Beantwoord

Betaling Online aankopen via Google stopzetten lukt niet?

  • 22 November 2022
  • 6 reacties
  • 182 keer bekeken

Beste KPN,

 

Elke maand betaal ik €10,- voor "Online aankopen". Na diverse prettige gesprekken met de KPN klantenservice ben ik er uiteindelijk achterom gekomen dat dit voor een Google dienst is. Helaas kan ik dit abonnement onder geen enkele Google account terug vinden. Google wil mij graag verder helpen maar heeft hiervoor een "GPA” nummer nodig.

Jullie klantenservice kan mij helaas niet helpen en heeft het doorgezet naar de klachten afdeling. De volgende dag nam deze contact met mij op. Mevrouw die mij hielp was van het begin van het gesprek erg onprettig en erg belerend. Terwijl ik rustig een gesprek probeerde te voeren presteerde ze het zelfs te melden dat als ik boos zou worden het gesprek zou beeindigen.

De website van Stichting Gedragscode Mobiele Diensten geeft aan dat er geen transacties zijn en dat abbonementsdiensten geblokkeerd zijn. Aangezien ik het aan KPN betaal moeten jullie deze automatische incasso stop kunnen zetten. Tevens ontvang ik graag het betalingskenmerk en de exacte omschrijving van de dienst.

icon

Beste antwoord door Noordzee 24 November 2022, 14:07

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Bibi13 ,

Je geeft aan dat het om online aankopen gaat. 

Als het een aankoop via een appstore (playstore) betreft, zorg dan dat het betalen via jouw KPN factuur daar niet als optie opgenomen is.

Zie deze pagina.

 

Aanvulling : 

Bij elke factuur zit een specificatie en daarop is elke aankoop apart terug te vinden met de naam van de (app)store, specificatie van de aankoop (naam of transactie kenmerk), aankoopbedrag en aankoopmoment. Ook is de recente aankoopgeschiedenis terug te vinden in de (app)store:
Ik weet niet van welke (app) store je gebruik maakt, dus ik leg het uit voor Android en iOS (als je gebruik maakt van een tablet, raad ik je aan om daar ook de stores te controleren):
 

Online aankoop beheren in Android:

Belangrijk: Als je de app verwijdert, wordt je abonnement niet opgezegd.

  1. Open de Google Play-app.
  2. Tik rechtsboven op het profielicoon.
  3. Tik op Betalingen en abonnementen en dan Abonnementen.
  4. Selecteer het abonnement dat je wilt opzeggen.
  5. Tik op Abonnement opzeggen.
  6. Volg de instructies.

Tip: Als je een abonnement hebt bij een app en de app uit Google Play wordt verwijderd, wordt je toekomstige abonnement opgezegd. Je krijgt geen terugbetaling voor eerdere abonnementen.

Bron: Google support


Online aankoop beheren in iOS (iPhone, iPad of iPod touch)

  1. Open de Instellingen-app.
  2. Tik op uw naam.
  3. Tik op 'Abonnementen'.
  4. Tik op het abonnement dat u wilt beheren. Wordt het abonnement dat u zoekt niet weergegeven?
  5. Tik op 'Annuleer abonnement'.

Bron: Apple support


Goed om te weten: het kan zijn dat de aankopen buiten de (app)store om gegaan zijn, op de factuur kun je terugvinden via welke aanbieder de aankoop gedaan.

 

 

Twee extra tips in verband met oplichting:  ( nu niet aan de orde) 

Als het een zogenaamd SMS abonnement betreft, zet die dan stop en blokkeer jouw telefoonnummer voor dergelijke betaalde sms-diensten.

Dit kan je doen via https://payinfo.nl.

 

Ben je opgelicht via instagram? Dat gebeurt de laatste tijd ook geregeld. : 

Zet de tweestapsverificatie in Instagram ook aan.
Te vinden onder instellingen-beveiliging 

Bedankt voor de reactie. Ik begrijp hoe ik een abonnement opzeg in de Google Play Store. Echter is het dan wel essentieel dat ik weet onder welke Google account dit abonnement loopt of op zijn minst een betalingskenmerk heb. KPN schrijft het af van mijn bankrekening en moet dit kunnen overleggen. Op de factuur staat enkel onderstaande omschrijving waar ik dus geen stap verder mee kom.

Music Premium 05 okt 11:20 Google 9,990

Reputatie 7
Badge +28

Lijkt iets met You Tube te maken te hebben. 
 

https://consent.youtube.com/m?continue=https%3A%2F%2Fmusic.youtube.com%2Fmusic_premium%3Fcbrd%3D1&gl=NL&m=1&pc=ytm&hl=nl&src=1

Bedankt voor de reactie. Dat is mijn vermoeden inderdaad ook, maar dan zou het ook onder één van mijn Google accounts moeten hangen. Dit is echter niet het geval en er is niemand bij KPN die mij een referentie o.i.d. kan geven om hier bij Google meer duidelijkheid in te krijgen.

Badge +19

U kunt zien met welk account u ingelogd ben op de playstore. Daar kunt u betaalwijze beheren. Kpn kan daar niks mee. Die krijgt van google te horen dat ze geld moeten innen en dat is het dan ook.

Hoi Joep, dank voor uw snelle reactie. Dat begrijp ik, maar dan moet ik wel weten met welke Google account ik in moet loggen op de Playstore. Ik snap echt hoe het werkt, dat is het punt niet. Echter moet KPN mij wel kunnen vertellen voor welke account of op zijn minst een referentie van Google kunnen afgeven.