Beantwoord

Herinnering gekregen voor een factuur, die ik volgens KPN klachtenafdeling niet hoef te betalen

  • 12 March 2024
  • 6 reacties
  • 70 keer bekeken

Mijn abonnement voor Internet en TV thuis op 12 december opgezegd met ingang van 31 januari. De klantenservicemedewerker zou het regelen en stuurde mij direct een retourdoos voor het modem en de tv-kastjes. Ik stuurde de spullen terug, en was in de veronderstelling dat ik per 1 februari geen abonnement meer bij KPN zou hebben.

Niets bleek minder waar.

In februari zag ik opeens een afschrijving van KPN en in mijn e-mail kreeg ik een maandelijkse factuur, gewoon voor de komende maand. Telefonisch contact met de klantenservice bleek hierop de enige mogelijkheid, waarna ik met meerdere klantenservice-medewerkers moest spreken om uiteindelijk pas op 27 februari de opzegging rond te krijgen. Echter, de factuur over februari moet ik van KPN nog betalen. En een nieuwe retourdoos kreeg ik ook thuisgestuurd (terwijl de spullen al geretourneerd zijn).

In de tussentijd had ik, omdat de klantenservice had aangegeven niets voor mij te kunnen doen, een klacht ingediend. Hierop werd ik op 26 februari rond 20u op hoge toon gebeld door een klantenservicemedewerker, die beweerde zowel voor de klanten- als klachtenservice te werken (dit verbaasde mij). Deze medewerker sprak mij belerend toe, maar de conclusie was uiteindelijk dat ze mijn abonnement kon annuleren. Op mijn vraag hoe het met de factuur moest, gaf ze aan dat dit werd uitgezocht en dat ze me daarover moest terugbellen (telefonisch contact zou immers “wettelijk verplicht” zijn voor KPN). De volgende dag bevestigde ze dat ik de kosten vanaf 1 februari niet zou hoeven betalen en dat eventueel te veel betaalde kosten gecrediteerd zouden worden.

Vlak erna ontving ik een betalingsherinnering voor de factuur over februari. Men dreigt met een 2e herinnering, waar ik dan 20 euro boete over moet betalen. De klantenservicemedewerker die ik daarop sprak gaf aan dat hij niets voor mij kon doen, omdat mijn abonnement al opgezegd is.

Hoe kan dit? En waarom moet alles bij KPN telefonisch geregeld worden en niet op schrift? Schriftelijke communicatie geeft beide partijen houvast en in dit geval word ik als klant van het kastje naar de muur gestuurd, omdat de ene klantenservicemedewerker niet weet wat de andere kan, mag of heeft gezegd.

Is hier een oplossing voor? Ik wil niet onterecht als wanbetaler worden neergezet en boetes zijn uiteraard helemaal onterecht als je allang had opgezegd.

icon

Beste antwoord door Raspberry 12 March 2024, 18:55

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +19

Heeft u een bevestiging gehad dat het abonnement op 31 januari zou stoppen? Vanaf her moment dat het abonnement is gestopt kan het twee maanden duren voor u de slotnota krijgt. Ik vraag me dus echt af of u die bevestiging heeft gehad?

Reputatie 7
Badge +6

'’Ik stuurde de spullen terug, en was in de veronderstelling dat ik per 1 februari geen abonnement meer bij KPN zou hebben.'’

 

Hier gaat het al fout, je moest dus niets veronderstellen of ergens vanuit gaan! Zolang de opzegging niet door KPN aan jou is bevestigd naar aanleiding van jouw opzegverzoek, is er dus niets stopgezet/beëindigd. De vraag is dus, heb je een opzegbevestiging van KPN ontvangen waarop de definitieve opzegdatum wordt vermeld? 

Apart. Normaliter doet men het zo:

a opzeggen, opzegtermijn doorgaans een maand indien je al een maand of minder voor de afgesproken minimale duur zit

b gebruiken tot het niet meer werkt

c afkoppelen als het niet meer werkt

d dan pas terugsturen

bij b weet je dan ook zeker dat het écht beëindigd is. En c en d moet je sowieso niet doen voordat b het geval is EN je een bevestiging van de opzegging hebt natuurlijk.

Volgens mij toont het vooral de manco van KPN’s verplichte telefonische contact aan. Je zegt op, men laat weten dat alles geregeld is, maar dan moet je er nog extra scherp op zijn. En je hebt niks om op terug te vallen.

In mijn geval kon de klantenservice het telefoongesprek waarin ik de opzegging had geregeld terugvinden, maar toch kan men dan niets doen om een factuur ongedaan maken. Dat vind ik op zijn minst opmerkelijk.

Overigens ben ik het met Raspberry oneens dat het om een “opzegverzoek” zou gaan - met inachtneming van de opzegtermijn heb je bij een abonnement in Nederland bij mijn weten het recht om dit op te zeggen. Zou immers wat zijn als een abonnement alleen met goedkeuren van de leverancier gestopt kan worden ;)

Badge +19

Blijft nog steeds de vraag staan of u een bevestiging heeft gehad van de eerste opzegging?

Reputatie 7
Badge +6

@ps102 er is niets mis met een opzegverzoek. Dit betekent niets meer dan dat je aangeeft op te willen zeggen. Maar het betekent niet dat het dan op dat moment is beëindigd. Je hebt hoe dan ook een minimale opzegtermijn van 1 maand, uiteraard als je contractvrij bent. Ik vind het wel logisch om in dit soort gevallen scherp te zijn. Je hebt immers een verzoek ingediend, maar het moet dan wel bevestigd worden vanuit, in dit geval, KPN.

Zolang je geen opzegbevestiging ontvangen hebt, is er niets stopgezet. En ja, als consument heb je naast rechten namelijk ook plichten. Kun je wat van vinden maar het is wel een feit. Dus, heb je een opzegbevestiging per 31 januari 2024 van KPN ontvangen? 

Reageer