Hoe kan ik opnemen met de nieuwe Digitenne-ontvangers?

  • 16 August 2019
  • 5 reacties
  • 1836 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +28
Regelmatig lezen we hier op het forum berichten van klanten dat ze niet blij zijn dat de huidige Digitenne-ontvangers geen opnamefaciliteiten hebben.

Er zijn wel FTA-ontvangers op de markt, zoals de XORO 7620, waarmee je via die ontvanger kunt opnemen van NPO 1/2/3 en de regionale zenders.

Maar ook met de Digitenne-ontvangers van KPN, de ZTE ZXV7200 en de Rebox RBX2800, is het mogelijk om TV-programma's op te nemen.

Hoe dan?

De oplossing daarvoor is een losse HDD-recorder. Via een scart-kabel leg je een verbinding naar de scart-in van de HDD-recorder. Vanuit de HDD-recorder gebruik je dan de scart-uit (of eigenlijk component-uit) -verbinding naar de TV. De verbinding tussen de Digitenne-ontvanger en jouw TV loopt dan via de HDMI-kabel.

Heb je een ZTE-ontvanger, dan heb je een RCA-videokabel nodig en een RCA-scartconvertor. De kans is groot dat je die kabel en scartconvertor meegeleverd hebt gekregen bij jouw ontvanger. Zo niet, dan kun je die bij KPN vragen.

Heb je een Rebox-ontvanger, dan heb je een kabeltje nodig van de 3.5 mm jack naar de scartconvertor. Ook dit kabeltje met scartconvertor is bij KPN te verkrijgen.

Om dan daadwerkelijk op te nemen van jouw Digitenne-ontvanger zet je jouw ontvanger op de gewenste zender. Je moet de ontvanger dan op die zender laten staan. De HDD-recorder stel je vervolgens handmatig in op timeropname.

@PeterG heeft deze opstelling inmiddels werkend in gebruik.

5 reacties

Niet iedere TV zal een component (rode/groene/blauwe tulp) ingang hebben. (daar kan analoog zelfs 1080i doorheen). Dan gebruik je gewoon de scart verbinding van recorder naar tv.
Moderne TV's hebben vaak alleen nog een composiet (gele) met een bijgeleverd verloopje. Ook dat is van uit de recorder aan te sluiten.

Aangezien de bijgeleverde scartverloop recht is, moest ik voor naar de tv ook een rechte plug doen. De rechte plug van de Digitenne zat/zit in de weg voor de schuine invoer op de scartplug. Maar die had ik niet en heb 't toen opgelost door de component out van de recorder te gebruiken. Zowel recorder als tv hebben die gelukkig. Al is ie wat ouderwets, want allang geen standaard meer.
Reputatie 5
Badge +4
@PeterG Is de opname dan nog 1080p50 of slechts 576i25?
Uiteraard 576i . Een hogere resolutie kent een dvd/hdd-recorder niet.
Maar is voor een enkele opname prima te doen. Want het is wel volledig breedbeeld.

Ik heb mijn recorder op hoge kwaliteit staan. ( 2 uur op een dvd indien je 'm nog overzet. Maar dat doe ik eigenlijk nooit meer)

Standaard neem ik (namelijk) op met Interactieve TV.
Reputatie 5
Badge +4
Aha, dat vermoeden had ik al. Wel leuk dat je dat onderzocht hebt. Ik doe het maar met uitzendinggemist en dan downloaden, is makkelijker en betere kwaliteit.
TIP: De schuine invoer is niet erg slim bedacht maar dit is te verhelpen.
Plak een stuk dubbel gevouwen karton om de scart-stekker, zodat de achterkant met het karton over
de kabeluitvoer steekt. Dan is de achterkant van de stekker geheel RECHT en wordt de stekker NIET
meer uit de aansluiting geduwd.
Vriendelijk gegroet, Theodorus

Reageer