Beantwoord

E-mail ontvangen van Roamler over vervangen glasvezelkast, is dit phishing?

  • 10 April 2024
  • 14 reacties
  • 1169 keer bekeken

Ik kreeg een mail waarvan ik denk dat het phishing of iets dergelijks is.

Admin: e-mailadres verwijderd i.v.m. privacy 
 

icon

Beste antwoord door Ik_Combineer 10 April 2024, 17:55

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +21

< ...foute aanname… > reactie verwijderd

Als ik jou was, zou ik de schermafdruk nog even aanpassen.
Poets jouw e-mailadres weg, anders krijg je Spam & Phishing !!

Reputatie 7
Badge +12

Roamler is de maatschappij welke voor KPN inderdaad actief is met het vervangen van glasvezelkastjes. Als het goed is staat er verderop in de mail ook een link naar KPN.com met meer uitleg over deze actie. 
 

Goed dat je navraag doet naar aanleiding van deze mail.

Ja, er staat een link naar knp/kastjevervangen, maar de URL daarvan is 

http://r.news.roamler.com/mk/cl/f/sh/7nVU1aA2nfwFS2E3Y5BL5YYst7Rsxgz/nrYsEbU7i-2u 

Moet daar dan geen kpn.com in voorkomen? Dat las ik bij tips hoe je een phishing mail contact controleren.

G. Post

Reputatie 7
Badge +12

Ja je hebt helemaal gelijk, dat zou wel netjes zijn en dat is hoe ze het eigenlijk zouden moeten doen. Maar Roamler heeft met hun email programma waarschijnlijk ingesteld dat ze willen bij houden hoe veel mensen op die link klikken voor info dus dan loopt het via hun eigen site met een redirect naar KPN. Je zou ook zelf naar kpn.com/kastjevervangen kunnen gaan en dan zit roamler er niet tussen.

 

En dan staat er op de aanmeldpagina ook nog eens een forse taalfout, wat het gevoel van betrouwbaarheid ook niet echt bevordert…

Reputatie 7
Badge +30

Ha @G. Post, welkom! Het klopt helemaal wat hierboven gezegd wordt: de mail is legitiem en je kunt hier met een gerust hart op klikken. Wel begrijp ik, ook naar aanleiding van de toevoeging van @Rojal, waarom je hier in de eerste instantie een beetje huiverig voor was. Hoewel ik zelf niet meteen rechtstreeks contact met Roamler heb, zal ik jullie feedback hierover wel intern neerleggen. Dank daarvoor!

Goedenavond, ik heb deze mail ook ontvangen en verwijderd, vanwege de niet kloppende links en taalfouten…

Wel heb ik serieuze problemen met mijn internet en is hetgeen ze bij KPN glasvezel noemen momenteel slechter als het internet van Ziggo, waarvoor ik ben overgestapt!

Iemand een idee hoe je dit rechtstreeks met KPN kan regelen? Als ik online zoek naar Roamler krijg ik een link naar software en geld verdienen… Bovendien ben ik klant bij KPN en niet bij Roamler, dus ik wil gewoon door mijn eigen leverancier - die ik betaal voor de diensten - geholpen worden!

Ik had ook deze bedenkingen, maar na contact met KPN bleek het toch te kloppen. Ik heb via de link die in de mail stond een afspraak gemaakt en een week later is een monteur geweest en is er een nieuw glasvezel kastje geplaatst. Was binnen 10 minuten gedaan en alles werkt naar behoren. Volgens de monteur waren er met het eerst geplaatste kastje bij diverse klanten problemen (u ook dus, ReMi Loosdrecht?) en nu het nog binnen de garantietermijn van de leverancier viel, worden er nieuwe geplaatst. Het beste is misschien zo snel mogelijk contact op te nemen met KPN om te vragen of u alsnog onder die regeling een nieuw kastje kunt krijgen? Vriendelijke groet, G. Post

Dankjewel G. Post voor je snelle reactie… 

Ik ben altijd huiverig als het niet van de bron afkomstig is!
Ik ga me morgen even verdiepen in de website van KPN, want ik las hierboven dat er ook een link vanuit de website zou zijn.

Mooie avond verder, hartelijke groet ReMi

Reputatie 7
Badge +21

Dat klopt @ReMi Loosdrecht , de genoemde link is https://www.kpn.com/kastjevervangen

Daar kan je een afspraak maken.

Meer informatie vind je op de volgende link:  https://www.kpn.com/nieuwkastje

Hoe komt KPN erbij om zo'n mail te versturen?! Echt alles aan deze mail is fout. Zo hoor je je klanten niet te benaderen

 

Hoe herken je een phishingmail - Les 1

1. De mail komt van een onbekende afzender ('KPN & Roamler')

2. Er staan taalfouten in ('maak een snel afspraak')

3. Er wordt gevraagd om op een link te klikken naar een site die je niet kent ('mendixcloud.com')

4. Er staat in dat je snel actie moet ondernemen ('maak een snel afspraak')

Hoe komt KPN erbij om zo'n mail te versturen?! Echt alles aan deze mail is fout. Zo hoor je je klanten niet te benaderen

 

Hoe herken je een phishingmail - Les 1

1. De mail komt van een onbekende afzender ('KPN & Roamler')

2. Er staan taalfouten in ('maak een snel afspraak')

3. Er wordt gevraagd om op een link te klikken naar een site die je niet kent ('mendixcloud.com')

4. Er staat in dat je snel actie moet ondernemen ('maak een snel afspraak')

Inderdaad, een schoolvoorbeeld zoals het niet hoort @MS0 

Vandaar die onderbuikgevoelens. Ik dacht dat ik een zeurpiet was, maar dus niet. Gelukkig is het toch goed gegaan, na contact met KPN. Hopelijk wordt er lering uit getrokken.

G. Post.

Reageer