Beantwoord

Digitenne ontvanger werkt niet HDMI kabel wel via de scart aansluiting !

  • 18 February 2023
  • 8 reacties
  • 242 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo, gisteren een nieuwe televisie gekocht een Philips smart vandaag willen aansluiten op mijn digitenne ontvanger met een HDMI kabel helaas reageert de ontvanger niet op de HDMI aansluiting. 

Met mijn oude televisie werkte de ontvanger met de scart perfect helaas zijn de nieuwe televisies niet meer voorzien van een scart aansluiting maar met een HDMI aansluiting.

De televisie ontvangt wel met alleen de antenne van digitenne net 1,2,3 en Rijnmond maar niet de RTL zenders enz. enz.

Dus ik gaat er vanuit dat de ontvanger defect is omdat hij niet reageert op de HDMI kabel !!

icon

Beste antwoord door Noordzee 18 February 2023, 22:40

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Marpet ,

Je zegt dat de ontvanger defect is, maar je ontvangt toch vier zenders.

Laat ik er vanuit gaan dat de HDMI-kabel wel werkt. Want je hebt beeld via de Digitenne-ontvanger. Dan mag je gelijk door naar punt 2. 

 

Anders eerst 1. uitvoeren. 

  1.  

Heb ik het verkeerd begrepen? Zie je het Digitenne-menu niet? 

Dan dit uitvoeren: 
1.  Selecteer het juiste input kanaal op de afstandsbediening van jouw TV middels de source knop. De source-knop verschilt per type afstandsbediening. Dit kan variëren van een vierkant met een pijl erin tot een EXT of AV knop.
2. Kies nu het juiste input kanaal (ook wel extern kanaal). Weet je niet welke de juiste is? Ga ze dan 1 voor 1 langs door op de source-knop te drukken. Wacht elke keer 10 seconden voordat het beeld verspringt. Bij het juiste input kanaal verschijnt het Digitenne menu of live tv.
[Als je dan het Digitenne-menu ziet] 

Of als het via het TV-menu gaat. Kies dan niet voor TV kijken, maar voor HDMI 1, HDMI 2 of HDMI 3. De antenne heb je uiteraard aangesloten in jouw ontvanger en niet in jouw TV. 

 

 

    2.

Zie je dan nog steeds maar een paar zenders? 

Dan zou het in theorie kunnen, dat jouw ontvanger een update heeft gemist. In dit geval zet je de ontvanger aan op NPO 1 en laat de ontvanger een tijd aanstaan. De TV kan eventueel uitblijven. 

 

Als dat naar een uur toch niet gelukt is, dan kun je het zenders zoeken nog een keer doen, maar dan met een kleine aanpassing.

  • Druk op Menu en ga naar Zender zoeken

  • Ga naar Handmatig zoeken (Zie je deze optie niet, druk dan op de blauwe knop)

  • Ga dan naar RF Kanaal (een van de pijlen eromheen) en pas deze aan naar het kanaal voor NTS4 (bouquet 5), waar ook CNN in zit. Voor jou is dat RF-kanaal 27. 
  • Ga dan naar Start zoeken en druk op OK van je afstandsbediening

Deze manier kan helpen omdat KPN het activatiesignaal (en ook softwareupdates) meestuurt op het kanaal van CNN. Bij standaard zender zoeken gebeurt dit op de frequentie van de RTS (bouquet 1), waar de NPO in zit. Het signaal van de NPO wordt sterker uitgezonden, waardoor de ontvanger dan eerder denkt dat de ontvangst in orde is.

Heb je beeld op CNN? Dan weer uitgebreid zenders zoeken. 

 

 

De televisie ontvangt wel met alleen de antenne van digitenne net 1,2,3 en Rijnmond maar niet de RTL zenders enz. enz.

Dus ik gaat er vanuit dat de ontvanger defect is omdat hij niet reageert op de HDMI kabel !!

Euh, als ik het zo lees heb je op de tv zelf zenders gezocht.

Je dient hem echter zelf (dit gaat niet vanzelf) op de hdmi ingang te zetten waar je de kabel vanaf de losse ontvanger in hebt zitten.

Reputatie 1

Goedenavond, bedankt voor u reactie dit gaat ik zeker morgen allemaal uitproberen !

Maar even voor aller duidelijkheid, na de HDMI kabel te hebben aangesloten op mijn digitenne ontvanger en mijn televisie kan ik geen zenders opslaan of bekijken op de televisie  ! De ontvanger reageert niet ! 

Nadat ik de ontvanger had losgekoppeld van de tv en de antenne van de digitenne direct op de tv had aangesloten werden er ruim 50 zenders op mijn tv opgeslagen alleen kon ik NPO 1,2,3, en Rijnmond bekijken ( met de afstandsbediening van tv ) maar bijv RLT 4 en 5 daarbij geeft hij aan gecodeerd progamma controleer CI+module / smartcard. Daarna nogmaals geprobeerd met digitenne ontvanger HDMI kabel en spanning aangesloten en antenne gekoppeld in de ontvanger maar helaas de ontvanger reageert niet op de tv en de tv niet op de ontvangen, ik hou u op de hoogte, bedankt alvast !

HDMI kabel te hebben aangesloten op mijn digitenne ontvanger en mijn televisie kan ik geen zenders opslaan of bekijken op de televisie  ! 

Dat werkt zo ook niet met zenders zoeken of opslaan op de televisie. Want de zenders krijg je via het kastje en niet via (zenders zoeken) op de tv zelf met de philips afstandsbediening.

De tv op de HDMI ingang zetten, meestal HDMI 1, en dan moet je signaal vanaf het kastje hebben. En voor zenders de digitenne afstandsbediening gebruiken.

 

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Marpet 
Wat ook nog een mogelijkheid is, dat je de scartkabel in de ontvanger nog hebt zitten.
Zo ja dan gaat de hdmi niet werken, dus zorg dat de scartkabel er niet meer in zit.

Reputatie 7
Badge +28

Goedemorgen @Marpet ,

Eigenlijk precies wat ik al vermoedde. Wel apart dat je zonder 5 volt antennevoeding al vier zenders kunt ontvangen rechtstreeks via jouw TV.  Vermoedelijk gaat de instructie in mijn eerste reactie wel werken. Eventueel via een andere HDMI-kabel. 
 

Maar……. 
Wat ik je eigenlijk aanraad, is om jouw ontvanger om te wisselen voor het CI+-module. Dat kost jou niets extra’s. 
 

Je hebt dan geen losse ontvanger meer nodig, maar je kijkt rechtstreeks via jouw TV. En via de afstandsbediening van jouw TV. 
 

Je kunt via MijnKPN, 0800-0402 (morgen vanaf 8.00) of de KPN-winkel jouw ontvanger omwisselen voor het CI+-module. 
 

Meer informatie: 

 

Reputatie 1

Goedemorgen allemaal, bedankt voor jullie reacties !

Het is gelukt via de source-knop de juiste locatie gevonden alle zenders via de digitenne ontvanger kunnen laden, weergave perfect ! Nogmaals bedankt voor de goede informatie. Mvg. Peter.

Reputatie 7
Badge +28

Helemaal mooi! 👍 En graag geholpen natuurlijk…...