Beantwoord

Enkele Digitenne kanalen slecht beeld in Hoogersmilde

  • 12 March 2024
  • 16 reacties
  • 138 keer bekeken

Reputatie 2

Alle Digitenne kanalen geven 100 procent signaal. Behalve kanaal 46 waarop onder andere rtl4 en sbs6 te zien is. Het gaat om zendmast Hoogersmilde. 

 

Hoe kan dat? Signaal niveau zit nu rond 64 procent. 

 

 

icon

Beste antwoord door Noordzee 13 March 2024, 12:19

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Vragenkpn ,

De reden hiervoor is dat bij een hoger kanaalnummer het ontvangen signaal zwakker is dan bij een lager kanaalnummer. Ook bij mij in Zuid-Oost Drenthe is het signaal zwakker dan bv de zenders via RF-kanaal 21 en RF-kanaal 22.

Hoe hoger het kanaal, hoe zwakker de ontvangst (Bij gelijk uitzendvermogen).

Overigens is bij mij het signaal van RF-kanaal 33 nog iets zwakker, omdat het uitzendvermogen van RF-kanaal 33 via Smilde lager is dan de andere vier frequenties.    

Aangezien jij de zendmast Leeuwarden ook kunt ontvangen, zou je eens kunnen proberen om opnieuw zenders te zoeken, maar dan via de optie uitgebreid zenders zoeken. (eventueel dan de richting van de antenne wat draaien.) 

Hoe hoger het kanaal, hoe zwakker de ontvangst

En niet te onderschatten de demping van de antenne kabel is groter bij hogere frequenties.
Met name de dunne meegeleverde kabel ( is dat nog steeds zo ? ).
Eventueel vervangen door betere kabel kan veel schelen, koka (type ?) is een gekend merk.

Alle Digitenne kanalen geven 100 procent signaal. Behalve kanaal 46  [..] Signaal niveau zit nu rond 64 procent.

En de ontvangst is niet goed dan neem ik aan, anders zou je het niet vragen hier.

De signaalsterkte zegt niet alles, er is ook een knopje voor kwaliteit, eerst het “ant” knopje en dan de rode ( van de rij met 4 kleuren ) verondersteld dat je de dezelfde ontvanger hebt.

 

 

 

Reputatie 2

Heb nu coax kabel gekocht bij de bouwmarkt dat geschikt is voor Ziggo kabel tv. De ontvangst is nu 100 💯 procent op kanaal 46. Kanaal 46 wordt  gebruikt in Leeuwarden, Spanneburg en Hoogersmilde. 

Reputatie 2

Bedankt voor je tip met betrekking tot de rode knop: signaalsterkte is 46 procent op kanaal 46. NPO1 is dat 60 procent. Eurosport 50 procent. Tlc 54 procent.... Discovery 48 procent.   Vrt ook.

Reputatie 7
Badge +28

Ik heb het idee dat het signaal van RF-33 naar het oosten toe beperkt is. (Aangepast stralingsdiagram) Eigenlijk zouden ze voor de mux met Eurosport en Discovery een ander kanaal moeten gaan gebruiken. 

Reputatie 7
Badge +28

@DVB-T combiner 

Heb jij nog een suggestie voor een alternatief (“vrij”) RF-kanaal als alternatief voor RF-kanaal 33? 

Reputatie 2

Vroeger werd kanaal 47 gebruikt dacht ik voor het analoge kanaal Nederland 3 Hoogersmilde? En de regionale publieke omroep rtv Noord (analoog) zat toen precies op uitgangssignaal van de video recorders, meende kanaal 36. 

Reputatie 6
Badge +4

@DVB-T combiner

Heb jij nog een suggestie voor een alternatief (“vrij”) RF-kanaal als alternatief voor RF-kanaal 33? 

Draait kanaal 33 zo problematisch? Ik verwacht weinig alternatieven die niet ergens anders weer een probleem vormen. Ik heb even nagekeken en gevonden dat Hoogersmilde inderdaad niet rond uitzendt. Het vermogen is ongeveer de helft in de richting Overijssel.

Reputatie 2

Wat ik niet begrijp is dat niet gewoon overal dezelfde kanalen gebruikt worden. Is veel efficiënter volgens mij. Dus heel Nederland kanaal 33. 

 

Behalve dan voor de regionale omroepen omdat de signalen exact met elkaar moeten overeenstemmen. 

Kunnen ze de bandbreedte van de radiozenders niet beter uitschakelen en de Digitenne kastjes voorzien van DAB+ frequenties? 

 

Nu heb je NPO Radio 1 bijvoorbeeld hier via FM 91.8MHz, NPO Radio 1 via kanaal 12c DAB+ en ook nog eens via Digitenne! Drie keer. FM wordt overigens ooit nog eens uitgeschakeld. 

 

Alleen de radio zenders van de BBC1,2,3 en 4 en België VRT Radio 1, 2, Klassieke Radio Klara (3) MNM (Muziek en Meer voorheen radio Donna)en studio Brussel heb je niet via dab+ of op de fm tenzij je dichtbij de Belgische grens woont wellicht dan de Belgische radiozenders. 

Reputatie 7
Badge +28

Wat ik niet begrijp is dat niet gewoon overal dezelfde kanalen gebruikt worden. Is veel efficiënter volgens mij. Dus heel Nederland kanaal 33. 

 

Dat heeft te maken met frequenties in buurlanden. Een gebruikte frequentie in Groningen of Friesland zal geen storing geven in België. En bv een frequentie in Zeeland of Noord-Holland zal weer niet storen in Duitsland. Er is vast goed over nagedacht. 

 

Kunnen ze de bandbreedte van de radiozenders niet beter uitschakelen en de Digitenne kastjes voorzien van DAB+ frequenties? 

 

 

 Nee, dat is heel wat anders. 

 

 

Nu heb je NPO Radio 1 bijvoorbeeld hier via FM 91.8MHz, NPO Radio 1 via kanaal 12c DAB+ en ook nog eens via Digitenne! Drie keer.

Sommige mensen luisteren radio via Digitenne, anderen via DAB+, FM, Internet of de satellietontvanger.

Ieder zijn keus.  

Reputatie 2

Wanneer je de kanalen beter internationaal coördineert dan zou je de kanalen efficiënter in kunnen delen. 

Reputatie 2

Bijvoorbeeld kanaal 11c en 12c worden ook door geheel Nederland gebruikt op dab+. Wanneer je dezelfde zenders verdeeld over twee verschillende kanalen 46 en 32 dan kost dat onnodig veel ruimte. 

Reputatie 6
Badge +4

Het idee om in heel Nederland dezelfde frequenties te gebruiken strandt in eerste instantie op de zgn guard interval. Dit is de maximale tijd (= afstand) dat een signaal vanaf een andere zendmast (met hetzelfde kanaal) binnen mag komen zonder storing te veroorzaken. Als die tijd te groot wordt dan wordt zo'n zender hierdoor een stoorzender, Bij de huidige netwerkinstellingen is dit 134,4 km maar er gebeurt niets als het signaal te zwak is om te storen. Dat zal bij 134 kilometer 99,9% van de tijd en gevallen zo zijn omdat een Digitenne kijker relatief dichtbij een zender woont. Uiteraard mogen zenders niet in België of Duitsland storen dus dat beperkt de keuze ook.

 

Er zijn na de overgang van analoog naar DVB-T in Duitsland wel kanalen geweest in de DAB+ band. De ontvanger die ik hier heb kan nog DVB-T/2 afstemmen op 5 t/m 12. Deze zijn daar voor de overgang naar DVB-T2 overgezet naar UHF.

 

 

Reputatie 6
Badge +4

Bijvoorbeeld kanaal 11c en 12c worden ook door geheel Nederland gebruikt op dab+. Wanneer je dezelfde zenders verdeeld over twee verschillende kanalen 46 en 32 dan kost dat onnodig veel ruimte. 

Het klopt dat DAB+ wel landelijke SFN toepast. Ik weet niet hoe lang die guard interval is. Het kan ook zijn dat de qam parameters gunstiger zijn om iets meer risico te nemen.

 

Maar wel mee eens dat het minder frequentie ruimte inneemt.

Reputatie 2

Interessant dank voor deze informatie 

Reputatie 6
Badge +4

Interessant dank voor deze informatie 

Graag gedaan en wat mij nog te binnen schoot: Midden 2023 is in Wallonië een nieuw kanaal in de lucht gekomen met HD uitzending in DVB-T2. Hierbij gebruiken alle zenders hetzelfde kanaal 42. Eerlijk gezegd weet ik niet wat de grootste afstand tussen twee zenderlocaties is. Of de guard interval ergens wordt overschreden weet ik ook niet, 

Reageer