Beantwoord

Geen signaal op digitenne, 8888 in het display

  • 22 August 2023
  • 17 reacties
  • 210 keer bekeken

Reputatie 2

Goedemorgen,

Wederom problemen met digitenne. We staan op een camping in Lochem. Weer helemaal geen antenne signaal. Wat ik ook doe antenne verplaatsen, antenne hoger, lager. Het maakt allemaal niks uit uit. De antenne krijgt spanning want het blauwe ledje om de antenne aansluiting brandt. Een nieuwe coaxkabel rechtstreeks aan de antenne aan de ontvanger geknoopt. Dus er zit verder niks tussen. Een tijdje terug stonden we op een camping achter Zevenaar. Ook helemaal geen signaal, maar het kan zijn dat we daar achter een dijk stonden. Maar vorig jaar heb ik thuis ook al problemen gehad. In het begin de antenne aan de caravan en gelijk signaal. Een tijdje daarna heb ik de spullen een paar dagen voor vertrek nog getest en ik had ineens op dezelfde plaats 0% signaal. Ik heb toen ook al veelvuldig contact gehad via het forum. Door de antenne aan de andere zijde van de caravan te plaatsen had ik wel signaal, maar niet overtuigend. Nu ben ik weer aan het kloten. Volgens mij is de ontvanger stuk. Een TV monteur dit bij onze vereniging lid is vertelde mij dat er problemen zijn met de coaxaansluiting op de digitenne ontvanger.

Dus, wat nu?

icon

Beste antwoord door Noordzee 22 August 2023, 11:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @pipertje ,

Code 8888 geeft aan dat je geen beeld of een storing hebt met je Digitenne ontvanger. Je kan dit oplossen door de stappen te volgen op: Digitenne geen beeld of code 8888

 

De instructie voor het oplossen van code 8888 op een andere manier beschreven:


1.  Selecteer het juiste input kanaal op de afstandsbediening van jouw TV middels de source knop. De source-knop verschilt per type afstandsbediening. Dit kan variëren van een vierkant met een pijl erin tot een EXT of AV knop.
2. Kies nu het juiste input kanaal (ook wel extern kanaal). Weet je niet welke de juiste is? Ga ze dan 1 voor 1 langs door op de source-knop te drukken. Wacht elke keer 10 seconden voordat het beeld verspringt. Bij het juiste input kanaal verschijnt het Digitenne menu of live tv.
[Als je dan het Digitenne-menu ziet]
3. Via het menu eerst terug naar de fabrieksinstellingen (met de Digitenne-afstandsbediening)
4.  Daarna een software-update draaien indien noodzakelijk.
5. Dan een opdracht geven tot uitgebreid zenders zoeken.
6. De antenne eventueel bijdraaien aan de hand van de signaalmeter in je menu.
7. Laat de ontvanger minimaal een uur lang aanstaan, dan kan de abonnementsstatus op JA springen.

Stap 4 en 5 kan je evt. omdraaien.

Lukt het niet via het stappenplan?


Soms ligt het aan de scart-kabel of de HDMI-kabel. Probeer bij deze fout ook -indien mogelijk- een andere kabel uit. Dit kan het probleem direct oplossen. 

Kom je er niet uit met bovenstaande instructie?


Een moderator wil graag het een en ander voor je nakijken. Zou je het Forumprofiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer, klantnummer en CAS-ID nummer? Het CAS-ID nummer kan je kwijt bij persoonlijke opmerkingen en deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is.

Tip: Het CAS-ID nummer kan je terugvinden in het menu-scherm abonnement.

Reputatie 2

Dank voor de snelle reactie.

Punt 1 en 2 is niet aan de orde. Ik zie op mijn scherm digitenne en als ik verder in de menu's ga zie ik dat ook op het scherm. Ik heb de ontvanger al teruggezet naar de fabrieksinstelling. Hij vraagt niet om een update. Volgens mij kan dat ook niet want hij ontvangt niks! Maar wat ik ook doe, ik heb 0% signaal terwijl zoals eerder in het verhaal aangegeven de antenne signaal krijgt. De blauwe led brandt. Het forumprofiel heb ik aangepast met het cas nummer.

Reputatie 2

O ja, Ik kan de ontvanger wel een uur aan laten staan maar als ik geen antennesignaal heb heeft dat natuurlijk geen zin.

Reputatie 7
Badge +28

Als je de menu's ziet in het scherm, zou je niet code 8888 moeten krijgen. Nu is ontvangst in Lochem wel wat lastig, aangezien er daar niet direct een zendmast in de buurt staat. Er staan antenne's in Apeldoorn, Doetinchem , Enschede en Hengelo (OV).  

 

Zet de antenne daarom zo hoog mogelijk. 

Geef in het menu een opdracht Uitgebreid zenders zoeken. 

En herhaal dit eventueel met de antenne anders uitgericht. Kijk ook of je wat ziet veranderen aan het signaal als je de antenne draait. 

 

Reputatie 2

Ik heb de antenne op 4m hoogte staan. Helaas heb ik in de caravan te weinig ruimte om een schuifmast van 20m mee te nemen. U geeft zelf aan dat ik de code 8888 niet zou moeten krijgen. Dus er is gewoon iets niet in orde. Ik denk dat ik een insteekkaart ge aanvragen,.

Reputatie 7
Badge +28

Het vervangen van jouw ontvanger door een insteekkaart is een goed idee. Mits jouw TV daarvoor geschikt is. 

 

Dat kun je checken op deze website:

https://digitenne.kpn.com/insteekkaart/

Is jouw TV geschikt? Bel dan naar 0800-0402 voor een omruil. 

 

Wederom problemen met digitenne. We staan op een camping in Lochem.

De mast in  Doetinchem is niet al te ver en heeft een flink vermogen.
Mogelijk is er iets wat het “zicht” blokkeert.
Hoogte kan helpen maar is lastig, met camping spullen.

In zo’n geval zou ik de camping eens rond lopen om te zien of er ergens anders een antennetje te zien is en dan daar eens een praatje maken.
Het kan overigens zijn dat het verplaatsen van een antenne (over korte afstand) in welke richting dan ook een groot verschil kan maken, dat was in de PAL tijd al zo maar met de huidige norm nog veel meer, nmi.

Het kan natuurlijk ook nog zijn dat de ontvanger “doof” is.

Een TV monteur dit bij onze vereniging lid is vertelde mij dat er problemen zijn met de coaxaansluiting op de digitenne ontvanger.

Ik ben benieuwd wat daar mee bedoeld wordt, maar mogelijk kun je daar mee samen wat experimenteren, testen met een andere ontvanger bv.

Een nieuwe coaxkabel rechtstreeks aan de antenne aan de ontvanger geknoopt. Dus er zit verder niks tussen.

Het is onwaarschijnlijk maar ik ga het toch even noemen, als de ontvanger een doorlus heeft voor de antenne -een in en uitgang dus- dan kan gebeuren dat je per ongelijk de uitgang gebruikt, als je een kabel heb gekocht met de verkeerder stekker er aan.

Maar :

De antenne krijgt spanning want het blauwe ledje om de antenne aansluiting brandt.

Dat zou dan niet het geval kunnen moeten zijn.

Bij de DVB-C ontvangers (radio) op de coax kabel (niet-KPN) is dit een echte instinker.

Reputatie 7
Badge +28

Het vervangen van jouw ontvanger door een insteekkaart is een goed idee. Mits jouw TV daarvoor geschikt is. 

 

Dat kun je checken op deze website:

https://digitenne.kpn.com/insteekkaart/

Is jouw TV geschikt? Bel dan naar 0800-0402 voor een omruil. 

 

En?  Is jouw TV geschikt?

Heb je de omruil al in gang gezet?   

Het is dus gelukt ?
Want dit is gemarkeerd als beantwoord.
Wat was er aan de hand als ik nog mag vragen.

Reputatie 2

Ik heb getracht om de huidige ontvanger om te ruilen. Een wijsneus van kpn heeft gekeken hoever we in Lochem van de zendmast zitten. Dit was hemelsbreed ruim 25km en dat is te ver. M.a.w. jammer maar geen beeld. Ik heb nog eens op de camping rondgekeken en het blijkt dat er 2 gasten zijn die beeld hebben met digitenne. Wat dat doorlussen betreft, ik heb maar 1 coax aansluiting op de ontvanger, dus dat de antenne verkeerd aangesloten, zou zijn is niet aan de orde. Zou gauw ik thuis ben probeer ik het nog een keer, ik zit dan 12km van de mast Nijmegen. 8888 zou betekenen dat er geen ontvangst is. Dan kan dus ook de ontvanger stuk zijn.

Dank, het is dus nog niet opgelost, dat vermoedde ik al, wie heeft dan de oplossing gemarkeerd  ? ? ?

Maar goed, 25km met dat zendvermogen moet makkelijk kunnen.

Ik heb nog eens op de camping rondgekeken en het blijkt dat er 2 gasten zijn die beeld hebben met digitenne.

Aha, zie je wel, maar ja die staan weer net op een iets ander plek, wat hoger of zo.

 

Reputatie 2

Toevallig staat mijn antenne 2m hoger. Ik heb ook van plaats gewisseld, antenne lager. Maakt allemaal niks uit! Ik ga het morgen thuis meemaken!

Reputatie 2

Thuis heb ik beeld. Wat is mis in de uitleg is dat wanneer je uitgebreid zoekt alle kanalen gescand worden. Verder heb ik de coaxkabel van 20m ( die ik normaal voor de schotel gebruik) vervangen door een van 5m. Het viel mij op dat de blauwe led op de antenne feller brandt. Ik zit thuis hemelsbreed 12km van de zendmast in Nijmegen. Volgende week zitten we in Brabant. Het zal mij benieuwen.

Reputatie 2

Afgelopen week in Brabant in de buurt van Hoeve gestaan met de caravan. Op de camping werd digitale TV aangeboden, dus Digitenne niet gebruikt. Toevallig hoorde ik vanmiddag dat mijn buurman in zijn camper ook af en toe digitenne gebruikt. Maar hij heeft dan alleen de regionale zenders en NPO 1,2 en 3. Hij knutselt zijn (ovale) antenne op een klein stokje vast aan de spiegel van de camper en hij heeft perfect beeld. Toen hebben we mijn antenne er aan geknoopt en dus helemaal niks geen signaal! Na heel gericht draaien hadden we beeld maar het blokte heel erg. Ook had hij nog een oude Funke (845650) actieve antenne liggen. Deze is volgens hem niet waterdicht. Als hij deze aan de ontvanger knoopt heeft hij zelfs in de camper beeld! Hier kan ik dus alleen maar van dromen! Dus de antenne van mijn buurman aan mijn ontvanger geknoopt. Tot mijn grote verbazing had ik meteen beeld. Zelfs met de antenne in de caravan!  Kortom, mijn antenne (845002 Funke DSC 550) is naar de bliksem! Hoe zien jullie dit?

Reputatie 7
Badge +28

Welkom terug @pipertje ,

Verder heb ik de coaxkabel van 20m ( die ik normaal voor de schotel gebruik) vervangen door een van 5m. Het viel mij op dat de blauwe led op de antenne feller brandt. 

 

Een coaxkabel voor satellietontvangers is een ander soort kabel dan voor Digitenne. Ik raad je deze kabel aan: 

 https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2731015/digitenne-antenne-coax-kabel-10-meter/?soPos=1073

Ik heb het idee dat een goede kabel al het verschil kan maken. Probeer dat eerst eens. 

 

 

Je kunt later altijd nog jouw antenne vervangen. Dan heb je deze nodig: 

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2357641/digitenne-antenne-v6/?soPos=143

met deze beugel : 

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2455126/muurbeugel-voor-digitenne-antenne-v6/?soPos=166

 

Heel mooi, fout zoeken door wisselen, dat bedoelde ik met :

In zo’n geval zou ik de camping eens rond lopen om te zien of er ergens anders een antennetje te zien is en dan daar eens een praatje maken.

Maarr,

Een coaxkabel voor satellietontvangers is een ander soort kabel dan voor Digitenne. 

O ! , verklaar u nader aub,
Ik mag aannemen dat een winkel voor satellietontvangers goede coax levert, ook daar bij is de minimale demping (verlies) in de kabel erg belangrijk.
Bij satelliet ontvangst wordt het signaal in de kop al flink omlaag gemengd omdat een kabel voor de eigenlijke frequentie ondoenbaar is, maar dat ter zijde.
Een bekend type kabel is koka, in div. soorten, van Hirschmann.
Er is zeker veel verschil in soorten en kwaliteiten maar speciale digitenne (DVB-T) kabel dat niet.

Nu nog de vraag door wie en waarom er al een “beste” antwoord gekozen werd ?
Of deed de vraagsteller dat per ongelijk, dat kan zo maar gebeuren.

 

Reputatie 7
Badge +28

@KeesYagi

Ik heb mij dat verhaal laten vertellen in een winkel, waar ze inderdaad twee soorten coax-kabel verkochten. Maar goed, ik kan het verder ook niet onderbouwen, dus je hebt bij deze gelijk.

En verder : Mijn advies aan piepertje blijft om de coax-kabel te vervangen, dat zou best wel eens een winst aan signaal kunnen opleveren.  

En wat betreft jouw steeds maar terugkerende vraag over het antwoord : De oorspronkelijke vraag ging over code 8888. Die code heeft pipertje niet meer, want anders zou hij helemaal geen beeld hebben. Er speelt nu een ander probleem, een slecht signaal. Een probleem met de antenne en/of de kabel, dat is nog afwachten. 

Ik heb trouwens gezien dat er nieuw topic loopt van hem, dus ik probeer daar hem nu ook te helpen met zijn nieuwe Digitenne-probleem.