Beantwoord

Behoud e-mailadressen bij automatische overgang van Telfort naar KPN

  • 31 July 2020
  • 40 reacties
  • 900 keer bekeken

Hallo,

Ik heb even geleden een vraag gepost over mijn .xmsnet mailadressen i.v.m. de overgang van Telfort naar KPN mail.

Begrijp ik uit het antwoord van Natasja dat als KPN de mail overzet (dus geen overstap door mijzelf) deze mailadressen nog wel toegankelijk c. Bruikbaar blijven?

Alvast dank.

 

Gr.

Hicketo

icon

Beste antwoord door Anonymous 1 August 2020, 07:33

Bekijk origineel

40 reacties

Hallo,

Ik heb even geleden een vraag gepost over mijn .xmsnet mailadressen i.v.m. de overgang van Telfort naar KPN mail.

Begrijp ik uit het antwoord van Natasja dat als KPN de mail overzet (dus geen overstap door mijzelf) deze mailadressen nog wel toegankelijk c. Bruikbaar blijven?

Alvast dank.

 

Gr.

Hicketo

Hallo @Hicketo , als je van de automatische overstap van je thuisabo gebruik maakt behoud je je huidige emailaccounts en aliassen, die komen dan als aliassen onder een door KPN toegekend nieuw emailaccount te hangen.

 

Reputatie 6
Badge +9

Dag @Hicketo. Goed dat je je vraag hier stelt. Ik zie dat @JanD deze al uitstekend heeft beantwoord. :slight_smile: Als je nog andere vragen hebt, stel die dan gerust. 

Ik ben bezig om mijn Telfort/xmsnet email instellingen aan te passen i.v.m. aanstaande overgang naar KPN, maar het lukt me niet om met deze instellingen mail te versturen/ontvangen. Zijn deze pas van toepassing vanaf 24 augustus of zou het nu al moeten functioneren?

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Helaas worden de veranderingen pas op 24 augustus (dus morgen) van kracht. Pas dan kun je weer email sturen en ontvangen. Helaas zul dus nog even een paar uurtjes het zonder email-verkeer moeten doen. Misschien ben je in staat om de wijzigingen tijdelijk weer terug te draaien ?

Helaas worden de veranderingen pas op 24 augustus (dus morgen) van kracht. Pas dan kun je weer email sturen en ontvangen. Helaas zul dus nog even een paar uurtjes het zonder email-verkeer moeten doen. Miscchien ben je in staat om de wijzigingen tijdelijk weer trerug te draaien ?

Bedankt Willy22, ik ga dat even doen. Anders inderdaad een paar uurtjes geen mail:wink: .

Hallo @Hicketo1 het enigste dat morgen verandert bij Telfort is dat de huidige gebruikersnaam om toegang te krijgen tot de Telfort webmail vervalt en dat er ingelogd moet worden met als gebruikersnaam je volledige emailadres.

Verder dient eventueel het WW aangepast te worden in MijnTelfort en dient te voldoen aan de huidige richtlijnen van Telfort. 

Je kunt nog steeds gewoon e-mailen, daar verandert niets aan en hoeft dus niet te wachten tot morgen.

CC: @Willy22 

 

OK JanD,

Bedankt voor je reactie. Ik was steeds in de veronderstelling dat je je xmsnet-email accounts moest aanpassen om mail te kunnen blijven ontvangen/verzenden, maar dat dus blijkbaar niet zo?

Misschien ben ik op het verkeerde been gezet door de link die in de Telfort-mail zat. Die verwees nl. naar de mail-instellingen van je accounts.

Ik kijk morgen hoe het gaat. Anders meld ik me weer.

Bedankt zover!

Groet,

 

Ton

Reputatie 7
Badge +10

@JanD

Nee, het probleem bij @Hicketo is dat hij nu al de inloggegevens heeft gewijzigd terwijl het systeem van inloggen pas morgen verandert. De gebruikersnamen veranderen maar de emailadressen niet.

Nee, het nieuwe system van inloggen geldt niet alleen voor de webmail maar ook voor alle andere apparaten waarop men email ontvangt en verstuurt. Anders zou men 2 systemen naast elkaar hebben draaien en dat maakt het allemaal onnodig ingewikkeld.

https://forum.telfort.nl/nieuws-251/e-mail-wordt-vernieuwd-88112

Wat in de weblink niet wordt vermeld is dat de informatie in het webartikel is bedoeld voor ALLE domeinnamen van Telfort m.u.v. de domeinnamen "@telfort.nl”.

(Ik denk dat de klantenservice van Telfort morgen een drukke dag gaat krijgen.)

 

 

OK Duidelijk.

Waar/hoe geef ik aan dat mijn vraag is beantwoord?

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Het verwarrende is dat nu het emailadres ook de gebruikersnaam wordt. Daar zullen veel mensen “even aan moeten wennen” (En ik spreek uit ervaring !!!

 

Nogmaals, ik denk dat de klantenservice van Telfort morgen een drukke dag gaat krijgen.

@JanD

Nee, het probleem bij @Hicketo is dat hij nu al de inloggegevens heeft gewijzigd terwijl het systeem van inloggen pas morgen verandert. De gebruikersnamen veranderen maar de emailadressen niet.

Nee, het nieuwe system van inloggen geldt niet alleen voor de webmail maar ook voor alle andere apparaten waarop men email ontvangt en verstuurt. Anders zou men 2 systemen naast elkaar hebben draaien en dat maakt het allemaal onnodig ingewikkeld.

https://forum.telfort.nl/nieuws-251/e-mail-wordt-vernieuwd-88112

Wat in de weblink niet wordt vermeld is dat de informatie in het webartikel is bedoeld voor ALLE domeinnamen van Telfort m.u.v. de domeinnamen "@telfort.nl”.

(Ik denk dat de klantenservice van Telfort morgen een drukke dag gaat krijgen.)

 

 

Hallo @Willy22  en @Hicketo1 , het gaat alleen om de gebruikersnaam voor de webmail log en die heeft niets met de mailsoftware op andere apparaten te maken, dat is alleen van toepassing als je tevens je WW wijzigt, dat je je aanpassen op al je apparaten waarmee je de mail afhandelt.

Daarbij is het niet zo dat je morgen pas met je nieuwe gebruikersnaam in kunt loggen, je kunt vanaf morgen NIET meer met je oude gebruikersnaam inloggen, dat is heel iets anders.

 

OK Duidelijk.

Waar/hoe geef ik aan dat mijn vraag is beantwoord?

 

 

Hallo @Hicketo1  dat geef je dat betreffende antwoord aan als beste antwoord.

 

Reputatie 7
Badge +10

 @JanD :

Het is heel logisch als je even goed nadenkt.

  • De gebruikersnaam wordt gewijzigd voor veel Telfort accounts. Het (primaire) emailadres wordt de nieuwe gebruikersnaam. Deze verandering van de gebruikersnaam wordt door Telfort automatisch uitgevoerd en wel op 24 augustus 2020. De gebruiker zelf hoeft dus hiervoor niets te doen. En de gebruiker kan NIET kiezen wanneer hij overstapt van de oude naar de nieuwe gebruikersnaam. Iedereen moet dus op dezelfde dag (24 augustus) de nieuwe gebruikersnaam gaan gebruiken.
  • Met de combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord krijgt men toegang tot de KPN of Telfort emailserver om email te lezen of op te halen. Dus zal de gebruiker ook in zijn emailprogramma (PC) en/of in zijn email app (smartphone) zijn gebruikersnaam moeten aanpassen.
  • Voldoet het oude wachtwoord niet aan de nieuwe richtlijnen van Telfort dan krijgt men geen toegang tot de emailserver. Dan zal men dus ook een nieuw wachtwoord moeten kiezen dat wel aan de nieuwe richtlijnen van Telfort voldoet. Dit nieuwe wachtwoord zal men moeten gebruiken als men zijn email wil lezen of ophalen (webmail, emailprogramma & emailapp). Dit staat geheel los van de nieuwe gebruikersnaam.
  • “Daarbij is het niet zo dat je morgen pas met je nieuwe gebruikersnaam in kunt loggen, je kunt vanaf morgen NIET meer met je oude gebruikersnaam inloggen, dat is heel iets anders.”. Dit is de grootst mogelijke onzin omdat niet de gebruiker maar Telfort het moment van verandering (23 op 24 augustus 2020) bepaalt. Anders had @Hicketo1 geen probelemen gehad met zijn email instellingen. Dus op 23 augustus MOET iedereen nog zijn oude gebruikersnaam gebruiken en op 24 augustus MOET iedereen zijn nieuwe gebruikersnaam (= emailadres) gebruiken.

 

https://forum.telfort.nl/nieuws-251/e-mail-wordt-vernieuwd-88112

Reputatie 7
Badge +10

@Hicketo1 :

Laat even weten hoe het gegaan is en wat je precies hebt veranderd en waar.

Hallo @Willy22 , bij de @telfort.nl klanten is eind vorig jaar een soortgelijke omzetting voor de nieuwe webmail gebeurd. Toen ik per mail die mededeling kreeg heb ik direct mijn gebruikersnaam voor de webmail aangepast en werkte meteen en niet pas op de ingangsdatum.

Nu zijn alle Telfort klanten aan de beurt die een ander domein hebben dan telfort.nl

- Ik ken geen emailsoftware (behalve webmail) waarbij je een gebruikersnaam in moet geven, alleen je emailadres en je wachtwoord en dat wachtwoord moet je aanpassen als je dat ook in MijnTelfort gewijzigd hebt.

 

 

Goedemorgen @JanD en @Willy22  ,

Is e.e.a. inmiddels al omgezet bij KPN, of gebeurt dat in de loop van vandaag?

Ik heb nl. vanmorgen even getest, en wat blijkt?

Ik heb vanuit twee "oude" xmsnet-mailaccounts zonder iets te hebben aangepast over en weer een mail verzonden en ze werden allebei gewoon(?) verzonden en ontvangen.

Gr.

Hallo @Hicketo1 heb je dat via de webmail gedaan of via een eigen mailprogramma?

Het zou via beide gewoon moeten werken.

 

 

Reputatie 7
Badge +10

@JanD :

@Hicketo1 :

Dan wordt dus de “gebruikersnaam soep” niet zo heet gegeten als zij wordt opgediend. Dan wordt dus de omzetting toch uitgesmeerd over meerdere uren/ dagen (/ weken ??). Niks aan de hand, gewoon blijven ademhalen.

 

@Hicketo1

Suggestie:

  • Kan jouw emailprogramma / emailapp van meerdere emailadressen email ophalen ? Dan voeg één of meer van die “oude” emailadressen (xxxx @xmsnet.nl) toe aan dat programma/app maar met de nieuwe gebuikersnaam + nieuw wachtwoord. Zorg ervoor dat aan de omschrijving (van het account in het emailprogramma/app) te zien is met welke gebruikersnaam + wachtwoord er werd ingelogd. Je krijgt nu foutmeldingen maar aan de foutmelding is dan (hopelijk) te zien welke gebruikersnaam (/emailadres+ wachtwoord) de fout veroorzaakte. Op het moment dat de foutmeldingen bij de oude gebuikersnaam(en) en niet meer bij de nieuwe gebruikersnaam(en) opduiken weet je dat de omzetting heeft plaatsgevonden.
  • Probeer ook regelmatig even hoe de webmail reageert (oude vs. nieuwe gebruikersnaam).

Laat even weten wanneer de omzetting dan wel heeft plaatsgevonden.

@JanD 

Dat kan inderdaad. Ik gebruik Outlook 2013. Webmail gebruik ik eigenlijk nooit. Kan ik wel eens naar kijken.

Ik houd het de komende uren/dagen in de gaten of er iets verandert.

Ik laat het je weten.

Groet,

Ton

Reputatie 7
Badge +10

Bedenk wel dat er bij Telfort ca. 70 verschillende domeinnamen geregistreerd staan. Dat kan de nodige problemen bij het “omzetten” opleveren en de nodige extra tijd kosten. Aangezien jouw domeinnaam begint met een "x" ( @xmsnet.nl) zou dit kunnen betekenen dat dit domein wel eens als (één van de) laatste wordt “omgezet". (denk: alfabetische volgorde).

 

Maar zoals gezegd: niet in paniek raken, gewoon blijven ademhalen (zie ook mijn vorig antwoord).

https://forum.telfort.nl/nieuws-251/e-mail-wordt-vernieuwd-88112

 

@JanD

Dat kan inderdaad. Ik gebruik Outlook 2013. Webmail gebruik ik eigenlijk nooit. Kan ik wel eens naar kijken.

Ik houd het de komende uren/dagen in de gaten of er iets verandert.

Ik laat het je weten.

Groet,

Ton

Hallo @Hicketo1 , dan heb je er dan ook weinig tot niets mee van doen.

Nu alleen nog afwachten of Telfort de andere domeinnamen mee gaat nemen naar KPN bij de migratie, maar daar horen we t.z.t alles over als de migratie een feit wordt.

 

Reputatie 7
Badge +10

Een geleidelijke omzetting is ook veel beter. Bij deze omzetting in zo’n complex systeem komt men ongetwijfeld nog de nodige problemen tegen. De technici zijn dan beter in staat om de problemen goed op te lossen. Een ander voordeel is dat men dan niet het risico loopt dat er teveel tegelijkertijd mis gaat en dan zouden een heleboel mensen niet meer in staat zijn om hun email te gebruiken. (zie voorbeeld hierboven)

Ik merkte dat ook met de nieuwe webmail van de KPN. Die werd vanaf in ca. augustus/september 2019 aangekondigd en gedurende de rest van 2019 stukje bij beetje steeds verder “uitgerold”. Pas in ca. januari 2020 kon ik de nieuwe webmail ook echt gebruiken.

Reputatie 7
Badge +10

Op het moment dat ik dit type (om ca. 2 uur s'nachts) is de KPN webmail “uit de lucht” voor “onderhoudswerkzaamheden". Heeft dit een relatie met de omzetting zoals hierboven besproken ?

Reputatie 7
Badge +10

Ik ken geen emailsoftware (behalve webmail) waarbij je een gebruikersnaam in moet geven, alleen je emailadres en je wachtwoord en dat wachtwoord moet je aanpassen als je dat ook in MijnTelfort gewijzigd hebt.

@JanD : 

Maar bijv. bij de KPN en Telfort (domein: @telfort.nl) geldt: emailadres = gebruikersnaam. Jij moet bij de Telfort webmail ook je emailadres intikken. Maar dat is in feite jouw gebruikersnaam. En dat is het verwarrende voor veel mensen die daar niet dagelijks mee te maken hebben.

Jij gebruikt(e) toch Windows Live Mail (WML) ? Dan zou je moeten weten dat ook WLM - bij het toevoegen van een account - vraagt om 1) een emailadres én 2) een gebruikersnaam. En dit systeem (een gebruikersnaam en emailadres die verschillend (kunnen) zijn) werd dus lange tijd bij een gedeelte van de domeinen van Telfort gebruikt en zal ongetwijfeld ook nog door andere emailproviders gebruikt worden. En daarom moet je bij het toevoegen van een account (in een emailprogramma) altijd een emailadres én gebruikersnaam opgeven.

Hallo @Willy22 , ik ga dit bestuderen en kom er op terug.

Hallo @Willy22 , ik heb het even bekeken bij MAIL van Windows 10, en inderdaad, je hebt gelijk, behalve je emailadres moet je ook een gebruikersnaam ingeven en is in de regel gelijk aan je emailadres.

Door de geroutineerdheid sta je daar eigenlijk niet bij stil. Maar je hebt volkomen gelijk.

Ik heb het ook nog even gecontroleerd bij LiveMail2012, hetzelfde verhaal, nogmaals, goed gezien, je hebt gelijk.:relaxed:

 

 

 

Reageer