Beantwoord

Mijn Telfort account kan geen mails meer versturen na overstap van dsl naar glasvezel

  • 20 April 2024
  • 16 reacties
  • 175 keer bekeken

Deze week heeft KPN ons van DSL overgezet naar glasvezel. Alles werkt weer perfect, maar met mijn pc's blijk ik nu helemaal geen mails meer te kunnen uitsturen. Wel komen alle mails als vanouds binnen en ook kan ik met mijn twee Telfort- accounts normaal inloggen op Telfort Webmail. Ik gebruik op mijn pc's zowel Thunderbird als Outlook.

Het probleem zit in de uitgaande server. Er zou iets niet goed zijn ingesteld met authenticatie. Dat is de foutmelding die ik krijg als ik een mail wil versturen. Op alle pc's staat de uitgaande server gekoppeld aan smtp.telfort.nl en poort 578. Verbindingsbeveiliging “STARTTLS”, Geen authenticatie, en een leeg veld bij Gebruikersnaam.

In alle handleidingen van KPN wordt echter verwezen naar een uitgaande server smtp.kpnmail.nl, ook STARTTLS, en bij gebruikersnaam jemailadres.kpnmail.nl. Ik beschik echter niet over een kpnmailadres, heb alleen maar twee Telfort mailadressen (voor elk van de twee Telfort accounts).

Als ik bij mijn Telfort accountinstellingen op de PC's kies voor SMTP server bewerken (servernaam smtp.telfort.nl, poort 587) en dan bij Authenticatiemethode kies voor “Normaal wachtwoord”, en bij Gebruikersnaam mijn Telfort accountnaam invul en dan op OK klik kan ik echter nog steeds geen mails uitsturen. Heb het ook geprobeerd met wijzigen van de uitgaande servernaam naar smtp.kpnmail.nl, poort 587 en bij gebruikersnaam mijn Telfort accountnaam (ik heb immers geen KPN accountnaam) en ook daarna kan ik geen mails uitsturen. 

Wie kan mij vertellen wat ik fout doe, of wat ik moet aanpassen om weer vanuit mijn mailprogramma op de pc mails te kunnen versturen via mijn nieuwe glasvezelverbinding? Of is er misschien bij KPN iets niet goed aangepast in mijn abonnement of accounts bij het omzetten van DSL naar glasvezel? In de KPN instructies heb ik niets gelezen over het na omzetten naar glasvezel opnieuw moeten instellen van je Telfort e-mail accounts op je pc's.

Ben benieuwd naar de oplossing.

 

icon

Beste antwoord door FravM 21 April 2024, 23:26

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Kijk hier eens: 

https://www.kpn.com/service/ugs/instellen-e-mail-laptop-pc

Als het goed is heb je wel een KPN mailadres, met het alias van jouw Telfort mailadres.

Beste ArienC,

Ik heb nogmaals nagekeken in mijnKPN, maar ik heb bij mijn abonnement enkel twee accounts met ...@telfort.nl en ook bij de daaronder staande aliassen geen enkele met een kpn mailadres. Of zoek ik verkeerd?

Reputatie 7
Badge +8

Probeer eens [jouwalias]@kpnmail.nl

Reputatie 7
Badge +10

@FravM

Heb je al voor elk emailaccount de authenticatie/verificatie opties aangezet en ingevuld (incl. gberuikersnaam) ? Gewoon eens wat uitproberen. Stukje bij beetje moet elk KPN klant deze opties gaan gebruiken (denk: extra veiligheid).

Als je een nieuw emailaccount aanmaakt dan kan dat alleen nog maar met xxxx@kpnmail.nl. Maar daar kun je wel een xxxxx@telfort.nl emailadres/-alias aanhangen.

Reputatie 7
Badge +8

Log eens in bij https://email.kpn.com/.
Wat voor domeinnamen staan hier vermeld achter het apenstaartje?

Als voorbeeld: Ik ben van XS4ALL overgezet naar KPN, en ik zie hier enkel een aantal mailaccounts met ...@kpnmail.nl. Als ik daarop klik dan zie ik de aliassen die erbij horen met @xs4all.nl domein.

 

Reputatie 7
Badge +24

Log eens in bij https://email.kpn.com/.
Wat voor domeinnamen staan hier vermeld achter het apenstaartje?

Als voorbeeld: Ik ben van XS4ALL overgezet naar KPN, en ik zie hier enkel een aantal mailaccounts met ...@kpnmail.nl. Als ik daarop klik dan ...

... duurt het soms wel eens even voordat er reactie komt. Zowat wel 5 of 6 seconden gebeurt er niks. Dus heb ff geduld. 

Reputatie 7
Badge +8

Log eens in bij https://email.kpn.com/.
Wat voor domeinnamen staan hier vermeld achter het apenstaartje?

Als voorbeeld: Ik ben van XS4ALL overgezet naar KPN, en ik zie hier enkel een aantal mailaccounts met ...@kpnmail.nl. Als ik daarop klik dan ...

... duurt het soms wel eens even voordat er reactie komt. Dus heb ff een paar seconden geleden geduld. 

Die site werkt hier als een tierelier.

Reputatie 7
Badge +18

Bij oud Telfort klanten werd hun e-mailadres het hoofdaccount.
Je kon toen zelfs nog nieuwe Telfort mailadressen als hoofdaccount aanmaken.

Dat @FravM geen kpnmail e-mailadres heeft is dus niet echt vreemd.

 

@WMG-N de imap/pop3 server van Telfort heeft als enige (voor zover ik gezien heb) een ander IP adres, smtp is wel hetzelfde.

 

@FravM Het zou prima moeten werken met je Telfort e-mailadres als gebruikersnaam.
Met KPN e-mailadres worden alle domeinen van KPN bedoeld, dus @telfort.nl, @hetnet.nl, @planet.nl enz.

Je hebt ook je wachtwoord ingevuld bij outlook voor de uitgaande mailserver?
Je kan in outlook ook aanvinken dat je dezelfde instellingen als voor de inkomende server wilt gebruiken, dan hoef je verder niets in te vullen.

Thunderbird zou zelf om het wachtwoord moeten vragen, daar kan je dan een vinkje zetten bij onthouden zodat je dat maar eenmalig hoeft te doen.

Ik gebruik in TB voor een Telfort account deze instellingen voor de uitgaande server, dat zou ook bij jou gewoon moeten werken:

 

Reputatie 7
Badge +10

@GeSp 

Tja, dat wist ik dus niet. Heb namelijk altijd bij de KPN gezeten.

@FravM 

Juist, je moet dus de authenticatie/verificatie opties aanvinken en invullen. Deze opties zijn - stukje bij beetje - voor steeds meer KPN klanten verplicht.

Overigens moet je poort 587 en niet 578 gebruiken.

@GeSp In mijn TB staat de SMTP server precies zo ingesteld als bij jou. Bij mij stond eerst nog achter de servernaam smtp.telfort.nl Die servernaam heb ik gewijzigd in smtp.kpnmail.nl Maar ook dan kan ik nog steeds geen mails versturen.

Ook in TB nog even mijn ingevoerde wachtwoorden gecontroleerd en die staan ook correct voor mijn beide Telfort accounts.

@WMG-N Ik gebruik inderdaad poort 587. In mijn eerste bericht schreef ik ergens 578, maar dat was een tikfout. Sorry. En bij de authenticatiemethode hetzelfde als bij GeSp.

Helaas ben ik na veel uitproberen niet veel wijzer geworden.

Reputatie 7
Badge +18

@FravM Je zou nog kunnen proberen of poort 465 met verbindingsbeveiliging TLS/SSL werkt.

Al een paar keer gezien bij niet @kpnmail.nl e-mailadressen dat als 587 StartTLS niet werkt het daarmee wel werkt ook al wordt het officieel niet ondersteund door KPN.

Reputatie 7
Badge +10

@FravM 

Smtp.kpnmail.nl en smtp.telfort.nl hebben hetzelfde IP adres ( 195.121.65.26), dus daar kan het niet aan liggen.

Probeer eens of een nieuw account aanmaken in Outlook en/of TB misschien wel werkt.

 

Reputatie 7
Badge +10

@FravM

Open het programma "C:\windows\system32\cmd.exe” en type daar dan eens “ping smtp.kpnmail.nl” en “ping smtp.telfort.nl".  Komt er dan een IP adres ( bijv. 195.121.65.26 ) tevoorschijn ?

@WMG-N 

C:\Windows\System32>ping smtp.kpnmail.nl

Pinging smtp.kpnmail.nl [195.121.65.26] with 32 bytes of data:

 

C:\Windows\System32>ping smtp.telfort.nl

Pinging telfortsmtp.kpnxchange.com [195.121.65.26] with 32 bytes of data:

 

Dank voor jouw hulp, en ook @GeSp bedankt. Vraag niet hoe het precies kan, maar opeens lukte het vanavond om, na wat veranderingen in het telfort account in mijn Outlook mailprogramma, om mailtjes te versturen. Tot nu toe was ik alleen in TB bezig geweest om aanpassingen uit te proberen.

De veranderingen: Vanavond heb ik op mijn andere PC in Outlook aangevinkt dat voor uitgaande mail verificatie vereist is, “zelfde als voor inkomende”. Toch mislukte de test voor de uitgaande mail. Bij gebruikersnaam had ik alleen mijn accountnaam staan, zonder @telfort.nl. Dat werkte altijd voor inkomende én uitgaande mail. En bij het vanavond testen alleen nog voor inkomende mail. Direct nadat ik echter aan mijn gebruikersnaam @telfort.nl had toegevoegd en opnieuw ging testen kwam er ook een vinkje bij de uitgaande mailtest. Daarna kon ik weer als vanouds mailtjes vanuit outlook versturen.

Natuurlijk direct daarna op de andere pc mijn TB mailprogramma opgestart. Daar stond altijd al @telfort.nl achter mijn accountnaam. Ik heb daar vanavond verder niets gewijzigd ten opzichte van gisteren aan mijn accountinstellingen. Maar toch kon ik nu ook uit TB mijn mailtjes versturen. Mogelijk dat TB pas een wijziging in accountinstellingen verwerkt nadat je het programma eerst hebt afgesloten en daarna opnieuw opstart.

In ieder geval kan ik zo weer verder en is mijn knelpunt opgelost.

Reputatie 7
Badge +10

@FravM 

Mooi dat het nu weer werkt.

Er was eerder dit jaar een soortgelijk probleem hier op dit forum. Het lijkt erop dat de KPN een overstap van systeem A (bijv. DSL) naar systeem B (bijv. glasvezel) aangrijpt om de oude systeeminstellingen “aan te passen” / “te moderniseren” en dat de gebruiker daarom zijn instellingen moet aanpassen.

Reputatie 7
Badge +20

Heel fijn dat het allemaal weer werkt @FravM, en bedankt voor je uitgebreide bericht hierover!

Reageer