Beantwoord

Ondertiteling werkt niet op LG tv.; issue van de tv of van Digitenne?

  • 6 February 2024
  • 4 reacties
  • 96 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb sinds kort een LG tv met WebOS. Daarop heb ik digitenne en satelliet.

In de instellingen van de tv staat gehoorbeperking aan en ook ondertitels aan. Bij de BBC (satelliet) en ZDF (ook satelliet) werken de ondertitels naar behoren. Bij de Digitenne zenders (NPO) niet.

Als ik op NPO via Teletekst naar pagina 888 ga, werkt het wel. Maar dan moet ik dat elke keer aanzetten als ik naar die zender ga.

Voorheen keek ik tv op een Enigma box. Daar werken alle ondertitels wel naar behoren (dus het kan wel). De digitenne antenne staat nog altijd op dezelfde plek en heeft goed bereik.

Ik weet niet of dit aan KPN ligt of aan LG. Wellicht wordt er een ID niet meegezonden, of leest de LG het verkeerd uit? Iemand anders met vergelijkbare ervaringen?

Ik gebruik dus geen KPN tv-kastjes, het gaat om de NPO-zenders via Digitenne die ik nu via de LG tv ontvang en voorheen via een Enigma box.

Ik heb in de LG tv al geprobeerd met de instellingen te spelen (gehoorbekerking uit, ondertitels aan, andersom alles aan), maar geen enkele setting laat de ondertitels op de NPO zien.

icon

Beste antwoord door PeterG 6 February 2024, 11:30

Bekijk origineel

4 reacties

Bij de Digitenne zenders (NPO) niet.

Dat klopt. DVB ondertiteling wordt niet ondersteund op Digitenne. Dat werkt bij niemand. Ik heb tenminste op geen enkele ontvanger met Digitenne DVB ondertiteling. Noch via de Samsung tv (alleen NPO maar ook daar TT 888), noch via de Apebox CI (module), noch via de Sony tv (module), noch via de KPN ontvanger ZXV7200.

Via Digitenne dien je 'gewoon’ teletekst aan te zetten en 888 te kiezen.

Reputatie 7
Badge +9

Ik begrijp dus dat de LG tv alleen de DVB ondertitels pakt en niet de teletekst ondertitels? Dan ga ik dat vanmiddag eens checken, en het verklaart dan wel het verschil. De enigma box kon wel de txt ondertitels decoderen en weergeven, maar dat ligt dan aan de tv en niet aan Digitenne.

Die LG zou ook gewoon overweg moeten met Teletekst aanzetten en dan pagina 888 voor ondertitels.

DVB ondertitels, aan te zetten via het menu van de tv, ondersteunt de NPO niet. Die sturen ze niet mee in het signaal via Digitenne. 

Reputatie 7
Badge +9

Die LG zou ook gewoon overweg moeten met Teletekst aanzetten en dan pagina 888 voor ondertitels.

 

Dat werkt ook wel, maar dan moet je bij elke zender steeds tt 888 doen, terwijl ik gewend was dat de ondertiteling al aan staat. Zo werkt het ook met DVB ondertiteling. Maar dat is meer een LG-dingetje dan KPN :) .

Reageer