Vraag

€60,50 aan kosten buiten de EU onterecht op de factuur

  • 13 June 2023
  • 14 reacties
  • 208 keer bekeken

Onterecht €60,50 op factuur terwijl

ik binnen EU was


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Onterecht €60,50 op factuur terwijl

ik binnen EU was

In welk EU land was je precies en ongetwijfeld heb je vast een sms-je gehad in dat betreffende EU land

Reputatie 7

Jij bent het zoveelste slachtoffer bent van het ontbreken van de functionaliteit om data-roaming buiten de EU te blokkeren zonder dat data-roaming binnen de EU uitgezet hoeft te worden.

Jouw telefoon heeft helaas verbinding gemaakt met het maritieme netwerk en dat valt niet onder de "roam like at home" regels.

Ik heb KPN in de afgelopen jaren tientallen keren gevraagd om deze functionaliteit beschikbaar te stellen maar nog altijd heeft KPN geen actie ondernomen en daar ben jij nu helaas ook tegenaan gelopen.

Beste KPN, Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmee de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Neem een voorbeeld aan Simpel, die kunnen dat blijkbaar wel.

Beste Jimny 

 

we vertrokken vanuit Denemarken naar IJsland. 
geen sms gehad. Binnen 5 minuten had ik het 80% en 100% bericht te pakken. Tegelijkertijd, net zoals iemand anders ook al meldde. Toen pas kreeg ik in de gaten wat er gebeurde. Toen was het te laat. 
Overigens deed ik weinig met mijn telefoon op dat moment, behalve video maken van de afvaart. Dan zit je toch echt nog binnen de EU!

Reputatie 7
Badge +9

Je telefoon aan hebben op de boot kan al tot gevolg hebben dat je data verbruikt. En je hoeft bijna niets te verbruiken om buiten de EU aan je limiet te komen.

Beste Jimny 

 

we vertrokken vanuit Denemarken naar IJsland. 
geen sms gehad. Binnen 5 minuten had ik het 80% en 100% bericht te pakken. Tegelijkertijd, net zoals iemand anders ook al meldde. Toen pas kreeg ik in de gaten wat er gebeurde. Toen was het te laat. 
Overigens deed ik weinig met mijn telefoon op dat moment, behalve video maken van de afvaart. Dan zit je toch echt nog binnen de EU!

@Burny ga er maar vanuit dat je via een satelliet verbonden bent geweest temeer omdat je die 2 berichten 80% en 100% verbruik hebt ontvangen en helaas ben je dan de sjaak en is m.i. de factuur van €60,50 terecht.

Heb een familie lid die op de MS Rotterdam werkt en het buitengaats heel vaak misgaat omdat satellieten de verbinding overnemen 

 

 

Even een klein stukje offtopic;

Beste KPN, Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmee de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Het is sowieso kwalijk dat een bedrijf dat al zo lang actief is in de telecom markt, via haar Mijn-omgeving als één van de weinige providers, geen enkele optie aanbied om überhaupt blokkeringen (en dan bedoel ik geen SIM-kaartblokkering) zelf in te stellen - of het moet wel heel erg verstopt zitten.

 

Reputatie 7

Even een klein stukje offtopic;

Beste KPN, Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmee de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Het is sowieso kwalijk dat een bedrijf dat al zo lang actief is in de telecom markt, via haar Mijn-omgeving als één van de weinige providers, geen enkele optie aanbied om überhaupt blokkeringen (en dan bedoel ik geen SIM-kaartblokkering) zelf in te stellen - of het moet wel heel erg verstopt zitten.

Het klopt dat KPN daarin sterk achter loopt op de concurrent.

Maar helaas bieden ook andere providers nog niet de optie die je als abonnee zou willen.

Mijn mobiele provider (T-Mobile) heeft in "My T-Mobile" de onderstaande mogelijkheden t.a.v. roaming.

Ook daar mist helaas de optie "Alleen binnen de EU toestaan". Dat zou namelijk de optie zijn waarbij je er als abonnee geen omkijken meer naar hebt als je eens met een ferry gaat of je je aan de grenzen van de EU bevindt. Weet dat zelfs op de stranden van Texel en Terschelling abonnees slachtoffer kunnen worden van dit fenomeen.

Reputatie 7
Badge +7

@Burny ga er maar vanuit dat je via een satelliet verbonden bent geweest temeer omdat je die 2 berichten 80% en 100% verbruik hebt ontvangen en helaas ben je dan de sjaak en is m.i. de factuur van €60,50 terecht.

 

een gewone huis-tuin-en-keuken smartphone kan toch geen verbinding met een satelliet maken! Dit is gewoon het gevolg van het verschil tussen juridische grenzen en technische antenne grenzen. Waarbij je fysiek in land X zit maar verbinding hebt met een mast in land Y buiten de EU. En dan ben je pas echt de sjaak. Helaas is dit technisch niet op te lossen en ben je afhankelijk van de optie bij KPN om roaming buiten EU te blokkeren, en helaas is die optie er niet.

Reputatie 7

emielstroeve schreef:

Dit is gewoon het gevolg van het verschil tussen juridische grenzen en technische antenne grenzen. Waarbij je fysiek in land X zit maar verbinding hebt met een mast in land Y buiten de EU.

In dit geval een 4G mast op de ferry en die heeft een satelliet verbinding.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Burny, ik snap heel goed dat je baalt van de rekening. Ik kan hier alleen niets aan veranderen, hoe graag ik ook wil. 

Het zijn kosten die gemaakt zijn via een een buitenlandse provider, in dit geval via een satelliet. Die kosten worden doorberekend aan ons en wij weer aan jou. 

 

@wjb de wens die je noemt is doorgegeven. Het is nu afwachten. Mocht er verandering in komen, dan zullen we dat uiteraard delen. Ik snap dat je mensen bewust wilt maken van de situatie, het is echter niet nodig om deze post op deze manier onder elk topic te zetten. 

Beste Bart,

 

dank voor je antwoord, maar sorry voor het woord, wat een kulantwoord!

ik zit voor drie maanden in het buitenland en kan/wil daarom niet gebeld worden door de kpn.

Een mail sturen (wat is handiger in deze moderne wereld?) is niet mogelijk.. de enige gesprekspartner die ik heb is een digitale assistent, een ordinaire chatbot dus.

Ik vind je antwoord  (=officieel antwoord kpn?) erg kort door de bocht.

ik voer nog langs de kade van Hirtshals, werd op geen enkele wijze gewaarschuwd dat de verbinding werd overgenomen door een satelliet tot het moment dat het te laat was. Ik was nog helemaal niet buiten de EU, dan zet ik mijn mobiel wel op vliegtuigmodus…

Het is erg makkelijk de schuld bij de klant te leggen, terwijl dit gewoon voorkomen had kunnen worden.

Vwb je reactie richting @wjb ….. wat ik lees is dat @wjb dit al langer aangeeft om dit aan te passen maar dat kpn gewoon geen gehoor geeft. En dan krijgt @wjb het verwijt dat de boodschap niet steeds herhaald moet worden…. Dit is de omgekeerde wereld.

kpn is een grote organisatie en dit soort ‘fouten’ vallen gewoon onder ‘onvoorzien’. Dus ben een goede goede organisatie en stel je, al jaren trouwe, klant (die toch koning(in) zou moeten zijn) gewoon in het gelijk en geef een restitutie van €60,50. 
 

in afwachting van uw antwoord, want schijnbaar is dit de enige manier van communiceren…..

Reputatie 7
Badge +12

Beste Bart,

 

dank voor je antwoord, maar sorry voor het woord, wat een kulantwoord!

ik zit voor drie maanden in het buitenland en kan/wil daarom niet gebeld worden door de kpn.

Een mail sturen (wat is handiger in deze moderne wereld?) is niet mogelijk.. de enige gesprekspartner die ik heb is een digitale assistent, een ordinaire chatbot dus.

Ik vind je antwoord  (=officieel antwoord kpn?) erg kort door de bocht.

ik voer nog langs de kade van Hirtshals, werd op geen enkele wijze gewaarschuwd dat de verbinding werd overgenomen door een satelliet tot het moment dat het te laat was. Ik was nog helemaal niet buiten de EU, dan zet ik mijn mobiel wel op vliegtuigmodus…

Het is erg makkelijk de schuld bij de klant te leggen, terwijl dit gewoon voorkomen had kunnen worden.

Vwb je reactie richting @wjb ….. wat ik lees is dat @wjb dit al langer aangeeft om dit aan te passen maar dat kpn gewoon geen gehoor geeft. En dan krijgt @wjb het verwijt dat de boodschap niet steeds herhaald moet worden…. Dit is de omgekeerde wereld.

kpn is een grote organisatie en dit soort ‘fouten’ vallen gewoon onder ‘onvoorzien’. Dus ben een goede goede organisatie en stel je, al jaren trouwe, klant (die toch koning(in) zou moeten zijn) gewoon in het gelijk en geef een restitutie van €60,50. 
 

in afwachting van uw antwoord, want schijnbaar is dit de enige manier van communiceren…..

Eventueel kan je kpn ook bereiken via facebook of Twitter

Reputatie 7
Badge +20

Ik snap echt dat je baalt. Maar of je nog bij de kade bent doet er niet toe. Jouw telefoon zal vaak verbinden met het sterkste netwerk. Zo kan je bijvoorbeeld in de buurt van de grens al verbinden met een netwerk over de grens. Op een veerboot is vaak een netwerk die in contact staat met een satelliet, er staan simpelweg geen masten op open zee. Daar zitten kosten aan vast. Deze worden doorberekend. Mogelijk dat zolang de boot vaart de verbinding uit staat met de satelliet, dat weet ik niet hoe dat zit. Is ook niet zozeer van belang. Jouw toestel staat de verbinding toe. Daar hebben wij geen invloed op. 

Enige waar wij nog invloed op kunnen hebben is eventueel het blokkeren van roaming buiten de EU. Die wens staat uit zoals gezegd. Ik weet niet of het gaat komen, die keuze maak ik niet. Dus dat blijft afwachten. 

Reputatie 7

Enige waar wij nog invloed op kunnen hebben is eventueel het blokkeren van roaming buiten de EU. Die wens staat uit zoals gezegd. Ik weet niet of het gaat komen, die keuze maak ik niet. Dus dat blijft afwachten. 

Bron