Vraag

Hoe vaak moet ik (en wie nog meer) aangeven dat een mailverzender geen SPAM verstuurt en dus de spamfilter dat accepteert?

  • 18 December 2019
  • 66 reacties
  • 2040 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +2

De spamfilter staat weer overuren te draaien. En besluit dus gewone mail tot spam te bombarderen. Het gaat wat mij betreft over normale bedrijven en instellingen: Plan Internationaal, Office watch, KOBO, Vereniging Eigen Huis, Creative labs. Allemaal weer tot spam gebombardeerd (al eerder aangegeven dat dat niet zo is). Daarnaast begin ik te vermoeden dat KPN een aantal verzenders tot “Altijd spam” heeft benoemd, en stuurt KPN deze mail niet meer door, zelfs niet met de indicatie spam.

Hoe lossen we dit op? Switchen naar Gmail?


66 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Er is maar een reden om de mailtjes die onterecht SPAM zijn te noemen hoop ik dat mensen die ze ook krijgen óók aangeven dat het geen spam is. Als ik de enige ben die de Postcode mail wil zien krijg ik het spamfilter niet aangepast. 

Ik denk dat je inderdaad zult moeten wennen aan het fenomeen dat veel massamailings hun beste tijd wel hebben gehad, d.w.z. een meerderheid van de mensen wil dit niet in hun mailbox hebben en zullen 0 moeite doen om fouten van het hele spamvermijdingssysteem te herstellen. Van al die instanties die je opnoemt vindt ik persoonlijk het wel best dat zie in een spambox landen.

 

En mag Postnl met de mededeling dat er post (fysieke!)  af te halen is ook in de spam box? Dacht toch van niet! Geen massamail, en waarom dus wel tot spam gebombardeerd? Gewoon een mailtje dat naar één persoon is gestuurd, en dat herkent wordt door het spamfilter als spam? Volgens welke regels?

Reputatie 7

Weet je zeker dat die mail van PostNL wel echt van PostNL is want die riekt toch wel een beetje naar phishing.

Zie ook de site van PostNL en kijk dan vooral even naar de recente phishing mails. Die van 24 december klinkt wel behoorlijk gelijk aan de mail die jij ontvangen hebt.

Reputatie 4
Badge +2

Weet je zeker dat die mail van PostNL wel echt van PostNL is want die riekt toch wel een beetje naar phishing.

Zie ook de site van PostNL en kijk dan vooral even naar de recente phishing mails. Die van 24 december klinkt wel behoorlijk gelijk aan de mail die jij ontvangen hebt.

Op basis van welke informatie wordt hier boven aangegeven dat de mail van Postnl naar phising riekt? Waar staat in mijn post waar de mail over ging? Waaruit wordt geconcludeert dat mijn tot spam gebombardeerde mail behoorlijk gelijkt op de phishing mail van 24 december? Heeft wjb toegang tot mijn mailbox? Want zou ik moeten constateren dat een mailtje waarin staat “Uw pakket van 123inkt.nl is naar U onderweg” met daarbij het verwachte bezorgmoment, bezorgadres, bezorgdienst en Barcode eigenlijk phishing mail is? Echt Phishing? En in het mailtje wordt niet gevraagd geld over te maken, account gegevens op te geven, En ja hoor: ik had een setje inktpatronen besteld, en die zijn op de datum van de mail op het adres van de mail bezorgd. Het was dus echt op geen enkele manier een phishing mail.

Eigenlijk maakt een dergelijke reactie me een beetje boos. Want volgens mij is deze mail die komt van PostNL <noreply@notificatie.postnl.nl> gewoon géén spam, geen nieuwsbrief, en als ik weer inkt bestel (of iets anders) waarbij PostNL het pakketje zal bezorgen ik echt verwacht dat dat mailtje gewoon in de inbox staat, want alleen dan heb ik onderweg snel toegang tot de informatie. En op de phishing mail pagina van PostNL staan vele voorbeelden, maar geen van de voorbeelden is verzonden door noreply@notificatie.post.nl.

Reputatie 7

Waarom reageer je toch zo geïrriteerd, ik probeer je alleen maar te helpen hoor, maar blijkbaar stel je dat niet op prijs.

Ik stel je alleen een vraag of zeker weet dat die mail wel echte mail is?

 

Op basis van welke informatie wordt hier boven aangegeven dat de mail van Postnl naar phising riekt?

Omdat dat wat je vertelt dat er in dat mailtje staat dat er post af te halen is heel sterk lijkt op de phishing mail van 24 december die als voorbeeld gegeven wordt.

 

Waar staat in mijn post waar de mail over ging?

En mag Postnl met de mededeling dat er post (fysieke!)  af te halen is ook in de spam box? 

De mail was dus blijkbaar een mededeling van PostNL dat er (fysieke) af te halen is en laat dat nu net ook de strekking van het phishing bericht zijn dat op 23 december verstuurd was.

 

Wat is overigens niet snap is dat je nu weer zegt dat die bestelling gewoon bezorgd is…

ik had een setje inktpatronen besteld, en die zijn op de datum van de mail op het adres van de mail bezorgd. 

...dus wat stond er nu toch in die mail?

Dat het pakketje af te halen is of de details t.a.v. de verwachte bezorging?

 

Want volgens mij is deze mail die komt van PostNL <noreply@notificatie.postnl.nl> gewoon géén spam...

En toch mag je er o.b.v. het verzend emailadres niet vanuit gaan dat de mail dan ook daadwerkelijk van die afzender afkomstig is.

E-mail spoofing is kinderlijk eenvoudig en daar komen technieken als spf, dkim en dmarc om de hoek kijken om het e-mailadres i.c.m. gebruikte mailserver te valideren. 

Reputatie 4
Badge +2

En toch mag je er o.b.v. het verzend emailadres niet vanuit gaan dat de mail dan ook daadwerkelijk van die afzender afkomstig is.

Inderdaad en daarom ga ik niet via het linkje in de mail naar PostNL maar door zelf in te loggen bij mijn Postnl account. Dan is het hier boven geschreven risico veel minder (0!)

Daarnaast kan ik AndreRieu en Telegraaf Aanbiedingen aan de onterecht tot spammer gebombardeerde verzender toevoegen. Hoe lang nog?

 

Reputatie 4
Badge +2

het wordt langzaam vervelend: niet spam mail komt in de Spam box en als spam (en phishing) herkenbare mail komt gewoon in de inbox.

Reputatie 7

Heb je voorbeelden van mails en afzenders?

Ik ben juist uitermate tevreden met de spamfilter want ik ben al lange tijd verstoten van spam in mijn mailbox en "echte" mails in mijn spamfolder.

Reputatie 4
Badge +2

Ik geef bijna dagelijks wel mail door waarvan ik zeker ben dat ik er om gevraagd heb, dat de informatie zinnig is, en de mail dus wat mij betreft niet in de spam map mag komen. Misschien zijn andere ontvangers te lui (anders kan ik het niet noemen) om zich af te melden voor de betreffende mail (ongewenst is NIET spam!)

Maar ik zou graag willen weten waarom het melden van “niet-spam” van bijvoorbeeld ABN gewoon niet helpt!

En daarnaast: is het doorgeven van “dit is geen spam” vanuit Outlook net zo effectief als via webmail? Begin de indruk te krijgen dat er verschil in de niet-spam afhandeling vanuit Webmail en Microsoft Office is, wat betekent dat ik naar Webmail MOET om "dit is geen spam” door te geven?

Reputatie 7
Badge +9

Maar ik zou graag willen weten waarom het melden van “niet-spam” van bijvoorbeeld ABN gewoon niet helpt!

 

Beste @AndreWrdn , als je hier mails van de ABN Amro bank bedoelt, dan zou ik hier wel graag eens wat dieper naar willen kijken. Ben je in staat een voorbeeld als bijlage door te sturen aan abuse@kpn.com t.a.v. Raymond? Dan ga ik eens na wat hier precies mis gaat.

 

En daarnaast: is het doorgeven van “dit is geen spam” vanuit Outlook net zo effectief als via webmail? Begin de indruk te krijgen dat er verschil in de niet-spam afhandeling vanuit Webmail en Microsoft Office is, wat betekent dat ik naar Webmail MOET om "dit is geen spam” door te geven?

 Wanneer je je mailbox in Outlook als IMAP ingesteld hebt staan (en dus niet als Pop3), dan is het binnen Outlook net zo effectief. Het is dan een kwestie van mails naar de spam-map slepen, of juist mails vanuit de spam-map naar de inbox slepen.

Reputatie 4
Badge +2

Verstuurd! Meerdere voorbeelden van serieuze mail die toch eigenlijk niet het criterium SPAM verdienen

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb de mails ontvangen Andre. Wat me wel opvalt is aan de ABN Amro mails die je me doorgestuurd hebt, dat het meerendeel uit 2019 is, en er maar 1 recent is. Alleen van die mail kan ik eens navraag doen om te kijken of hier nog wat informatie van op te vragen is. Dit zal ik je sowieso ook terugkoppelen via e-mail. Als het gaat om de mails uit 2019, hiervan kan ik niets meer nagaan helaas.

Reputatie 4
Badge +2

Heb weer een paar nieuwe mails doorgestuurd Misschien valt daar wel aan te zien wat er verkeerd gaat?

En niet als spam gedefinieerde mails (maar wel rotzooi mails) heb ik op dit moment niet (direct weggedonderd :))

 

 

Reputatie 4
Badge +2

Weer twee serieuze partijen in de spam filter beland, en geen enkel echte spam “ontdekt". Het gaat nu om AD en Telegraaf

Reputatie 7

Blijkbaar zijn vele mensen die AD breaking news berichten beu en melden ze die als spam.

Het kan ook zijn dat de mailinglist van AD ondertussen zo vervuild is dat er te veel berichten bij spamtraps uitkomen en de spamfilter op basis daarvan het bericht als spam kenmerkt.

Eens kijken wat @Dennis ABD hier over te zeggen heeft. :thinking:

Reputatie 7
Badge +7

Dat dus, hoewel het van beide partijen maar een heel klein percentage is wat in de spam terecht komt, het wisselt ook vaak snel weer terug naar een geen spam verdict.

 

Heel veel mailinglists kijken eigenlijk niet naar engagements, of kijken er wel naar maar doen er niet echt wat mee. Dit is het gevolg.

Reputatie 4
Badge +2

Onterecht tot SPAM verklaard score van deze week: Social deal Maastricht, Bankgiroloterij, Cameranu.nl, Redactie gezondheidsnet, De Limburger, ASUS webstorage (maandag om 7 uur ok, woensdag 3.44 uur SPAM)

Reageer