Beantwoord

Kosten extra email adres

  • 22 July 2020
  • 44 reacties
  • 6595 keer bekeken


Toon eerste bericht

44 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Gooit uw email programma misschien e-mails van meerdere accounts bij elkaar in 1 Postvak IN? Normaliter heb je bij elk account een apart Postvak IN. En komen de mails van meerdere accounts niet door elkaar te staan.

Tis eigenlijk heel simpel: voeg je meerdere accounts toe met hetzelfde wachtwoord, dan weet je bijna zeker dat die feitelijk in dezelfde mailbox geregistreerd staan.

Want onder 1 mailbox kunnen meerdere emailadressen geregistreerd staan, echter er is maar 1 wachtwoord per mailbox.

Nee, dit klopt niet. Er is één fout in deze logica. Ja, de wachtwoorden zijn hetzelfde maar dan zijn de emailadressen (in dat account) verschillend. Dus de combinatie is altijd uniek. En dat ziet de emailserver van de KPN waarschijnlijk over het hoofd.

Met de mailserver van KPN is echt niets mis.

Ik blijf er bij dat je accounts en adressen door elkaar gooit.

Voordat je in je eigen programma e.e.a. gaat veranderen zou ik eerst eens bij je KPN-instellingen onder de rubriek mail eens goed kijken of daar de accounts met de bijbehorende adressen wel allemaal goed staan.

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik weet drommels goed het verschil tussen accounts en adressen. Het is de KPN die dit over het hoofd ziet en daardoor de mist in gaat. De emailaccounts en emailadressen heb ik al 10 keer of meer gecontroleerd.

Dit is zeer zeker een fout van de KPN omdat dit zelfde probleem ook opduikt in een ander emailprogramma dat ik gebruik.

Het “alias” verhaal gaat ook niet op omdat de combinatie van letters + cijfers van de KPN emailadressen die voor het “@” teken staan, uniek zijn. Daar kan de server vna de KPN en mijn emailprogramma zich dus niet in verslikken.

Reputatie 7
Badge +24

Natuurlijk zijn aliassen anders dan het hoofdemailaccount, uniek dus. Maar dan zijn ze nog wel geregistreerd onder de zelfde mailbox. Er gaat bij KPN echt niets fout hoor. Ik en vele anderen maken al vele jaren gebruik van aliassen en verschillende mailboxen. En dat werkt allemaal perfect.

Over uniek gesproken: zijn de wachtwoorden die u gebruikt om in te loggen op de verschillende mailaccounts ook uniek?

Reputatie 7
Badge +10

Nee, die zijn allemaal hetzelfde. Ik heb hetzelfde wachtwoord voor het KPN account en voor de 4 emailadressen die onder dat ene KPN account hangen. Maar op de KPN website staat dat dat normaal is. Als ik het wachtwoord voor één emailadres wil wijzigen wordt het wachtwoord ook voor alle andere emailadressen gewijzigd.

Dat het wachtwoord voor het account en de 4 emailadressen hetzelfde zijn, zou ook nog een reden kunnen zijn dat de KPN emailserver zich hier verslikt.

Reputatie 7
Badge +24

Dan heb je dus al je adressen in 1 box zitten. Want er is maar 1 wachtwoord per box. Een KPN medewerker kan je hier wel verder mee helpen om de adressen te verspreiden over meerdere boxen. Je kan dit helaas niet zelf.

Reputatie 7
Badge +10

Er is nog een probleem waar ik tegen aan loop. Ik wilde een 2e account (dus GEEN emailadres !!) toevoegen/aanmaken. Met enig zoeken vond ik een plaats ( https://mijn.kpn.com/classic/#/tv-internet-bellen/instellingen/mailbox/new ) waar dat ik dat extra account zou moeten kunnen aanmaken.

Maar ik krijg steeds de (fout-)melding “Dit emailadres is niet beschikbaar”. Ondanks dat ik diverse combinaties van letters & cijfers heb geprobeerd. Ik weet niet wat ik fout doe.  Ik kan dus wel extra emailadressen aanmaken voor mijn bestaande KPN account maar ik kan geen extra KPN account aanmaken.

Is er een probleem met mijn browser of met de KPN website ? Moet ik ergens anders op de KPN website zijn om een extra account te kunnen aanmaken ?
Is er misschien een relatie met het feit dat ik een KPN abonnement heb (“Email Basis”) waarin geen TV,  geen internet maar alleen maar email inzit ?

Hallo @Willy22 Als je geen klant (meer) bent van KPN en je wilt je email-account behouden kan dat tegen betaling voor een e-mail-only-account.

Ik heb uitvoerig voor je gezocht, maar ik heb niet kunnen vinden of je voor 1 bedrag meerdere accounts aan kunt houden i.p.v. meerdere adressen onder 1 account.

Daar zou je KPN eens over kunnen bellen of chatten of de reactie van een moderator afwachten.

Succes.

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb een “Email Basis” (officiele KPN naam) abonnement en maak daar uitgebreid gebruik van. Dus ik zou zeggen dat ik nog steeds klant ben van de KPN. Maar ik weet niet wat de KPN logica is op dit ene specifieke punt. Ze hebben wel meer dan eens een "rare logica”. Zie bijv. de conversatie hierboven over accounts, wachtwoorden en emailadressen.

 

Dit geeft mij ook even de gelegenheid om het volgende te zeggen. Ik snap hoe het systeem van accounts, wachtwoorden en emailadressen bij de KPN in elkaar zit. Maar ik vind het gewoon een rare logica. Men heeft één wachtwoord + emailadres (/gebruikersnaam) nodig om in te loggen voor één emailadres en daarna kan men ook alle post binnenkrijgen van alle andere emailadressen die onder dat ene account hangen (zie discussie hierboven). Wat is dan het nut om onder één account meerdere emailadressen te hangen ? Dan zou de KPN per account slechts één emailadres moeten toestaan.

Reputatie 7
Badge +24

Wat is dan het nut om onder één account meerdere emailadressen te hangen ? Dan zou de KPN per account slechts één emailadres moeten toestaan.

Dat heeft volgens mij een technische reden. Op de mailservers van KPN kunnen alleen mailboxen / accounts aangemaakt worden met adressen die eindigen op "@kpnmail.nl". Zo werken mailservers nou 1maal. Dat zit in de software.

Om alle adressen die eindigen op wat anders, zoals bijvoorbeeld "@onsbrabantnet.nl", te laten functioneren, worden deze dan als alias gekoppeld. Dit is ook niet iets wat KPN zelf verzonnen heeft, dit is gewoon functionaliteit die de software bied. En KPN maakt hier gebruik van.

Zo werkt het volgens mij.

Hallo @Willy22 , het nut van emailadressen (aliassen) is dat je voor bepaalde partijen je echte e-mailadres verborgen kunt houden.

Stel je gebruikt een bepaalde alias voor een firma waar je zaken mee gedaan hebt, je wilt echter niets meer met die firma te maken hebben maar je krijgt nog wel steeds vervelende mail, dan laat de de alias gewoon vervallen, klaar is kees.

Zo kun je ook voor een 1-malige actie inschrijven met een tijdelijke alias, actie over, alias verwijderen.

In de voorwaarden van je e-mail-only-abo moet duidelijk vermeld staan hoeveel emailaccounts je aan mag maken en hoeveel adressen (aliassen) je er onder mag hangen.

Ik heb ook 1 standaard account en 2 adressen(aliassen), 1 op mijn naam en 1 op naam van mijn vrouw.

Aangezien wij voor elkaar niets te verbergen hebben komt het gewoon op 1 postvak binnen.

Bij de bonuskaarten van AH hebben wij beiden een bonus-kaart-account. Je kunt echte geen 2 bonuskaartaccounts hebben met 1 emailadres, zo is de alias ook weer handig.

Als wij in het zeldzame geval een keer iets via internet kopen, maak ik even een tijdelijke alias aan, bestelling, levering en betaling afgerond, alias verwijderen.

Of 1 alias aanmaken voor al dat soort tijdelijke en eenmalige transacties.

En zo kan ik nog wel meer voorbeelden opnoemen.

De stad Paderborn in Duitsland biedt voor haar inwoners en andere Europese burgers ook (een) gratis e-mail-account(s) aan en de bijbehorende aliassen, die gebruik ik dan weer voor internationaal e-mailverkeer, o.a. familie die in het buitenland woont.

Hieronder een citaat uit een forumbericht van een moderator inzake emailonly:

Goedemiddag @P.i.e.t.e.r. , welkom op het forum! Wat @PeterG vertelt klopt, je kan tijdens het opzeggen van het abonnement aangeven dat je gebruik wil blijven maken van jouw e-mail adressen bij KPN. E-mail only is een betaald pakket (€7,50 p/mnd). Tegenwoordig kan je zelfs 5 mailboxen met elk maximaal 10 aliassen aanmaken bij een Email only abonnement. Voorheen was dit anders, €3,56 voor 1 mailbox, €7,12 voor 5 mailboxen. Helaas is deze mogelijkheid er niet meer. Het gaat hierbij om de e-mailadressen eindigend op: @kpnmail.nl, @kpnplanet.nl, @planet.nl, @wxs.nl, @hetnet.nl, @freeler.nl, @on.nl, @onsbrabantnet.nl, @onsmail.nl, @onsmail.nu, @onsneteindhoven.nl en @onsnetnuenen.nl . 

Als je niet aangeeft dat je gebruik wil blijven maken van E-mail Only, komen na opheffing van de aansluiting alle e-mail adressen te vervallen na één maand.

Succes

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Het is inderdaad een goed idee om een tijdelijk emailadres aan te maken voor één transactie en daarna dat emailadres weer te verwijderen. Maar zoals besproken (zie hierboven) heb ik een ander probleem. 

Het probleem onstond omdat ik onder mijn email-account twee emailadressen wilde hebben die elk volgens een ander protocol moesten gaan werken (1x POP en 1x IMAP). Maar doordat de KPN server hier zo zijn eigen logica heeft (zoals uitgebreid besproken hierboven) kan dit plannetje niet in deze vorm doorgaan.

In ieder geval bedankt voor de informatie/hulp maar ik moet nog even goed nadenken wat ik in deze situatie wil gaan doen. Want elk van de mogelijkheden heeft zo zijn voor- en nadelen.

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb nog een leuk videotje gevonden op YouTube dat heel goed uitlegt wat een “email alias” bij een email account is (helaas in engels).

Het videotje beweert ook iets waarvan ik betwijfel of het waar is. In de video wordt beweerd dat men vanaf een alias geen emails kan versturen, alleen ontvangen. Geldt dit ook voor de aliasen die onder een KPN account hangen ? Moet dat maar eens snel gaan testen (als ik meer tijd heb) of dit inderdaad waar is. Als dit inderdaad waar is dan zou dit zou kunnen verklaren waarom een aantal mensen hier op dit forum "moeite hebben” met het versturen van email.

Hallo @Willy22 , je kunt via een alias mail versturen, bij het aanmaken van een nieuw bericht kun je de afzender kiezen, het standaard account of 1 van de aliassen.

Je kunt zelfs met een alias de webmail openen.

 

 

KPN is dus de ramp. Ik ging van Tiscali naar Telfort… 5 email accounts zonder probleem over naar Telfort. Dus geen aliassen!! Dus 5 accounts met 5 aparte wachtwoorden  en dus separate omgevingen. En met de overgang worden ook alle oude mails doorgestuurd van tiscali.nl naar telfort.nl

Nu naar KPN maar 1 mail account!. Als ik echt over wil naar knp moet in maar 5 accounts gaan betalen als ik echt gescheiden accounts wil hebben. Of zoals de KPN verkoper mij vertelde….. Dan moet U maar niet KPN en een algemene mail nemen.

Hij wou wel een zakelijk account verkopen waar meer accounts op staan!!! 

Waardeloos toch….. !! En hoe gaan families dit aan pakken ?? mail van hun pubers vis het account van Pa en dan na controle doorsturen…..

 

Dus KPN maar 1 account! of meer kopen …...of algemene mail nemen….. en dag KPN

 

 

Reputatie 7
Badge +24

@Ex Telfort gebruiker Bij KPN heb ik ook gewoon separate 5 mailboxen. Dat is geen enkel probleem.

Hier moet even een KPN medewerker naar kijken.

Reputatie 7
Badge +21

…..

Dus KPN maar 1 account! of meer kopen …...of algemene mail nemen….. en dag KPN

@Ex Telfort gebruiker Dat is niet wat KPN moderator @Erik_ in dit topic (klik hier) zegt.

Dat gebeurt dus ook bij de Telfortmigratie, alle boxen en aliassen worden overgezet zoals ze nu zijn.

Hier zal idd een KPN moderator even naar moeten kijken. Door de drukte op het forum zal je wel geduld moeten hebben voor een reactie...

Heeft KPN medewerker naar gekeken! … vandaar mijn post en totale verbazing. 1 account … en meerdere aliassen kan. Niet 5 separate accounts (met eigen PW)op dit moment.  Alles gaat naar hoofd account. Staat zelf heel duidelijk als je de site opent waar je mail kan toevoegen/veranderen …… “U heeft recht op 1 email account”

Nieuwe regels…… en dus minder vriendelijk…. of eigenlijk… waardeloos!!

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb dit:

Wel knullig dat u er maar 1 heeft... en vroeger meerdere.

Reageer