Beantwoord

Hoe gaat KPN om met abuse-mails die ik stuur naar andere partijen?

  • 7 April 2024
  • 12 reacties
  • 158 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +8

Hoe gaat KPN om met abuse-mails die ik stuur naar andere partijen? Ik sta momenteel een abuse-mail te sturen naar een Amerikaanse partij om even mijn klacht neer te leggen over een van hun klanten.

Geloof het of niet, ik krijg dit terug:

Dit is een bericht van het mail systeem van KPN.

Uw bericht kan niet worden afgeleverd omdat het bericht door het KPN-spamfilter als virus, spam, phishing wordt gezien of is geblokkeerd.

Voor vragen kunt u contact opnemen met abuse@kpn.com

Hoe gaan we deze onzin-grappen tegen?
Misschien is het een idee om abuse@ aliassen maar even te whitelisten? Al is dit geen heldere oplossing. Of liever een switch in mijn KPN account voor abonnees om onder bepaalde voorwaarden deze onnodige drempel te verwijderen.

Anyway, zo krijg je internet ook nooit schoon, hé? :P

icon

Beste antwoord door Raymondt 9 April 2024, 10:37

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Ik ben even benieuwd naar een reactie. 😊

Ik ben even benieuwd naar een reactie. 😊

Zoals je zelf ook weet @AriënC , kan een reactie 1 tot meerdere dagen duren.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @AriënC ,

Wat je dus feitelijk wil is spam versturen (in dit geval om de juiste redenen, dat snap ik, maar het blijft spam versturen), en dat gaat simpelweg niet.

Op het moment dat ons spamfilter bepaalde spam als spam ziet, kun je er sowieso vanuit gaan dat de provider waar het vandaan kwam al op de hoogte is. Verder kan je eventueel bepaalde content in een password protected zip plaatsen. Abuse aliassen whitelisten is volgens mij niet mogelijk, en een switch in een mijn KPN account zetten is absoluut onwenselijk, dus dat gaat sowieso nooit gebeuren.

Reputatie 7
Badge +10

@AriënC 

Stuur eens die amerikaanse afzender een email waarin je zeer goed duidelijk maakt dat je erg boos bent.  Misschien helpt dat ? Heeft die amerikaanse provider geen hulpforum waar jij dit ongewenst gedrag kunt melden ?

Als die spam afkomstig is van alleen één adres dan kun je het domein altijd nog toevoegen aan de blokkeerlijst in de KPN webmail.

Reputatie 7
Badge +8

@AriënC

Stuur eens die amerikaanse afzender een email waarin je zeer goed duidelijk maakt dat je erg boos bent.  Misschien helpt dat ? Heeft die amerikaanse provider geen hulpforum waar jij dit ongewenst gedrag kunt melden ?

Als die spam afkomstig is van alleen één adres dan kun je het domein altijd nog toevoegen aan de blokkeerlijst in de KPN webmail.

Ik kan wel een boze mail sturen, maar elke hosting heeft wel te maken met mensen die misbruik van hun platform maken. Of het gaat om legitieme gebruikers met lekke contactformulieren of andere exploits.

Mijn probleem ligt in eerste instantie bij KPN die (spam)mail's in *.eml formaat lijkt te weigeren. Misschien kan ik beter enkel eerst de headers sturen, en vragen aan de mensen van de abusedienst van die provider of ze interesse hebben in een password-secured zip-je met de mail erin? Om meteen met password-secured zipjes te sturen, vind ik ook weer zo phishy omdat dit ook een bekende scam-techniek is.

Kortom: Het is wringen door een hoop bochten, terwijl KPN er alle goede bedoelingen mee heeft.

Inmiddels heb ik de abuse-mail via een andere SMTP-server geleverd, en is het afwachten of er actie wordt ondernomen. Maar dat ligt dus niet meer bij KPN.

Daarnaast is het ook geen spam die ik via KPN binnenkrijg. Dus die webmail-regel heeft geen nut.
Enkel de blokkade van mijn klachtmail was mijn klacht ;)

Reputatie 7
Badge +9

Ik kan wel een boze mail sturen

Maar dat heeft geen zin, want het afzenderadres is of vervalst, of wordt niet uitgelezen. ik had de stille hoop dat WMG-N dat ook wel zou weten. Daarnaast is spamfiltering gebaseerd op afzenderadres niet zo'n nuttige methode.

Mijn probleem ligt in eerste instantie bij KPN die (spam)mail's in *.eml formaat lijkt te weigeren.

Spamfilters kijken ook naar de inhoud van bijlages, voor zover die leesbaar zijn. Dus als het in een .eml, .txt, .msg etc staat, dan zal ook die inhoud door de filtering gehaald worden. Daarin is KPN niet uniek qua werkwijze.

Reputatie 7
Badge +8

Ik kan wel een boze mail sturen

Maar dat heeft geen zin, want het afzenderadres is of vervalst, of wordt niet uitgelezen. ik had de stille hoop dat WMG-N dat ook wel zou weten. Daarnaast is spamfiltering gebaseerd op afzenderadres niet zo'n nuttige methode.

Mijn probleem ligt in eerste instantie bij KPN die (spam)mail's in *.eml formaat lijkt te weigeren.

Spamfilters kijken ook naar de inhoud van bijlages, voor zover die leesbaar zijn. Dus als het in een .eml, .txt, .msg etc staat, dan zal ook die inhoud door de filtering gehaald worden. Daarin is KPN niet uniek qua werkwijze.

Ik doelde op een boze mail naar de abuse-dienst, maar dat had @WMG-N denk ik niet in de gaten. Natuurlijk niet naar de afzender, en vooral niet als die een vage domeinnaam heeft die niet te koppelen is met zijn bedrijfje.

Inmiddels ligt er een ticket op de deurmat bij die hosting. Kijken wat die gaan doen.

Reputatie 7

Wat je dus feitelijk wil is spam versturen (in dit geval om de juiste redenen, dat snap ik, maar het blijft spam versturen), en dat gaat simpelweg niet.

@Raymondt, Waarom ga je er vanuit dat @AriënC feitelijk spam wil versturen?

Begrijp ik hieruit dat het niet mogelijk is om een mail te versturen naar het abuse emailadres van een andere organisatie met daaraan een bijlage van de mail waarover de klacht gaat?

 

Reputatie 7
Badge +8

Wat je dus feitelijk wil is spam versturen (in dit geval om de juiste redenen, dat snap ik, maar het blijft spam versturen), en dat gaat simpelweg niet.

@Raymondt, Waarom ga je er vanuit dat @AriënC feitelijk spam wil versturen?

Begrijp ik hieruit dat het niet mogelijk is om een mail te versturen naar het abuse emailadres van een andere organisatie met daaraan een bijlage van de mail waarover de klacht gaat?

Dit dus. Ik wil dus met goede bedoelingen spam versturen om de abuse dienst te overtuigen van een zeer hinderlijke spammer in hun netwerk. Maar dat gaat dus niet, zoals KPN zegt, want die mail die ik meestuur heeft details die overeenkomen met de positieve spam-analyze bij KPN.

Reputatie 7

@AriënC, Kwam die oorspronkelijke mail in jouw spamfolder terecht of in jouw inbox?

Reputatie 7
Badge +9

@Raymondt, Waarom ga je er vanuit dat @AriënC feitelijk spam wil versturen?

Begrijp ik hieruit dat het niet mogelijk is om een mail te versturen naar het abuse emailadres van een andere organisatie met daaraan een bijlage van de mail waarover de klacht gaat?

Omdat dat ook daadwerkelijk het geval is, zoals Arien het hierboven ook al beschrijft. Als je een bijlage meestuurt waarin spam staat, dan verstuur je spam. Bevat de bijlage geen spam, dan is het geen enkel probleem het te versturen.

Reputatie 7
Badge +8

@AriënC, Kwam die oorspronkelijke mail in jouw spamfolder terecht of in jouw inbox?

Inbox, maar niet die van mijn KPN-account.
Feit dat KPN hem blokkeert zegt al dat ze een betere spamfilter hebben dan mijn site… 😂

Reageer