Wat als een passieve antenne het beter doet als de Funke V5 antenne?

  • 13 January 2020
  • 5 reacties
  • 557 keer bekeken

Hallo,

Het ontvangstprobleem bij mijn moeder lijkt opgelost, maar ik wil het wel met jullie delen, omdat het misschien ook in andere gevallen van toepassing is. Vast niet iedereen kan onderstaand verhaal volgen, maar het kan wel interessant zijn voor (KPN-) techneuten.

Kort: ze kijkt alleen FTA, NPO1, 2, en 3. ¾ jaar geleden een nieuwe ontvanger (SAB Titan 4) geplaatst ivm DVB T2. Het sprietje binnenshuis vervangen door een oude passieve UHF antenne (ooit voor analoge TV gebruikt, nu kwartslag gedraaid). Prima beeld, maar lelijke antenne op de schutting. Daarom via KPN Funke V5 aangeschaft. Leek eerst prima, maar zo af en toe valt het beeld weg. Eerst blokjes, daarna stilstaand beeld of niets meer. Daarom andere ontvanger (nieuwe Konig FTA). Gaf exact het zelfde resultaat: meestal perfect beeld, dat soms voor een paar uur wegvalt. De SAB gaf altijd 90% signaalsterkte en 90% kwaliteit bij normaal beeld. Geen cijfers bij storing. Konig: 92% sterkte en 100% kwaliteit bij normaal beeld en 92% sterkte met 0% kwaliteit bij storing. Na terugplaatsen van de oude passieve antenne werkt het weer storingsvrij!

De ontvanger staat op ongeveer 22km van de zender in Doetinchem (514MHz).

Hoewel het opgelost lijkt, wilde ik wel weten wat de oorzaak is. Daarom heb ik met een RTL-SDR ontvanger aan beide antennes gemeten. Wat opvalt: het signaal van de passieve antenne is ongeveer 10dB zwakker, in het signaal van de Funke V5 zit meer variatie in de sterkte van het signaal, het spectrum ziet er anders uit en er zitten dips in het spectrum. Een vergelijkbare dip is te zien in het spectrum van DAB+ op 220MHz. Met de passieve antenne zijn deze dips niet aanwezig.

Mogelijke oorzaken: een antenneversterker die niet helemaal stabiel, oftewel enigszins staat te oscilleren, of oversturing van de ingang van de versterker door andere signalen. Er blijken Mobitex en TETRA signalen aanwezig te zijn, die enige tientallen dB sterker zijn dan het gewenste DVB T2 signaal.

Passieve DVB T2 antennes zijn bij verschillende bedrijven te koop. Wel iets duurder en flink groter dan de Funke V5. Zou kunnen helpen als er wel een sterk signaal is, maar toch ontvangstproblemen zijn.

Ik hoop dat iemand hier zijn voordeel mee kan doen!

Voor techneuten zijn meetgegevens beschikbaar.

 

Groeten,

 

Gerhard


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Interessant artikel. :thumbsup_tone3:  

Voor de abonnee's van Digitenne is het wat minder interessant want in die ontvangers is de 5 Volt voeding niet uit te schakelen. 

Ik tag hierbij even @DVB-T combiner , die heeft jou vast ook wel wat te melden. 

Kijk daarnaast ook eens even in mijn artikel;

https://forum.kpn.com/digitenne-12/betere-antenne-nodig-voor-digitenne-er-zijn-verschillende-mogelijkheden-476099

 

Bedankt voor je reactie.

Wat doen de abonnee-ontvangers als daarop een passieve antenne aangesloten wordt en dus de 5V voeding voor de antenne versterker kortgesloten wordt. Foutmelding? Of werken ze gewoon? De SAB en de Konig hadden geen probleem met de passieve antenne, terwijl de 5V voeding nog ingeschakeld was.

Interessante link naar betere antennes. Maar mijn probleem lijkt opgelost met een antenne die een minder sterk signaal levert!

Ik weet niet wat er gebeurt als je een passieve antenne op een actieve antennebus aansluit. Maar het is te omzeilen met een mantelstroomfilter. Eigenlijk om een aardlus, wat brom veroorzaakt, te elimineren. Maar het werkt ook ‘op’ de 5 volt spanning op de coax.

Interessant.

De 5V kortsluiten kan geen kwaad in mijn beleving, er zal ongetwijfeld een weerstandje mee in serie zitten of een andere stroombegrenzing.

En ja, antenne versterkers kunnen altijd overstuurd worden, maar ja een ingangstrap ook, waarom niet gelijk de eerste mengtrap in de antenne bouwen, zoals bij een schotel kop.

Nu ja, ik heb met mijn hark antenne nooit last gehad, toen ik nog DVB-T keek, nu voor de leut nog een FTA ontvanger op staande bij.

O ja, ik heb gisteren ook met een RTL-dongle zitten spelen, maar niet op die freq. gekeken

Krijg je ook beeld op die manier ?

Ik heb nog geen programma of app gevonden, waarmee DVB-T2 gedecodeerd kan worden. Mogelijk is de bandbreedte van de dongles te beperkt. DAB+ lukt wel.Â