Beantwoord

slechte kwaliteit digitale TV ontvangst

  • 26 October 2020
  • 7 reacties
  • 352 keer bekeken

Gedurende de zomerperiode is de ligplaats van mijn zeilschip in de Houtribhaven te Lelystad, vlak ten noorden van de provinciale weg Lelystad-Enkhuizen de N307. De afstand van mijn schip tot de TV/Radio-toren in Lelystad bedraagt ca. 500 meter. 

Sinds de de overgang naar het DVB/T2 signaal heb ik daar geen Digitenne TV-ontvangst meer, terwijl op iets grotere afstand van ca 5 km (bijvoorbeeld op de Markerwadden) de ontvangst goed is. Het lijkt erop dat de dichtbij staande zendmast zoveel signalen uitzendt, dat het DVB/T2 signaal wordt weggedrukt.

Het probleem van een slechtere of geen Digitenne ontvangst doet zich in Nederland vaker voor, vooral buiten de Randstad op meerdere plekken voor, indien ik met de boot een ligplaats heb die verder dan 15 km gelegen is van de dichtstbijzijnde TV zender. 

Varend langs de Engelse zuidkust had ik deze zomer in het geheel geen probleem om alle beschikbare TV-zenders, storingsvrij te ontvangen op mijn nieuwe Avtex DVB-2 (HEVC-265) TV met ingebouwde DVB/T2 decoder.

Op advies van de firma Funke gebruik ik een DVB-T Digitenne buitenantenne ODSC 100-345T antenne. Nadeel daarvan is dat, voor een zo goed mogelijke ontvangst, die telkens gericht moet worden naar de zendmast. Gelukkig heb ik een kaartje gevonden die de locatie van de zendmasten in Nederland weergeeft maar erg duidelijk is dat niet.

Vragen:

  1. Welke oplossing bestaat er om ook in de thuishaven te Lelystad een goed Tv-signaal te ontvangen waarmee tenminste de NPO zenders storingsvrij te bekijken zijn?
  2. Hoe verbeter ik de TV-ontvangst in Nederland buiten de Randstad bijv. Zuidkust Friesland, Waddeneilanden en Zeeland (m.u.v. Goes en omgeving)?
  3. Bestaat er een beter alternatief dan de thans gebruikte ODSC 100-345T antenne zodat ik, naast het telkens opnieuw afstemmen op de dichtstbijzijnde TV zender, verlost ben van de plicht om telkens de antenne te moeten richten.

Mvrgr, Paul

 

icon

Beste antwoord door sailorbobby 26 October 2020, 18:54

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Je hebt je er goed in verdiept zo te zien, mooi om de vergelijking te kunnen maken met het VK. Het kan best zijn dat de versterker in de antenne wordt overstuurd op zo'n korte afstand, een passieve antenne gebruiken voor de test, kan een stukje draad zijn. Heb je een krokodillenklem snoertje, vast wel, altijd handig, als zeiler ben je vaak op je zelf aangewezen. Haal de kabel van de antenne (=F-connector ?) en zet het draadje op de kern, lengte draad niet te lang, 25cm oid. Ten overvloede, je hebt de funke antenne wel verticaal staan hoop ik, hoe is dat in het VK ?Toen ik daar jaaaaren geleden voor het eerst kwam viel me direct op dat het daar toen al verticaal was. Je zou er een yagi cq hark antenne bij kunnen kunnen nemen, is wel wat lastiger om in de mast te hijsen, want hoger is altijd beter. Ja, vreemd dat er geen kaartje meer is te vinden bij KPN.Wel bij de toezichthouder voor nederland :https://appl.agentschaptelecom.nl/dav/Selekteer UHF Hier ook veel info :radio-tv-nederland.nl/

 

Zo was de opmaak :

 

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @P3S en @KeesYagi ,

In aanvulling op het verhaal van KeesYagi kan ik je het volgende vertellen. 

Ontvangst Houtribhaven

Ik ben dit probleem al eerder tegengekomen bij mensen die vrijwel onder de masten van Smilde en Apeldoorn wonen.  De ontvanger wordt overstuurd. Je kunt mogelijk de antenne uit de ontvanger halen. Wellicht heb je dan ontvangst zonder antenne. 

Ontvangst Zeeland (buiten omgeving Goes) , Waddeneilanden en Zuid-Friesland. 

In die regio's  is de ontvangst lastig tot uitgesloten. Jouw antenne is de meest geschikte antenne voor op een boot. Maar ook daarmee heb je niet overal ontvangst. Zeker niet omdat een boot ook al niet stilligt, dat maakt de ontvangst nog moeilijker. Hieronder een dekkingskaartje van Digitenne uit 2008. Dit kaartje is nog steeds een goede indicatie.


  

 

 

Je hebt je er goed in verdiept zo te zien, mooi om de vergelijking te kunnen maken met het VK. Het kan best zijn dat de versterker in de antenne wordt overstuurd op zo'n korte afstand, een passieve antenne gebruiken voor de test, kan een stukje draad zijn. Heb je een krokodillenklem snoertje, vast wel, altijd handig, als zeiler ben je vaak op je zelf aangewezen. Haal de kabel van de antenne (=F-connector ?) en zet het draadje op de kern, lengte draad niet te lang, 25cm oid. Ten overvloede, je hebt de funke antenne wel verticaal staan hoop ik, hoe is dat in het VK ?Toen ik daar jaaaaren geleden voor het eerst kwam viel me direct op dat het daar toen al verticaal was. Je zou er een yagi cq hark antenne bij kunnen kunnen nemen, is wel wat lastiger om in de mast te hijsen, want hoger is altijd beter. Ja, vreemd dat er geen kaartje meer is te vinden bij KPN.Wel bij de toezichthouder voor nederland :https://appl.agentschaptelecom.nl/dav/Selekteer UHF Hier ook veel info :radio-tv-nederland.nl/

 

Zo was de opmaak :

 

Dank voor respons.

Een draadje of een yagi cq. hark antenne i.p.v. de ODSC 100-345T antenne indien (stilliggend) afgemeerd dichtbij een zendmast ga ik in het voorjaar zeker proberen. Nu ligt het schip in een loods in de winterstalling in Lemmer. Dank voor het NL-kaartje van agentschap Telecom. Helaas ook wat klein en daardoor onduidelijk. Ik zal het Agentschap vragen of ze een gedetailleerder exemplaar hebben.

De antenne staat zeker verticaal. In de VK overigens bestaat horizontale polarisatie. Dan dus de eerst de 22 meter hoge mast in om dat ding een kwart slag te draaien... Maar ja, UK maakt (bijna) geel deel meer uit van de EU.

Merkwaardig dat (ook door het Agentschap Telecom) getolereerd wordt dat KPN buiten de Randstad niet zorgt voor een deugdelijke TV ontvangst via de ether. Het kaartje toont veel witte vlekken o.a. op door mij veel bezochte plekken als ZW-Friesland, Waddeneilanden m.u.v. Texel en Zeeland (m.u.v. Goes en omgeving) bestaat er geen wettelijke verplichting dat de zgn. Free-to-air zenders overal in Nederland goed te ontvangen moeten zijn? Sinds invoering van DVB/T2 is dat niet meer het geval. Bij wie kan/moet dit aangekaart worden?

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @P3S en @KeesYagi ,

In aanvulling op het verhaal van KeesYagi kan ik je het volgende vertellen. 

Ontvangst Houtribhaven

Ik ben dit probleem al eerder tegengekomen bij mensen die vrijwel onder de masten van Smilde en Apeldoorn wonen.  De ontvanger wordt overstuurd. Je kunt mogelijk de antenne uit de ontvanger halen. Wellicht heb je dan ontvangst zonder antenne. 

Ontvangst Zeeland (buiten omgeving Goes) , Waddeneilanden en Zuid-Friesland. 

In die regio's  is de ontvangst lastig tot uitgesloten. Jouw antenne is de meest geschikte antenne voor op een boot. Maar ook daarmee heb je niet overal ontvangst. Zeker niet omdat een boot ook al niet stilligt, dat maakt de ontvangst nog moeilijker. Hieronder een dekkingskaartje van Digitenne uit 2008. Dit kaartje is nog steeds een goede indicatie.


  

 

 


Dat kaartje uit 2008 heb je echt niets meer aan. De nieuwe standard DVB-T2 HEVC heeft nog maar de halve signaal sterkte (3 dB minder) zodat de groene vlekken een stuk kleiner zijn en meer witte vlekken. Met DVB-T had ik 98% signaalsterkte nu met DVB-T2 51%. Onder de 50% signaal gaat het storen zodat het nu erg kritisch is geworden. Antennes helpen maar een klein beetje, een goede gevoelige ontvanger is de juiste oplossing en dat is niet de huuronvanger van KPN

Reputatie 7
Badge +15

@P3S Welkom op het forum. 

Ik heb geprobeerd om je van meer informatie te voorzien dan je al hebt ontvangen, maar ik ben bang dat ik niet meer informatie heb dan hierboven al gegeven is. 

@Noordzee en @KeesYagi zijn Digitenne kenners, zij kunnen meer over Digitenne vertellen dan ik. Zeker als er een eigen antenne gebruikt wordt. 

Wellicht dat je nog een kijkje zou kunnen nemen in dit topic. Voor wat betreft de laatste vraag geef je zelf al een antwoord, dit zou je kunnen melden bij Agentschap telecom. Zij zijn toezichthouder. 

Dank dat je toch opnieuw aandacht aan mijn vragen besteedt.

Ter voorkoming van misverstanden: ik heb geen Digitenne abonnement. Ik wil graag tijdens de enkele weken dat ik per jaar in Nederland aan boord van mijn schip verblijf, probleemloos naar de Nederlandse publieke zenders kijken vooral om het NOS journaal te kunnen volgen. Een 12 maands Digitenne abonnement is dan niet zinvol. Dat ging tot een jaar geleden goed. Toen wijzigde in de buurt van mijn thuishaven Lelystad de frequentie waarop dit signaal werd uitgezonden met als resultaat dat op die locatie en op verschillende andere plekken in Nederland, geen  of een slechte ontvangst van de publieke zenders bestond. Ik heb daarop vele instanties geraadpleegd. Uiteraard als eerste de leverancier van de nieuwe Avtex TV model L249DRS-PRO verbonden met een actieve ODSC 100-345T antenne. Dat bleek allemaal 100% in orde.

Vandaag telefonisch contact met een senior medewerker van het Agentschap telecom. Die verwijst naar de NPO als verantwoordelijke instantie voor een bereikbare uitzending van het NOS journaal. Op mijn vraag wie daarop toezicht houdt, kon of wilde hij geen antwoord geven. Ook werd gezegd dat het  ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap uiteindelijk verantwoordelijk is. Moet ik daar deze waarneming ook neerleggen?

 

Wie kan mij verder helpen om antwoord te krijgen op de vraag  wie er (eind)-verantwoordelijkheid draagt  voor de situatie dat met belastinggeld gefinancierde uitzendingen van de publieke omroep, ook digitaal overal in Nederland te ontvangen zijn?

Reputatie 7
Badge +28

@P3S 

Ik heb geen ervaring met de rechtstreekse ontvangst via de door jou genoemde TV. 

Maar om een goed oordeel te krijgen van de ontvangst is het wel goed om ook een andere ontvanger te proberen. Er zijn talloze losse ontvangers te koop van bv de merken Xoro, Philips en Strong. Dit soort ontvangers kosten via de website amazone.de ongeveer 30 tot 40 euro. 

Zelf gebruik ik een Xoro-ontvanger die een prima ontvangst heeft.