Vraag

Waarom wordt een nieuwe iPad aangeraden bij een e-mailprobleem?

  • 24 March 2024
  • 5 reacties
  • 78 keer bekeken

Deze week was ik bij mijn moeder op visite. Ze vertelde dat ze een probleem had met haar email, van kpn, en dat ze het niet opgelost kreeg via de seniorenorganisatie waar ze lid van is.
Ze kreeg een vreemde melding iedere keer als ze email probeerde te versturen. Iets over een server en “relaying”.

Ze heeft een verouderd model iPad. Ze weet dat ze er geen bankzaken mee moet doen maar iets opzoeken of email lezen deed ze er tot november wel mee.

Ik vind het niet vreemd dat iemand die de zwart/wit TV nog geintroduceerd heeft zien worden dit soort behulpzame foutmeldingen niet begrijpt.

Er is in de tussentijd ook glasvezel aangelegd, zij dacht dat het daar iets mee te maken kon hebben.

Ze is naar een KPN winkel 8km verderop toe gefietst om daar om hulp te vragen. 
Daar aangekomen heeft ze gevraagd waarom ze sinds november geen email meer heeft kunnen verzenden, en dat het iets met een mailserver te maken had. Ze heeft een afbeelding van de foutmelding laten zien.
Degene die haar hielp zag een iPad en begon direct over “naar de Apple store gaan”.
Ze heeft gezegd dat een mail server niets met Apple te maken heeft, wat ik al heel kien vind van iemand van 80, en dat Apple daar niets aan kon doen.
Toen werd het excuus “Het is wel een heel oude iPad, u moet een nieuwe kopen”.
Weer heeft ze volgehouden dat ze dan 800 euro armer zou zijn maar dat het probleem niet weg zou zijn omdat het niet aan het apparaat lag.

Enfin, een lang verhaal kort, er was een password veranderd om op de SMTP server in te kunnen loggen. Inderdaad niets wat op te lossen is door duurdere Apple producten te kopen.

Nu is mijn vraag: hoeveel had mijn moeder zinloos uit moeten geven aan nieuwe hardware voordat deze onkundige dame een scholing gekregen had? En hoe vaak komt het voor dat uw medewerkers hun onkunde vertalen naar zinloze extra kosten voor de klant? 

Er is, helaas voor de snelle, gladde graaiers, nog steeds een generatie die gewend is met een probleem naar een fysieke winkel te gaan om het op te laten lossen.
Dit zijn wel de mensen die Nederland na de 2e wereldoorlog uit de stront hebben getrokken.

Ik vind het ronduit schunnig.


5 reacties

Hmm. Probleem zit mijns inziens niet in de iPad. Maar sinds vorig jaar, medio Q4, is authenticatie vereist in het mailprogramma wat je gebruikt. Als dat uit staat kan je geen mail verzenden.

Hier staat alles uitgelegd (door @GeSp )

Zie ook http://kpn.com/email .

Als je moeder via de browser de webmail gebruikt zal er ook geen probleem zijn. http://webmail.kpnmail.nl .

Meneer, het gaat om de manier waarmee met oudere mensen omgegaan wordt en dat “ga maar geld uitgeven” het antwoord is van een meisje van de Apple generatie wat niet luistert maar meteen mensen op kosten probeert te jagen.
Ze had dat antwoord wat u hierboven geeft van dat kind moeten krijgen.;

En als u even verder leest ziet u dat het probleem al opgelost is en dat “even naar google gaan” geen antwoord is.

Ik vind je niet sympathiek. Uit je verhaal, 2 x gelezen (!) voor ik antwoordde, is in ieder geval door mij niet uit te halen dat het is opgelost. Misschien te langdradig en te veel niet ter zake doende erbij gehaald?

En ik kan me zo voorstellen dat ze in de winkel niet weten van het invoeren van authenticatie. Die constateren alleen dat het niet werkt. En zeggen dan logischerwijs koop maar een nieuwe.

En dat hoeft helemaal niet zo'n dure CrApple te zijn natuurlijk. Die is m.i. ook een 'beetje’ duur voor het gebruik van je moeder.

Maar goed. Het werkt in ieder geval. Fijne dag verder. Hoop ik.

Reputatie 7
Badge +13

Goedemorgen Ojoshiro. Ik kwam je post tegen en het spijt mij oprecht dat je moeder geconfronteerd is met deze situatie. Het is natuurlijk jammer dat ze het advies krijgt om een geheel apparaat te vervangen wanneer het voldoende is om een instelling aan te passen.

Post in de toekomst gerust even een topic wanneer je ergens tegen aanloopt. De KPN Community helpt graag! 

Reputatie 7

Ik vind je niet sympathiek. Uit je verhaal, 2 x gelezen (!) voor ik antwoordde, is in ieder geval door mij niet uit te halen dat het is opgelost. Misschien te langdradig en te veel niet ter zake doende erbij gehaald?

Maar de vraag is toch duidelijk geformuleerd?

Nu is mijn vraag: hoeveel had mijn moeder zinloos uit moeten geven aan nieuwe hardware voordat deze onkundige dame een scholing gekregen had? En hoe vaak komt het voor dat uw medewerkers hun onkunde vertalen naar zinloze extra kosten voor de klant? 

 

Reageer