Beantwoord

Dubbele berichten bij automatisch doorsturen mail van ene naar andere mailbox van KPN

  • 8 January 2021
  • 10 reacties
  • 343 keer bekeken

Ik heb een aantal verschillende mailboxen bij KPN waaronder aliassen hangen. Voor verschillende doeleinden gebruik ik verschillende adressen. Nu moet je in de Webmail voor elke mailbox opnieuw inloggen. Dat vind ik niet handig, dus heb ik ooit ingesteld dat de emails uit mailbox 2 automatisch doorgestuurd worden naar mailbox 1. Dan hoef ik alleen maar in te loggen in mailbox 1. 

In het begin ging dat prima, maar nadat ik een aantal nieuwe aliassen had aangemaakt in mailbox 2, krijg ik de mails uit mailbox 2 twee keer binnen. Niet in de Webmail, maar alleen in de fysieke Outlook op mijn pc. (niet Outlook.com) 

P.S. Ik heb in Outlook al het vinkje weggehaald bij bezorgen van mails met de aliassen uit Mailbox 2, maar dat hielp niet. En het instellen van direct verwijderen van de mail op de server na downloaden hielp ook niet. [Dat waren de tips op de website van PCSchoone en hun advies is meestal precies goed. ]

Heeft iemand enig idee waar dit aan ligt? [Overigens kan ik ook nergens meer in mijn KPN account zien hoe ik dat automatisch doorsturen kan wijzigen … ]  Dank. 

icon

Beste antwoord door GeSp 8 January 2021, 18:19

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @pooh-15 

Het dubbel doorsturen kan ik niet direct verklaren, maar met aliassen moet je oppassen. Dat zijn tenslotte meerdere ingangen naar dezelfde mailbox. Er is in outlook op je pc geen koppeling met een alias in mailbox 2?

Automatisch doorsturen kan je bekijken en wijzigen via Webmail. Log in op mailbox 2 en ga dan via :gear: instellingen → E-mail → Filter regels. Daar kan je de optie bewerken of uitzetten.

Dag Ruud. Dank voor je snelle reactie. 

Het vreemde is dat het eerst altijd goed ging. En bovendien hangen er ook aliassen onder Mailbox 1 en die komen altijd maar 1 keer binnen, dus dan kan het volgens mij niet aan de aliassen liggen, toch?

Ik begrijp helaas je vraag niet v.w.b. de koppeling met een alias in mailbox 2 op mijn pc.

[In de tussentijd had ik al wel iets anders geprobeerd na tips op de website van PCSchoone: In Outlook het vinkje weggehaald bij bezorgen van mails van 1 vd aliassen uit Mailbox 2, maar dat hielp niet. En het instellen van direct verwijderen van de mail van 1 vd aliassen uit mailbox 2 op de server na downloaden hielp ook niet. Dus maar weer terug gezet.]

Dank voor je tip voor de Webmail: klopt helemaal. 

Reputatie 7
Badge +21

Je hebt het zelf over instellingen in outlook m.b.t. aliassen uit mailbox 2, maar je gebruikt daar toch alleen mailbox 1? Welke vinkjes/instellingen zijn dat voor bezorgen/verwijderen van mail? Outlook haalt toch alle mail op vanaf de server en niet alleen van 1 alias?

Outlook haalt mijn berichten uit de webmail van mailbox 1 op en de via mailbox 1 doorgestuurde mailtjes van mailbox 2. Maar in Outlook zijn alle emailaccounts toegevoegd van alle aliassen in mailbox 1 en 2; ik kan dus ook vanuit Outlook mail verzenden van alle aliassen uit Mailbox 1 en 2. 

 

Hieronder de info van PCSchoone [je kunt blijkbaar per emailadres/account aangeven of de mail moet worden opgehaald vanaf de server, maar misschien heb ik het niet goed begrepen]

Q&A: E-mail komt in tweevoud binnen

"Ik heb meerdere accounts in Outlook 2010. Nu heb ik een alias gemaakt en krijg ik emails dubbel."

Antwoord: Het dubbel ontvangen van e-mail wordt veroorzaakt doordat de mailbox tweemaal achter elkaar wordt gecontroleerd. Dit is het geval wanneer naast het standaard account tevens een account is opgenomen voor een alias, oftewel twee e-mailadressen die gebruikmaken van dezelfde mailbox. Dit is te controleren via de inloggegevens: de ingestelde POP-server en de gebruikersnaam zijn dan voor beide e-mailadressen hetzelfde.

Je zou verwachten dat het probleem wordt opgelost door de berichten van beide accounts direct na downloaden van de mailserver te laten verwijderen (via de geavanceerde instellingen van het e-mailaccount, tabblad Geavanceerd, bij andere mailprogramma's is de procedure vergelijkbaar). Het account dat als tweede op nieuwe berichten controleert, zou dan een reeds lege mailbox moeten aantreffen. Wordt de mailbox echter tweemaal snel achter elkaar gecontroleerd dan blijkt het probleem van de dubbele mails nog steeds te bestaan. De enige oplossing is daarom het controleren op binnenkomende e-mail voor één van beide e-mailaccounts uit te schakelen via Extra, Opties, tabblad E-mailinstellingen (bij Outlook 2010 en later via Bestand, Opties, onderdeel Geavanceerd), knop Verzenden/ontvangen, knop Bewerken, selecteer hier links één van de betreffende accounts en vink uit de optie E-mailitems ontvangen.

Reputatie 7
Badge +21

Ik ben bang, dat je een (te) complexe situatie hebt gecreëerd met accounts en aliassen met daar bovenop ook nog automatisch doorsturen. Genoeg factoren om dubbele mails te veroorzaken, zoals ook al in de Q&A staat. Ik weet niet beter dan dat outlook per mailbox de mail ophaalt en niet per alias.

Helaas kan ik je hier niet mee helpen, heb daar geen ervaring mee. Succes!

Jammer, maar toch bedankt voor je uitgebreide reacties. Goed weekend alvast.

 

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @pooh-15 

 

Heb je nu verzenden of ontvangen uitgezet, verzenden uitzetten heeft helemaal geen zin.

Je moet E-mailitems ontvangen bij elke nieuwe alias uitzetten, dus dat vinkje in het rode cirkeltje uitzetten, dat staat ook zo in die beschrijving van PCSchoone.

 

Ik heb ontvangen uitgezet bij 1 alias van mailbox 2 🙂 . En toen uitgeprobeerd met het verzenden van 1 bericht aan die bepaalde alias. Maar die kwam ook gewoon 2 keer binnen. Dus dat uitzetten maakt niks uit. Helaas.

 

Reputatie 7
Badge +18

Je stuurde toch alles al door naar mailbox 1 vanuit mailbox 2?

Je moet dan alleen bij het hoofdadres van mailbox 1 de mail ophalen en bij alle andere emailadressen (dus ook hoofdadres van mailbox 2) dat vinkje uitzetten.

Geweldig. Het lijkt gelukt te zijn!

Hartelijk dank voor de hulp.