Beantwoord

Gebruik DVB-T2 bij Panasonic TV, gaan FTA tv zenders, enkel radio

  • 8 December 2021
  • 9 reacties
  • 444 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +2

Heeft iemand ervaring met gebruik van DVB-T2 ontvangst met een Panasonic TV.

Specificatie’s:  TX-43HXX979

Digitale aardse services  (MPEG2, MPEG4-AVC(H.264) en MPEG HEVC(H.265)).

Opm: Volgens mij voldoen deze aan de normen die KPN stelt aan DVB-T2 ontvangers.

Gebruik gemaakt van de orginele Digitenne antenne en externe voedings-unit.

Ontvang alleen de Radio zenders terwijl ik ook minimaal verwacht de FTA TV zenders NPO1, NPO2, NPO3 en de regionale zender.

(Ik heb zelf een KPN Compleet pakket inclusief KPN-I en Digitenne).

 

icon

Beste antwoord door JohnA76 9 December 2021, 22:09

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @JohnA76 ,

Volgens de specificaties zou je inderdaad op kanaal 26 de vrije zenders moeten kunnen zien. 
Ik neem aan dat je de zenders wel in jouw zenderlijst krijgt na een scan. 

Probeer anders eens de antenne een stukje te draaien. 

Reputatie 4
Badge +2

Hoi Noordzee,

Bedankt voor je reactie echter heeft geen resultaat en krijg ook alleen maar radiozenders tijdens de scan dus geen enkel TV signaal. Ook gebruik gemaakt van andere DVB-T2 (Nedis) antenne maar zelfde resultaat. Panasonic helpdesk zegt dat KPN het ea heeft gewijzigd maar dat geloof ik niet want als je iets maakt/levert volgens vastgelegde specificatie moet het toch werken. Misschien nog iemand anders een oplossing ?? (software update voor TV ???). Gr John

Reputatie 7
Badge +28

Je krijgt ze dus niet in jouw zenderlijst te zien? Dat is raar, als je de NPO-radiozenders wel ziet staan. Want die zitten op dezelfde frequentie. 

Heb je in jouw TV niet een aparte zenderlijst voor radiozenders en TV-zenders?

In mijn Samsung heb ik voor een dvb zenderlijst de keuze uit:

Alle zenders (TV en radio)
Alleen radio zenders
Alleen TV zenders

Is dat bij je Panasonic ook mogelijk en staat ie dan misschien op “alleen radio zenders” tonen?

Enne, goed dat je hier ook je vraag stelt. Bereik je meer mensen dan via mijn site mee. Aangezien daar reacties ook een bijkomstigheid bij de berichten is.

Voor de geïnteresseerden: hier staat de vraag op Breedbeeldweetjes:

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/zenderindeling-digitenne/#comment-3904

Reputatie 4
Badge +2

Beste Peter.

Bedankt voor je reactie en verwijzing naar je eigen site. Ik krijg bij een volledige scan wel een "teller voor TV zenders maar die blijft op 0 staan). Zet hieronder de reactie van Panasonic, misschien kun je wat met die verklaring. Gr John 

!!!!!! DE REACTIE !!!!!

Hartelijk dank voor het gebruik maken van onze Panasonic klantenservice.

We kunnen helaas de werking van DVB-T2 niet garanderen. 
Ik heb voor u nagekeken en het volgend informatie gevonden:

" Kijk je digitale tv via een provider die het tv-signaal verstuurt via internet, zoals KPN, Tele2, XS4ALL of Telfort? Dan kun je geen gebruik maken van de ingebouwde digitale tuners van je tv. Je bent dan altijd aangewezen op de meegeleverde tv-ontvanger van de provider. Je kunt zo'n provider 'herkennen' wanneer een tv-abonnement alleen mogelijk is wanneer je ook internet afneemt. 

Bij KPN Digitenne was het ook mogelijk. Alleen schakelde KPN in de periode maart 2018 tot zomer 2019 over naar een nieuwe uitzendtechniek. Hiermee is de ingebouwde tuner niet meer te gebruiken. Je hebt bij KPN Digitenne nu een nieuwe ontvanger nodig, ook voor de 'free-to-air' zenders. " 

https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/kpn-digitenne-vernieuwt

We hopen dat deze informatie u heeft geholpen. Mocht u meer hulp of advies nodig hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

!!!! BOVENSTAAND REACTIE !!!!!

Ps Ik heb mijn TV draadloos aangesloten op mijn Wi-Fi netwerk,  via HDMI1 De Chromecast en via HDMI2 De KPN-i ontvanger en op de F ingang een van de uitgangen van een Triple LNB welke 4 F uitgangen heeft waarvan er ook 1 naar mijn Canaldigital ontvanger gaat.

Kortom, je huidige tv voldoet niet aan de huidige digitenne norm en kun je alleen via een digitennekastje kijken en niet via de ingebouwde digitale tuner, helaas.

 

Reputatie 7
Badge +28

Ok @JohnA76 ,

Ondanks de opgegeven specificatie HEVC/h.265 heeft jouw TV dus kennelijk een ouderwetse DVB-T2 h.264 tuner aan boord. Daarmee kun je inderdaad wel naar de radiozenders luisteren, maar krijg je de TV-zenders niet op jouw beeldscherm. Persoonlijk vind ik de opgegeven specificaties dan misleidend. Dit verwacht je niet bij een TV uit 2020. 
 

Wil je nu toch kijken naar de NPO-TV-zenders via DVB-T2? Dan moet je er één ontvanger tussen plaatsen. Die heb je al voor 30 euro, dus zeker een overweging waard. Persoonlijk adviseer ik je om iets meer uit te geven. Ga voor een ontvanger met een CI+-slot, zodat je volgend jaar dan eventueel het CI+-module van KPN erin kunt schuiven. Dan kun je genieten van alle zenders van Digitenne. 
 

Lees meer over deze ontvangers in dit topic: 

 

Reputatie 4
Badge +2

Beste Noordzee,

Bedankt voor je toelichting en ik ga je reactie mbt de specificaties richting de Panasonic helpdesk communiceren. Wat betreft je suggestie voor een evt. extra DVB-T2 ontvanger is ok echter heb al een volledig Digitenne pakket (gebruik deze in de caravan op een kleine TV met HDMI ingang)

Nogmaals bedankt  en ook PeterG (er is ook een PeterGv maar dat is denk ik één en dezelfde persoon).

Gr John 

Noordzee schrijft: Ondanks de opgegeven specificatie HEVC/h.265 heeft jouw TV dus kennelijk een ouderwetse DVB-T2 h.264 tuner aan boord. 

Dat vermoeden had ik ook al uitgesproken middels de reacties op mijn eigen site, John. Aangezien ik dit model nergens nog te koop zie staan (NL webshops), zal het een wat ouder model zijn of een die niet voor NL is geproduceerd. Alleen in Duitsland was indertijd een versie te koop met HEVC kon ik vinden. Je hebt vast die Duitse versie niet.
Wel de radiozenders maar geen tv komt precies overeen met H.264….

Blijkt verder ook uit de reactie van Panasonic:

Bij KPN Digitenne was het ook mogelijk. Alleen schakelde KPN in de periode maart 2018 tot zomer 2019 over naar een nieuwe uitzendtechniek. Hiermee is de ingebouwde tuner niet meer te gebruiken. Je hebt bij KPN Digitenne nu een nieuwe ontvanger nodig, ook voor de 'free-to-air' zenders. " 

Het gaat 'm dus niet worden, John. Wel met een losse decoder maar dus niet met de ingebouwde.

PeterG (er is ook een PeterGv maar dat is denk ik één en dezelfde persoon).

PeterG hier op het forum. Andere op mijn site.