Beantwoord

digitenne nieuwe stijl

  • 3 February 2019
  • 7 reacties
  • 176 keer bekeken

Ik heb al enige jaren tot tevredenheid Interactieve tv, met 1 televisie. Op de slaapkamers heb ik twee televisies staan, aangesloten via digitenne. Omdat ik de kastjes toen gekocht heb (1 kastje/kaart en 1 recorder) betaal ik geen extra kosten. Ik heb trouwens op de tv in de woonkamer ook nog een gekochte Digitenne aansluiting/kaart voor noodgevallen als internet eruit ligt. Nu blijkt dat Digitenne gaat veranderen en ik daarvoor nieuwe kastjes moet huren. Ik ben daarvoor dan 120 euro op jaarbasis kwijt. Is het een alternatief?
icon

Beste antwoord door PeterG 3 February 2019, 20:28

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi PeterLouw,

Ja, er is een alternatief. Je kan daarbij gebruik blijven maken van je huidige Digitenne-antenne's.

Er zijn FTA-ontvangers te koop voor ongeveer 30 euro. Wil je een luxe-ontvanger met opnamemogelijkheden betaal je ongeveer 60 euro. Met deze ontvangers kan je kijken naar NPO 1/2/3 en twee regionale zenders. En dat alles in een prachtige HD-kwaliteit.

Kijk maar is op de website amazon.de en zoek daar op DVB-T2 receivers. Bekende merken zijn Xoro, Technisat, Strong en Philips.

Zelf heb ik via die website een Xoro 7619 aangeschaft voor 27 euro incl. verzendkosten.

Voor de slaapkamer is dit een prima alternatief. Zelf heb ik trouwens helemaal geen abonnement meer op Betaal-TV, aangezien wij die reclamezenders (RTL, SBS, Fox etc.) toch al vrijwel nooit keken. Ook in de huiskamer geeft het nieuwe Digitenne (Wij wonen in Drenthe en zijn al over) een prachtig beeld op onze grote TV.
Je hebt dus 3 X digitenne. Het ligt maar aan het Alles in 1 abonnement of je in de nieuwe situatie voor álle digitenne's gaat betalen. Is het A.i.1. Instap, dan heb je daarin alleen de interactieve ontvanger. 3 digitenne's zouden daarbij extra zijn, dus 3 X € 5 p/mnd p/st.

1, die beneden, heb je i.i.g. niet nodig. Als Int. TV het niet doet als internet eruit ligt (wanneer gebeurt dan nou nog bij KPN?), dan kun je gewoon 1 vd andere Digitenne-ontvangers even verplaatsen.

Dan heb je in principe inderdaad 2 extra Digitenne's nodig bovenop de Int. TV. En dat is, inderdaad, € 120 per jaar. Maar... extra Int. TV ontvangers zouden ook € 5 per maand per stuk kosten.
Er is geen provider meer die dat gratis aanbiedt. Bij Ziggo dien je ook een ontvanger (met smartcard) te huren voor hetzelfde bedrag. Dat je die smartcard vervolgens in een (nog maar schaars beschikbare) koopontvanger stopt kan Ziggo niet schelen. Je betaalt dan ook € 5 p/m.

KPN hanteert sinds 1 juli 2011 het huurprincipe (digitenne en int. tv). Heb je nog vóór die tijd gekocht dan had je tot nu dus geluk. Je hebt al die jaren er nog gratis gebruik van kunnen maken terwijl klanten van na die datum € 5 per maand voor extra ontvangers betalen.

Je zou, wat Noordzee aangeeft, ook kunnen kiezen voor nog 1 digitenne (à € 5 per maand dus), die ook als reserve/nood voor beneden kan dienen en één FTA ontvanger waar je alleen NPO radio en tv mee krijgt. Dan is het € 60 per jaar meer dan nu.
Dan wordt de situatie: 1 X int.tv (i.h. abonnement) + 1 X Digitenne + 1 X FTA NPO-zenders.
Beste Noordzee, ik ga zeker op zoek naar jouw alternatieven.

PeterG, helaas ben ik dus duurder uit met de "nieuwe" Digitenne. Dat ik geluk had is echter niet helemaal juist, immers ik heb toen de kaarten, recorder en kastje gekocht. Ook dit had een prijs. Bij kopen ben je meestal van verdere kosten gevrijwaard. Toch vorig jaar een nieuwe kaart gekocht wat ook geld kost. Bij huren betaal je elke maand een bedrag, waarbij je geen risico loopt.
Met Ziggo heb ik slechte ervaringen, daar ga ik niet mee in zee. (Al krijg ik het gratis 🤔).
Bij het afsluiten van Interactieve TV is duidelijk gezegd: gratis Digitenne.
En dat anderen ook vragen, is misschien een vorm van onderlinge afspraken?

Beide bedankt voor jullie antwoorden.
En ja, da's de zoveelste 'fout' die KPN met het woord gratis maakt(e).

Bij het afsluiten van Interactieve TV is duidelijk gezegd: gratis Digitenne.

Bedoeld wordt namelijk: je betaalt geen abonnement voor Digitenne, alleen huur voor de ontvangers.
Want gratis digitenne wordt en werd ook verteld aan klanten die korter dan juli 2011 digitenne-ontvangers hebben. En die betalen gewoon huur per digitenne-ontvanger. Maar hebben wel het "digitenne-abonnement" dus gratis.
Reputatie 7
Badge +28
Leuk PeterLouw !,
Ik geef je groot gelijk. Ook met jouw opmerkingen over Ziggo. Daar wil ik ook geen klant van zijn.

Laat je hier even weten welke ontvanger(s) je gekozen hebt?
Volgens mij komen jullie er samen prima uit, zo. Mocht mijn hulp nodig zijn, laat het weten!
Beste Noordzee,
Het is de Xoro7620 geworden.
De ontvanger heeft gelukkig ook een scart-aansluiting.
Voor de andere tv heb ik bij KPN een extra interactieve tv-ontvanger besteld.
Bedankt voor de tip.
Met vriendelijke groet, Peter