KPN (ex XS4ALL) IP-reeks op SORBS blacklist?

  • 19 April 2024
  • 12 reacties
  • 105 keer bekeken

Vorige week kwam ik erachter dat mails van mijn eigen mail server (MTA) op een fixed IP-adres van KPN (voorheen XS4ALL) geblokkeerd worden door de MTA van KPN (mx.kpnmail.nl). Deze wordt o.a. gebruikt voor @xs4all en @kpn.com mail-adressen.

% telnet 195.121.65.158 25
Trying 195.121.65.158...
Connected to 195.121.65.158.
Escape character is '^]'.
521 5.5.0 Your IP has been blacklisted. Please contact abuse@kpn.com for more information.
Connection closed by foreign host.

Heeft iemand anders hier ook last van?

Hoe kun je van de SORBS blacklist afkomen (DUHL)?

Mijn MTA heeft op Internet.nl overigens een score van 100%.

Kun je bij KPN regelen dat je reverse-DNS record gewijzigd kan worden van xxx-xxx-xxx-xxx.fixed.kpn.net. naar smtp.mijnmailserver.domain ?


12 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Kun je bij KPN regelen dat je reverse-DNS record gewijzigd kan worden van xxx-xxx-xxx-xxx.fixed.kpn.net. naar smtp.mijnmailserver.domain ?

Nee. Volgens mij niet. Daar heb ik in het verleden diverse topics over voorbij zien komen.

Heeft u nog steeds dat XS4ALL abonnement? Of heeft u verlengt naar een KPN abonnement? 

Reputatie 7
Badge +10

@FtW64 

Stuur een email naar abuse@kpn.com, (zoals vermeld in jouw tekst) leg de situatie uit en stuur de email als bijlage mee. Ik weet dat de mensen van “abuse” hier jou meer over kunnen vertellen. En laat even weten of er een oplossing voor dit probleem gekomen is.

Reputatie 7
Badge +24

@Dennis ABD kan er misschien ook meer over vertellen. 

Ik zit al zeker 20 jaar bij XS4ALL en een jaar of wat geleden overgezet naar KPN (ivm mergen van XS4ALL en KPN). Maar ik ben niet actief overgestapt van XS4ALL naar KPN (dus ik heb nog mijn XS4ALL abonnement).

Ik heb al een reactie van abuse@kpn.com. Overigens een heel snelle reactie (TOP!). Zij zeggen dat mijn IP op CloudMark gelist is. Maar als ik daar een de-listing probeer uit te voeren ( https://csi.cloudmark.com/en/reset/), krijg ik te zien: “Submitted IP Address is Not Listed in Cloudmark Sender Intelligence”. Dit heb ik inmiddels aan abuse@kpn.com laten weten. Wacht weer even op een reactie.

 

Wanneer ik mijn IP-adres controleer tegen een groot aantal blacklists (https://dnschecker.org), dan komt daaruit (de overige 52 blacklists rapporteren allemaal ‘OK’):

  • dnsbl.spfbl.net (omdat mijn reverse DNS is xxx-xxx-xxx-xxx.fixed-kpn.net, en niet smtp.mijndomain.nl);
  • dnsbl.sorbs.net (volgens mij omdat de IP-reeks van XS4ALL/KPN gelist staat als Domestic Use Dynamic adres);
  • dul.dnsbl.sorbs.net  (zelfde reden?)

De IP-reeks 195.240.110.0/24 (fixed KPN!) schijnt op de SORBS lijst te staan (als ik het goed begrijp).

Verder heb ik een 100% score op mijn maildomein bij Internet.nl :-).

 

Kom er net achter (wordt bevestigd door abuse@kpn.com - wederom een zeer snelle reactie!) dat mijn IP blijkbaar op een Spamhous blacklist staat.

Reden:

Lijkt erop dat ik mijn IP-adres wel van deze lijst heb weten te verwijderen (met een verzoek naar spamhouse). Ik hoop dat mijn IP-adres daar dan niet ‘automatisch’ weer op teruggezet wordt...

Maar ik maak me wel zorgen om de reden (KPN policy). Is dat nieuw? Ik heb al meer dan 10 (misschien wel 15) jaar een eigen mail server draaien thuis...

 

Reputatie 7

Lijkt erop dat ik mijn IP-adres wel van deze lijst heb weten te verwijderen (met een verzoek naar spamhouse). Ik hoop dat mijn IP-adres daar dan niet ‘automatisch’ weer op teruggezet wordt...

Die zal je elk half jaar opnieuw moeten verwijderen.

Reputatie 7
Badge +7

Wat WJB zegt.

 

Alle onze IPs staan ook op SORBS, daar  is echter niet veel aan te doen. Die vullen zelf hun lijst op basis van rDNS en delisten ook niet, behalve als de rDNS aangepast word. Dit is iets wat niet kan bij KPN.

Reputatie 7
Badge +24

Wat WJB zegt.

Nou ... wjb zegt in dit topic niet zo heel veel. Zijn reactie ging over die bepaalde list bij spamhous. Die list waar (bijna) alle ip adressen van particuliere aansluitingen op staan.

Is SORBS zo'n zelfde list als die list van spamhous?

Reputatie 7
Badge +7

Nee, ze hebben een eigen lijst. Zoals gezegd valt aan SORBS weinig te doen.

Gezien de lijst niet al te best is, word deze ook niet veel gebruikt.

Reputatie 7

Nee, ze hebben een eigen lijst. Zoals gezegd valt aan SORBS weinig te doen.

Gezien de lijst niet al te best is, word deze ook niet veel gebruikt.

@Dennis ABD, Welke blacklist gebruikt KPN dan?

Als ik vanaf met KPN aansluiting op poort 25 de mailserver mx.kpnmail.nl benader dan krijg ik het onderstaande resultaat.

 

Doe ik dit echter vanaf een Ziggo adres dan lukt het wel om een verbinding op te zetten.

 

 

Reputatie 7
Badge +7

De Spamhaus ZEN en een niet publieke Cloudmark lijst. Jou blokkade zal veroorzaakt worden door Spamhaus, gok ik.

Reputatie 7

De Spamhaus ZEN en een niet publieke Cloudmark lijst. Jou blokkade zal veroorzaakt worden door Spamhaus, gok ik.

Dank voor jouw reactie.

Waarschijnlijk geldt het ook voor @FtW64 dat de listing bij Spamhaus de oorzaak is (was) dat zijn IP adres niet geaccepteerd werd en dat de listing bij SORBS helemaal geen rol speelt bij dit issue.

 

@FtW64, Dat wordt elk halfjaar opnieuw jouw IP adres laten verwijderen uit de PBL van Spamhaus.

Reageer