijze heb duidelijk gemaakt, lijkt het me niet nodig om hierover dan nog een oeverloze discussie te beginnen.
Positief verder blijven idd - en ook nog prettige dag nog verder.
Met vriendelijke groeten,
Sjanne en Kim Kentie
Reputatie 7
Ik had dus eerder al aangegeven dat we zelf deze FTA ontvanger bij de electrohandel hadden gekocht.
Maar ja, die Velleman ontvanger is een DVB-T ontvanger en die is niet geschikt voor DVB-T2 uitzendingen.
DVB-T2 is wat KPN momenteel aan het uitrollen is.
Nogmaals, je zult zelf een DVB-T2 ontvanger moeten aanschaffen om weer naar de FTA zenders te kunnen kijken.