Beantwoord

Er worden onterecht kosten in rekening gebracht voor internet in het buitenland

  • 10 April 2024
  • 8 reacties
  • 101 keer bekeken

Beste KPN,

 

Ik heb een factuur ontvangen met erg hoemge kosten die gemaakt zouden zijn in het buitenland. Ik was in Sri Lanka en heb daar ook geen kosten gemaakt omdat de instellingen van mijn telefoon goed stonden en ik enkel wifi gebruikte op de plekken waar dat er was. Mobiele gegevens stonden in ieder geval uit. Nu zie ik op mijn factuur kosten van €52,43 van land ARE? Voor erg veel kb, namelijk 21474 op naar  Hoe is dit mogelijk? Het lijkt dus helemaal niet goed te gaan en ik verwacht dan ook dat dit vergoed wordt.

Ik hoor graag zsm.

Dank voor de film

Spithoven

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 11 April 2024, 19:19

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Landcode ARE staat voor Verenigde Arabische Emiraten. Tussen stop gemaakt op Dubai? 

Hi, 

 

Ja dat klopt, maar als je telefoon op vliegtuigstand staat moet dat niets kosten. Zeker als je mobiele gegevens uitstaan zoals de hele vakantie het geval was. Daarnaast zat ik op het tijdstip dat er kosten gemaakt zouden zijn in het vliegtuig. Vandaar ook dat ik dit aankaart.

Met vriendelijke groet

Vul je forumprofiel aan met je adres,naam en klantnummer en je mobiel nummer dan ziet een moderator wie je bent zodra het topic aan de beurt is

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Sjaam,

Dit is wel een beetje een nare verrassing zo 😕 

Jouw toestel kan echter alléén verbinding maken met een buitenlands netwerk, als daar iets voor ingesteld staat op het toestel zelf. Dat er kosten doorberekend worden, zal dus echt inhouden dat er een verbinding geweest is. De netwerkbeheerder van het netwerk waar een KPN nummer verbinding mee heeft gemaakt stuurt ons een factuur voor die kosten, wij betalen die factuur en vervolgens berekenen we dit door aan de daadwerkelijke gebruiker, jou dus in dit geval. 

Wat je op de specificatie van je factuur ziet staan qua datum en tijdstip, is de tijd waarop de datasessie af is gerond. Hoe lang de sessie heeft geduurd of wanneer die exact opgestart is, dat weten we niet. Je geeft aan dat je op dat moment in het vliegtuig zat en het zou dus heel goed kunnen dat de sessie toen is gestopt. 

Om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen, kan je de beschermingslimiet voor dataverbruik buiten de EU verlagen naar 0 euro: SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert.

Hi,

 

Dat is het zeker, maar ik heb vanaf NL mijn telefoon in vliegtuigstand gehad. Dat geven ze zelfs aan in het vliegtuig. Ik kan laten zien hoelaat ik vertrok en het eruit zag. De gehele vakantie is goed gegaan en zijn er nul kosten behalve in Dubai? Lijkt me heel bijzonder. Ik vind het prima om voortaan met een extra sms te doen, kennelijk is dat nodig, maar dat neemt deze vervelende situatie niet weg. Is daarin een tegemoetkoming mogelijk, want dit voelt niet rechtvaardig.

 

Groeten, Sjaam

Reputatie 7

Om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen, kan je de beschermingslimiet voor dataverbruik buiten de EU verlagen naar 0 euro: SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert.

@Maja van KPN, Wat maak je me blij met het feit dat je pro-actief meldt. Ik hoop dat dit de standaard zal zijn bij toekomstige berichten over dergelijke dataroaming kosten buiten de EU.

@Sjaam, Ik hoop dat je dit advies op zult volgen.

Reputatie 7
Badge +9

Hi,

 

Dat is het zeker, maar ik heb vanaf NL mijn telefoon in vliegtuigstand gehad. Dat geven ze zelfs aan in het vliegtuig. Ik kan laten zien hoelaat ik vertrok en het eruit zag. De gehele vakantie is goed gegaan en zijn er nul kosten behalve in Dubai? Lijkt me heel bijzonder. Ik vind het prima om voortaan met een extra sms te doen, kennelijk is dat nodig, maar dat neemt deze vervelende situatie niet weg. Is daarin een tegemoetkoming mogelijk, want dit voelt niet rechtvaardig.

 

Groeten, Sjaam

We zien het vaker voorbij komen op het forum van mensen met hun telefoon in vliegtuigstand. Blijkbaar maken die dingen toch altijd even connectie ofso, geen idee hoe dit kan. Je bent niet de enige, KPN staat hier wel los van omdat het een telefoon dingetje is.

Reputatie 7
Badge +20

We zien het vaker voorbij komen op het forum van mensen met hun telefoon in vliegtuigstand. Blijkbaar maken die dingen toch altijd even connectie ofso, geen idee hoe dit kan. Je bent niet de enige, KPN staat hier wel los van omdat het een telefoon dingetje is.

Ik heb hier ook niet echt een verklaring voor inderdaad, maar dat er verbinding geweest is dat is een feit. Wij krijgen vanuit een plaatselijke provider door wanneer en voor hoeveel data is verbruikt is en deze provider verzint dat niet zomaar 😬

. Is daarin een tegemoetkoming mogelijk, want dit voelt niet rechtvaardig.

Ik vermoed van niet, hoe flauw dat ook is. Wel wil ik je aanraden om je ongenoegen hierover te uiten via een klacht (online indienen), wellicht dat vanuit de klachtenafdeling verder onderzoek ingesteld kan worden naar hoe die verbinding tot stand gekomen kan zijn!

Reageer