Beantwoord

Kosten extra email adres

  • 22 July 2020
  • 44 reacties
  • 6582 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb een email adres bij KPN (domein:  hetnet.nl ) en dat adres werkt volgens het POP protocol. Ik was van plan om een 2e email adres aan te maken bij de KPN dat moet gaan werken volgens het IMAP protocol. Ik had 2 vragen:

  • Betekent een 2e emailadres bij de KPN ook dat mijn maandelijkse kosten omhoog gaan/verdubbelen ?
  • Is het mogelijk om het bestaande emailadres om te zetten van POP (protocol) naar IMAP (protocol) ? Worden daar nog (extra) kosten voor in rekening gebracht ?
icon

Beste antwoord door Noordzee 22 July 2020, 16:33

Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @Willy22 ,

Nee, een tweede e-mailadres is gratis.

Je hebt altijd meerdere (minimaal twee) gratis e-mailaccounts Bij KPN en per account kun je zelfs tien e-mailadressen registreren.

Het omzetten van pop naar imap is een instelling in jouw telefoon of ander apparaat. Dat geeft verder niets met jouw abonnement bij KPN te maken. Ook dat kost jou dus niets. 

 

E-mailadres en e-mailaccount aanmaken of verwijderen

Een e-mailaccount kun je vergelijken met een brievenbus. Een brievenbus bestaat uit een postvak en een adres. Je kunt meerdere e-mailadressen aan het e-mailaccount koppelen zodat de mail naar deze adressen in hetzelfde postvak komt.

Wil je een nieuw adres, met een eigen postvak? Dan maak je een e-mailaccount.

E-mailaccount toevoegen

Je kunt tot 5 e-mailaccounts aanmaken in MijnKPN

1. Ga naar MijnKPN  
2. Klik op 'Producten' en kies product 'Thuis'  
3. Kies 'Informatie & Instellingen'  
4. Klik op 'E-mailaccount toevoegen'  
5. Kies vervolgens jouw nieuwe emailadres en wachtwoord

Je kunt hier ook bestaande e-mailaccounts verwijderen.

Let op: Het primaire account kun je niet verwijderen.

Hier staat alle verdere info, ook de instellingen voor pop en imap:

https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc.htm

Reputatie 7
Badge +10

Prima, bedankt voor het antwoord !!! Alles is nu duidelijk !!!

 

Willy22

Reputatie 7
Badge +28

Graag gedaan.👍

Reputatie 7
Badge +10

Ik loop nog tegen een ander probleem aan. Het aanmaken van een 2e emailadres (domein:  kpnmail.nl) was makkelijk. Het 1e emailadres (domein: hetnet.nl) wilde ik alleen gebruiken voor mijn privé emails en het 2e emailadres (domein: kpnmail.nl) wilde ik alleen gebruiken voor mijn werk gerelateerde emails. Maar ik krijg nu op mijn 2e emailadres ook alle emails van mijn 1e (privé) emailadres. En dat gebeurt ondanks het feit dat deze 2 emailadressen een verschillend domeinnaam hebben (hetnet.nl versus kpnmail.nl).

 

Vragen: Gaat er hier iets mis bij de KPN ? Ik neem aan dat dit toch geen probleem zou moeten zijn.

Of maakt mijn emailprogramma hier een grote blunder ?

Reputatie 7
Badge +28

@Willy22

 

Als je jouw twee verschillende e-mailadressen zet onder twee verschillende e-mailaccounts (zie uitleg hierboven), dan kun je een splitsing maken.

 

Als je de twee e-mailadressen onder één account maakt, dan ontvang je van beide e-mailadressen alle mails. Je kunt dus meerdere e-mailadressen aan een e-mailaccount koppelen zodat de mail naar deze adressen in hetzelfde postvak komt.

Zo heb ik thuis één account gemaakt voor mij en één account voor mijn partner. Zo kunnen we prima de e-mail splitsen.   

 

Reputatie 7
Badge +10

Ja, dat heb ik gedaan. In mijn email programma heb ik aan account A emailadres B (POP) gekoppeld en aan account C heb ik emailadres D (IMAP) gekoppeld. Hiermee zou ik dus alle emails moeten gesplitst kunnen ontvangen (gesorteerd op emailadres). Maar dit gebeurt niet. Emails van adres B verschijnen in account A (zoals het hoort) maar deze emails verschijnen OOK in account C (zoals het niet hoort).​​​

Ik heb mijn emailprogramma (Outlook Express Classic) zo ingesteld dat het account A volgens het POP protocol communiceert. En dat account C volgens het IMAP protocol communiceert. Dat deze 2 emailadressen elk volgens een ander protocol werken zou de reden kunnen zijn dat de emailserver van de KPN “in de war raakt". Het zou ook kunnen zijn dat de KPN emailserver zich niet volledig aan het IMAP protocol houdt en dat daardoor de problemen ontstaan. Ik heb gezien dat emailservers zich meer dan ééns ((meer dan) een beetje) "eigenwijs” kunnen gedragen.

Is de emailserver van de KPN in staat om automatisch te detecteren volgens welk protocol email wordt opgehaald ? Als dit niet het geval is dan zou daar ook de reden kunnen zitten dat het met het splitsen van de emails fout gaat.

Hallo @Willy22 , als het goed is heb je ook 2 verschillende inlogs via de webmail, voor account A moet je inloggen en voor account C moet je apart inloggen  binnen de webmail.

Als je met 1 keer inloggen bij de webmail bij de accounts A en C kan komen heb je iets niet goed gedaan.

De webmailserver is gewoon een grote brievenbus voor 1 emailaccount met de daaronder hangende emailadressen=aliassen.

Via je eigen mailprogramma stel je in of je POP of IMAP gebruikt.

Ik zou dringend adviseren naar een  moderner emailprogramma over te schakelen.

Microsoft ondersteunt dergelijke programma's al jaren niet meer en zijn derhalve onveilig.

Beter is het het MAIL programma binnen Windows 10 te gebruiken.

 

 

Reputatie 7
Badge +10

​​​​​Nee, dit is niet Outlook Express dat met Windows XP meegeleverd werd. Dit is een veel moderner emailprogramma dat echter veel lijkt op OE. Terwijl in het recente verleden diverse email programma's kwetsbaar bleken (w.o. MAIL in Windows 10) bleef OE Classic buiten schot. Over veiligheid gesproken !!!

https://www.oeclassic.com/news_n78

 

Denk eraan, de accounts A & C waarover ik praat zijn in het emailprogramma aangemaakt. Niet op de KPN webserver.

Nee, het probleem zit bij de KPN. Als ik via de webmail inlog met emailadres B en met emailadres D (en de bijbehorende wachtwoorden) zie ik bij B & D dezelfde emails staan. De emailadressen die ik bij D tegenkom zijn heel duidelijk. Daar zie ik dat deze emails aan emailadres B gestuurd zijn en niet naar emailadres D.

Hallo @Willy22 , ik ga dat programma ook eens downloaden en uitproberen.

Binnen je eigen software kun je geen e-mailaccounts aanmaken, wèl bestaande accounts toevoegen. In MijnKPN maak je e-mailaccounts en e-mailadressen aan.

 

 

Reputatie 7
Badge +10

​​​​Ik heb het nog eens geprobeerd en de fout bleef. Ik heb 2 verschillende KPN emailadressen (A & B) en daar horen wachtwoorden A1 & B1 bij. Als ik bij de KPN webmail met adres A en wachtwoord A1 inlog krijg al mijn emails te zien die naar emailadres A zijn gestuurd. maar als ik met emailadres B (en wachtwoord B1) inlog dan zie ik alle emails die naar emailadres A werden gestuurd ook onder emailadres B opduiken. De webmail laat ook duidelijk zien dat emailadres A het ontvangstadres was.

Ik weet zeker dat dit gebeurt bij alle email voor adres A omdat ik nog niemand mijn nieuwe emailadres B heb doorgegeven en ik dus ook nog geen emails op dit emailadres B heb ontvangen.

 

De KPN moet gewoon deze grote fout herstellen. Deze fout moet gewoon doorgegeven worden naar KPN.

 

Overigens is er nog een probleem met MAIL in de laatste versie van Windows 10. Als dit in combinatie met GMail (ook met andere emailprogrammas ??) wordt gebruikt kunnen er zo maar emails in het niets verdwijnen.

https://www.infobyte.hr/blog/642/windows-10-may-2020-update-v2004-is-a-disaster/

 

Het splitsen van emails is zeer simpel in OE Classic. Men kan een andere indentiteit gebruiken voor emailadres A, B of C. Of met “Berichtregels” alle email van adres C, D of E naar één of meerdere speciale mappen sturen.

Hallo @Willy22 , heb je bij 1 e-mail account toevallig doorsturen naar het andere emailaccount aan staan in de webmail of in de software op je PC?

Ik heb jouw OE Classic even geprobeerd, de gratis versie, is te beperkt voor mij.

Wat kost de betaalde versie en welke versie gebruik jij?

 Ik heb 2 verschillende KPN emailadressen (A & B) 

Hebben we het nu over emailaccounts of emailadressen=aliassen van een account?

Ik ga bij mezelf eens een extra account aanmaken, geen adres dus en kijken hoe dat reageert met het andere reeds bestaande account.

Ik kom er op terug.

 

 

Hallo @Willy22 ik heb zojuist een 2e emailaccount aangemaakt en van het ene account naar het andere account een e-mail verstuurd en ook weer beantwoord.

Conclusie: ik kom géén e-mails van het ene account in het andere account tegen.

Ik ben toch bang dat je e-mailaccounts en e-mailadressen=aliassen verwart.:thinking:

 

 

Reputatie 7
Badge +10

De betaalde versie OE Classic kost 30 Euro en dan krijg je drie jaar lang gratis updates. De extras die je krijgt met de betaalde versie staan vermeld op de website. Denk eraan, het is dus Outlook Express maar in een nieuw modern jasje qua programma code, dat ook draait op bijv. Windows 10. Voor sommigen is qua functionaliteit, OE Classic inderdaad te beperkt. Maar ik ben zeer tevreden met dit programma.

In dat ene geval had ik het duidelijk over emailadressen. Dus bijv. “abc @ hetnet.nl” en dat wordt dan gebruikt als de gebruikersnaam om in te loggen bij de webmail.

Oeps, ik zou inderdaad “Doorsturen …… “ misschien hebben aangezet voor de webmail. Maar zeer zeker niet in OE Classic want daar draait alles om het emailadres + wachtwoord. Goede suggestie !!! Ik zal dat controleren als ik meer tijd heb.

Reputatie 7
Badge +24

Inloggen op http://email.kpn.com

Dan zie je daar eerst de emailboxen / accounts staan.

En als je op 1 zo'n box klikt, dan krijg je de aliassen.

Mail die in de ene box komt kun je niet zien als je inlogt op een andere. Of je dat via POP3 of IMAP doet, dat maakt geen bal uit.

Hallo @Willy22 

In dat ene geval had ik het duidelijk over emailadressen. Dus bijv. “abc @ hetnet.nl” en dat wordt dan gebruikt als de gebruikersnaam om in te loggen bij de webmail

en emailadressen zijn in het vakjargon van KPN ALIASSEN en dat is dus de reden dat jij denkt dat de mail die in de ene box hoort ook (weer) in de andere box te zien is.

Een KPN mail account bestaat altijd uit de extensie …..@kpnmail.nl

Dat KPN in het verleden oude providers heeft ingelijfd met de bijbehorende emailaccounts heeft tot gevolg gehad dat die voormalige emailaccounts nu als emailadressen=aliassen aan een echt KPN-account gekoppeld zijn.

Als je een 2e of 3e emailaccount aanmaakt heeft deze altijd als extensie @kpnmail.nl

Zelf ben ik Telfort-klant. 

Telfort thuis wordt dit jaar ingelijfd door KPN met behoud van de huidige Telfort email-accounts.

Wat gaat KPN nu doen, iedere klant krijgt standaard 1 KPN account met de extensie @kpnmail.nl en daaronder worden de huidige Telfort-accounts als emailadressen=aliassen gehangen.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Nee, ik ben nog steeds in staat om een emailadres met domein “hetnet.nl” aan te maken. Ook daar zal het alias verhaal van toepassing zijn.

Nee, het “alias” verhaal helpt mij niks omdat de combinatie van tekens & letters voor het "@” teken voor beide emailadressen uniek zijn.

Reputatie 7
Badge +10

Nee, als ik het heb over “emailadressen” dan bedoel ik ook “emailadressen". En emails van emailadres A komen nog steeds ook tevoorschijn komen bij emailadres B (in de KPN webmail én mijn emailprogramma/client).

Reputatie 7
Badge +24

Nee, als ik het heb over “emailadressen” dan bedoel ik ook “emailadressen". En emails van emailadres A komen nog steeds ook tevoorschijn komen bij emailadres B (in de KPN webmail én mijn emailprogramma/client).

Dan komt dat dus omdat ze in dezelfde mailbox geregistreerd staan. U zult ook inloggen met bij beide adressen hetzelfde wachtwoord. 

Hallo @Nick83 , ik ben bang dat @Willy22  niet goed het verschil begrijpt  tussen een emailadres  en een emailaccount 

 

Reputatie 7
Badge +10

Ja, ik weet wel degelijk het verschil tussen een emailaccount en een emailadres. Maar er zijn 2 dingen die voor verwarring zorgen.

Ik heb 1 KPN (email-)account (A) en daar "hangen" (op dit moment) drie KPN emailadressen onder (B, C & D). Het eerste verwarrende is dat de naam van dat email-account (A) hetzelfde is als één van de email-adressen (B).

In mijn emailprogramma kan ik meerdere accounts toevoegen elk met een aparte naam. Maar het 2e verwarrende hier is dat ik aan elk account slechts 1 emailadres kan koppelen.
Ik kan in mijn emailprogramma bijv. 2 accounts aanmaken en aan deze 2 accounts hetzelfde emailadres koppelen. Als dan mijn emailprogramma post gaat ophalen dan wordt door elk account elk bericht 1 maal opgehaald. Met als resultaat dat elk bericht 2 keer in mijn "Postvak In" verschijnt. Maar dat is hier niet het probleem. Want ik heb in mijn emailprogramma 3 accounts met elk een verschillend (!!) emailadres.

Hallo @Willy22 ik zou dan emailadres B verwijderen omdat het al als account A bestaat.

Dat je aan 1 account slechts 1 adres kan koppelen is de makke van de free-versie van jouw software.

Ik gebruik Windows Live Mail 2012 soms naast de webmail en Windows Live Mail 2012 kent die beperkingen van 1 adres op 1 account niet, daar kun je een onbeperkt aantal adressen koppelen aan een account.

Even nog een aanvulling, het is voor een normale mailafhandeling niet nodig om onder een account teven de adressen te koppelen want de mail komt toch allemaal op hetzelfde accunt binnen. Alleen in bepaalde gevallen kun je speciale berichtregels aanmaken.

Voorbeeld: je hebt een account A, je hebt 2 adressen, B en C.

Onder account A maak je een postvak IN voor adres B

Onder account A maak je een postvak IN voor adres C

Als je nu precies wilt weten welke mail waar binnenkomt kun je zogenaamde berichtregels aanmaken, als er mail voor A binnenkomt wordt de mail geplaatst in postvak IN A.

Als er mail voor B binnenkomt wordt de mail geplaatst in postvak IN B.

Als er mail voor C binnenkomt wordt de mail geplaatst in postvak IN C.

Voor mezelf heb ik dat zo geregeld in LiveMail2012 voor een paar aliassen (adressen) die ik verwijderd wil hebben vóór de overgang naar Telfort.

Als er dan nog mail binnenkomt weet ik dat ik de betreffende afzender mijn nieuwe e-mailadres nog door moet geven.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Gooit uw email programma misschien e-mails van meerdere accounts bij elkaar in 1 Postvak IN? Normaliter heb je bij elk account een apart Postvak IN. En komen de mails van meerdere accounts niet door elkaar te staan.

Tis eigenlijk heel simpel: voeg je meerdere accounts toe met hetzelfde wachtwoord, dan weet je bijna zeker dat die feitelijk in dezelfde mailbox geregistreerd staan.

Want onder 1 mailbox kunnen meerdere emailadressen geregistreerd staan, echter er is maar 1 wachtwoord per mailbox.

Reputatie 7
Badge +10

Windows Live Mail (WLM) kan worden samengevat met twee woorden: “Één RAMP”. Met WLM heb ik ca. 3 tot 4 keer gehad dat mijn emails "verdwenen” waren. De emails waren er nog wel maar WLM kon ze “niet meer vinden”. De mapstructuur die WLM gemaakt had was een gigantische ingewikkelde jungle zonder enige duidelijke logica. WLM maakte ook - geheel op eigen houtje - met enige regelmaat meerdere exemplaren van dezelfde email. En dan kostte het mij DAGEN om alles weer in de originele toestand terug te brengen.

(later meer)

Hallo @Willy22 , ik ben het 100% met je eens, WLM is niet betrouwbaar meer sinds het niet meer ondersteund wordt.

Maar ik zou zo snel geen ander gratis e-mailprogramma weten waarmee je berichtregels aan kunt maken om aliassen te verdelen.

 

Reputatie 7
Badge +10

WLM was een ramp vanaf dag nr. 1.

Reageer