Vraag

Digitenne ontwikkelingen

  • 27 January 2021
  • 6 reacties
  • 133 keer bekeken

Reputatie 2

Wat zijn de voordelen van digitale ethertelevisie DVB-T2?

In 2006 schakelde onze ethertelevisie van analoog naar digitaal. Bij digitale ethertelevisie denken we aan Digitenne, maar het is meer.

JARCO KRIEK

26 JANUARI 2021

COMMENTS 7

DELEN1

Wat zijn de voordelen van digitale ethertelevisie DVB-T2?

Nederland liep in 2006 binnen Europa voorop met digitale ethertelevisie. Daarom werd de eerste variant van de uitzendnorm DVB-T gebruikt. De nieuwe, verbeterde uitzendnorm DVB-T2 werd in 2018 geïntroduceerd. Het oude DVB-T signaal kon in de zomer van 2020 definitief worden uitgeschakeld. In Nederland wordt DVB-T2 gecombineerd met de videocodec H.265 (HEVC). Deze combinatie levert een flinke bandbreedtebesparing op. Die is ook nodig, omdat een groot deel van de bandbreedte die voor digitale ethertelevisie werd gebruikt niet meer beschikbaar is. De frequenties worden nu ingezet voor datadiensten, zoals mobiel internet.

 

Steeds minder kijkers

Via de ether kunnen in Nederland twee pakketten ontvangen worden. Het grootste pakket is Digitenne en omvat ongeveer vijftig tv- en radiozenders. Deze worden gecodeerd uitgezonden. Een abonnement op deze zenders kost €17,50 per maand. Sinds de overstap op DVB-T2 worden alle tv-zenders in Full HD 1080p uitgezonden. De overgang van matige beeldkwaliteit naar relatief goede HD laat zien hoeveel efficiënter DVB-T2 is dan zijn voorganger: met minder bandbreedte wordt toch een veel betere kwaliteit geleverd. Dat heeft zich overigens niet vertaald in meer animo voor Digitenne. Integendeel: het aantal Digitenne-abonnees blijft slinken en gaat richting de honderdduizend.

 

Gratis kijken

Voor het tweede digitale ethertelevisiepakket geldt het tegenovergestelde. Dit is een ongecodeerd pakket waarin zenders van de landelijke publieke omroep NPO met de regionale zenders van de RPO samenkomen. In heel Nederland kan hiermee naar de landelijke publieke zenders NPO 1, NPO  2 en NPO 3 worden gekeken. In verband met een speciale programmering vanwege de coronacrisis is hier tijdelijk ook NPO 2 Extra aan toegevoegd. Dit landelijke aanbod wordt aangevuld met in ieder geval de regionale omroep van de provincie waar de kijker zich bevindt en een aangrenzende provincie. Alle zenders worden eveneens in Full HD 1080p aangeboden. Overigens heeft de NPO nog voldoende bandbreedte beschikbaar om het zenderaanbod verder uit te kunnen breiden, of om bijvoorbeeld een zender in 4K Ultra HD via de ether te verspreiden.

 

Ideale aanvulling

Dit ongecodeerde aanbod zorgt ervoor dat het gebruik van digitale ethertelevisie in Nederland ondanks het afglijden van Digitenne blijft groeien. Met een simpele ontvanger die voor minder dan vier tientjes te koop is, kan zonder een abonnement worden genoten van tv en radio. Zo'n ontvanger zit ook ingebouwd in de meeste moderne tv's, die dan alleen nog een antenne nodig hebben. Dit is bijvoorbeeld een uitkomst voor Nederlanders die vrijwel alleen nog online kijken.

 

Bron: https://www.totaaltv.nl/nieuws/wat-zijn-de-voordelen-van-digitale-ethertelevisie-dvbt2/


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 2

KPN schakelt alle smartcards Digitenne uit

Digitale ethertelevisie Digitenne is vanaf 2 juli niet meer met gebruik van een smartcard eventueel in combinatie met een CI-module en zelf gekochte ontvanger te gebruiken.

JARCO KRIEK

2 JULI 2019

COMMENTS 8

DELEN12

KPN schakelt alle smartcards Digitenne uit

Foto ANP

KPN zet namelijk vandaag alle smartcards voor Digitenne uit. Dit is de voorbereiding op het uitschakelen van DVB-T in het laatste gedeelte van Nederland. Alleen in Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht kan op dit moment nog in de verouderde uitzendnorm DVB-T gekeken worden. In de rest van Nederland kan dit alleen in DVB-T2 in combinatie met de compressietechniek HEVC. KPN gebruikt voor het bekijken van het vernieuwde Digitenne in DVB-T2/HEVC een nieuwe coderingstechniek van Irdeto. Voor deze codering levert KPN geen smartcard of CI+ module met ingebouwde virtuele smartcard. Hierdoor kan het gecodeerde zenderaanbod van Digitenne alleen met de door KPN in bruikleen geleverde tv-decoder bekeken worden. Direct kijken via televisie of zelf gekozen en gekochte ontvanger is dus na vandaag niet meer mogelijk.

 

DVB-T2

In Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht zet KPN dinsdag 9 juli Digitenne naar DVB-T2/HEVC om. In aanloop naar de omschakeling zet KPN vandaag dus in deze provincies de smartcard van Digitenne-abonnees uit. De afgelopen maanden heeft KPN deze abonnees de gelegenheid gegeven om in bezit te komen van de benodigde bruikleenontvanger. KPN levert bij elk gekocht Digitenne-abonnement – kosten €17,- per maand – een tv-decoder in bruikleen. Een eventuele tweede of derde ontvanger kan voor €5,- per maand per decoder gehuurd worden.

 

NPO

De zenders van NPO en regionale omroepen blijven na de omzetting naar DVB-T2/HEVC ongecodeerd uitzenden. Maar omdat de uitzendnorm verandert, moet in veel gevallen wel nieuwe ontvangstapparatuur eenmalig aangeschaft worden. Alleen nieuwe modellen 4K Ultra HD-televisies kunnen met de aanwezige interne tuner digitale ethertelevisie in DVB-T2/HEVC ontvangen. In alle andere gevallen dient een nieuwe ontvanger gekocht te worden. Deze zijn al voor enkele tientallen euro’s verkrijgbaar. Het voordeel is wel dat zenders na de omschakeling in Full HD 1080P/50 te bekijken zijn.

 

Bron: https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-schakelt-alle-smartcards-digitenne-uit/

Reputatie 5
Badge +4

Wat zijn de voordelen van digitale ethertelevisie DVB-T2?

In 2006 schakelde onze ethertelevisie van analoog naar digitaal. Bij digitale ethertelevisie denken we aan Digitenne, maar het is meer.

 

Ik kijk digitenne omdat het gratis is. RTL en andere commerciëlen wil ik niet door de vele reclame. Ik ben wel een fan van BigBrother maar die download ik even en stop de usb in de TV

Reputatie 7
Badge +28

Ik kijk ook alleen via het Publieke Omroep Pakket. Dus alleen de NPO-zenders en twee regionale zenders. Daarnaast ontvangt ik TV zenders via de satelliet en internet. 

Ook ik kan de commerciële zenders van RTL en SBS prima missen. Wel zou ik het fijn vinden om b.v. Eurosport-NL te kunnen ontvangen tijdens het wielerseizoen. Nu kijk ik nog naar de Duitse versie via de satelliet. 

 

Reputatie 5
Badge +4

In principe is dvb-t2 een mooi product, maar is door KPN door afschaffing van de smartcard en verplichte huurtuner (vooral zxv7200) een duur en minder product geworden, waardoor vele gebruikers die alternatief hadden afgehaakt zijn. Met een goede ontvanger (gekocht) is de NPO en regio storingvrij en in HD goed te ontvangen ,maar daar heb je KPN niet voor nodig.

 

Zelf heb ik al gratis Digitenne vanaf ergens begin deze eeuw.(2005 dacht ik)

Eerst met drie gratis kooptuners en nu helaas nog maar met een enkele gratis Digitenne tuner maar dan wel met gratis ESPN Compleet.

 

Reputatie 5
Badge +4

Wat zijn de voordelen van digitale ethertelevisie DVB-T2?

In 2006 schakelde onze ethertelevisie van analoog naar digitaal. Bij digitale ethertelevisie denken we aan Digitenne, maar het is meer.

 

Ik kijk digitenne omdat het gratis is. RTL en andere commerciëlen wil ik niet door de vele reclame. Ik ben wel een fan van BigBrother maar die download ik even en stop de usb in de TV

 

Klopt eigenlijk niet, de vrij te ontvangen zenders maken geen deel uit van het Digitenne abo..