Beantwoord

geen beeld digitenne

  • 31 May 2020
  • 13 reacties
  • 245 keer bekeken

Sinds de wijziging van de frequentie van digitenne hebben we al geen beeld. Hij schijnt niet op te lossen te zijn. We zijn al anderhalf jaar, zoniet langer, aan het communiceren hierover. We hebben een flat screen aan een wand waar mensen vlak langs lopen. Daar kan dus geen Digitenne kastje geplaatst worden. Er zat ooit een pcmcia adapter met kaart in en dat werkte prima totdat KPN van frequentie veranderde. 

Het lijkt onoplosbaar maar is er iemand die hier een oplossing voor gevonden heeft?

icon

Beste antwoord door Noordzee 31 May 2020, 16:08

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Al anderhalf jaar geen beeld ,

De reden dat er op dit moment nog geen insteekkaart is, komt doordat bijna niemand een TV gebruikt die geschikt is voor de standaard H.265/HEVC. Deze TV's worden pas sinds ongeveer twee jaar verkocht in de winkels. De meeste UHD (4K) TV's hebben nog de standaard H.264. Op deze (en oudere) TV's moet je dus wel een settopbox gebruiken. KPN heeft aangegeven dat in de toekomst er mogelijk een insteekkaart gaat komen. Vergeet ook niet, dat veel klanten Digitenne bekijken op de camping of in een slaapkamer. Daar staat zelden een ultramoderne TV. 

 

Maar wat voor jou dan wel heel belangrijk is: Is jouw flatscreen TV geschikt voor de standaard H.265/HEVC? 

In dat geval zou je nu via jouw TV al ontvangst kunnen krijgen van NPO 1 , 2, 3 en de regionale zenders.   

Is jouw TV drie jaar oud of ouder, dan heb je ook niets aan een insteekkaart. 

Bedankt voor het bericht. We gaan het uitzoeken hoewel het toestel al wel een jaar of 5-6 oud is en we dus niet zo’n grote kans maken. 

Reputatie 7
Badge +28

Dan is de kans nihil. Op het moment dat er ooit weer een insteekkaart zou komen, dan is het tijd voor een nieuwe TV. 

Reputatie 5
Badge +1

Hallo @Al anderhalf jaar geen beeld ,

De reden dat er op dit moment nog geen insteekkaart is, komt doordat bijna niemand een TV gebruikt die geschikt is voor de standaard H.265/HEVC. Deze TV's worden pas sinds ongeveer twee jaar verkocht in de winkels. De meeste UHD (4K) TV's hebben nog de standaard H.264. Op deze (en oudere) TV's moet je dus wel een settopbox gebruiken. KPN heeft aangegeven dat in de toekomst er mogelijk een insteekkaart gaat komen. Vergeet ook niet, dat veel klanten Digitenne bekijken op de camping of in een slaapkamer. Daar staat zelden een ultramoderne TV. 

 

Maar wat voor jou dan wel heel belangrijk is: Is jouw flatscreen TV geschikt voor de standaard H.265/HEVC? 

In dat geval zou je nu via jouw TV al ontvangst kunnen krijgen van NPO 1 , 2, 3 en de regionale zenders.   


Het verhaal klopt als we de situatie bekijken van +/- 2½ - - 3 jaar terug.  En dan, in het licht van een grote operatie als het omzetten van Digitenne naar DVB-T2, is het goed voorstelbaar dat men in die periode niet nog meer sores erbij wil hebben. (Want: er werden al wel TV’s verkocht met DVB-T2 maar daar zat toen, (vaak) géén h.265/HEVC op.) .  [ Een gemiddelde consument ziet dat verschil niet… ]

Je schrijft ( en dat zie ik zelf ook) dat er sinds +/- 2 jaar wel TV's verkocht worden die O.K. zijn voor het “nieuwe Digitenne”

Dat steeds een situatie van 2½ --3 jaar terug (nog steeds) als reden opgegeven wordt om nog geen insteekkaart uit te brengen snijdt geen hout.

Bovendien worden modulen met geïntegreerde smartcard  gemaakt voor het o.a. door KPN gebruikte codeersysteem. Ik zit dan toch dan met de vraag wat KPN er van weerhoudt deze insteekkaarten op de markt te brengen.

Reputatie 7
Badge +28

@WAAE 

Ik ben het met je eens hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik ga alleen niet over het beleid van KPN. Wellicht gaat een moderator hier nog iets over uitweiden. 

De topicstarter heeft alleen nu niets aan zo'n oplossing. Daarvoor is zijn/haar TV te oud. 

 

Reputatie 5
Badge +5

Dat steeds een situatie van 2½ --3 jaar terug (nog steeds) als reden opgegeven wordt om nog geen insteekkaart uit te brengen snijdt geen hout.

Bovendien worden modulen met geïntegreerde smartcard  gemaakt voor het o.a. door KPN gebruikte codeersysteem. Ik zit dan toch dan met de vraag wat KPN er van weerhoudt deze insteekkaarten op de markt te brengen.

In een woord: geld. Meer precies gaat het om de bereidheid om te investeren in het product Digitenne. Op alle vlakken blijkt dat die er niet is, of het nu gaat om het zenderpark, de ontvangers, of software-updates. Waar het op neer komt is dat Digitenne klanten het moeten doen met wat er nu geboden wordt. Dit wordt af en toe ook zo benoemd door een moderator. Jammer voor de klanten, maar bedrijfseconomisch begrijpelijk.   

Reputatie 5
Badge +1

In een woord: geld. Meer precies gaat het om de bereidheid om te investeren in het product Digitenne. Op alle vlakken blijkt dat die er niet is, of het nu gaat om het zenderpark, de ontvangers, of software-updates. Waar het op neer komt is dat Digitenne klanten het moeten doen met wat er nu geboden wordt. Dit wordt af en toe ook zo benoemd door een moderator. Jammer voor de klanten, maar bedrijfseconomisch begrijpelijk. 

 

Bekijk eens de gehele geschiedenis van (digitale) TV, en met name dan toen er partijen tussen de makers van programma's ( NPO ; RTL ; SBS ) en de gebruiker gekomen zijn.

O.a. in Nederland kan TV niet meer bekeken worden zonder tussenkomst van een aanbieder, de publieke omroep uitgezonderd dan. De historische oorzaak is kabel TV dat in de jaren 70  -  80 is gekomen . Toen (met name in de randstad) welkom om de ontvangst problemen te tackelen. En, passant werd het technisch mogelijk meer dan 2 kanalen te ontvangen.

 

Er zijn nog vele landen waar alle “bekende TV kanalen” vrij te ontvangen zijn. Vaak had in die landen 40-- 50 terug kabel TV geen meerwaarde en is het nooit echt van de grond gekomen.

In Italie, wordt TV in hoofdzaak via DVB-T ontvangen. Maar ook in landen als Frankrijk en Polen is directe DVB-T(2) ontvangst niet weg te denken. 
Waar zit daar dan het cruciale verschil ? Juist, de programma makers zorgen zelf voor de "basis” distributie. Daarbij gaat het erom met minimale kosten zoveel mogelijk kijkers te bereiken. Zowiezo heb je dan een hoop kostenposten dan niet: zoals de kosten van een abonnements beheers syteem , kosten van het versleutelen van signalen en auteursrecht vergoedingen a.g.v. van “her-openbaarmaking”.

Voor de kijker heeft e.e.a. het grote voordeel dat hij dat apparaat (TV) kan kiezen wat hem het beste bevalt. De keus is groter dan 1 type en de concurentie tussen de diverse fabrikanten kan z'n werk doen.  ( Een type TV dat alleen maar ontvangstproblemen kent zal snel niet meer gewild zijn…. )

 

Problemen met digitale ontvangst kennen we al sinds 1996. De voorloper van Canal Digitaal deed ook al aan dicht timmeren van haar systeem.  Zeker achteraf kan je wel kan dat de PACE ontvanger. ook een probleem apparaat was wat nogal wat klanten weggejaagd heeft van sateliet TV.

Op de vrije markt waren alternatieven die met de toen gebruikelijk Irdeto smart-cards uit de voeten konden. Maar dit werd op verschillende fronten flink tegengewerkt door het toenmalige Filmnet-Multichoice.

Inmiddels zijn we meer dan 20 jaar verder, en eigenlijk is de problematiek eigenlijk nog hetzelfde.

Maar je ziet nu wel  dat Canal Digitaal bijdraait nu ze concurentie hebben van Joyne hebben.

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +28

@WAAE 

Het is een beetje off-topic. Maar de situatie bij Canal Digitaal is nog niet zo geweldig. Je kunt al een paar jaar geen losse smartcards bij ze kopen. Nu heb ik zelf nog twee geregistreerde smartcards, maar zolang Canal Digitaal veel te hoge prijzen vraagt, kom ik daar niet meer terug. Hoe jammer dat ook is. 

Wat betreft DVB-T2 in Nederland. Ik ben wel blij dat hier gekozen is voor de modernste techniek. Dat veel klanten daar geen geschikte TV voor hadden/hebben, maakte de keuze voor een settopbox wel noodzakelijk. Je ziet het aan de topic-starter. Een TV van 5/6 jaar oud gaat niet werken zonder losse ontvanger.  Wel komen er in in de loop van de tijd natuurlijk wel steeds meer geschikte TV's op de markt. Wie weet gaat KPN ons nog eens verrassen! 

  

De settopbox kan met wat kluswerk plat tegen de muur. De kans dat iemand er tegenaan loopt is dan nihil.

Wat ik ook vaak zie is een klein plankje bóven de tv (i.i.g. boven hoofdniveau) en daarop de box. Dat kan ook. HDMI kabel strak langs de wand naar de TV.

Reputatie 5
Badge +1

@Noordzee

We dwalen inderdaad wel af, maar waar het mij om ging is aan te geven dat het medium ( DVB-T / DVB-T2 ) aan zich niet de reden is dat er kijkers zijn die het de rug toekeren.

De topic starter heeft nu hoe dan ook een KPN box nodig, terwijl dat niet zijn voorkeur geniet, Was er nu wel een insteekkaart geweest, dan had de topic starter in elk geval de mogelijkheid gehad te kunnen kiezen voor een een nieuwe TV met DVB-T2  / HEVC .

En over ruim 20 jaar Canal Digitaal en consorten kan ik heel lang uitwijden. En een dikke voldoende verdienen ze m.i. zeker nog niet.

 

Reputatie 7
Badge +28

De huiskamer op dit forum is een prima plek om een topic te schrijven over Canal Digitaal. Als jij dat gaat doen, dan laat ik mij daar zeker horen. 
 

Ik hoop nog steeds dat er ooit een insteekkaart komt. Naarmate de tijd vordert, zal de kans daarop groter worden. 

Reputatie 5
Badge +5

Bekijk eens de gehele geschiedenis van (digitale) TV, en met name dan toen er partijen tussen de makers van programma's ( NPO ; RTL ; SBS ) en de gebruiker gekomen zijn.

O.a. in Nederland kan TV niet meer bekeken worden zonder tussenkomst van een aanbieder, de publieke omroep uitgezonderd dan. De historische oorzaak is kabel TV dat in de jaren 70  -  80 is gekomen . 

Dat we zijn aangewezen op providers is inderdaad een belangrijke factor in de televisiemarkt. Wat mij betreft zou er geen abonnement nodig moeten zijn voor het bekijken van i.i.g. de Nederlandse zenders; we betalen al via belasting, reclame en product placement. 

Mijn stelling ging over het veel specifiekere vraagstuk of er weer een insteekkaart voor Digitenne gaat komen. Technisch is dat ongetwijfeld mogelijk, maar ik betwijfel of het economisch voor KPN interessant is. Invoeren van de insteekkaart is een investering: in hardware, die in het verhuurmodel eigendom van KPN blijft en kosten met zich meebrengt. En in klantenservice en ondersteuning -zie bijvoorbeeld het vraagstuk van de geschikte televisie. Gezien de kleine en niet groeiende markt voor Digitenne ben ik bang dat dit voor KPN niet interessant is. 

Reputatie 5
Badge +1

Gewoon de plicht aan iedere TV-programma aanbieder die zich tot doel stelt zoveel mogelijk publiek te bereiken de plicht op te leggen dat ze zelf de distributie verzorgen. Wat de insteekkaart betreft kunnen we o.a. naar Duitsland kijken. 

Men kan zo'n insteekkaart gewoon kopen bij de elektronica winkels . En,. in Duitsland is DVB-T2 ook niets groot, toch is de (abonnements-)prijs relatief laag..

Wat een heel belangrijk verschil is, is dat het Kartel-amt nogal kritisch is. M.a.w. de Duitse DVB-T2 aanbieder zal waarschijnlijk niet eens hebben durven denken aan het enkel en alleen in de markt zetten van huur ontvangers.

Reageer