Vraag

Al mijn e-mail is verdwenen van mijn ipads, iphones en kpn webmail

  • 15 April 2024
  • 7 reacties
  • 68 keer bekeken

Sinds vanavond is alle mail verdwenen op zowel de iPads, iPhones, iMac en op Kpn webmail.

Alle accounts staan goed ingesteld, heb niets veranderd ook niets weggegooid.

Nieuwe mails komen nu wel binnen.

Erg onhandig als je een overlijden moet afhandelen en je alle mails kwijt bent.

Graag zo snel mogelijk actie.

 


7 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u een apparaat aangezet wat al een hele poos uitgestaan heeft ofzo? Pc of laptop? Tablet misschien? 

Waarschijnlijk zijn de mails opgehaald door een emailprogramma via POP3 protocol. Dan worden de opgehaalde emails van de server verwijderd.

Nee, alle apparaten worden dagelijks gebruikt en de accounts staan op imap.

Alleen de mails in de inkomende postbus zijn verdwenen en ook niet terug te vinden in de prullenbak (alle andere verwijderde mails staan er nog wel in). Hetzelfde is het geval in KPN webmail.

Inmiddels contact gehad met KPN en die kunnen niets doen.

Dit zal wel een raadsel blijven.

Reputatie 7
Badge +24

Ik weet haast wel zeker dat het een pop3 mailclient is geweest die alles opgehaald heeft. U zou er verstandig aan doen om het wachtwoord te wijzigen. Dan gebeurt het niet nog eens.

Reputatie 7
Badge +8

Daarnaast hoop ik ook dat je een wachtwoord had die sterk is, en niet ergens anders voor gebruikt wordt.

In het ergste geval, en ik hoop niet dat het zo is, hebben internetcriminelen je wachtwoord geraden en al jouw e-mails via POP over gezet naar hun apparaat. 

Reputatie 7
Badge +24

Daarnaast hoop ik ook dat je een wachtwoord had die sterk is, en niet ergens anders voor gebruikt wordt.

In het ergste geval, en ik hoop niet dat het zo is, hebben internetcriminelen je wachtwoord geraden en al jouw e-mails via POP over gezet naar hun apparaat. 

Dan zijn het wel stomme criminelen. Als ze het gewoon met imap gedaan hadden, of met pop waarbij er een kopie op de server was blijven staan, dan hadden ze het jaren vol kunnen houden zonder dat @Loes-at-59 daar achter zou komen.

Reputatie 7
Badge +8

Theoretisch zouden ze in dat geval dit als ransomeware kunnen behandelen. "Je krijgt je e-mails weer terug tegen betaling van xx bitcoin"

 

Reputatie 7
Badge +10

@Loes-at-59 

Wat @Nick83 zegt is inderdaad het meest waarschijnlijke scenario. Ik denk dat er mensen zijn geweest die gewoon eens wat geprobeerd hebben (gebruikersnaam + wachtwoord) en toevallig geluk hadden. En dan is het regelmatig wijzigen van het wachtwoord de beste oplossing om dit soort rampen te voorkomen.

Om dit soort rampen te voorkomen heb ik naast mijn IMAP account ook een POP account aangemaakt in mijn emailprogramma zodat ik op mijn laptop ook nog een kopie van alle emails in “Postvak In" heb staan. Dit POP account laat ook altijd een kopie van de emails op de KPN emailser staan.

Reageer