Beantwoord

Ontvangst SBS 6 erg slecht

  • 15 August 2021
  • 22 reacties
  • 384 keer bekeken

Reputatie 2

AL enige tijd lukt het niet om SBS 6 goed te ontvangen. De ontvangst schommelt tussen de 6 en 48% Is niet stabiel en valt dus ook vaak weg. Ik heb echt alle mogelijke posities van de antenne geprobeerd en het is NIET mogelijk om de antenne buiten te plaatsen. De ontvangst van NPO 1,2 en 3 is overigens redelijk tot goed. Uit een eerder contact met KPN bleek dat onze woonplaats precies tussen twee zenders in staat en dit is misschien de oorzaak. Is hier wat aan te doen?

 

icon

Beste antwoord door Jeroen van KPN 26 August 2021, 08:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @arie v ,

Wil je het volgende eens proberen? 

1/ Doe de ontvanger even minimaal 5 seconden helemaal uit. 

2/ Zet de stroom weer aan op de ontvanger. (en de TV ook aanzetten….)

3/ Ga in het menu van Digitenne eens terug naar de fabrieksinstellingen.

4/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken.

5/ Draai de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu. 

Hallo @arie v ,

Welk type ontvanger heb je eigenlijk?De zxv7200 van ZTE of de rbx2800 vanRebox?

Reputatie 2

Beste Noordzee en Martijn,

Mijn ontvanger is ide ZXV7200 (ik las op het forum dat deze qua ontvangst wat minder is dan de redbox...) en vanmiddag heb ik de tip van Noordzee opgevolgd. Resultaat: nu is SBS, RTL helemaal niet meer te ontvangen. Welk kanaal zitten die?? Dan kan ik het nog handmatig proberen.

Ik las dat wanneer ik de Redbox zou vragen dit misschien een oplossing is voor mijn probleem. Dus KPN, neem contact met mij op!

 

Reputatie 7
Badge +28

OK @arie v ,

SBS en RTL zitten in Ede op RF-kanaal 42. .

  • Druk op Menu en ga naar Zender zoeken

  • Ga naar Handmatig zoeken (Zie je deze optie niet, druk dan op de blauwe knop)

  • Ga dan naar RF Kanaal 42. 
  • Ga dan naar Start zoeken en druk op OK van je afstandsbediening

Probeer dat met de antenne naar verschillende richtingen uitgericht. 

 

Twee jaar geleden had ik jou al eens een vraag gesteld over jouw antenne: (Welke antenne gebruik je?) 

Wat betreft de ontvangst, de oplossing is om een buitenantenne te gebruiken. Je geeft aan dat dat niet mogelijk is, maar wellicht kun je toch iets vogelen. De Funke V5 werkt duidelijk beter dan de oudere antennes. En de Funke V5 kan je dus zowel binnen als buiten plaatsen en buiten wordt de ontvangst dan beter. 

Als je klant bent van KPN, kan je de nieuwe antenne gratis thuisgestuurd krijgen. Hier op dit forum zitten behulpzame moderators die de bezoekers hier prima helpen.

Zou je het Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer? Deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators.

 

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @arie v, ik ben ook wel benieuwd naar welke antenne jij in gebruik hebt. Zoals @Noordzee hierboven al aangeeft, kun je een gratis Funke V5 ontvangen.

Reputatie 2

Beste Jeroen, en Noordzee,

Mijn antenne is de Funke DSG560. @Noordzee Ik kan echt geen doorvoer naar buiten maken. Inmiddels heb ik op kanaal 42 inderdaad de RTL en SBS zenders gevonden. Grappig want tijdens het zoeken en instellen zat ik op maar liefst 80% signaalsterkte. Een uur later probeerde ik de zenders weer aan te zetten en zonder dat ik de antenne had verplaatst was de sterkte weer schommelend tussen 6 en 48%.

 

Reputatie 7
Badge +28

Jouw antenne is prima, de DSC 560 is een andere naam voor de Funke V5. 

In Ede staat geen zendmast, dus is de ontvangst met een binnenantenne niet optimaal. 
 

De wisselende percentages duiden op een externe storingsbron. Denk aan een modem, een Dab-radio of een Led-lamp. Zet dat soort apparatuur niet in de directe omgeving van jouw antenne of ontvanger. 
 

Verder is er niet echt een andere oplossing als je geen buitenantenne kunt plaatsen. 
 

 

Reputatie 2

Beste Noordzee,

Bedankt voor het heldere antwoord. Ik denk dat ik het hierbij gewoon maar laat tenzij iemand van KPN mij zo'n Redbox wil sturen.

Misschien heb ik daar wel wat aan. Ik ben wel van mening dat KPN met Digitenne toch echt de plank mis aan het slaan is. De sterkte van het signaal wordt bepaald door het wattage waarmee uitgezonden wordt en ik denk dat daar het probleem ontstaat. NPO heeft een publieke functie en MOET overal te ontvangen zijn. (volgens mij staat dat zo in de wetgeving) Commerciële aanbieders hebben die functie niet en ik vermoed dat men daarom een kleinere zender (lees goedkopere) gebruikt.

Hoewel ik niet denk dat mijn WiFi modem, die op 2 meter van de digitenne antenne staat, enige invloed heeft op de ontvangst zal ik deze toch eens uitzetten, misschien helpt het.

Ik stel een bericht zeer op prijs!
 

 

 

Hallo @arie v ,

Een rebox ontvangt gemiddeld 30 a 40 procent beter dan de ZTE.Maar Kpn doet meestal zeer moeilijk met de omwissel van een ZTE naar een Rebox(zie mijn eigen topic),Maar je kan het proberen,dan zal je moeten wachten op een van de moderators.( @Jeroen_dB , @Marcia_ ect)

Reputatie 7
Badge +28

Beste Noordzee,

Bedankt voor het heldere antwoord. Ik denk dat ik het hierbij gewoon maar laat tenzij iemand van KPN mij zo'n Redbox wil sturen.

Hoewel ik niet denk dat mijn WiFi modem, die op 2 meter van de digitenne antenne staat, enige invloed heeft op de ontvangst zal ik deze toch eens uitzetten, misschien helpt het.

Ik stel een bericht zeer op prijs!

 

Beste Jeroen, en Noordzee,

Mijn antenne is de Funke DSG560. @Noordzee Ik kan echt geen doorvoer naar buiten maken. Inmiddels heb ik op kanaal 42 inderdaad de RTL en SBS zenders gevonden. Grappig want tijdens het zoeken en instellen zat ik op maar liefst 80% signaalsterkte. Een uur later probeerde ik de zenders weer aan te zetten en zonder dat ik de antenne had verplaatst was de sterkte weer schommelend tussen 6 en 48%.

 

@Jeroen_dB 

Ik adviseer je om de ontvanger van @arie v om te ruilen voor een andere ontvanger. Het zou goed kunnen zijn dat een andere ontvanger (waarschijnlijk weer een andere ZTE) beter presteert dan zijn huidige ontvanger. Zijn huidige ontvanger heeft last van sterk wisselende ontvangstpercentages. 

Reputatie 7
Badge +28

@Jeroen_dB 

Het is inmiddels ruim acht dagen geleden dat we jou hier gezien hebben. 
 

@arie v heeft jouw hulp nodig! 

Reputatie 7
Badge +19

Er zal een omruil plaats gaan vinden van de ontvanger. Zal wel eerst een andere ZTE worden.

Reputatie 2

Fijn! Heb sms ontvangen...

Hallo @arie v ,

Is de ontvanger al aangekomen?

Reputatie 2

Hallo Allemaal,

De ontvanger wordt morgen (zondag??? tussen 9.00 en 13.30 uur) geleverd. Ik heb alleen een SMS van KPN gekregen. Geen verdere andere toelichting. Graag had ik een ander aflevermoment willen kiezen omdat ik vermoed dat ik morgen niet thuis kan zijn. Dus we zullen het zien hoe dit nu uit gaat pakken.

 

@arie v ,Is de ontvanger inmiddels al aangekomen?Zo ja,werkt het nu?

Reputatie 2

Inmiddels heb ik de ontvanger gekregen en vooralsnog werkt het veel beter dan met de oude ontvanger. Ook lijkt de beeldkwaliteit beter te zijn.

 

Inmiddels heb ik de ontvanger gekregen en vooralsnog werkt het veel beter dan met de oude ontvanger. Ook lijkt de beeldkwaliteit beter te zijn.

 

Super:thumbsup:

Hallo @arie v ,

Wil je het volgende eens proberen? 

1/ Doe de ontvanger even minimaal 5 seconden helemaal uit. 

2/ Zet de stroom weer aan op de ontvanger. (en de TV ook aanzetten….)

3/ Ga in het menu van Digitenne eens terug naar de fabrieksinstellingen.

4/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken.

5/ Draai de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu. 

heb ik gedaan nog steeds geen sbs 6

 

Inmiddels heb ik de ontvanger gekregen en vooralsnog werkt het veel beter dan met de oude ontvanger. Ook lijkt de beeldkwaliteit beter te zijn.

 

Super:thumbsup:

wat moet i doen om een nieuwe tv ontvanger te krijgen want ik heb steeds geen sbs s

Ik kan geen sbs 6 meer ontvangen wat nu

 

Reputatie 7
Badge +28

@Sarvierla 

Ik reageer in jouw eigen topic: 

Â